handdator

Visa fullständig version : Är det viktigt för dig att "få sista ordet"?


trädgårdsmöbel
2017-08-22, 17:21
Tänk dig att diskuterar med någon om någonting, antingen verbalt, i en chat, i ett forum eller på vad för sätt man mer kan diskutera på. Diskussionen kanske var konstruktiv till en början, men den behöver inte vart det och kan definitivt ha urartat till plumpa personangrepp.

Får du då, liksom jag, en fix idé om att du vill ha sista ordet? Du vill inte vara den som backar ur, och får en känsla av att när diskussionen lagt sig och du var den som fick sista ordet så "vann" du? Kan du inte få sista ordet och därmed vinna, den andre orkar hålla på mer än du, känner du då ett behov av att avsluta diskussionen på riktigt låg nivå, och poängtera att du avslutar diskussionen? Kanske något i stil med: "Nä nu orkar jag inte med dig mer för du är helt efterbliven och kommer aldrig fatta ändå". Detta som ett slags tröstpris du ger dig själv för att du inte "vann"?

Jag är (tyvärr) sådan, är du?

baktung
2017-08-22, 17:32
Det viktiga är att jag känner att jag fått ur mig mina poänger. Kanske krävs det att jag skriver ungefär samma sak mer än en gång men i olika ordalag, bara jag upplever att jag inte lämnat ute något väsentligt, vilket jag ibland kanske blir varse först efter att ha fått ett par mothugg som förtydligar oklarheterna i det första jag skrivit.

Sen är det klart det kan vara skönt att få slänga en förminskande förolämpning ibland, men gärna då mer förskönat än att bara kalla motparten för efterbliven.

Diomedea exulans
2017-08-22, 17:33
Jag har tyvärr märkt att det är skitviktigt för mig att få sista ordet, men jag sätter stolthet i att formulera mig artigt och moget.

Bob90
2017-08-22, 17:34
Tänk dig att diskuterar med någon om någonting, antingen verbalt, i en chat, i ett forum eller på vad för sätt man mer kan diskutera på. Diskussionen kanske var konstruktiv till en början, men den behöver inte vart det och kan definitivt ha urartat till plumpa personangrepp.

Får du då, liksom jag, en fix idé om att du vill ha sista ordet? Du vill inte vara den som backar ur, och får en känsla av att när diskussionen lagt sig och du var den som fick sista ordet så "vann" du? Kan du inte få sista ordet och därmed vinna, den andre orkar hålla på mer än du, känner du då ett behov av att avsluta diskussionen på riktigt låg nivå, och poängtera att du avslutar diskussionen? Kanske något i stil med: "Nä nu orkar jag inte med dig mer för du är helt efterbliven och kommer aldrig fatta ändå". Detta som ett slags tröstpris du ger dig själv för att du inte "vann"?

Jag är (tyvärr) sådan, är du?

Jag tycker inte sista ordet i sig är viktigt i en "hätsk" diskussion, däremot så är det väl inget fel i att ha det sista sakliga ordet innan nivån dras ner.

Jag råkade ut för en liten dispyt mellan mig och en chef på mitt förra jobb (just den chefen och jag hade egentligen ingen koppling till varandra annat än att vi båda jobbade på samma företag förutom denna uppgift).

Den chefen hade beställt ett jobb från mig med väldigt luddig, eller snudd på total avsaknad av, uppdragsbeskrivning. Han var omöjlig att få tag på under arbetsprocessen och svarade på flervalsfrågor med ett kort "det blir bra". Hur som, slutresultatet blev inte som han hade tänkt sig och vi "diskuterade", som svenskar gärna gör med konflikter, via mejl :d

Han var väldigt osaklig, snudd på aggressiv och uppriktigt sagt otrevlig i skrift medan jag höll mig kort och koncist men ändå artigt.

I slutändan så började han koppla in fler och fler chefer och ledningsgrupper utan någon synbar anledning och när dessa synade hans sätt att uttrycka sig så blev det en rejäl soppa för honom. Särskilt eftersom jag hade all fakta och rätt på min sida på svart och vitt i hela mejlkonversationen.

Det jag antar att jag försöker komma till är nog att jag personligen inte att det är något fel med att inte få sista ordet. Jag tycker att "less is more" kan appliceras rätt ofta i såna tillfällen och det är för mig en större vinst att gå ifrån med ett "diskussionsmaterial" nära 100% sakligt istället för 50-50 eller ännu lägre :p

Diomedea exulans
2017-08-22, 17:35
Förresten, ska bli intressant att se om den här tråden blir oändlig.

Bob90
2017-08-22, 17:38
Förresten, ska bli intressant att se om den här tråden blir oändlig.
Haha :laugh:

Annars kommer säkert någon nekroposta i den om ett halvår, eller så visar det sig att en moderator har samma tendens, och låser tråden efter sista ordet *popcorn*

dream_theater_
2017-08-22, 17:42
Vilket värdelöst uttryck "Arguing on the internet is like winning the special Olympics" är.

baktung
2017-08-22, 17:44
Jag tycker inte sista ordet i sig är viktigt i en "hätsk" diskussion, däremot så är det väl inget fel i att ha det sista sakliga ordet innan nivån dras ner.

Jag råkade ut för en liten dispyt mellan mig och en chef på mitt förra jobb (just den chefen och jag hade egentligen ingen koppling till varandra annat än att vi båda jobbade på samma företag förutom denna uppgift).

Den chefen hade beställt ett jobb från mig med väldigt luddig, eller snudd på total avsaknad av, uppdragsbeskrivning. Han var omöjlig att få tag på under arbetsprocessen och svarade på flervalsfrågor med ett kort "det blir bra". Hur som, slutresultatet blev inte som han hade tänkt sig och vi "diskuterade", som svenskar gärna gör med konflikter, via mejl :d

Han var väldigt osaklig, snudd på aggressiv och uppriktigt sagt otrevlig i skrift medan jag höll mig kort och koncist men ändå artigt.

I slutändan så började han koppla in fler och fler chefer och ledningsgrupper utan någon synbar anledning och när dessa synade hans sätt att uttrycka sig så blev det en rejäl soppa för honom. Särskilt eftersom jag hade all fakta och rätt på min sida på svart och vitt i hela mejlkonversationen.

Det jag antar att jag försöker komma till är nog att jag personligen inte att det är något fel med att inte få sista ordet. Jag tycker att "less is more" kan appliceras rätt ofta i såna tillfällen och det är för mig en större vinst att gå ifrån med ett "diskussionsmaterial" nära 100% sakligt istället för 50-50 eller ännu lägre :p

Fast när det gäller i verkligheten, mot t.ex. någon chef eller lärare eller myndighet, blir det genast så mycket viktigare att framstå som verbalt överlägsen. Då kan jag lätt få en adrenalinkick av att sitta och skriva.

Fick själv underkänt (betyg Fx - måste kompletteras) på en inlämningsuppgift när jag pluggade på distans. Fick mitt arbete hemskickat med en massa kommentarer i rött och det var verkligen klotter över hela uppsatsen. Då såg jag rött och skrev ett par obarmhärtiga mejl som faktiskt resulterade i att jag fick betyget D istället. :D

upperkatt
2017-08-22, 17:49
Bästa vore om moderator svara "Ja" och låser tråden :p

Alexton
2017-08-22, 18:44
Nej, har alldeles för lite för fritid för det.

Chorizo
2017-08-22, 18:46
Inget behov jag har.

svenbanan
2017-08-22, 18:54
Jag tror jag har större behov av att verkligen få fram det jag vill ha sagt, och att den jag diskuterar med har tagit in det jag vill ha sagt och förstått vad jag menade. Dvs det kanske inte är lika viktigt att jag övertygat min "motståndare" om att jag har rätt och att jag får sista ordet på det sättet. Hur som helst har jag en tendens att bli indragen i evighetsdiskussioner just för att jag inte är säker på att mitt budskap nåt fram helt och hållet.

Jag tror det hela har med kontrollbehov att göra. Är man pedantisk och vill att saker ska göras på ett visst sätt så har man nog en tendens att vilja ha sista ordet.

trädgårdsmöbel
2017-08-22, 19:10
Jag övar mig på att inte behöva vara den som säger sista ordet, på facebook i en väns tråd om ett rätt kontroversiellt ämne "diskuterade" jag med en vän-till-vän. Jag har dragit till med några argument om att han är kulturmarxist och liknande, han har svarat med att kalla mig SD-troll och dylikt.

Men nu står hans ord som sista, har gjort det i flera timmar och jag vill så himla gärna skriva något om rödvinsvänster med 3 bilar och villa i (Fin stadsdel), du borde ta in minst 4 Afghaner själv och solidariskt försörja annars hycklar du och vad tycker dina moderatgrannar om att ha en kommunist i villaidyllen? Men det kommer inte leda till något annat än att han skriver någonting mer. Helt poänglöst.

C.E.J.
2017-08-22, 19:23
han har svarat med att kalla mig SD-troll och dylikt.

Det är där man hamnar. Och det kommer aldrig upphöra. Så ge upp hoppet om att kunna ha vettiga diskussioner eller få sista ordet osv. Men:

Jag övar mig på att inte behöva vara den som säger sista ordet, på facebook i en väns tråd om ett rätt kontroversiellt ämne "diskuterade" jag med en vän-till-vän. Jag har dragit till med några argument om att han är kulturmarxist och liknande, han har svarat med att kalla mig SD-troll och dylikt.

Men nu står hans ord som sista, har gjort det i flera timmar och jag vill så himla gärna skriva något om rödvinsvänster med 3 bilar och villa i (Fin stadsdel), du borde ta in minst 4 Afghaner själv och solidariskt försörja annars hycklar du och vad tycker dina moderatgrannar om att ha en kommunist i villaidyllen? Men det kommer inte leda till något annat än att han skriver någonting mer. Helt poänglöst.

Tror du att den debattstilen kommer leda dig nån vart? Neshhhh

trädgårdsmöbel
2017-08-22, 20:34
Tror du att den debattstilen kommer leda dig nån vart? Neshhhh

Nej. Just i den diskussionen så spelar det ingen roll, men det är tråkigt när det urartar till sådant när jag diskuterar med någon jag respekterar och/eller tycker om. Där skall jag jobba med mig själv till att lära mig att backa innan det blir sådär, och försöka sluta med att sätta prestige i att få sista ordet.

spoon
2017-08-22, 20:38
Nej det är inte så viktigt för mig. Jag kan störa mig i nån timme men sen släpper jag det. Med sambon så kan man vara tvungen då man trots allt bor ihop. På samma sätt med kollegor. Men på internet så känns det oviktigt.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

trädgårdsmöbel
2017-08-22, 21:03
Nej det är inte så viktigt för mig. Jag kan störa mig i nån timme men sen släpper jag det. Med sambon så kan man vara tvungen då man trots allt bor ihop. På samma sätt med kollegor. Men på internet så känns det oviktigt.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Sista ordet i diskussioner med sambon? Hur lyckas man med det? (Jag antar kallt att du är man och din sambo är en hon)

spoon
2017-08-22, 21:08
Sista ordet i diskussioner med sambon? Hur lyckas man med det? (Jag antar kallt att du är man och din sambo är en hon)Får man fram sin poäng som är rimlig så kan det fungera. Det viktigaste är nog att få fram vad man menar.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Matsa
2017-08-22, 21:48
Sista ordet i diskussioner med sambon? Hur lyckas man med det? (Jag antar kallt att du är man och din sambo är en hon)

Så länge vi räknar "javisst älskling" så får jag alltid sista ordet när jag diskuterar med min fru.

r3mpuh
2017-08-22, 22:06
Nej, jag har inte cancer.

xan
2017-08-22, 22:14
Jag övar mig på att inte behöva vara den som säger sista ordet, på facebook i en väns tråd om ett rätt kontroversiellt ämne "diskuterade" jag med en vän-till-vän. Jag har dragit till med några argument om att han är kulturmarxist och liknande, han har svarat med att kalla mig SD-troll och dylikt.

Men nu står hans ord som sista, har gjort det i flera timmar och jag vill så himla gärna skriva något om rödvinsvänster med 3 bilar och villa i (Fin stadsdel), du borde ta in minst 4 Afghaner själv och solidariskt försörja annars hycklar du och vad tycker dina moderatgrannar om att ha en kommunist i villaidyllen? Men det kommer inte leda till något annat än att han skriver någonting mer. Helt poänglöst.

Man måste inte alltid ha rätt. Det mest värdefulla internet har lärt mig. :)

J.V
2017-08-22, 23:58
Nej.

"The less I know about other people's affairs, the happier I am. I'm not interested in caring about people. I once worked with a guy for three years and never learned his name. Best friend I ever had. We still never talk sometimes."

Orkar inte delta i den typen av 'riktiga' diskussioner, varken pa Internet eller annars.

Old Nick
2017-08-23, 03:06
Absolut inte. Jag får snarare bita ihop och verkligen försöka fortsätta diskutera om jag av någon anledning fått för mig att det verkligen är nödvändigt att få fram min poäng till någon. Men för det mesta blir jag bara trött som fan och orkar inte med mer än en enda replik. Sen slutar jag bara svara. Det blir oftast inte ens en diskussion.

Wormzie
2017-08-23, 07:57
Så länge vi räknar "javisst älskling" så får jag alltid sista ordet när jag diskuterar med min fru.

Igenkänningsfaktorn. :d

Ont: Inte på nätet.. lämnar ofta diskussioner och orkar inte följa upp svar och grejer. Skiter fullständigt i att få sista ordet eller ens fortsätta argumentera mot personer som går på personangrepp dessutom.

I vardagsdiskussioner är det nog likadant. Men jag är nog rätt omgiven av personer med liknande åsikter (vilket är bekvämt men också synd) så det blir sällan diskussioner/argumenterande på det sättet.