handdator

Visa fullständig version : När är man nybörjare?


Lennon
2017-08-22, 19:34
Utöver det uppenbara svaret (dvs när du testar något nytt för första gången) så undrar jag vad folk anser vara nybörjare.

Jag har gymmat stötvis under 7-8 år där den längsta sammanhållande perioden var på ungefär ett år. Däreter har det blivit höst - uppehåll - vår -uppehåll- höst osv. Jag har i grunden byggt upp en förhållandvis muskulös (breda axlar, större armar än gemene man osv men lite kärlekshandtag och allmänt skvalpande underhudsfett). Jag skulle säga att jag genom hur jag klär mig fortfarande kan framställa mig som mer vältränad och smalare än vad jag egentligen är och sitter väl på 7-8 kg övervikt.

Precis som för alla andra så när mina uppehåll uppstår (lathet, bekvämlighet) så tappar jag ju givetvis styrka. Men jag tycker mig ändå ha en del erfarenhet av övningar och träning i allmänhet.

Så vad skulle ni säga är definitionen av en nybörjare (utöver det uppenbara) och vad bör en återfallsförbrytare likt mig själv sätta ribban någonstans? Back to basics eller? Min senaste träningsperiod var i våras med SL, men jag skadade axeln i samband med bänkpress i slutet av våren (troligtvis blev jag för girig i ökningen av vikter i kombination med att jag kanske lyfte fel?).

Tidigare, för ett par år sedan, så funkade 5-split bra för mig där jag körde 8 reps 4 set där jag ihop med deff fick bra resultat. Men är mer intresserad av PPL nu i ett slags 3-1-3. Men är det för tidigt att börja med den typen av schema för någon i min sits?

Jag har tittat en del på Z Bumbis nybörjarprogram, men att då börja vid 3 dagars-schemat.

ceejay
2017-08-22, 19:41
Första året kanske.

viringer
2017-08-22, 19:43
Om vi pratar om vilken nivå man ligger på gällande hur träningsprogrammet ser ut så skulle jag säga att det är någon som kan gå igenom en hel adaptionscykel på en vecka.

Chorizo
2017-08-22, 19:46
Beror på sammanhanget.

Anders The Peak
2017-08-22, 19:52
Det beror på men många kommer inte över nybörjarstadiet. Men jag tror att det handlar om minst 3 års regelbunden träning för att bli en erfaren utövare.

Tristan1
2017-08-22, 20:13
Om man pratar vikter så tycker jag att man är nybörjare tills man tar 140/100/180.

Chorizo
2017-08-22, 20:15
Om man pratar vikter så tycker jag att man är nybörjare tills man tar 140/100/180.

Der borde vara lite lägre för tjejer iaf bänken.

Chorizo
2017-08-22, 20:39
Minns när jag började träna i högstadiet. Jag hade tränat 5-10 pass mer än mina kamrater. Här fick jag rollen att visa hur man gör, i det sammanhanget var jag typ expert.

Jag tränade på i 10 år utbildade mig (kostvetare) och tyckte jag kunde allt om träning och kost. Men då bytte jag gym där jag började träna med bland annat Kenneth Mattsson som typ levt träning hela sitt liv och är den bästa styrkelyftare Sverige har haft. I det sammanhanget var jag väldigt grön.

Men man utvecklas av att vara och känna sig som en nybörjare, omringa dig med folk som får dig känna som en nybörjare så kommer du bli bättre tror jag.

Tristan1
2017-08-22, 20:50
Der borde vara lite lägre för tjejer iaf bänken.

Det borde vara lägre på allt om det är en tjej, jag menade bara för killar

Chorizo
2017-08-22, 21:15
Det borde vara lägre på allt om det är en tjej, jag menade bara för killar

Jaha, ny tycker jag du är orättvis, kvinnor kan de också!

Jocke67
2017-08-22, 21:29
Jag skulle vilja säga: längre än vad man först tror. Och det handlar definitivt om mycket mer än hur stark man är och hur många kg man klarar av att lyfta i några specifika övningar.

Redan efter kanske ett år så tänkte jag att "nu börjar jag fatta vad det handlar om". Men efter ytterligare ett år så hade jag lärt mig ännu mer och fått ännu fler insikter och tänkte samma sak, nu äntligen har jag förstått. Men nu har jag styrketränat i snart tre år, och jag inser att jag fortfarande lär mig massor, ser saker ur andra perspektiv och lär känna min kropp bättre. Och så lär det fortsätta antar jag. För även om jag idag känner lite samma sak, att jag äntligen kommit till ett stadie där jag skaffat mig en hyfsat bred kunskap om styrketräning som jag kan applicera på mig själv för att nå mina träningsmål så vet jag att jag om framtiden kommer att se tillbaka på den här tiden och tänka "oj vad lite jag förstod".

Att skaffa sig den erfarenheten som gör att man förstår hur ens kropp svarar och reagerar på olika slags träning tar tid, och jag inser nu att jag har en fortsatt lång läroperiod framför mig. Så sett i backspegeln så ser jag nog i alla fall mina första tre år som en nybörjarperiod. Jag kanske börjar komma till stadiet "erfaren nybörjare". :-)

Tristan1
2017-08-22, 21:31
Jaha, ny tycker jag du är orättvis, kvinnor kan de också!

Ja det vet jag väl? Hur är jag orättvis? Skulle du säga att en tjej som drar 180kg i marklyft är nybörjare?
Du vet väl att män i snitt är starkare än kvinnor hoppas jag? Och när har jag sagt att kvinnor inte kan lyfta tungt?
Inte mitt fel om du känner dig lite kränkt för att du inte kan förstå att män faktist är vid dom flesta fallen starkare än kvinnor.

Chorizo
2017-08-22, 21:48
Ja det vet jag väl? Hur är jag orättvis? Skulle du säga att en tjej som drar 180kg i marklyft är nybörjare?
Du vet väl att män i snitt är starkare än kvinnor hoppas jag? Och när har jag sagt att kvinnor inte kan lyfta tungt?
Inte mitt fel om du känner dig lite kränkt för att du inte kan förstå att män faktist är vid dom flesta fallen starkare än kvinnor.

någonstans att det var lite av en social konstruktion. ;)...

Nä det är klart, men det är inga jätteskillnader på en tränad 70 kg kropp man eller kvinna i knäböj och mark.

Hemi
2017-08-23, 00:58
Ja det tar jättelång tid att bli en bra ren byggare och resonerar man som jag så kan man utvecklas tekniskt hela livet men har man tränat ordentligt och bytt lite scheman under ett år så är man inte nybörjare längre, tycker jag. Vikter och useende spelar ingen roll, det kan ha gått bra, det kan ha gått dåligt.

dodie
2017-08-23, 07:51
Jag anser att man är nybörjare tills man har samlat på sig tillräckligt med kunskap och erfarenhet för att förstå sig på lite bättre vad man håller på med.

Har man bara fått ett träningsschema på friskis och följt det utan att fundera något eller ändra i 5 år, kan man fortfarande klassas som nybörjare. Om man däremot har tränat 1 år väldigt planerat och skaffat sig massa ny kunskap under tiden så kan man skulle kunna anse att man är förbi nybörjarstadiet.

viringer
2017-08-23, 09:40
Hur mycket man lyfter säger inte mycket om vilken nivå man ligger på med tanke på hur olika förutsättningar man har.

Shqypnia
2017-08-23, 10:32
Tills man når 3-siffrigt i de 3 heliga.

Illustrerade mannen
2017-08-23, 12:07
Jag har tränat (på gym) sedan tidigt 80-tal och fattar ibland ingenting...

1x0
2017-08-23, 13:05
*Styrkemässigt borde procentuell ökning av sina nybörjarmaxvikter vara något. Alltså styrkeutveckling. Att bara (t.ex) slänga ur sig 150/100/200 säger inte mycket. Alldeles för individanpassat.

*Sen kan man vara svag men lagt på sig mycket muskler (och kunskap), så ej klassad som nybörjare av den anledningen. Muskulär utveckling? Typ längden minus 100 för runt 15% fetthalt för ej vara nybörjare? <- Slängde bara ur mig något. :p


En bonnastark tjockis kanske maxar 140 kg i bänken första gången den provar. Tanig nybörjare maxar 40 kg. Efter tre år bänkar bonnen 150 kg (+10 kg) medan den tanige bänkar 110 kg (+70 kg). - Då tycker jag den tanige är mer avancerad.
Men(!) kanske har bonnen gått ner skitmycket i kroppsvikt och den tanige grisbulkat; då är det tvärtom. :)

150% av sina nybörjarmax i böj-bänk-mark tycker jag låter rimligt. Alltså nybörjarmaxet gånger 1.5.

http://www.strengthstandards.co/#/ Här kan man fylla i sin kroppsvikt och se vad du behöver lyfta för untrained-novice-intermediate-advanced-elite. Blir typ som wilks?

MackeJuve
2017-08-23, 13:30
Tycker lagd tid, förutsatt att man har haft någon sorts ambitionsnivå, är den viktigaste parametern för att avgöra huruvida någon är nybörjare eller inte(nybörjare=någon som just börjat med något). Med någon sorts ambitionsnivå så menar jag att man har sökt information inom ämnet(typ Kolo) samt tränat för att uppnå något. Har man inte gjort något av detta så tycker jag inte att man har börjat.

Med ovanstående parametrar: kanske ett till max två år av kontinuerlig styrketräning.