handdator

Visa fullständig version : barnfotboll och fjanteri från förbunden


Kotten
2017-08-18, 18:06
Någon mer än mig som tycker att det är ett jävla fjanteri från förbundet när det inte ska vara resultat och seriespel ?, jag är tränare för ett lag födda 08 och vi är totalt överlägsna i alla matcher vi spelar, barnen som vinner har full koll på det och samma med barnen som förlorar. I Tyskland skrattar dom åt oss i Sverige som har detta system, ska man inte lära sig att vinna och förlora då det är vad idrotten går ut på, visst man ska ha roligt men det utgår man ju ifrån att man har ifall man håller på. Jag har flera barn som tycker att det är tråkigt att det inte finns tabeller osv, först i 12-13 års åldern finns seriespel med tabeller. När jag var mindre längtade man till varje torsdag då det var tabeller och lite små notiser i tidningen osv.

King Grub
2017-08-18, 18:07
Allas lika värde och alla skall med innebär att genomsnittet sjunker och ingen får möjlighet att vara bra.

svenbanan
2017-08-18, 18:10
Låter som att nån som inte fattar vad idrott är har fått bestämma lite för mycket.

Att tävla mot andra (och sig själv) har då varit drivande för mig ända sedan lågstadieåldern. Man tog ju varje chans man fick att tävla. Varje rast på skolan var det nån slags fotbollsmatch där det alltid korades en vinnare. Stod det oavgjort då det ringde var det alltid en skock ungar som kom in försent och fick skäll eftersom en vinnare måste koras. Var det inte fotboll så tävlade vi klassvis i nåt slags herre på täppan på den lilla klätterställningen som fanns på skolgården.

Kotten
2017-08-18, 18:11
Känns helt sjukt att jag som ledare ska stå och tala om för barnen att resultat spelar ingen roll osv osv, tona ner dom när dom har drivkraft att vinna, så länge det är på deras nivå och man inte gapar och skriker så självklart ska man vinna, det går ju ut på det. Vi har 2 lag som spelar och har sammanlagt spelat 26 matcher i år med en målskillnad på 189-24 och där ska jag stå och tona ner deras vilja att vinna för att det enligt förbundet är sagt så, jag har gått utbildningar i svenska fotbollsförbundet osv. Jag har iallafall bestämt mig för att låta grabbarna vilja vinna och prata om det, ser inget fel i det då det är deras drivkraft

Starke75an
2017-08-18, 18:12
Så länge samhället betalar för fotbollen, så ska alla ha få spela lika mycke oavsett om man är superdålig eller superbra.

Kotten
2017-08-18, 18:13
Ravelli är en av få som vågar säga emot

http://www.sportbibeln.se/fotboll/ravellis-kritik-mot-nya-regeln-som-forandrar-knattefotbollen-sverige/

Kotten
2017-08-18, 18:13
Så länge samhället betalar för fotbollen, så ska alla ha få spela lika mycke oavsett om man är superdålig eller superbra.

Så är det, alla ska få spela lika mycket, inga toppningar osv. Men hur man än vrider och vänder på det så går det ut på att vinna i idrott

Kotten
2017-08-18, 18:17
Hur kul är det att åka på cuper där tabeller och resultat inte räknas för att någon kan bli ledsen när dom förlorar ? och det ända till tonåren. Helt obegripligt

svenbanan
2017-08-18, 18:19
Hur kul är det att åka på cuper där tabeller och resultat inte räknas för att någon kan bli ledsen när dom förlorar ? och det enda till tonåren. Helt obegripligt

Ring till ledarna för klubbarna som finns i närheten och ordna er egen lilla serie.

trädgårdsmöbel
2017-08-18, 18:27
Jag håller med om att det är fjantigt. Men jag undrar vad som lett fram till detta? Är "Alla skall med" och "barn skall inte tävla" så att säga ideologiskt förankrat hos majoriteten eller har en högljudd minoritet fått igenom det? Är det "pedagogiskt korrekt" att göra så för barns utveckling?

trädgårdsmöbel
2017-08-18, 18:31
Hur kul är det att åka på cuper där tabeller och resultat inte räknas för att någon kan bli ledsen när dom förlorar ? och det ända till tonåren. Helt obegripligt

Jag vet några numera vuxna män som ända upp i sena tonår började grina (hysteriskt grinande) när de förlorade en hockeymatch, de flesta gjorde inte så men det fanns några stycken. Jag ser fram emot en hel generation av sådana i framtiden :D

Starke75an
2017-08-18, 18:33
Jag har en kompis som var med i p16 landslaget. Några från den årskullen blev sedan proffs. Min kompis blev det inte. Så man utvecklas så olika. Så att bara satsa på de som är bäst är inte bäst. Han som blev proffs och var i samma lag som min kompis heter Brolin.

Och då ansågs min kompis vara lika bra som Brolin var just då. Så under resans gång så blev någon less och slutade, och denne kanske hade blivit bättre som vuxen i fotboll än min kompis och till o med bättre än självaste Brolin.

Magnus N
2017-08-18, 18:35
Jag har en kompis som var med i p16 landslaget. Några från den årskullen blev sedan proffs. Min kompis blev det inte. Så man utvecklas så olika. Så att bara satsa på de som är bäst är inte bäst. Han som blev proffs och var i samma lag som min kompis heter Brolin.

Och då ansågs min kompis vara lika bra som Brolin var just då. Så under resans gång så blev någon less och slutade, och denne kanske hade blivit bättre som vuxen i fotboll än min kompis.

Skillnad på att satsa på de som är bäst och att inte redovisa resultat och ta bort vinnar/förlorar-aspekten av en idrott

Kotten
2017-08-18, 18:36
Jag håller med om att det är fjantigt. Men jag undrar vad som lett fram till detta? Är "Alla skall med" och "barn skall inte tävla" så att säga ideologiskt förankrat hos majoriteten eller har en högljudd minoritet fått igenom det? Är det "pedagogiskt korrekt" att göra så för barns utveckling?

Det är en liten minoritet som sitter och bestämmer, klubbar och ledare har inge med det att göra. Jag tror det är förödande i längden, jag tror ju att man utvecklas bättre och tränar bättre om det finns en möjlighet att vinna. Om man simmar tex och har en simtävling, men ingen får vinna för att dom är barn, hur sjukt är inte det. Vi ska spela en liten cup snart som en klubb ordnat själva, det är det ändå dom pratat om nu i Laget att dom har möjlighet att få vinna och tävla på riktigt. Annars kan man väl bara ge alla varsin boll

Scratch89
2017-08-18, 18:36
Problemet som jag kan se med för tidigt tävlande är inte att folk lär sig att förlora/vinna, för jag tycker att det är en del av livet och att man ska lära sig detta.

Däremot är det synd för de som vill hålla på med en idrott bara för skojs skull; det blir en gallring där A-laget får alla resurser och "alla andra" får dåliga träningstider, dåliga tränare osv. Det är ju i vuxenålder det finns t.ex korpenligor, men vad fan ska man göra som 15-16-åring som inte vill satsa inom sin idrott utan bara spela för skojs skull med eventuellt lite matcher då och då?

Kotten
2017-08-18, 18:37
Jag har en kompis som var med i p16 landslaget. Några från den årskullen blev sedan proffs. Min kompis blev det inte. Så man utvecklas så olika. Så att bara satsa på de som är bäst är inte bäst. Han som blev proffs och var i samma lag som min kompis heter Brolin.

Och då ansågs min kompis vara lika bra som Brolin var just då. Så under resans gång så blev någon less och slutade, och denne kanske hade blivit bättre som vuxen i fotboll än min kompis och till o med bättre än självaste Brolin.

Eller så slutar dom som vill tävla och är drivna för att det inte är roligt.

Kotten
2017-08-18, 18:40
Problemet som jag kan se med för tidigt tävlande är inte att folk lär sig att förlora/vinna, för jag tycker att det är en del av livet och att man ska lära sig detta.

Däremot är det synd för de som vill hålla på med en idrott bara för skojs skull; det blir en gallring där A-laget får alla resurser och "alla andra" får dåliga träningstider, dåliga tränare osv. Det är ju i vuxenålder det finns t.ex korpenligor, men vad fan ska man göra som 15-16-åring som inte vill satsa inom sin idrott utan bara spela för skojs skull med eventuellt lite matcher då och då?

Vet inte hur man ska göra då, hur man än vrider på det så går det ut på att vinna, det tycker jag att man ska lära sig redan från barnsben istället för att linda in barnen. Jag tror tävling är utvecklande sen finns det såklart undantag, men rent generellt. Jag tycker inte att man ska skydda barn från att vinna och förlora osv, utan dom får helt enkelt lära sig, det får dom göra senare i vilket fall

ceejay
2017-08-18, 18:54
Jag var med om toppning redan när jag var typ 12-13 år och spelade innebandy. Sådant gillar jag verkligen inte. Men att inte räkna mål tycker jag är fel väg att gå.

Rickard
2017-08-18, 18:55
Det var det värsta jag visste som barn när man fick höra saker som "all vann" "den vann och alla andra kom tvåa".
Det visste jag att så var det inte alls. Jag såg klart och tydligt vem som van och inte.

Sedan kanske det är så att dagens barn ses som lite simmar och man tror att dom inte förstår. Men jag tror inte det är så. Man bara nedvärderar dom och tar bort ett viktigt moment i det hela.

Kotten
2017-08-18, 18:57
Dom har full koll på hur mycket mål dom gör, hur mycket dom vunnit och förlorat, vilka lag som är bra och dåliga osv. Toppning är en annan sak, det ska inte förekomma på något vis.

shadowfire
2017-08-18, 19:02
mqeafOWda8I

Kotten
2017-08-18, 19:11
Hahahaha

Scratch89
2017-08-18, 19:15
Riksidrottsförbundet har tittat på detta. Bra rapport!

En del av sammanfattningen.

Resultaten visar att drygt hälften av föreningarna har utformat egna riktlinjer för
barn- och ungdomsidrott. Riktlinjerna varierar dock stort i omfattning och vad de
innebär är sällan konkretiserat. Även om ett fåtal tränare känner till Idrotten vill som
dokument betraktat, verkar merparten vara bekanta med de övergripande idéerna.
En majoritet av tränarna anser också att riktlinjerna mestadels är vägledande vid
utformningen av idrott för unga, särskilt då de själva är ansvariga. Däremot sympatiserar
inte alla tränare med alla riktlinjer. Särskilt frågan som rör värdet av tidiga satsningar
och selektion kontra en mer lekfull inriktning med mindre fokus på tävlingsresultat
delar tränarkåren. Frågan engagerar och väcker känslor. Tränarna är eniga om
att det gäller att hålla de ungas idrottsintresse vid liv – men hur det ska ske finns det
skilda uppfattningar om.

http://www.rf.se/globalassets/riksidrottsforbundet/dokument/barn-och-ungdom/gor-idrotten-som-idrotten-vill-2016_4.pdf

Kotten
2017-08-18, 19:16
Det är PRECIS så det är................ klockren film

trädgårdsmöbel
2017-08-18, 19:24
Om man är orolig för toppning, förlustgråtande osv. och anser att det exkluderar barn så tycker jag att idrott är en rätt dålig grej att dina barn håller på med. Vad är det för fel på att träna med barn, med vikter, joggning osv. motion och inte idrott? Måste träning vara idrott? Kan man inte bara uppmuntra de barn som är för dåliga för idrott att "bara" syssla med fysisk träning, utan att ha tävlingsmoment?

Så kan faktiskt de barn som kan bli bra få chansen att bli bra, just i en idrott. Jag gillar inte det här med idrott som nån slags hälsogrej för alla, fysisk träning är för alla, men kanske inte idrott och idrottsträning?

anvihl
2017-08-18, 19:27
Om man är orolig för toppning, förlustgråtande osv. och anser att det exkluderar barn så tycker jag att idrott är en rätt dålig grej att dina barn håller på med. Vad är det för fel på att träna med barn, med vikter, joggning osv. motion och inte idrott? Måste träning vara idrott? Kan man inte bara uppmuntra de barn som är för dåliga för idrott att "bara" syssla med fysisk träning, utan att ha tävlingsmoment?

Så kan faktiskt de barn som kan bli bra få chansen att bli bra, just i en idrott. Jag gillar inte det här med idrott som nån slags hälsogrej för alla, fysisk träning är för alla, men kanske inte idrott och idrottsträning?

Grejjen är att det är fullt möjligt att vara en ren träningsprodukt, även på världsnivå, i många sporter. Låter man bara de som har en tidig överlägsenhet spela vidare (tidig fysisk mognad t.ex) skjuter man sig själv i foten.

trädgårdsmöbel
2017-08-18, 19:35
Grejjen är att det är fullt möjligt att vara en ren träningsprodukt, även på världsnivå, i många sporter. Låter man bara de som har en tidig överlägsenhet spela vidare (tidig fysisk mognad t.ex) skjuter man sig själv i foten.

Då får man göra en slags avvägning på andelen late bloomers kontra den eventuellt negativa effekten blir på de som har tidig talang av att alla skall med.

Men det är egentligen skitsamma för mig, jag tycker inte att ett öre av skattemedel skall gå till vare sig fotbollsplaner, basketplaner eller idrott. Bygg joggingslingor, billiga gym, och utegym för de pengarna istället och satsa på träning, inte idrott. Så får idrottsföreningar klara sig själva, köpa privat mark för sin verksamhet och sätta sina egna regler.

Starke75an
2017-08-18, 20:12
Då kommer föreningarna försvinna direkt om de inte får skattepengar.

Är själv med i några föreingar, så jag vet var pengarna kommer i från.

I en förening jag är med i, täcker man ungefär elkostnader för lokalen med medlemsavgiften. Resten är från annat håll.

shadowfire
2017-08-18, 20:31
Det är PRECIS så det är................ klockren film

"Inte MIN Andreas!" :D

Sartorius
2017-08-18, 20:40
Rent tramseri. Såvida inte föräldrarna tvingar dit barnen finns där någon sorts intresse att bli bättre inom idrotten.

supercharge
2017-08-19, 05:18
Allas lika värde och alla skall med innebär att genomsnittet sjunker och ingen får möjlighet att vara bra.

Ja, alla ska vara lika dåliga. Ingen får vara bra på något för då kan någon bli ledsen. Klassisk svensk dagismentalitet.

Det här är en del i en underliggande trend, man ser samma sak i skolan exempelvis, som känns väldigt destruktiv. Problemet är att barn förbereds för någon Disneyliknande verklighet och sedan släpper man dem bara vind för våg och så förväntas de plötsligt prestera i vuxenvärlden.

Malle1
2017-08-19, 07:31
Kommunisterna har tagit över. För att skapa ett kommunistiskt samhälle måste människan förneka sin natur. I detta sammanhanget den medfödda tävlingsinstinkten.

Starke75an
2017-08-19, 07:41
Ni har inte fattat att om om man ska vinna så måste de bästa spela, och de mindre begåvade sitta på bänken. Och jag ser ingen större samhällsnytta med att vara fotbollsproffs. Samhällsnytta är större om fler får röra på sig. Inga föreningar kommer finnas kvar om inte de får stöd. Är ju lite smådyrt att driva förening, vilket ni inte alls begriper.

Ni kan börja med att anställa en tränare och en vaktmästare, köpa en fotbollsplan med tillhörande byggnader. Och betala sedan alla löpande utgifter.

Sen kostar det många tusen per barn att få vara med.

Jobbar själv ideellt i förening. Jag hjälper vaktmästaren, som är pensionär med underhållet av byggnader. Utan stöd försvinner de.

MasterChief
2017-08-19, 07:48
Jag har inte tillräckligt med kunskap i sakfrågan. Men efter att ha sett en miljard barn/ungdoms-matcher så upphör jag aldrig att förvånas över störda föräldrar som tar det på allt för stort allvar. Och när det är på knattenivå är det till och med motbjudande ibland. Man ska glädjas åt vinster, men man behöver ju bete sig som om världen gick under när man förlorar.

Skorpio76
2017-08-19, 09:19
Någon mer än mig som tycker att det är ett jävla fjanteri från förbundet när det inte ska vara resultat och seriespel ?, jag är tränare för ett lag födda 08 och vi är totalt överlägsna i alla matcher vi spelar, barnen som vinner har full koll på det och samma med barnen som förlorar. I Tyskland skrattar dom åt oss i Sverige som har detta system, ska man inte lära sig att vinna och förlora då det är vad idrotten går ut på, visst man ska ha roligt men det utgår man ju ifrån att man har ifall man håller på. Jag har flera barn som tycker att det är tråkigt att det inte finns tabeller osv, först i 12-13 års åldern finns seriespel med tabeller. När jag var mindre längtade man till varje torsdag då det var tabeller och lite små notiser i tidningen osv.Om jag har uppfattat ditt inlägg på fel sätt får du säga ifrån, men jag tycker att det är hemskt när tränare för olika lag börjat toppa lagen alldeles för snabbt. När barnen börjar spela fotboll, handboll, basket eller volleyboll är et viktigt för dem att få leka och spela för att det är roligt. Alla ska få vara med och känna att de tillhör laget även om de kanske inte gör så bra ifrån sig. Toppningen innebär att bara de bästa spelarna i ett lag ska få spela eftersom resultatet ska bli så bra som möjligt oh det är hemskt för ett litet barn att komma till en match och inte får sela för att han eller hon inte anses vara tillräckligt bra.

wintersnowdrift
2017-08-19, 10:21
Ni har inte fattat att om om man ska vinna så måste de bästa spela, och de mindre begåvade sitta på bänken. Och jag ser ingen större samhällsnytta med att vara fotbollsproffs. Samhällsnytta är större om fler får röra på sig. Inga föreningar kommer finnas kvar om inte de får stöd. Är ju lite smådyrt att driva förening, vilket ni inte alls begriper.

Jag gissar att anledningen till att man inte ska fokusera på resultat är just detta - incitamentet att toppa laget blir stort. Dock borde det ju, om man har vettiga ledare och tränare, ändå gå att spela på resultat utan att toppa laget? Hotet är väl i så fall galna föräldrar (som väl ibland är synonymt med ledare/tränare) som sätter press och vill att laget ska toppas (med deras unge på plan, givetvis).

Jag tycker att det är en svår fråga. När jag var liten höll jag på med barngymnastik. Jag och mina kompisar gick i samma grupp och det var ju lite umgänget som var poängen med det hela. När jag var en 6-7 år ringde tränaren hem till min mamma och berättade att jag inte uppfyllde kraven för att flyttas upp en nivå, vilket alla mina kompisar gjorde. Hon föreslog istället att jag skulle flyttas till en "hopprepsgrupp". Mao: inom gymnastiken gjordes toppningen på den tiden (mitten av 90-talet) bland barn som knappt börjat skolan. Min mamma blev fly förbannad och tog mig ur föreningen ögona böj och så fick jag börja spela fiol istället :d.

Att spela på resultat, under ledning av vettiga tränare som inte toppar laget och kan lära barnen att både förluster och vinster är en del av livet samt vikten av att vara en god lagkamrat, torde väl vara det allra bästa. Sen tycker jag att man borde kunna portförbjuda föräldrar som inte kan behärska sig från träningar och tävlingar.

bigtraps
2017-08-19, 11:17
Kommunisterna har tagit över. För att skapa ett kommunistiskt samhälle måste människan förneka sin natur. I detta sammanhanget den medfödda tävlingsinstinkten.

Precis i det forna Sovjet och DDR fanns ingen elitsatsning från tidig ålder.
Där fick alla vara med

ApexProcyon
2017-08-19, 11:26
Allas lika värde och alla skall med innebär att genomsnittet sjunker och ingen får möjlighet att vara bra.

Kommunismens ande genomsyrar allt väsentligt förutom det ekonomiska. Den framträdande individens talanger som historiskt dragit utvecklingen framåt hålls tillbaks till förmån för den medelmåttliga pöbeln.

Samhällets guldklimpar reduceras till småsten.

svenbanan
2017-08-19, 12:15
Jag gissar att anledningen till att man inte ska fokusera på resultat är just detta - incitamentet att toppa laget blir stort. Dock borde det ju, om man har vettiga ledare och tränare, ändå gå att spela på resultat utan att toppa laget? Hotet är väl i så fall galna föräldrar (som väl ibland är synonymt med ledare/tränare) som sätter press och vill att laget ska toppas (med deras unge på plan, givetvis).

Jag tycker att det är en svår fråga. När jag var liten höll jag på med barngymnastik. Jag och mina kompisar gick i samma grupp och det var ju lite umgänget som var poängen med det hela. När jag var en 6-7 år ringde tränaren hem till min mamma och berättade att jag inte uppfyllde kraven för att flyttas upp en nivå, vilket alla mina kompisar gjorde. Hon föreslog istället att jag skulle flyttas till en "hopprepsgrupp". Mao: inom gymnastiken gjordes toppningen på den tiden (mitten av 90-talet) bland barn som knappt börjat skolan. Min mamma blev fly förbannad och tog mig ur föreningen ögona böj och så fick jag börja spela fiol istället :d.

Att spela på resultat, under ledning av vettiga tränare som inte toppar laget och kan lära barnen att både förluster och vinster är en del av livet samt vikten av att vara en god lagkamrat, torde väl vara det allra bästa. Sen tycker jag att man borde kunna portförbjuda föräldrar som inte kan behärska sig från träningar och tävlingar.

Gymnastik är ju också en individuell idrott vilket ju gör det extra lurigt att hålla ihop grupper. Jag skulle också kunna tänka mig att det i gymnastik och liknande också finns en aspekten av att man faktiskt måste behärska vissa moment innan man kan börja med nästa moment och att grupper splittras av den anledningen. Det kanske är möjligt att hålla ihop grupper där vissa kommit mycket längre än andra, men det är förmodligen så att det går åt fler ledare och sådant.

Det jag menar är att det kanske inte riktigt är toppning det handlar om alla gånger heller. Nu har jag ju inte nån som helst koll på just din situation där och då såklart, och menar inte att jag vet bättre i just det fallet. Det är mer av en allmän observation.

Inom volleybollen har jag erfarenheter av nybörjargrupper (typiskt högstadieålder) där vissa utvecklas mycket snabbare och har mycket större talang. Dessutom kanske några har börjat mycket tidigare och har ett stort försprång. Det är väldigt lurigt om man har en grupp på femton småtjejer där några inte klarar av att bolla fram och tillbaka två och två och knappt kan få bollen över nät då de servar och så har man några som kan stå och bolla hela dagen utan problem och som kan hoppa och smasha med bra teknik. Lycka till med att konstruera ett träningspass som är givande för alla dessa tjejer. Det typiska resultatet brukar bli att de duktiga tränar extra träningar med en mer avancerad grupp, och att de kanske också spelar matcher med bägge lagen. Det brukar också nästan alltid sluta med att de duktigare tjejerna flyttar över helt till det duktigare laget efter nån säsong.

svenbanan
2017-08-19, 12:16
Kommunismens ande genomsyrar allt väsentligt förutom det ekonomiska. Den framträdande individens talanger som historiskt dragit utvecklingen framåt hålls tillbaks till förmån för den medelmåttliga pöbeln.

Samhällets guldklimpar reduceras till småsten.

Vad tusan har detta med kommunism att göra?

https://gfx.aftonbladet-cdn.se/image-c/10509897/373/normal/c42bb0b2246ef/B%C3%84STA+FEMMAN+N%C3%85GONSIN

High1ander
2017-08-19, 12:23
Finns ju självklart för och nackdelar. Själv tyckte jag det inte var särskilt kul när jag fick nöta hela matcher när det fanns gott om avbytare för att man iaf. var bättre än dom. Varken kul för mig eller dom. Detta även ute på någon skitliga på landet... men vi vann serien. Vi vann även serien med en annan tränare som lät sämre spela mycket mer...

TranceII
2017-08-19, 12:42
Kommunismens ande genomsyrar allt väsentligt förutom det ekonomiska. Den framträdande individens talanger som historiskt dragit utvecklingen framåt hålls tillbaks till förmån för den medelmåttliga pöbeln.

Samhällets guldklimpar reduceras till småsten.

"alla skall med"?

http://i.imgur.com/Fv2Q0aS.png

Angående ämnet så är jag inte tillräckligt insatt men kan tycka att man borde kunna räkna poäng men däremot så är jag ganska säker på att toppning av lag för tidigt är helt onödigt.

Det handlar inte om att ge supertalanger en chans för det vet man sällan tidigt samt de kommer komma fram oavsett utan det handlar om att en del föräldrar och tränare tycker det är sjukt viktigt att några 10-åringar vinner trots att ingen av dem någonsin kommer att spela t.ex. fotboll på hög nivå. Läste någon Facebook-inlägg om någon vars son eller dotter bara fick spela några sekunder i Gothia Cup och detta trots att de var ett lag som förlorade med 7-0 och liknande siffror.

Malle1
2017-08-19, 12:54
Precis i det forna Sovjet och DDR fanns ingen elitsatsning från tidig ålder.
Där fick alla vara med

Du är medveten om ddr och sovjets misslyckande va? Givetvis försöker inte idioterna bakom ideologin införa den på samma sätt igen....

Kotten
2017-08-19, 13:03
Ni har inte fattat att om om man ska vinna så måste de bästa spela, och de mindre begåvade sitta på bänken. Och jag ser ingen större samhällsnytta med att vara fotbollsproffs. Samhällsnytta är större om fler får röra på sig. Inga föreningar kommer finnas kvar om inte de får stöd. Är ju lite smådyrt att driva förening, vilket ni inte alls begriper.

Ni kan börja med att anställa en tränare och en vaktmästare, köpa en fotbollsplan med tillhörande byggnader. Och betala sedan alla löpande utgifter.

Sen kostar det många tusen per barn att få vara med.

Jobbar själv ideellt i förening. Jag hjälper vaktmästaren, som är pensionär med underhållet av byggnader. Utan stöd försvinner de.

Vi har 2 lag och alla spelar lika mycket, vi vinner varenda match. Alla ska spela lika mycket men man ska även gå för att vinna, det är vad det handlar om

Kotten
2017-08-19, 13:04
Finns ju självklart för och nackdelar. Själv tyckte jag det inte var särskilt kul när jag fick nöta hela matcher när det fanns gott om avbytare för att man iaf. var bättre än dom. Varken kul för mig eller dom. Detta även ute på någon skitliga på landet... men vi vann serien. Vi vann även serien med en annan tränare som lät sämre spela mycket mer...

Fast vi pratar inte toppning här, det är inte ämnet

Kotten
2017-08-19, 13:05
Jag gissar att anledningen till att man inte ska fokusera på resultat är just detta - incitamentet att toppa laget blir stort. Dock borde det ju, om man har vettiga ledare och tränare, ändå gå att spela på resultat utan att toppa laget? Hotet är väl i så fall galna föräldrar (som väl ibland är synonymt med ledare/tränare) som sätter press och vill att laget ska toppas (med deras unge på plan, givetvis).

Jag tycker att det är en svår fråga. När jag var liten höll jag på med barngymnastik. Jag och mina kompisar gick i samma grupp och det var ju lite umgänget som var poängen med det hela. När jag var en 6-7 år ringde tränaren hem till min mamma och berättade att jag inte uppfyllde kraven för att flyttas upp en nivå, vilket alla mina kompisar gjorde. Hon föreslog istället att jag skulle flyttas till en "hopprepsgrupp". Mao: inom gymnastiken gjordes toppningen på den tiden (mitten av 90-talet) bland barn som knappt börjat skolan. Min mamma blev fly förbannad och tog mig ur föreningen ögona böj och så fick jag börja spela fiol istället :d.

Att spela på resultat, under ledning av vettiga tränare som inte toppar laget och kan lära barnen att både förluster och vinster är en del av livet samt vikten av att vara en god lagkamrat, torde väl vara det allra bästa. Sen tycker jag att man borde kunna portförbjuda föräldrar som inte kan behärska sig från träningar och tävlingar.

Toppning sker säkerligen oavsett då man går för att vinna oavsett då både barn och ledare ändå vet om man vunnit eller förlorat

bigtraps
2017-08-19, 15:12
Du är medveten om ddr och sovjets misslyckande va? Givetvis försöker inte idioterna bakom ideologin införa den på samma sätt igen....

Du fattar uppenbarligen inte vad jag menar

High1ander
2017-08-19, 16:37
Fast vi pratar inte toppning här, det är inte ämnet

Incitamenten för toppning minskar vilket är bra (är väl delvis varför man infört dessa regler). Om något borde tränare vara glada att de kan ta matcherna för att testa nya strategier istället för poäng, fokusera på utveckla barnens talanger. Mer värde att folk får utrymme att utvecklas då 97% av utövarna inte kommer vara proffs i någon idrott. Sen säger folk att barn "tävlar i allt" ungefär som att då måste man ju tävla även på planen, om något så kan det ju vara skönt att inte vara tvungen att tävla just där.

Kotten
2017-08-19, 17:22
Incitamenten för toppning minskar vilket är bra (är väl delvis varför man infört dessa regler). Om något borde tränare vara glada att de kan ta matcherna för att testa nya strategier istället för poäng, fokusera på utveckla barnens talanger. Mer värde att folk får utrymme att utvecklas då 97% av utövarna inte kommer vara proffs i någon idrott. Sen säger folk att barn "tävlar i allt" ungefär som att då måste man ju tävla även på planen, om något så kan det ju vara skönt att inte vara tvungen att tävla just där.

Lag toppar ändå, det ser jag som ledare. Alla vet vad resultatet blir och alla vill vinna. Jag kan ärligt säga att jag toppar inte, vi behöver inte toppa heller och jag hade inte gjort det oavsett.

Osvold
2017-08-19, 17:44
mqeafOWda8I

10 klipp på 30 sekunder och det är inte ens någon avancerad poäng han driver fram, jo sådär väldigt övertygande.

micke81
2017-08-19, 17:57
Kommunisterna har tagit över. För att skapa ett kommunistiskt samhälle måste människan förneka sin natur. I detta sammanhanget den medfödda tävlingsinstinkten.

Är du sarkastisk eller menar du allvar?

Då kommer föreningarna försvinna direkt om de inte får skattepengar.

Är själv med i några föreingar, så jag vet var pengarna kommer i från.

I en förening jag är med i, täcker man ungefär elkostnader för lokalen med medlemsavgiften. Resten är från annat håll.

Vart tror du skattepengarna kommer ifrån?

Osvold
2017-08-19, 18:17
Jag ställer mig helst inte på någon sida i frågan, den är väl nyanserad och komplicerad, kulturell osv.

Ska vinsten kännas bra för de som suttit på bänken hela matchen?
Ska förlusten vara central även om backarna och målvakten gjort sitt livs bästa match men inte anfallet gjort riktigt lika bra ifrån sig så det resulterat i en förlust?

svenbanan
2017-08-19, 19:15
Jag ställer mig helst inte på någon sida i frågan, den är väl nyanserad och komplicerad, kulturell osv.

Ska vinsten kännas bra för de som suttit på bänken hela matchen?
Ska förlusten vara central även om backarna och målvakten gjort sitt livs bästa match men inte anfallet gjort riktigt lika bra ifrån sig så det resulterat i en förlust?

Hur bra vinsten känns för de som suttit på bänken är väl en högst personlig fråga. Olika individer reagerar olika.

Dock är fråga irrelevant eftersom det är fullt möjligt att vissa får sitta på bänken hela matchen även om ingen räknar antalet mål. Dessutom är det fullt möjligt att alla får spela även om man räknar antalet mål.

Frågan handlar inte om huruvida man ska toppa lagen eller inte. Det är upp till tränaren. Det är fullt möjligt att inte ägna sig åt att toppa laget och ändå räkna poäng.

Det är inte farligt att förlora en match. Det är helt naturligt, och barn har inga problem med det om de inte har föräldrar som curlar sönder dem.

Din andra frågeställning kan jag nästan inte ens läsa utan att få ont i hjärnan. Men jag kan ju säga att fotboll är en lagsport. Vad är problemet med att barn lär sig att ett lag inte vinner ifall bara delar av laget spelar bra. Det går ut på att samarbeta. Lär man sig det så blir laget bättre.

Starke75an
2017-08-19, 20:03
Är du sarkastisk eller menar du allvar?



Vart tror du skattepengarna kommer ifrån?

Från oss så klart. Vi är staten. Och då har alla rätt att ens barn ska få spela fotboll om de vill. Inte bara de bästa.

Osvold
2017-08-19, 20:08
Hur bra vinsten känns för de som suttit på bänken är väl en högst personlig fråga. Olika individer reagerar olika.

Dock är fråga irrelevant eftersom det är fullt möjligt att vissa får sitta på bänken hela matchen även om ingen räknar antalet mål. Dessutom är det fullt möjligt att alla får spela även om man räknar antalet mål.

Frågan handlar inte om huruvida man ska toppa lagen eller inte. Det är upp till tränaren. Det är fullt möjligt att inte ägna sig åt att toppa laget och ändå räkna poäng.

Det är inte farligt att förlora en match. Det är helt naturligt, och barn har inga problem med det om de inte har föräldrar som curlar sönder dem.

Din andra frågeställning kan jag nästan inte ens läsa utan att få ont i hjärnan. Men jag kan ju säga att fotboll är en lagsport. Vad är problemet med att barn lär sig att ett lag inte vinner ifall bara delar av laget spelar bra. Det går ut på att samarbeta. Lär man sig det så blir laget bättre.

Så det är alltså inte farligt?

Hur var det nu, går det ut på att vinna eller samarbeta? Hur vinner man?

svenbanan
2017-08-19, 20:38
Så det är alltså inte farligt?

Hur var det nu, går det ut på att vinna eller samarbeta? Hur vinner man?

Vad är det som skulle vara farligt? Att spela fotboll. Jovisst man kan få sendrag eller en spark på smalbenet. Lika bra att aldrig spela fotboll antar jag. Dessutom kanske man kan bli ledsen ifall motståndarna gör mål och man förlorar. Men som tur är kan ju mamma och pappa trösta och säga att det är ingen fara, bara att träna mer och bli bättre så kanske man vinner nästa match.

Det går ut på att vinna. Det gör man enklast genom att samarbeta inom laget.

Har du aldrig ägnat dig åt lagsport eller vad är problemet?

Osvold
2017-08-19, 20:50
Vad är det som skulle vara farligt? Att spela fotboll. Jovisst man kan få sendrag eller en spark på smalbenet. Lika bra att aldrig spela fotboll antar jag. Dessutom kanske man kan bli ledsen ifall motståndarna gör mål och man förlorar. Men som tur är kan ju mamma och pappa trösta och säga att det är ingen fara, bara att träna mer och bli bättre så kanske man vinner nästa match.

Det går ut på att vinna. Det gör man enklast genom att samarbeta inom laget.

Har du aldrig ägnat dig åt lagsport eller vad är problemet?

Ja vi kan ju vara överens om att samarbete krävs för olika former av problemlösning.

Torka av spottet från skärmen sedan.

svenbanan
2017-08-19, 20:51
Ja vi kan ju vara överens om att samarbete krävs för olika former av problemlösning.

Torka av spottet från skärmen sedan.

:confused:

Osvold
2017-08-19, 21:08
:confused:

Om du redan får ont i hjärnan av min frågeställning så har jag ingen lust att föra vidare någon diskussion. Jag älskar fotboll, det är den bästa och roligaste sporten som finns men det har inget med saken att göra.

svenbanan
2017-08-19, 21:11
Om du redan får ont i hjärnan av min frågeställning så har jag ingen lust att föra vidare någon diskussion. Jag älskar fotboll, det är den bästa och roligaste sporten som finns men det har inget med saken att göra.

Säg som det är.
Du har ingen lust att diskutera för du har inget vettigt att komma med.

Osvold
2017-08-19, 21:13
Säg som det är.
Du har ingen lust att diskutera för du har inget vettigt att komma med.

Vad du än förväntar dig så skall det stämma.

micke81
2017-08-19, 21:43
Från oss så klart. Vi är staten. Och då har alla rätt att ens barn ska få spela fotboll om de vill. Inte bara de bästa.

Precis från oss. Om staten lät bli att konfiskera så mycket av våra löner skulle vi utan vidare kunna betala mer själva för diverse tjänster och föreningar utan att skattemedel behöver skyfflas in i verksamheterna(missförstå mig rätt här,det finns saker som kan behöva stöd,att bedriva fotbollsklubb skall inte behöva kosta så ohemult mycket pengar om det inte skyfflas pengar på saker som inte är av yttersta vikt för fotbollsspelandet).
Fotboll är ingen rättighet. Däremot kan varenda kotte som vill spela fotboll om vilja och andra spelare existerar.

Kotten
2017-08-20, 14:36
Vinster idag med 10-0 och 11-0.Ena motståndarlaget spelade en kille hela matchen, den bästa i deras lag, dom hade tagit ut dom bästa till den här matchen sa deras ledare, för dom visste att vi var bra, så toppning förekommer oavsett. Alla ledare jag pratar med tycker det är helt värdelöst utan tabeller och resultat, även dom ledarna som har barn som mest förlorar. Dom ledarna som är drivna att vinna toppar oavsett tabeller eller inte. Förövrigt har vi målskillnad på 45-1 senaste 4 matcherna med våra 2 lag och grabbarna säger att det är tråkigt när det inte finns tabeller. Hoppas det blir någon ändring snart

svenbanan
2017-08-20, 14:42
Vinster idag med 10-0 och 11-0.Ena motståndarlaget spelade en kille hela matchen, den bästa i deras lag, dom hade tagit ut dom bästa till den här matchen sa deras ledare, för dom visste att vi var bra, så toppning förekommer oavsett. Alla ledare jag pratar med tycker det är helt värdelöst utan tabeller och resultat, även dom ledarna som har barn som mest förlorar. Dom ledarna som är drivna att vinna toppar oavsett tabeller eller inte. Förövrigt har vi målskillnad på 45-1 senaste 4 matcherna med våra 2 lag och grabbarna säger att det är tråkigt när det inte finns tabeller. Hoppas det blir någon ändring snart

Klart de tycker det är tråkigt. Spela matcher som inte är gäller nånting är ju tråkigt. Måste ju vara ännu värre om det inte ens räknas poäng/mål. Då är det ju förmodligen roligare att träna. Då har ju varje spelare mycket fler bolltoucher också, och har mer att göra så att säga.

Kotten
2017-08-20, 14:44
Klart de tycker det är tråkigt. Spela matcher som inte är gäller nånting är ju tråkigt. Måste ju vara ännu värre om det inte ens räknas poäng/mål. Då är det ju förmodligen roligare att träna. Då har ju varje spelare mycket fler bolltoucher också, och har mer att göra så att säga.

Vi har 89-4 i målskillnad sista 7 matcherna och på det får dom inte ens en tabell, ger mer att träna mot varandra så det är säkert roligare ja

skattefusk
2017-08-22, 09:08
Hade min unges hockeylag slutat med resultat så hade utvecklingen stannat där också. Självklart ska man toppa och försöka vinna hela tiden. Vem skulle vilja spela vidare annars, om man inte är helt värdelös. Men då kanske man ska söka sig vidare till annat...

Ska jag gå runt o grina om jag inte får lika mycket lön som min chef? Nej, jag är inte lika duktig och ska inte vara på toppen där.

trädgårdsmöbel
2017-08-22, 09:45
Jag funderar på en grej som jag tror är relaterad till fjanteriet. Det där med att låta den som är sämst eller minst lämpad vinna för att denne blir glad då. Jag tänker på saker som att vilja välja en tjock handikappad rasifierad transvestit till årets Lucia som extremexempel. Är det här från samma typ av tänk/inställning/ideologi eller något annat?

tumme
2017-08-22, 10:27
Ska jag gå runt o grina om jag inte får lika mycket lön som min chef? Nej, jag är inte lika duktig och ska inte vara på toppen där.

Det görs ju hela tiden ju! Därför vi har 50% skatt för att du ska få vara med och leka.

trädgårdsmöbel
2017-08-22, 10:56
Det görs ju hela tiden ju! Därför vi har 50% skatt för att du ska få vara med och leka.

Du har inte 50% skatt för att dina anställda tycker att det är orättvist annars. Sån makt har de inte. Du har 50% skatt för att politiker desperat behöver dina pengar att spendera på mestadels skit.