handdator

Visa fullständig version : Äppelcidervinäger,


Unsub
2017-08-20, 03:05
Såg lite på youtube (vet inte hur man länkar, sorry), kom över en video (orkade inte se klart den lol) av en Erik berg som påstod av det jag orkade se att äpple cider vinäger kan hjälpa till vid viktminskning.

Min frågeställning ligger det något i det?
Hittade en studie (rättare sagt abstract) på pubmed som handlade om tandhälsa men vagt berörde att det traditionellt använts för viktminskning i nord afrika samt påstått av Bodybuilders.

[Unhealthy weight loss. Erosion by apple cider vinegar].

[Article in Dutch] antar den publicerats i denna:Ned Tijdschr Tandheelkd
Author information
Gambon DL1, Brand HS, Veerman E

Abstract

Erosive tooth wear was diagnosed in the dentition of a 15-year-old girl with a Moroccan background. After an anamnesis, extensive analysis of possible risk factors and a study of the pattern of erosion, it was concluded that the erosive tooth wear was induced by daily consumption of a glass of apple cider vinegar Further investigation revealed that in North-African culture, women have used apple cider vinegar to achieve weight loss for generations. Bodybuilders are also known to make use of this method of weight reduction

Det verkar ju inte direkt väldokumenterat, eller speciellt undersökt, men jag tänkte som vanligt försöka hitta en Quick fix för att förenkla mitt försök till att deffa.

Starke75an
2017-08-20, 08:34
Dricks väl före maten för att magen ska dra i hop sig lite. Om jag nu cyklar rätt.

King Grub
2017-08-20, 08:36
Dåligt undersökt och inte tillräckligt med belägg för att det skulle påverka fettoxidationen. I sådana fall är dessa mekanismer okända. Mer ett "prova om du vill"-tillskott eftersom det är så billigt och säkert.

https://examine.com/nutrition/does-vinegar-increase-metabolism/

Prost
2017-08-20, 09:57
Jag tar det innan varje måltid. Det är billigt och sänker GI osv, detta är intressant för att kost med lägre GI verkar leda till högre testosteronnivåer så varför inte. Kan även underlätta ketos om man är intresserad utav det. Orkar inte med referenser men den som är intresserad finner.

Captainwide
2017-08-20, 10:06
Skulle dock försöka "shotta" det istället för att blanddricka. Har inget emot smaken men tror inte det är särskilt hälsosamt för tänder.

Edit: Läste nu om tänderna i ditt inlägg..

Frågenarkomanen
2017-08-20, 18:02
Dåligt undersökt och inte tillräckligt med belägg för att det skulle påverka fettoxidationen. I sådana fall är dessa mekanismer okända. Mer ett "prova om du vill"-tillskott eftersom det är så billigt och säkert.

https://examine.com/nutrition/does-vinegar-increase-metabolism/ ... om man tycker att det ingår i "säkert" att vakna upp med ett brinnande inre till följd av sura uppstötningar, som eventuellt kan bli resultatet av att dränka all mat i äppelcidervinäger, så visst.

Bandid0
2017-08-20, 21:41
Jättegott att hälla äppelcidervinäger i riset och strö på rikligt med salt.

Unsub
2017-08-21, 00:06
... om man tycker att det ingår i "säkert" att vakna upp med ett brinnande inre till följd av sura uppstötningar, som eventuellt kan bli resultatet av att dränka all mat i äppelcidervinäger, så visst.

Så som jag förstod det, av att läsa kommentarerna till video av Erik berg, behövdes inga jättemängder (two tabelspons) var den rekommenderade dosen (Jag såg alltså inte hela videon, blev uttråkad men lite nyfiken, så videon kanske säger något helt annat informationen är tagen från kommentarfältet).

F.ö var kommentators fältet uppdelat i två läger, 70% höll typ med (viktförlust, lägre blodsocker, samt vara bra mot sura uppstöttningar "kan bota cancer" (1 person)), 30% sa att det var verkningslöst.

Detta är höftat från min sida har inte faktiskt räknat positiva/negativa kommentarer.

Postaren av videon som påstår sig vara läkare påstods av en kommentator att han är egentligen inte det utan bara någon clown som påstår sig vara detta, charlatan med andra ord (har inte undersökt sanningshalten i det).

Offtopic hur länkar man in en youtubevideo prövade, kopiera dela adressen och om ge den med ytyt men det blev bara en tom sida :confused: (dålig på datorer).