handdator

Visa fullständig version : BCAA har ingen anabol effekt hos människan


King Grub
2017-08-23, 11:36
Robert Wolfe, mannen bakom majoriteten av alla studier som ligger till grund för vad vi vet om hur aminosyror i samband med styrketräning påverkar proteinbalansen och världens främsta expert på området, har talat.

The branched chain amino acids (BCAAs) are leucine, valine and isoleucine. A multi-million dollar industry of nutritional supplements has grown around the concept that dietary supplements of BCAAs alone produce an anabolic response in humans driven by a stimulation of muscle protein synthesis. In this brief review the theoretical and empirical bases for that claim are discussed. Theoretically, the maximal stimulation of muscle protein synthesis in the post-absorptive state in response to BCAAs alone is the difference between muscle protein breakdown and muscle protein synthesis (about 30% greater than synthesis), because the other EAAs required for synthesis of new protein can only be derived from muscle protein breakdown. Realistically, a maximal increase in muscle protein synthesis of 30% is an over-estimate because the obligatory oxidation of EAAs can never be completely suppressed. An extensive search of the literature has revealed no studies in human subjects in which the response of muscle protein synthesis to orally-ingested BCAAs alone was quantified, and only two studies in which the effect of intravenously infused BCAAs alone was assessed. Both of these intravenous infusion studies found that BCAAs decreased muscle protein synthesis as well as protein breakdown, meaning a decrease in muscle protein turnover. The catabolic state in which the rate of muscle protein breakdown exceeded the rate of muscle protein synthesis persisted during BCAA infusion. We conclude that the claim that consumption of dietary BCAAs stimulates muscle protein synthesis or produces an anabolic response in human subjects is unwarranted.

Under normal conditions about 70% of EAAs released by muscle protein breakdown are reincorporated into muscle protein. The efficiency of reincorporation of EAAs from protein breakdown back into muscle protein can only be increased to a limited extent. For this fundamental reason, a dietary supplement of BCAAs alone cannot support an increased rate of muscle protein synthesis. The availability of the other EAAs will rapidly become rate limiting for accelerated protein synthesis. Consistent with this perspective, the few studies in human subjects have reported decreases, rather than increases, in muscle protein synthesis after intake of BCAAs. We conclude that dietary BCAA supplements alone do not promote muscle anabolism.

Branched-chain amino acids and muscle protein synthesis in humans: myth or reality? Journal of the International Society of Sports Nutrition 2017, 14:30.

https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-017-0184-9

RassK
2017-08-23, 14:43
Tråkigt för NOCCO. Eller rättare sagt de som dricker NOCCO?

Shqypnia
2017-08-23, 14:47
Linus Carlén skriver in sig på Arbetsförmedlingen.

ApexProcyon
2017-08-23, 15:04
Linus Carlén skriver in sig på Arbetsförmedlingen.

NOCCOs målgrupp berörs inte av triviala ting som fakta. ;)

Shqypnia
2017-08-23, 15:07
NOCCOs målgrupp berörs inte av triviala ting som fakta. ;)Korrekt. Fel av mig.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

StarkaUlf
2017-08-23, 16:15
Tråkigt för NOCCO. Eller rättare sagt de som dricker NOCCO?

Linus Carlén skriver in sig på Arbetsförmedlingen.

NOCCOs målgrupp berörs inte av triviala ting som fakta. ;)

NOCCO är en livsstil, mina vänner.

VINGTOR
2017-08-23, 22:03
NOCCO är en livsstil, mina vänner.

Liksom att kränga bcaa på instagram.
"..med smak av hallonbåtar.."

Sheikah
2017-08-24, 06:33
99% av alla som dricker Nocco är likgiltiga till att det finns bcaa i drycken, det är koffeinet man vill åt ju.

Prost
2017-08-24, 09:09
Använder ej BCAA själv men det kan väl inte låta speciellt förvånande att man inte bygger muskler utan byggstenar. "We conclude that dietary BCAA supplements ALONE do not promote muscle anabolism."

Skulle man ta det mellan måltider t.ex så har man ju redan alla aminosyror tillgängliga och Då kan det väl stimulera muskeluppbyggnad rent teoretiskt iaf.

Och jag skulle inte tacka nej till BCAA om jag skulle äta en måltid med dålig aminosyreprofil eller med för liten mängd EAA totalt för att stimulera proteinsyntesen maximalt. Men det räcker väl förmodligen med leucin för det ändamålet och det har jag hemma.

King Grub
2017-08-24, 09:16
Tvärtom har leucin ensamt i sådana fall större effekt. BCAA har möjligen negativ effekt, pga ökad konkurrens om upptaget.

Isseman
2017-08-24, 09:16
Använder ej BCAA själv men det kan väl inte låta speciellt förvånande att man inte bygger muskler utan byggstenar. "We conclude that dietary BCAA supplements ALONE do not promote muscle anabolism."

Skulle man ta det mellan måltider t.ex så har man ju redan alla aminosyror tillgängliga och Då kan det väl stimulera muskeluppbyggnad rent teoretiskt iaf.

Och jag skulle inte tacka nej till BCAA om jag skulle äta en måltid med dålig aminosyreprofil eller med för liten mängd EAA totalt för att stimulera proteinsyntesen maximalt. Men det räcker väl förmodligen med leucin för det ändamålet och det har jag hemma.

Precis, BCAA kan fungera för vegeterianer/veganer men äter man "normalt" så känns det rätt meningslöst.

King Grub
2017-08-24, 09:17
Det här går ju Wolfe igenom i artikeln jag länkade till i förstainlägget.

If one of the BCAAs (e.g., leucine) is rate limiting for protein synthesis, addition of the other two BCAAs might limit the stimulation of protein synthesis because of reduced entry of leucine into the cell.

King Grub
2017-08-24, 09:18
Veganer https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28145418

King Grub
2017-08-24, 09:20
Tar man leucin för sig minskar man nivåerna av dom andra BCAA så dessa blir begränsande för proteinsyntesen i stället.

ingestion of leucine alone results in a decrease in the plasma concentrations of both valine and isoleucine. The availability of valine and isoleucine may therefore become rate limiting for muscle protein synthesis when leucine alone is consumed.

Tar man alla tre BCAA minskar man nivåerna av leucin och andra aminosyror så dessa blir begränsande.

The BCAAs are all actively transported into cells, including muscle cells, by the same transport system. Therefore, when provided together the BCAAs compete with each other for transport into the cells. If one of the BCAAs (e.g., leucine) is rate limiting for protein synthesis, addition of the other two BCAAs might limit the stimulation of protein synthesis because of reduced entry of leucine into the cell. The BCAAs also compete with other amino acids for transport, including phenylalanine, and this competition could affect the intramuscular availability of other EAAs.


BCAA är kasst. Pengarna i sjön. Möjligen och antagligen negativt.

SalkinA
2017-08-24, 10:04
Men är det inte alltid så, det blir alltid någon del som blir "rate limiting", om man inte nu vet med 100%'s säkerhet exakt vilken ratio man ska ha? Jag menar, detta borde även vara sant för EAA och Vassle, om enda skillnaden mellan dom och BCAA är att dom innehåller fler aminosyror.

Om du tillför BCAA med X mängd leucine och sedan de två andra BCAA's i en viss mängd, så borde inte det i sig själv begränsa BCAA's effekt jämfört med om du skulle ta EAA eller vassle med exakt samma mängd av de tre BCAA's men utöver dom även de andra aminosyrorna som då finns i EAA och Vassle?

Att det sedan är bättre i sig att faktiskt tillföra de andra aminosyrorna för att få ett mer fullvärdigt proteintillskott och därmed få en bättre effekt p.g.a av det känns ju logiskt.

Men inte att just det med rate limiting borde vara något problem eftersom det även borde ske när man tar EAA och vassle, för det kan väl inte vara så att hur cellen tar in dessa aminosyror helt plötsligt ändras bara för att det är EAA och vassle man tar, eller?

conundrum
2017-08-24, 10:28
Vad menar Alan Aragon med följande citat i anknytning till denna artikel?

In the unlikely scenario that you're forced to train in a completely fasted state for prolonged durations (near or greater than 2 hrs) in an exhaustive endurance context, then a case can be made for intraworkout aminos, but full spectrum EAAs would be superior to your beloved BCAAs.

Osannolikt att träna helt fastande? Var det inte så att fastande träning ger upphov till ökad fettförbränning och att en måltid efter fastande träning ger ökad proteinsyntes och muskeluppbyggnad?

Dreas
2017-08-24, 11:22
Vad menar Alan Aragon med följande citat i anknytning till denna artikel?

Osannolikt att träna helt fastande? Var det inte så att fastande träning ger upphov till ökad fettförbränning och att en måltid efter fastande träning ger ökad proteinsyntes och muskeluppbyggnad?Akut möjligen. Över dygnet lär inte den ökade fettförbränningen stå sig utan kroppen jämnar ut det.

Fastande och således katabol(troligen) och sedan träna på det så är det inte helt orimligt att tro att du bygger mer då du tappat mer. Kroppen är som de flesta vet ute efter balans och det är en svårlurad jävel.

conundrum
2017-08-24, 11:45
Akut möjligen. Över dygnet lär inte den ökade fettförbränningen stå sig utan kroppen jämnar ut det.


Härvisar till denna post (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=232184) samt detta inlägg (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7792690&postcount=20).

King Grub
2017-08-24, 11:48
Han pratar om utmattande träning över flera timmar, troligen i prestationssyfte. Aminosyror minskar upplevd ansträngning under sådana förhållanden.

Dreas
2017-08-24, 12:01
Härvisar till denna post (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=232184) samt detta inlägg (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7792690&postcount=20).En välutförd studie men med bristen att inte titta över en längre period. Att kroppen inte skulle balansera ut det över tid känns smått ologiskt. Känslor är dock irrelevanta, en längre titt krävs.

Prost
2017-08-24, 12:04
http://www.ergo-log.com/added-leucine-makes-wheat-protein-as-anabolic-as-whey.html "Added leucine makes wheat protein as anabolic as whey"

King Grub
2017-08-24, 12:07
Det fungerar dock inte på människor annat än en mycket kort tid räknat i minuter. Vassleprotein i så stor dos att det i sig ger den större mängden leucin är överlägset.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3424729/

Och tillsätter man extra leucin till en dos protein som redan stimulerar proteinsyntesen så ger det inte ett dugg extra.

http://www.nrcresearchpress.com/doi/abs/10.1139/H09-006?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori:rid:crossref.org&rfr_dat=cr_pub%3dpubmed

Prost
2017-08-24, 12:49
Det fungerar dock inte på människor annat än en mycket kort tid räknat i minuter. Vassleprotein i så stor dos att det i sig ger den större mängden leucin är överlägset.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3424729/

Och tillsätter man extra leucin till en dos protein som redan stimulerar proteinsyntesen så ger det inte ett dugg extra.

http://www.nrcresearchpress.com/doi/abs/10.1139/H09-006?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori:rid:crossref.org&rfr_dat=cr_pub%3dpubmed

Hur många minuter handlar det om? EAA som bara består av fria aminosyror höjer väl aminosyrenivåerna under ca en timma.

Om man nu skulle ta leucin tillsammans med t.ex glutenprotein som i sig inte har tillräckligt med leucin i sig själv vid låga mängder så bör man ju se en snabb peak av det tillsatta fria leucinet men det kan ju inte krasha ner till noll ändå för att även glutenproteinet har ju en del leucin och de andra aminosyrorna i sig som kommer att frisättas under en längre period.

Man har alltså ändå maximerat proteinsyntesen genom att se till att dosen av leucin blir tillräckligt stor för maximal signal? På combon med gluten+leucin vs vassle så mätte man efter 90 minuter, har ingen aning dock om råttor tar upp fria aminosyror långsammare än människor dock.


Och där tror jag inte heller att leucin ger något extra När man redan fått i sig fullvärdigt protein med mängden leucin som krävs för att stimulera proteinsyntesen maximalt.

deerp
2017-08-24, 14:41
EAA > än BCAA? Eller blir det lika värdelöst som BCAA?

VOLT
2017-08-25, 08:02
Vet man vilken ratio som är bäst när det kommer till EAA?

För jag menar det finns rätt så många EAA med helt olika ratio, spelar det någon roll eller finns det något man ska gå efter? Känns som det inte finns någon studie om det än.

Jag har smakat några olika EAA och det är storskillnad, vad är det som gör att det är så pass skillnad på smakerna, innehåller det nåt mer än det andra?

EAA XX - smakar rätt så bra om man vänjer sig

Men tar man XLNT eller AminoLinx så är det som att dricka saft.

Vad är det som gör att det smakar så annorlunda?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

King Grub
2017-08-25, 08:13
Här är aminosyrefördelningen i Robert Wolfes banbrytande studie från 1999 som visar på dramatisk stimulans av proteinsyntesen efter intag av aminosyror efter styrketräning.

http://ajpendo.physiology.org/highwire/markup/112812/expansion?width=1000&height=500&iframe=true&postprocessors=highwire_figures%2Chighwire_math%2C highwire_inline_linked_media%2Chighwire_embed

kallebaah
2017-08-25, 21:27
Fake news!
Wolfe, Schoenfeld och Aragon är uppenbarligen inte nocco enough!

DieErste
2017-08-25, 23:54
Vet man vilken ratio som är bäst när det kommer till EAA?

För jag menar det finns rätt så många EAA med helt olika ratio, spelar det någon roll eller finns det något man ska gå efter? Känns som det inte finns någon studie om det än.

Jag har smakat några olika EAA och det är storskillnad, vad är det som gör att det är så pass skillnad på smakerna, innehåller det nåt mer än det andra?

EAA XX - smakar rätt så bra om man vänjer sig

Men tar man XLNT eller AminoLinx så är det som att dricka saft.

Vad är det som gör att det smakar så annorlunda?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

EAA-XX innehåller 96% aminosyror medans XLNT 86% så finns ju mer utrymme för smakämnen osv. men har även för mig att William apro tog upp vilken av aminosyrorna som har en smak av bränt hår i tyngre träningsnack så kanske skulle ration kunna göra sitt med :)

emoris
2017-08-28, 07:42
Detta tas nu upp i http://www.tyngre.se/podcasts/tyngre-rubriker/bcaa-och-proteinsyntesen/
det fick 10minuters tid av en timme, som dom säger är vinklat.

King Grub
2017-08-28, 08:18
Vad skulle var felaktigt eller vinklat? Tycker det är solklart, och säger någon på en random podcast att Wolfe har fel skall det nog mycket till för att överbevisa honom.

VoDaresVins
2017-08-28, 09:21
Kanske borde höra till dumma frågor istället, men funderat på varför ingen satsat på att göra EEA stort på samma sätt som BCAA. Har inte ens smakat själv, men kan smaken verkligen vara så eländig att den inte går att göra njutbar med sötningsmedel, kolsyra och annan smaksättning? Tänker alltså på att de som marknadsföring skulle köra smutskastningskampanj mot BCAA och framhålla att EEA is the real shiet. Skulle de få #jag-tränar-för-instalikes-eliten på kroken skulle det finnas stor marknad. I alla fall så länge många medelsvenssons fortfarande ännu köper dessa "hälsodrycker" istället för en cola.

King Grub
2017-08-28, 09:23
Det finns smaksatt EAA som smakar okej. Men flera av dom essentiella aminosyrorna som inte är grenade smakar helt enkelt direkt illa och är svåra att maskera.

baba
2017-08-28, 16:26
Detta tas nu upp i http://www.tyngre.se/podcasts/tyngre-rubriker/bcaa-och-proteinsyntesen/
det fick 10minuters tid av en timme, som dom säger är vinklat.

Iom att de själva kränger BCAA och sammarbetar hårt med Nocco-Linus så
vill de inte stjälpa sig själva, antar jag.
Och de flesta naiva köper det.

Rania
2017-08-28, 17:33
Jag gillar verkligen deras podcast och tycker att Gudiol är en av de vettigaste personerna att lyssna på. Men precis som baba skriver så är de försiktiga med att tala illa om BCAA med tanke på Nocco-samarbetet, vilket här blir är väldigt uppenbart.

Anders The Peak
2017-08-28, 19:15
Consistent with this perspective, the few studies in human subjects have reported decreases, rather than increases, in muscle protein synthesis after intake of BCAAs. We conclude that dietary BCAA supplements alone do not promote muscle anabolism.

Det här behöver utredas mer för att förklaras eftersom det är en intressant iaktagelse som kan tolkas på fler sätt än vad Wolfe syftar på i den fetade texten. Slutsatsen är också självklar men förklarar inte vad som händer egentligen. Finns inget som inte säger att bcaa kan påverka återhämtningen i en positiv riktning när övriga aminosyror är tillgängliga i rätt mängd.

Dreas
2017-08-28, 19:34
Detta tas nu upp i http://www.tyngre.se/podcasts/tyngre-rubriker/bcaa-och-proteinsyntesen/
det fick 10minuters tid av en timme, som dom säger är vinklat.Lyssnar vi på samma podcast? Det är ju inte direkt så att de hyllar BCAA utan Gudiol säger ju själv att han inte riktigt ser poängen med BCAA.

PsykopatVegan
2017-08-28, 20:28
Vänta nu här! Stoppa hysterin, stoppa pressarna.

En "studie" som egentligen är en text om två studies, där författarna ger sina feels och tankar om de två studierna? Förövrigt är de två studierna väldigt dåliga. "10 subjects".
Andra studerandet skedde med 8 personer.


MOOOVING ON

Edit: Fullständigt cringeinfekterad-podcast. Klarade inte av att lyssna mer än några minuter på denna cirkelrunken. Varför sitter de och diskuterar saker långt utanför näringslära? Storhetsvansinne?

xan
2017-08-28, 20:48
:d

Dreas
2017-08-28, 21:18
Vänta nu här! Stoppa hysterin, stoppa pressarna.

En "studie" som egentligen är en text om två studies, där författarna ger sina feels och tankar om de två studierna? Förövrigt är de två studierna väldigt dåliga. "10 subjects".
Andra studerandet skedde med 8 personer.


MOOOVING ON

Edit: Fullständigt cringeinfekterad-podcast. Klarade inte av att lyssna mer än några minuter på denna cirkelrunken. Varför sitter de och diskuterar saker långt utanför näringslära? Storhetsvansinne?
Nu är det ju så att Wolfe inte är vem som helst. Alan Aragon är också med på tåget och vad jag sett även Stuart Philips. Det är inte några dåliga namn som samtliga är eniga om att BCAA med de bevis som finns idag är skräp. EAA är bättre men helst vassle eller liknande.

PsykopatVegan
2017-08-28, 21:32
Nu är det ju så att Wolfe inte är vem som helst. Alan Aragon är också med på tåget och vad jag sett även Stuart Philips. Det är inte några dåliga namn som samtliga är eniga om att BCAA med de bevis som finns idag är skräp. EAA är bättre men helst vassle eller liknande.

Sorry men this is science, bryr mig inte om det så är Jesus. Antingen har du studie eller så har du ingen studie

King Grub
2017-08-28, 21:34
Wolfe har gjort alla studierna. Och det är inte "dåliga" studier. Det är studierna allt vad vi vet om hur aminosyror påverkar proteinbalansen i sambandd med träning baseras på.

King Grub
2017-08-28, 21:35
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Wolfe%20RR%5BAuthor%5D&cauthor=true&cauthor_uid=16896166

PsykopatVegan
2017-08-28, 21:36
Wolfe har gjort alla studierna. Och det är inte "dåliga" studier. Det är studierna allt vad vi vet om hur aminosyror påverkar proteinbalansen i sambandd med träning baseras på.

18 personer? Okej. :Virro:Virro

Dreas
2017-08-28, 21:37
Sorry men this is science, bryr mig inte om det så är Jesus. Antingen har du studie eller så har du ingen studieWolfe, en av de främsta inom området som också är den som gjort översikten har hävdat detta sen 2007, självklart uppbackat.

Gå in på Alan Aragons Facebook och läs så har du både Philips och Wolfe som diskuterar och tror att Wolfe lämnar lite referenser. Aragon lika så.

Eller tror du att några av de främsta i världen drar saker ur arslet?

Fel av mig, det var inte Wolfe. Lyle McDonald var det visst.https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10156524627294992&id=727634991

PsykopatVegan
2017-08-28, 21:40
Wolfe, en av de främsta inom området som också är den som gjort översikten har hävdat detta sen 2007, självklart uppbackat.

Gå in på Alan Aragons Facebook och läs så har du både Philips och Wolfe som diskuterar och tror att Wolfe lämnar lite referenser. Aragon lika så.

Eller tror du att några av de främsta i världen drar saker ur arslet?

Sorry bro, men Facebook har ingen giltighet när vi snackar science. Did you even vetenskapsfilosofi?

King Grub
2017-08-28, 21:41
Omregistrerade troll på Kolozzeum har inte heller någon giltighet.

Dreas
2017-08-28, 21:46
Sorry bro, men Facebook har ingen giltighet när vi snackar science. Did you even vetenskapsfilosofi?
Du menar att en diskussion mellan några av de större namnen inom träning, näring och forskning blir irrelevant för att den sker på Facebook?

Gå och lägg dig.

PsykopatVegan
2017-08-28, 21:46
Omregistrerade troll på Kolozzeum har inte heller någon giltighet.

Är det inte lättare erkänna att din så kallade studie suger. Det är en recension av 2 studier. Är detta vad ni pysslar med på institutionen..

-Vad har vi inte recenserat på sistone?
-Här är en studie som recenserar några studier
-Okej, har egentligen lektion i basic vetenskapsfilosofi nu, men låt oss göra en studie av det.

PsykopatVegan
2017-08-28, 21:50
Du menar att en diskussion mellan några av de större namnen inom träning, näring och forskning blir irrelevant för att den sker på Facebook?

Gå och lägg dig.

Jag menar att vetenskapen inte tar hänsyn till din idoldyrkan.
Jag bara påpekade att Grubens studie sög. Vad två gubbar säger på Facebook bör inte ens ingå i förorden.

King Grub
2017-08-28, 21:54
1. Det är ingen studie.
2. Det är inte min "studie".
3. Du saknar kunskap för att ens uttala dig.

PsykopatVegan
2017-08-28, 21:56
1. Det är ingen studie.
2. Det är inte min "studie".
3. Du saknar kunskap för att ens uttala dig.



Tack då kan vi mova along.
Tills det finns bättre bevis kan vi inte uttala oss. :naughty:

EDit: helt fel av mig skulle bolda första punkten.


Dubbel: Recensionen recenserar två dåliga studier. Tills vidare har vi inget matnyttigt.

Dreas
2017-08-28, 21:56
Jag menar att vetenskapen inte tar hänsyn till din idoldyrkan.
Jag bara påpekade att Grubens studie sög. Vad två gubbar säger på Facebook bör inte ens ingå i förorden.Idoldyrkan? Är min människa lite trög månne?

När några av de främsta börjar diskutera sitt område eller ett aktuellt område för den delen som sedan backas upp med källor, då lyssnar man. Vafan, när någon av de främsta inom ett område säger något så kan man såklart med lätthet ta det för sanning.

Grubs studie?

King Grub
2017-08-28, 22:00
Ignorera honom, han bara trollar, och dessutom dåligt. Det han säger stämmer inte ens. Ett bra troll bygger sitt trollande på en uns av sanning.

PsykopatVegan
2017-08-28, 22:04
Kan vi alla lugna ner oss. Jag påpekade att det Gruben postade sög då det mest var en recension av två studier.

Det var du som började snacka om vad dina idoler sa. märk väl att jag inte ens vet vad dina idoler diskuterade. Kan varit allt från månlandningent till det Grub länkade.

Kalla någon för troll räknas inte heller som bevis^^

Hehehe

Kanske skulle förklarat vad jag ville ha sagt. Ville bara ha ett förtydligande av företrädelsevis Grub om att recensionen var dålig.

King Grub
2017-08-28, 22:08
Det är den inte. Som Alan Aragon sade om den, "BCAA supplementation magic has left the building.... *nail in the coffin sound* "

PsykopatVegan
2017-08-28, 22:11
Det är den inte.

Så du anser att lite tänkande om två studier är något att bry sig om?
Då frågar jag återigen vad det är ni pysslar med på institutionen. Kanske dags dra tillbaks stödet för näringslära. :naughty::naughty::naughty:
Hörde att Sociologiska behövde ökat stöd.

Vad Alan Argon (aragonara, Aragon) sa lägger jag ingen vikt vid. Som sagt vetenskapsfilosofi, did you read it?

Så du menar att Aragorn behövde recensionen av de två studierna för att dra den slutsatsen? Och så menar ni samtidigt att denna Alan är en stor auktoritet?


Har fått min poäng framförd, det var det viktigaste, bryr mig inte om att få sista ordet eller något annat trams så lämnar tråden när jag nu fått förtydligandet om saken.
Tackar ödmjukast

Anders The Peak
2017-08-29, 04:40
Det är den inte. Som Alan Aragon sade om den, "BCAA supplementation magic has left the building.... *nail in the coffin sound* "

Men vilka är det som Hypar de här produkterna från början? När det sedan visar sig att effekterna är tveksamma och svåra att utvärdera då blir det den här retoriken som de tar till för att framstå som vederhäftiga. Flackar som vimpeln i vinden allt beroende på var vinden kommer från.

Dreas
2017-08-29, 05:46
Alan Aragon har mig veterligen aldrig hypat BCAA utan varit kritisk. Han följer forskning och anpassar sig. Han är med och publicerar artiklar själv vad jag vet.

exevision
2017-08-29, 07:21
Sunt förnuft säger ju att BCAA är uselt. En ofullständig aminosyreprofil vs en fullständig...

Guddi
2017-08-29, 10:50
Vad skulle var felaktigt eller vinklat? Tycker det är solklart, och säger någon på en random podcast att Wolfe har fel skall det nog mycket till för att överbevisa honom.Det vi säger är att artikeln lätt får folk att tro att BCAA nästan är katabolt. Vilket det inte är. BCAA för sig själv höjer proteinsyntesen tills det blir brist på övriga aminosyror.

Du vet precis som jag att det finns gott om evidens för det påståendet. Så jag skulle säga att din titel på dem här tråden också är missvisande. Här är tex en studie från Tipton tidigare i år https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5461297/

Ett mer korrekt påstående är att bara BCAA inte är lika bra som EAA eller vassle. Samt att man inte ska leva på. BCAA vilket vi också säger flera gånger om.

King Grub
2017-08-29, 11:21
Med katabol menar Wolfe att påverkan på proteinbalansen. BCAA minskar proteinnedbrytningen, och därmed tillgängligheten av essentiella aminosyror för uppbyggnad. Denna minskning är större än den lilla stimulans av proteinsyntesen (20 % mer än vatten) BCAA åstadkommer. Minskning av nedbrytningen kanske låter positivt, men är det inte, då det innebär mindre aminosyror till proteinsyntes, stimulerad eller inte. Utan födointag kommer aminosyrorna till nybildat muskelprotein att tas från nedbrutet kroppseget protein, och mängden av dessa som finns tillgängliga till den processen sjunker.

King Grub
2017-08-29, 11:22
However, both BCAA and/or leucine administration significantly reduced the plasma concentration of several indispensable amino acids. This reduction is not caused by a direct alteration of amino acid transport across cells, but by a reduction of protein breakdown and reduced release of amino acids from cells. This effect has been identified predominantly in muscle.

ur J Nutr. 2005 Jun; 135(6 Suppl): 1580S–1584S.

vilket sammanfaller väl med vad Wolfe skriver: "since muscle protein breakdown decreased, the availability of EAAs also fell, which in turn actually reduced the rate of muscle protein synthesis".

King Grub
2017-08-29, 11:24
Jag har för övrigt inte lyssnat på podcasten, utan gick efter vad andra skriver om den.

fysiokost
2017-09-05, 12:13
Lyssnar vi på samma podcast? Det är ju inte direkt så att de hyllar BCAA utan Gudiol säger ju själv att han inte riktigt ser poängen med BCAA.

Precis, och mig veterligen har den åsikten yttrats vid flertalet tillfällen tidigare i Tyngres poddar då ämnet väl kommit på tal.

fysiokost
2017-09-05, 12:34
Det vi säger är att artikeln lätt får folk att tro att BCAA nästan är katabolt. Vilket det inte är. BCAA för sig själv höjer proteinsyntesen tills det blir brist på övriga aminosyror.

......

Ett mer korrekt påstående är att bara BCAA inte är lika bra som EAA eller vassle. Samt att man inte ska leva på. BCAA vilket vi också säger flera gånger om.

Tycker också detta är ett mer korrekt påstående som stämmer bättre överrens med vad jag läst på området - EAA > BCAA. Men det behöver ju inte betyda att BCAA alltid är helt bortkastat för det - eller rent av kontraproduktivt.

Jag tror dock att det för de allra flesta pålästa är rätt få tillfällen man tränar med enbart basnivåer av aminosyror i blodet, utan att träningen snarare utförs något så när i samband med måltid och att EAA därför finns tillgängliga. Jag väntar därför ivrigt på fler resultat gällande hur stor effekt något av tillskottsalternativen har på sikt där det dagliga proteinintaget är täckt och timingen någorlunda optimerad även utan tillskotten.

viringer
2017-09-05, 13:30
Det står ju inte ens vad det är för ratio i aminosyrorna? Det är välkänt att Leucin är vad som påverkar MPS men det Leucinet behöver 1 Valin och 1 Isoleucin för att metaboliseras så är det tex 8:1:1 så är detta värdelöst. Måste också vara en tillräcklig mängd av Leucin.

exevision
2017-09-06, 11:15
Det står ju inte ens vad det är för ratio i aminosyrorna? Det är välkänt att Leucin är vad som påverkar MPS men det Leucinet behöver 1 Valin och 1 Isoleucin för att metaboliseras så är det tex 8:1:1 så är detta värdelöst. Måste också vara en tillräcklig mängd av Leucin.

Rent leucin har ju till och med visat sig vara bättre än BCAA. Jag tror att BCAA är negativt på längre sikt och att EAA alltid är bättre.

Sparven från Minsk
2017-09-16, 06:43
PsykopatVegan framstod som en butthurt nocobrukare som vägrade inse att hans favoritdryck trots sin goda smak var lika verkningsfullt som kaffesump. :D
Ack alla riksdaler som han/hon lagt på denna mirakeldryck allt i muskelbyggandets namn.

Rock5teady
2017-09-23, 16:20
Nu är jag inte så insatt när det kommer till BCAA, men nu när min polare var nere i usa så var det nästan omöjligt att hitta någon som drack EAA även butiker han besökte så var det inte många sortiment när det kommer till EAA, hur är det möjligt?

Jag menar det har ju länge varit en fakta att det inte finns nåt muskelbyggande effekt, varför fortsätter folk dricka det?

King Grub
2017-09-23, 16:32
Marknadsföring. Folk läser inte studier, folk ser kosttillskottsreklam och vad dom andra på gymmet gör.

Arnoldski
2017-09-26, 10:26
Deppigt!

Jag har gått på BCAA-hypen... :-/

Kändes som att det fanns substans bakom påståendena av kreatin-rang, men tydligen inte.

Halv-off-topic:
-vad ska vi som tränar på morgonen, innan frukost, trycka i oss innan passet för att vara (det så eftersträvansvärda) "optimala" då?
Inget?
Vassle?
Gainer?
EAA?
Kaffe?
Banan?

Sheogorath
2017-09-26, 10:47
Koffein är ju bra innan morgonträning. I det läget är det också vettigt att ge kroppen byggstenar, helst både EAA och NEAA. Dyrt och dumt att köpa fria aminosyror - jag tar motsvarande 40 g helmjölksprotein. Vassle borde också gå men är möjligen för snabbt. Sen om du tycker att du presterar bättre med kolhydrat kan du ta det också. Jag kör en ganska stor drink med rödbetsjuicekoncentrat, druvsocker, strösocker och citrullinmalat, motsvarande 110 gram snabba kolhydrater. Äckligt att blanda med proteinpulver, så det blir två drinkar innan träning.

Du kommer då träna på en flytande frukost snarare än innan frukost. :)

King Grub
2017-09-26, 11:07
Kevin Tipton uttalar sig också om BCAA-tillskott.

* Det finns ingen anledning att använda BCAA-tillskott i syfte att stimulera den muskulära proteinsyntesen eller minska proteinnedbrytningen.

* BCAA minskar proteinnedbrytning i vila, men det finns inga bevis för att detsamma gäller efter träning. Det är inte ens säkert att det är önskvärt att minska proteinnedbrytningen efter träning, eftersom man då kanske också minskar möjligheterna till hypertrofi.

https://secure.footprint.net/gatorade/prd/gssiweb/sf_libraries/sse-docs/tipton_sse_170_v5.pdf?sfvrsn=2

King Grub
2017-09-26, 11:08
Lego förklarar allt på bästa sätt.

https://i.imgur.com/5vOEhsQ.jpg

Diomedea exulans
2017-09-26, 14:05
Koffein är ju bra innan morgonträning. I det läget är det också vettigt att ge kroppen byggstenar, helst både EAA och NEAA. Dyrt och dumt att köpa fria aminosyror - jag tar motsvarande 40 g helmjölksprotein. Vassle borde också gå men är möjligen för snabbt. Sen om du tycker att du presterar bättre med kolhydrat kan du ta det också. Jag kör en ganska stor drink med rödbetsjuicekoncentrat, druvsocker, strösocker och citrullinmalat, motsvarande 110 gram snabba kolhydrater. Äckligt att blanda med proteinpulver, så det blir två drinkar innan träning.

Du kommer då träna på en flytande frukost snarare än innan frukost. :)

Om man vill vara nästan opti, men samtidigt mån om att verka skönt avslappnad, vad tror du om att dra en liter minimjölk innan morgonpasset?

Sheogorath
2017-09-26, 17:11
Om man vill vara nästan opti, men samtidigt mån om att verka skönt avslappnad, vad tror du om att dra en liter minimjölk innan morgonpasset?

Fixar magen det är det säkert väldigt bra.

Vad blir det? 34 gram protein av hög kvalité och 50 gram kolhydrater, både snabbt (glukos) och långsamt (galaktos). Jag hade nog slängt i en jävla massa O'boy också, både för smaken och CHO:s skull.

Sheikah
2017-09-26, 17:14
Koffein är ju bra innan morgonträning. I det läget är det också vettigt att ge kroppen byggstenar, helst både EAA och NEAA. Dyrt och dumt att köpa fria aminosyror - jag tar motsvarande 40 g helmjölksprotein. Vassle borde också gå men är möjligen för snabbt. Sen om du tycker att du presterar bättre med kolhydrat kan du ta det också. Jag kör en ganska stor drink med rödbetsjuicekoncentrat, druvsocker, strösocker och citrullinmalat, motsvarande 110 gram snabba kolhydrater. Äckligt att blanda med proteinpulver, så det blir två drinkar innan träning.

Du kommer då träna på en flytande frukost snarare än innan frukost. :)

Jag kör oftast helt fastande morgon träning (endast kaffe) är det helt förkastligt även om man äter en stor frukost med proteinpulver och gröt efteråt?

Sheogorath
2017-09-26, 17:54
Jag kör oftast helt fastande morgon träning (endast kaffe) är det helt förkastligt även om man äter en stor frukost med proteinpulver och gröt efteråt?

Verkligen inte förkastligt. Jag vågar inte svära på att proteinintag före har någon verklig fördel i det läget.

Sheikah
2017-09-26, 18:42
Verkligen inte förkastligt. Jag vågar inte svära på att proteinintag före har någon verklig fördel i det läget.

Har för mig att Grub nämnt att skillnaden är knapp, men kommer inte ihåg inlägget. Får lite optinoja eftersom jag 6 av 7 dagar i veckan kör fastande morgonträning (8-10h)

King Grub
2017-09-26, 18:52
Det är inte något som är exakt uppmätt, men en eventuell skillnad kommer inte att vara den avgörande faktorn för om du ökar eller inte.

Sheikah
2017-09-26, 18:54
Det är inte något som är exakt uppmätt, men en eventuell skillnad kommer inte att vara den avgörande faktorn för om du ökar eller inte.

Kan det finnas fördelar med fastande träning ur andra aspekter än muskelökning? Tänker fettförbränning och generell hälsa

King Grub
2017-09-26, 19:14
Ja, kolla upp autofagi. Det är nedbrytning och återvinning av celler, och ökar vid fasta och träning i fastande tillstånd.

http://ki.se/forskning/leva-och-lata-do-celldodens-betydelse-for-halsa-och-sjukdom

King Grub
2017-10-11, 22:12
https://i.imgur.com/k4nhkhr.jpg