handdator

Visa fullständig version : Möjligt förbättra konditionen vid energiunderskott?

zcream
2004-04-30, 20:02
Bygga muskler när du ligger på energiunderskott är ju lögn i helsike men hur är det med konditionen?
Kan den förbättras trots att du ligger på energiunderskott?

200sx
2004-04-30, 21:03
utan några som helst vetenskapliga bevis som grundar mitt svar så säger jag: japps det kan man...eller i alla fall jag :)

z_bumbi
2004-04-30, 21:27
Ja.

Sparrisen
2004-04-30, 21:48
Självklart. När såg du en bulkig marathonlöpare senast? ;)

Jax
2004-04-30, 22:18
Originally posted by SwedeForce
Självklart. När såg du en bulkig marathonlöpare senast? ;)
Tror du att en maratonlöpare ligger på energiunderskott bara för att han är smal? Skulle gissa på att de får äta som satan de också. Vet en viss herre vid namn Gunde Svan som käkade 8000 kcal om dagen när han var aktiv. Visserligen inte maratonlöpare.

Men som svar på frågan. Ja det tror jag går alldeles utmärkt till en viss gräns.

no1fitness
2004-05-01, 05:49
Jag har gjort det ! :)
Har i princip gått på diet i snart ett och ett halvt år med korta mellanrum med bulkning och jag har ökat min kondition markant under denna period. Men då är det förstås HIIT som gäller !! :hbang:

Sverker
2004-05-01, 07:21
Här finns en idrottsanorexi med i spelet. Vilket är tråkigt och direkt farligt.:(

I konditionsidrotter så släpar man ju runt på sin egna kropp. Desto lättare den är desto bättre presterar du tidsmässigt.....till en viss gräns.

Här gäller det att föra ut budskapet att kroppen behöver energi för återhämtning och uppbyggnad.
Att sakligt förklara att han/ hon kan bryta ned sin kropp till en viss gräns men sedan kommer resultaten att plana ut, gå i stå och till sist backa eftersom muskelmassan som gör arbetet försvinner.
Extra viktigt är att energiunderskottet leder till urlagring av kalk i skelettet och skadorna kommer att avlösa varandra.:(

Kalleh
2004-05-01, 13:03
Det är ett roligt missförstånd det där med att långdistanslöpare ligger på energiunderskott. Helt otroligt... Det senaste jag hörde var att man under löpning förbränner muskelmassa över hela kroppen som man aldrig kan bygga upp hur mycket man än käkar. Enligt den ekvationen skulle ju en marathonlöpare försvinna till slut...

Det är förresten därför långdistansare har små ben och ingen överkropp sa en "expert" till mig. Nu har ju jag aldrig sett en elitlöpare med små ben i förhållande till övriga kroppen och det där med överkroppen kanske kan bero på att det knappast har någon prioritet att släpa runt på en massa kilo beachmuskulatur när man kutar.

Men för att återgå till vad tråden handlade om från början, är du (zcream) bara intresserad av det här rent teoretiskt eller har du planerat att sticka ut och springa när du ligger på energiunderskott? Låter som något man kan få ångra isåfall...

z_bumbi
2004-05-01, 14:00
Kalleh: Långdistansare ligger ju på underskott?

Jämför vikten under lågsäsong och inför en stor tävling, speciellt i maraton, de förbättrar samtidigt konditionen eftersom det ju är en stor tävling på gång.
Det i kombination gör att resultatet blir bättre eller att de blir skadade...

Så det är inga problem att springa med underskott men man bör ha en viss koll på vad man håller på med och det är inget man ska försöka sig på en allt för lång tid om man inte är rejält överviktig.

Kalleh
2004-05-01, 14:38
Originally posted by z_bumbi
Kalleh: Långdistansare ligger ju på underskott?

Jämför vikten under lågsäsong och inför en stor tävling, speciellt i maraton, de förbättrar samtidigt konditionen eftersom det ju är en stor tävling på gång.
Det i kombination gör att resultatet blir bättre eller att de blir skadade...

Så det är inga problem att springa med underskott men man bör ha en viss koll på vad man håller på med och det är inget man ska försöka sig på en allt för lång tid om man inte är rejält överviktig.

Du kanske missförstod mig lite. Självklart bör man som löpare bli av med onödiga kilo inför en tävling men att under längre perioder kombinera löpning och energiunderskott kan väl inte vara någon höjdare, eller? Det funkar iallafall inte för mig kan jag säga av egen erfarenhet, om inte annat mår jag dåligt psykiskt av att hålla på sådär för länge (har fått raseriutbrott värre än en anadrolmissbrukare med snedfylla). Men under kortare perioder kan det säkert vara helt okej, speciellt vid övervikt, och att man kan förbättre konditionen trots energiunderskott betvivlar jag inte det minsta.

zcream
2004-05-01, 14:38
Originally posted by Kalleh

Men för att återgå till vad tråden handlade om från början, är du (zcream) bara intresserad av det här rent teoretiskt eller har du planerat att sticka ut och springa när du ligger på energiunderskott? Låter som något man kan få ångra isåfall...

Endast en stilla undran från min sida :).

ivandrago
2004-05-01, 14:52
jag har under 4 veckors energiunderskott fått ner min vilopuls från 70 till 58 med hiit, så mitt svar är att det går.

Sparrisen
2004-05-01, 15:07
Originally posted by Jax

Tror du att en maratonlöpare ligger på energiunderskott bara för att han är smal?

Nej. Tror att han försöker ligga på ca +/- 0. Men han lär nog inte ligga på plus så pass länge... trots att han äter 8000 kcal per dag!