handdator

Visa fullständig version : PC eller Mac? Vad använder du?


Skorpio76
2017-08-22, 06:10
Varför har du valt den sortens dator?

shut teh face
2017-08-22, 06:36
PC för spel. Helt enkelt bäst

Mac för jobb. Helt enkelt bäst.

forslund
2017-08-22, 06:37
Har haft en Mac på jobbet nu i fyra år och har ångrat mig sedan dag ett.

hahavaffan
2017-08-22, 06:59
PC och Windows för spel och jobb. Helt enkelt bäst, oavsett vad shutyourpiehole säger här ovan ;)

Vinter
2017-08-22, 07:24
PC , bygger den själv med egna valda komponenter.

Yes
2017-08-22, 07:44
Jag tycker inte om misshandeln av PC-akronymet, men iaf... kör en PC med MacOS, Windows och Linux (Gentoo).

MacOS? För att det är bra och trevligt att arbeta i.

Windows? Bra när jag vill spela. Bootar det väldigt sällan numera.

Linux? Förströelse och tidsfördriv. Det är ett skitsystem men ibland är det roligt att pilla på saker.

King Grub
2017-08-22, 07:51
PC. Det huvudsakliga användningsområdet är spel, så valet är självklart. Har fortfarande en dator från 2011, men bara grunderna (processor, moderkort, chassi och minnen) än kvar, resten har jag bytt ut efterhand. Det har inte funnit någon riktig anledning att uppgradera processorn än. Kanske när Coffee Lake kommer.

thenut
2017-08-22, 08:06
PC både för jobb och hemma. Snabbt, enkelt och stabilt, nuff said.

ITK
2017-08-22, 08:52
PC, både spel och jobb. Mycket bättre prestanda och enklare.

xan
2017-08-22, 09:05
Hade köpt en Macbook om jag haft råd, tills dess kör jag med PC.

Adama
2017-08-22, 09:36
Jobb: Macbook Pro 15"
Hemma: PC med linux + Macbook Pro 13"

Haft windows mkt förr när jag spelade, men eftersom jag mest slösurfar eller labbar med kod så kör jag hellre linux på PC:n för tillfället. Har Steam för linux och så det går ju att spela rätt mycket även på linux numera.

Alexton
2017-08-22, 09:49
Kör pc. Laptop då arbetssituationen gör det svårt att ha en stationär. Linux och Windows som os

MasterChief
2017-08-22, 10:01
På jobbet kör jag PC och hemma Mac.

Hemma kör jag med fyra stycken Apple TV, iMac, iMac mini, fyra iPads och även såklart iPhones. Kan rekommendera Infuse som streamingplattform i en Macmiljö. Jäkligt smidigt och snyggt. Jag har kört PC hemma också men jag tycker Mac-miljön är ett enklare val när man kör iOS på den mobila sidan. Kombinerat med att det är jävligt snygga produkter. Vilket jag tycker är viktigt. Det blir mest film, surfande och en del fotobehandling. Spelar gör jag på Xbox.

När det dock kommer till arbete så gillar jag Windows och PC bättre. Det kan ju såklart vara ett resultat av 20 års övning :D Köpte nyss en ny bärbar med 32 GB RAM, i7 2,8 GHz quad, 1000 GB SSD, Geforce GTX 1050 4GB, aluminium/kolfiber. Ska bli en fröjd att använda.

skattefusk
2017-08-22, 10:05
Min Mac(intosh) är en personal computer *jorgen*

rooz
2017-08-22, 10:19
Mac med Linux.

Hårdvaran var för snygg*popcorn*

Yes
2017-08-22, 10:47
Min Mac(intosh) är en personal computer *jorgen*
Nu är det förvisso ursprungsbetydelsen som senare kom att betyda "IBM-kompatibel PC". Det är såklart tämligen förlegat och en Mac är väl ungefär lika IBM-kompatibel som vilken annan dator som helst. Därför har det även kommit jobbiga teleskopord som Wintel och Macintel.

Det hade ju varit lättare att bara prata om vilka system folk kör.

Yes
2017-08-22, 11:09
Mac med Linux.

Hårdvaran var för snygg*popcorn*
Det är som att köpa ett fint hus ute i skärgården bara för att bjuda in landets alla tjackisar, som du bjuder på horse, vodka och laxermedel.

wintersnowdrift
2017-08-22, 11:45
Det blev en HP Spectre när jag köpte ny för hemmabruk i vintras. Ville egentligen ha en Mac p.g.a. snyggast men kunde inte motivera prisskillnaden för den spec jag ville ha. Jobbmässigt har jag inget val - PC och Windows all the way.

Sparven från Minsk
2017-08-22, 11:46
En macbook air. Köpte då sambon tyckte om apple. Den rullar fortfarande men saknar windows, alla program o skit funkar direkt :)

blåvitt
2017-08-22, 11:54
Mac, mest för att jag fick byta min stationära Windows dator mot den. Mer rörlig livsstil kräver mer rörlig dator

Dreas
2017-08-22, 11:55
Mac på jobbet för att det är rejälare grejer med längre livslängd. Kör dock Virtuella med Windows.

Hemma är det pc.

Yes
2017-08-22, 12:11
Hade köpt en Macbook om jag haft råd, tills dess kör jag med PC.
Hemligheten tycks vara att bita hårt i kudden en gång och sedan uppgradera regelbundet mot en mycket mer beskedlig mellanskillnad.

rooz
2017-08-22, 12:29
Det är som att köpa ett fint hus ute i skärgården bara för att bjuda in landets alla tjackisar, som du bjuder på horse, vodka och laxermedel.

Vill du har absolut eller finlandia:)

Yes
2017-08-22, 12:31
Vill du har absolut eller finlandia:)
Sån där märkesprit är för pögar. Ge mig hemprännt!

Bob90
2017-08-22, 12:58
Mac? Är det inte det något där man fyller på bensin i bilen?

ApexProcyon
2017-08-22, 13:06
Mac? Är det inte det något där man fyller på bensin i bilen?

Jag tror det är smeknamnet hipsters har på sin flummiga PC. ;)

Min enda kontakt med Mac är att den konstiga bildläraren i högstadiet hade en i sitt arbetsrum. Traumatiska minnen av en rund obekväm mus med en enda musknapp formade min syn på företaget för all framtid.

http://lowendmac.com/wp-content/uploads/blueberry-round-mouse.jpg

aryaa
2017-08-22, 13:11
Använder Windows, Debian och Ubuntu :) Håller mig så långt borta ifrån macOS som möjligt.

Yes
2017-08-22, 13:40
Jag tror det är smeknamnet hipsters har på sin flummiga PC. ;)

Min enda kontakt med Mac är att den konstiga bildläraren i högstadiet hade en i sitt arbetsrum. Traumatiska minnen av en rund obekväm mus med en enda musknapp formade min syn på företaget för all framtid.

http://lowendmac.com/wp-content/uploads/blueberry-round-mouse.jpg
Tänk om fler kunde tänka som Apple och sträva efter enkelhet inställer för att vara PC-Guy som behöver extra mycket av allt och lite RGB-LED;s.

Just den musen var ju för all del inte Apples mest lyckade. Förmodligen därför den byttes ut redan efter två år. De ska dock ha en eloge för att det tog dem 22 år innan de byggde en mus med två knappar.

ApexProcyon
2017-08-22, 14:25
Tänk om fler kunde tänka som Apple och sträva efter enkelhet inställer för att vara PC-Guy som behöver extra mycket av allt och lite RGB-LED;s.

Just den musen var ju för all del inte Apples mest lyckade. Förmodligen därför den byttes ut redan efter två år. De ska dock ha en eloge för att det tog dem 22 år innan de byggde en mus med två knappar.

Jag kan faktiskt föreställa mig att den genomsnittlige datoranvändaren som inte spelar skulle föredra Apple framför övriga alternativ. Det är nog mest gammal vana som folk håller fast vid Windows.

Nu har jag som sagt noll erfarenhet av Apple när det kommer till datorer, men jag föreställer mig att jag skulle känna mig ganska låst utan att kunna göra vad jag vill med datorn. Majoriteten av alla användare vill däremot inte hålla på med allt för mycket konfigurationer utan vill bara att skiten ska fungera, där har egentligen Apple en fördel om jag har uppfattat det rätt.

Att Apples OS är säkrare när det kommer till virus (åtminstone var så tidigare) är också en klar fördel om man inte använder sin dator till något specifikt.

thenut
2017-08-22, 14:34
Jag kan faktiskt föreställa mig att den genomsnittlige datoranvändaren som inte spelar skulle föredra Apple framför övriga alternativ. Det är nog mest gammal vana som folk håller fast vid Windows.

Nu har jag som sagt noll erfarenhet av Apple när det kommer till datorer, men jag föreställer mig att jag skulle känna mig ganska låst utan att kunna göra vad jag vill med datorn. Majoriteten av alla användare vill däremot inte hålla på med allt för mycket konfigurationer utan vill bara att skiten ska fungera, där har egentligen Apple en fördel om jag har uppfattat det rätt.

Att Apples OS är säkrare när det kommer till virus (åtminstone var så tidigare) är också en klar fördel om man inte använder sin dator till något specifikt.

Är lite fundersam på det argumentet om konfigurationer numera faktiskt, hur mycket och vad behöver en "vanlig" användare konfigurera i Windows egentligen?

Har inte kört mac sen tidigt 90-tal själv, så har ingen koll på MacOs dock...

hahavaffan
2017-08-22, 14:38
Tänk om fler kunde tänka som Apple och sträva efter enkelhet inställer för att vara PC-Guy som behöver extra mycket av allt och lite RGB-LED;s.

Just den musen var ju för all del inte Apples mest lyckade. Förmodligen därför den byttes ut redan efter två år. De ska dock ha en eloge för att det tog dem 22 år innan de byggde en mus med två knappar.Deras nuvarande mus är ju knappt mycket bättre. Ett ergonomiskt skämt.

ApexProcyon
2017-08-22, 14:40
Är lite fundersam på det argumentet om konfigurationer numera faktiskt, hur mycket och vad behöver en "vanlig" användare konfigurera i Windows egentligen?

Inte särskilt mycket alls egentligen, jag gillar bara att ha möjligheten vid behov. Principiellt så ogillar jag att känna mig utelåst från en vara jag har köpt.

ITK
2017-08-22, 15:12
Majoriteten av alla användare vill däremot inte hålla på med allt för mycket konfigurationer utan vill bara att skiten ska fungera, där har egentligen Apple en fördel om jag har uppfattat det rätt.


Skulle vilja påstå precis tvärtom. Win 10 är både enkelt och stabilt och de flesta är vana vid Windows från arbetet. Sen fungerar allt med Windows och man behöver inte fundera på vad som stöds eller ej eller för den delen ha med sig 24 olika adaptrar för att någon tycker att en port är lagom i en laptop.

För 10 år sedan skulle jag hålla med om att Mac var enklare.

Förresten, finns det verkligen folk som tycker de silvriga macbooksen fortfarande är snygga? Designen känns väldigt daterad.

J.V
2017-08-22, 15:17
MacBook Air 13" 99% av tiden. Fantastisk batteritid, bekvamt (allt bara fungerar™) och mouse pad/gestures som om den vore skapad av gud sjalv. Handoff mellan Macen och iLuren gor det inte samre.

Kopte forra aret en stationar Windows-maskin och en 27" skarm tankt for spel och Photoshop, men den rullar mest som Plex-server. Blir aldrig att jag satter mig vid den. Om det ar nagot som ska uppdateras/laddas ner pa Windows-datan blir det nastan alltid via remote desktop-program fran Macen, den ar bara sa mycket trevligare att anvanda, aven till det. :D

Yes
2017-08-22, 15:44
Jag kan faktiskt föreställa mig att den genomsnittlige datoranvändaren som inte spelar skulle föredra Apple framför övriga alternativ. Det är nog mest gammal vana som folk håller fast vid Windows.

Nu har jag som sagt noll erfarenhet av Apple när det kommer till datorer, men jag föreställer mig att jag skulle känna mig ganska låst utan att kunna göra vad jag vill med datorn. Majoriteten av alla användare vill däremot inte hålla på med allt för mycket konfigurationer utan vill bara att skiten ska fungera, där har egentligen Apple en fördel om jag har uppfattat det rätt.

Att Apples OS är säkrare när det kommer till virus (åtminstone var så tidigare) är också en klar fördel om man inte använder sin dator till något specifikt.
MacOS är inte nedlåst på samma sätt som iOS. Du kan grotta i systemet hur mycket du vill. Det är dock inte så att du behöver göra det.

Beträffande säkerhet har MacOS klarat sig en del tack vare att det inte finns lika mycket farlig kod mot det, men det har ändå drabbats av rätt allvarliga saker som ransomware. Windows är troligen ett säkrare system men mer utsatt för attacker. Och Linux... är förmodligen 10-15 år alla andra, i vanlig ordning (med filosofin att om vi inte tillåter dig att göra ett skit, då kan ingen annan heller göra det).

Är lite fundersam på det argumentet om konfigurationer numera faktiskt, hur mycket och vad behöver en "vanlig" användare konfigurera i Windows egentligen?

Har inte kört mac sen tidigt 90-tal själv, så har ingen koll på MacOs dock...
I Windows brukar det vara frågan om att något inte vill fungera, av valfri mystisk anledning, eller att något funkar halvtaskigt så du vill optimera. Annars är det egentligen bara installera, uppdatera och köra på.

Att användaren behöver konfigurera saker ser jag annars som ett designfel. Är man ett Linux-fan kallar man det tydligen frihet.

Yes
2017-08-22, 15:54
Deras nuvarande mus är ju knappt mycket bättre. Ett ergonomiskt skämt.
Smaksak. Jag tycker den är trevlig för vanligt datoranvändande. Den har ju också överlevt mycket längre än pucken så användarna kan inte vara helt missnöjda.

Skulle vilja påstå precis tvärtom. Win 10 är både enkelt och stabilt och de flesta är vana vid Windows från arbetet. Sen fungerar allt med Windows och man behöver inte fundera på vad som stöds eller ej eller för den delen ha med sig 24 olika adaptrar för att någon tycker att en port är lagom i en laptop.

För 10 år sedan skulle jag hålla med om att Mac var enklare.

Förresten, finns det verkligen folk som tycker de silvriga macbooksen fortfarande är snygga? Designen känns väldigt daterad.
4 portar på 15" MBP och 2 på 13-tummaren. Och då snackar vi universella portar som kan användas till i princip vad som helst. Jag menar, vill du kunna koppla in nästan vad som helst till datorn så är Apples lösning skitbra. Kamera, SD-kort, iPhone, Android-lur, grafikkort osv. osv. Ja, ibland behöver du en liten adapter som följer med eller som du köper på Claes Ohlson för 25Kr.

baktung
2017-08-22, 16:08
Byggde själv för första gången 2010 och ville ha så bra komponenter som möjligt så billigt som möjligt. (Nähä?!) Blev Windows såklart och OSet var det bara att tanka på nätet för att få en tusing extra för grafik. Den går fortfarande som en klocka men har lagt till en SDD för OS och program.

Det var mest en fix idé. Ett projekt. Inte fan behöver jag i7 och GeForce som bara seedat (inte längre) och knackat text. Hursomhelst har den hållit längre än någon tidigare dator så det kanske inte var helt dumt ändå. Beror väl mest på att chassit varit grymt bra. Aldrig något synligt damm i burken när jag rengjort.

Nästa gång bygger jag troligtvis inte själv. Finns så pass billiga färdiga paket som duger med marginal till mina behov. Skulle kunna tänka mig att testa Mac bara för att ha testat, vilket jag brukar gilla att göra, men kommer aldrig lyckas motivera prisskillnaden.

exevision
2017-08-22, 17:42
PC, suftplatta och telefon med Windows.
Har dock en PC med Linux som spelar upp musik i mitt källargym.
Bygger alla PC själv.

Skorpio76
2017-08-23, 05:34
Mac? Är det inte det något där man fyller på bensin i bilen?Hahaha, den var bra!

Skorpio76
2017-08-23, 05:40
Själv använder jag PC och håller konsekent fast vid det.

Diomedea exulans
2017-08-23, 05:48
Macbook Pro.

Älskar att den går att tappa i golvet hur många gånger som helst utan att gå sönder.

Hatar att den inte har några jävla USB-portar.

Fredrik S
2017-08-23, 06:12
PC eftersom det är vad min arbetsgivare tillhandahåller. Inte tillräckligt intresserad av datorer längre för att det skall kännas aktuellt att spendera mina egna pengar på en dator.

Arne Persson
2017-08-23, 06:32
Trogen Mac-användare sedan 1987.

Wormzie
2017-08-23, 07:52
Macbook Pro.

Älskar att den går att tappa i golvet hur många gånger som helst utan att gå sönder.

Hatar att den inte har några jävla USB-portar.

Har inte du några usb portar på din pro? årsmodell?

Jag har en macbook pro också. fungerar perfekt. Har kvar min gamla macbook, en sån helvit plastig jävel, den funkar också men blev rätt slö efter 5 år :) har kvar den som memorabilia!

Hade jag spelat hade jag köpt/plockat ihop en PC.

Shqypnia
2017-08-23, 10:49
Macbook Air sedan 2013. Köpte den när jag hade börjat studera, egentligen av den enkla anledningen att jag tidigare inte hade skådat något liknande när det gäller batteri. Är fortfarande hur nöjd som helst och den fungerar än idag utmärkt. Peppar peppar.

High1ander
2017-08-23, 12:34
PC alltid när jag får bestämma.

PC är ju liksom inte ett företag som har "sjuka ideer", t.ex. att en mus bara ska ha en knapp... PC blir ju ofta synonymt med Windows, men det har iaf. stöd för de mesta av program som släpps...

Har ogillat Apple/Mac sen långt bak då de t.ex. låser in användare med t.ex. icke öppna codecs för videoredigering (var så framförallt för 10 år sen). Dvs. man kunde på PC spela in material i egentligen samma codec och sen kolla på Mac, men inte tvärtom.

Apple gör ett "proffsprogram" som Final Cut Pro till ett amatörprogram över en natt och tar borta massa features, så folk känner sig tvingade att vara kvar i "gamla versionen"...

Apple hårdvara kostar mer och är mycket svårare att byta ut, t.ex. förut så hade deras torn bara plats för två stycken hårddiskar... Stora och fulla men ingen plats ledigt...

Apple byter konstant ut portar på sina datorer likt sina telefoner, knappast kul att köpa till hårdvara som sen inte funkar ett år senare...