handdator

Visa fullständig version : Erfarenheter av muskelsvaghet?


MaZi
2017-08-17, 10:10
Hej! Jag har nyligen registrerat mig på Kolozzeum och här kommer mitt första (och förmodligen ganska ovanliga) inlägg. Jag hoppas att jag postade det i rätt kategori.

Det handlar om en muskelsvaghet som fått träningen att stagnera. Det blir ett långt inlägg, hoppas någon tar sig tiden att läsa till slut.

Mitt mål med detta inlägg är INTE att diskutera min träning, kost etc. Jag har ägnat de senaste 10-11 åren åt att leta och åtgärda eventuella brister – utan resultat. För sakens skull ska jag ändå ge en liten bakgrund. Jag har alltså tränat i snart 12 år, först med fokus på hypertrofi, under de senaste åren har det varit mer fokus på styrka (eller en blandning av båda). Har provat många olika upplägg under åren, varierat träningsfrekvensen, kosten (sammansättning av näringsämnen, kalorier) etc. Är alltså långt ifrån nybörjare.

Istället för att diskutera min träning och kost vill jag veta om någon här, mot förmodan, har liknande erfarenheter som jag. Det handlar alltså om muskelsvaghet. En väldigt lindrig sådan, men ändå. Det hela började ungefär för 11 år sedan, men det var först för några år sedan som det verkligen gick upp för mig. Fenomenet yttrar sig på följande sätt:

1. Dålig kontakt. Jag har alltid varit väldigt noga med tekniken när jag lyfter, men jag får i bästa fall ”ytlig” kontakt med musklerna. Det är jättesvårt att beskriva, det känns bara så dumt. I vissa fall är det nästan som om det inte finns något där muskeln borde vara.

2. Absurd uttröttning. 40 procent för att vara exakt (och 50 i vissa enskilda fall, gäller främst armarna). Detta gäller i stort sätt alla övningar där jag kör mer än 5 repetitioner. Uttröttningen är förstås en följd av den dåliga rekryteringen som jag beskrev ovan.

Dessa två symptom står jag alltså maktlös inför, har försökt påverka dem på alla möjliga sätt. Jag vet nu också varför jag inte får resultat av min träning – rekryteringen är på tok för dålig, något jag märker av på många sätt. Oavsett hur hårt jag försöker träna, jag kommer liksom aldrig över ”tröskeln” längre.

Till saken hör att dessa symptom INTE är begränsade till träningen. I många år har jag hållit på med musik (klarinett och piano) och märker av svagheten även där. Detta även under min bästa tid när jag övade 2-3 timmar om dagen. Det kan alltså svårligen vara träningen/kosten där felet ligger.

Med bakgrund av detta kan jag inte komma till någon annan slutsats än att det rör sig om en sjukdom, om än en lindrig sådan. Dock så verkar inte symptomen riktigt stämma in på någon diagnos. Myasthenia gravis är väl det som stämmer ”bäst”, men jag saknar bl.a. de typiska okulära och bulbära symptomen. Har även gjort neurologisk undersökning och EMG (inklusive singel-fiber) utan resultat.

Jag vill inte på något sätt fiska medlidande, men detta är, som ni nog förstår, otroligt frustrerande. Träning är en av få saker som ger mig någon form av glädje, men jag är styrkemässigt fast på en nybörjarnivå (70 kg bänk, 90 kg knäböj och 100 kg mark (5 repetitioner)). Försök föreställa er att träna på denna nivå år efter år utan att kunna ta er vidare, oavsett vad ni gör.

Diomedea exulans
2017-08-17, 11:18
Vad menar du med 40 och 50 % uttröttning? Att du ibland klarar 40-50 % mindre än vanligt?

King Grub
2017-08-17, 11:22
Dina styrkeresultat är förstås inte imponerande, men dom är inte sjukliga på något sätt. Dåliga gener för styrka så är det helt inom normalspannet. Jag är inte mycket starkare, och jag har tränat i 30 år. :p

Bob90
2017-08-17, 12:05
Ålder, längd och vikt på dig?

Jag får extremt dålig kontakt också, med i princip alla muskler i alla övningar oavsett om det är avancerade övningar där man normalt sett inte tänker på muskelkontakt (typ tyngdlyftning) eller övningar där man typiskt "hittar" muskeln, exempelvis benspark.

MaZi
2017-08-17, 12:11
Vad menar du med 40 och 50 % uttröttning? Att du ibland klarar 40-50 % mindre än vanligt?

Antal repetitioner första arbetsset till sista. Kan se ut så att jag börjar med 12 repetitioner (inte nödvändigtvis till failure), klarar 10 i nästa, sedan 8 och till sist 7 (vid 4 arbetsset). Så ser det ut i mer eller mindre alla övningar, men vid vissa övningar kan jag vara nere på 7 repetitioner redan i andra arbetssetet. Nu tog jag 12 repetitioner som exempel, men proportionellt sett så sker samma sak även om jag kör 10 eller under.

MaZi
2017-08-17, 12:12
Dina styrkeresultat är förstås inte imponerande, men dom är inte sjukliga på något sätt. Dåliga gener för styrka så är det helt inom normalspannet. Jag är inte mycket starkare, och jag har tränat i 30 år. :p

Extremt dåliga gener i så fall.

svag74
2017-08-17, 12:13
Du är ju mycket starkare än vad jag är, och jag har tränat seriöst ungefär lika länge.
Testat massa olika upplägg, försökt hitta något som passar mig, ätit bra med protein, kört bulk/deff, varierat träningen på alla tänkbara sätt, noga med vilodagar då jag lätt blir övertränad o.s.v. o.s.v.

Nu har jag trappat ner till lite (för mig) hälsosammare nivå, mest för att hålla kroppen igång - jag vet ju ändå att det aldrig händer något visuellt eller progressionsmässigt (annat än initial nerv/styrke-anpassning som snabbt klingar av).

Känner dock inte igen det du skriver om kontakt o.s.v.
Jag är bara en svagis helt enkelt - alltid varit, kommer alltid vara, även om jag hatar det :(

MaZi
2017-08-17, 12:14
Ålder, längd och vikt på dig?

Jag får extremt dålig kontakt också, med i princip alla muskler i alla övningar oavsett om det är avancerade övningar där man normalt sett inte tänker på muskelkontakt (typ tyngdlyftning) eller övningar där man typiskt "hittar" muskeln, exempelvis benspark.

28 år, 1,80 m, ca 77 kg. Men får du resultat? Och tappar du mycket styrka mellan seten?

MaZi
2017-08-17, 12:17
Tack för era svar hittills! Jag ska försöka illustrera lite närmre, har postat detta på en annan sida också, så det blir lite "copy paste". Ni får leva med det :)

Jag upplever det som att jag är kroniskt undertränad, oavsett vad jag gör och hur hårt jag tränar så tröttas aldrig musklerna ut tillräckligt för att stimulera något. Kontakten är väldigt ytlig och så fort jag sätter ner vikten så är det som om jag knappt har gjort något. Även mina arbetsset känns mer som en uppvärmning. Samtidigt så går det inte att lyfta mer vikt heller, för musklerna vill helt enkelt inte. Det är paradoxalt. Det är väldigt få muskelfibrer som aktiveras och de tröttas ut på ett onormalt sätt - men muskeln är inte uttröttad i sin helhet, känns det som. Efter träningen och även dagarna efter så känns det som om jag skulle kunna upprepa samma pass igen, utan problem. Detta inkluderar övningar som böj och mark som tröttar ut CNS väldigt mycket. Inte ens när körde tunga knäböj tre gånger i veckan så kom jag i närheten av överträning.

MaZi
2017-08-17, 12:19
Du är ju mycket starkare än vad jag är, och jag har tränat seriöst ungefär lika länge.
Testat massa olika upplägg, försökt hitta något som passar mig, ätit bra med protein, kört bulk/deff, varierat träningen på alla tänkbara sätt, noga med vilodagar då jag lätt blir övertränad o.s.v. o.s.v.

Nu har jag trappat ner till lite (för mig) hälsosammare nivå, mest för att hålla kroppen igång - jag vet ju ändå att det aldrig händer något visuellt eller progressionsmässigt (annat än initial nerv/styrke-anpassning som snabbt klingar av).

Känner dock inte igen det du skriver om kontakt o.s.v.
Jag är bara en svagis helt enkelt - alltid varit, kommer alltid vara, även om jag hatar det :(

Är du kille/man? Hur gammal är du?

svag74
2017-08-17, 12:22
Är du kille/man? Hur gammal är du?

Man 40+

Bob90
2017-08-17, 12:24
28 år, 1,80 m, ca 77 kg. Men får du resultat? Och tappar du mycket styrka mellan seten?

Jadå jag har fått resultat, ibland så blir jag nästan starkare efter några arbetsset, ibland blir jag mycket svagare. Beror lite på övning och hur tungt det är, samt hur "grinding" sista reppen blir.

Jag hade förresten en period för typ 3 år sen när jag blev trött extremt fort och av löjliga saker. Var tex tvungen att byta arm flera gånger när jag rakade mig på morgonen tex, men det försvann när jag började på gym.

ARMSTARK
2017-08-17, 12:43
Jadå jag har fått resultat, ibland så blir jag nästan starkare efter några arbetsset, ibland blir jag mycket svagare. Beror lite på övning och hur tungt det är, samt hur "grinding" sista reppen blir.

Jag hade förresten en period för typ 3 år sen när jag blev trött extremt fort och av löjliga saker. Var tex tvungen att byta arm flera gånger när jag rakade mig på morgonen tex, men det försvann när jag började på gym.

Lycko dig då, jag får fortfarande mjölksyra/kramp av extremt lätta vardagssysslor som raka mig, gå med en bunt papper i armarna, och allt arbete över huvudet som varar mer än 15-20 sekunder. Och då har jag styrketränat sen början av 80-talet. :d

Bob90
2017-08-17, 12:49
Lycko dig då, jag får fortfarande mjölksyra/kramp av extremt lätta vardagssysslor som raka mig, gå med en bunt papper i armarna, och allt arbete över huvudet som varar mer än 15-20 sekunder. Och då har jag styrketränat sen början av 80-talet. :d

Fast det här med arbete över huvudet är förrädiskt. Ska jag (eller man?) jobba länge över huvudet med att tex skruva eller borra något så måste jag ta mikropauser för att armarna inte ska bara hänga som spaghetti :d

Paradoxalt nog så känner jag aldrig av detta när jag klättrar eller bara hänger i ett räcke på tid.

Diomedea exulans
2017-08-17, 12:54
Dina styrkeresultat är förstås inte imponerande, men dom är inte sjukliga på något sätt. Dåliga gener för styrka så är det helt inom normalspannet. Jag är inte mycket starkare, och jag har tränat i 30 år. :p

Trodde du skulle få extremt mothugg på den. Det brukar med frenesi hävdas att även den med sämst gener ska kunna bli åtminstone dubbelt så stark, sålänge denne bara tar i ordentligt. :D

MaZi
2017-08-17, 13:09
Trodde du skulle få extremt mothugg på den. Det brukar med frenesi hävdas att även den med sämst gener ska kunna bli åtminstone dubbelt så stark, sålänge denne bara tar i ordentligt. :D

Exakt så tänker jag också. Jag har tillräckligt med muskelmassa och erfarenhet för att vara på en betydligt högre nivå. Och även om jag skulle ha dåliga gener, så ser jag inte hur det skulle kunna förklara den dåliga rekryteringen och uttröttbarheten som jag märker av även när jag spelar musik.

Kan tillägga att jag i går, för första gången på länge, körde helkroppspass (bänk, böj, mark plus några extraövningar) och jobbade upp till 3 set a 3 reps. Detta är träning där många behöver vila 5-10 minuter mellan varje set, men inte jag. Behöver knappt någon vila alls och jag kan lova er att jag inte leker när jag lyfter. Klarade väl av de "3 stora" på 40, högst 45 minuter. Om rekryteringen hade fungerat på ett någorlunda normalt sätt, så borde behovet av vila vara mycket högre, eller?

Hövdingen
2017-08-17, 13:18
Tack för era svar hittills! Jag ska försöka illustrera lite närmre, har postat detta på en annan sida också, så det blir lite "copy paste". Ni får leva med det :)

Jag upplever det som att jag är kroniskt undertränad, oavsett vad jag gör och hur hårt jag tränar så tröttas aldrig musklerna ut tillräckligt för att stimulera något. Kontakten är väldigt ytlig och så fort jag sätter ner vikten så är det som om jag knappt har gjort något. Även mina arbetsset känns mer som en uppvärmning. Samtidigt så går det inte att lyfta mer vikt heller, för musklerna vill helt enkelt inte. Det är paradoxalt. Det är väldigt få muskelfibrer som aktiveras och de tröttas ut på ett onormalt sätt - men muskeln är inte uttröttad i sin helhet, känns det som. Efter träningen och även dagarna efter så känns det som om jag skulle kunna upprepa samma pass igen, utan problem. Detta inkluderar övningar som böj och mark som tröttar ut CNS väldigt mycket. Inte ens när körde tunga knäböj tre gånger i veckan så kom jag i närheten av överträning.

Hur har du mätt upp det?

Smklnn
2017-08-17, 13:23
1. Har du gått upp i vikt sedan du startade?

2. Äter du tillräckligt med kalorier för att succesivt öka kroppsvikten och bygga muskelmassa?

3. Har du försökt och höja belastningen med 2,5kg per vecka i böj, bänk och mark, t ex 3x5?

4. Vilar du tillräckligt mellan seten för att du ska kunna lyfta tunga vikter?

MaZi
2017-08-17, 13:33
Hur har du mätt upp det?

Det vet jag inte, men det känns som det.

MaZi
2017-08-17, 13:35
1. Har du gått upp i vikt sedan du startade?

2. Äter du tillräckligt med kalorier för att succesivt öka kroppsvikten och bygga muskelmassa?

3. Har du försökt och höja belastningen med 2,5kg per vecka i böj, bänk och mark, t ex 3x5?

4. Vilar du tillräckligt mellan seten för att du ska kunna lyfta tunga vikter?

Det var som sagt inte det jag ville diskutera. Jag ville veta om andra kände igen sig i de symptom som jag upplever.

Hövdingen
2017-08-17, 13:39
Det vet jag inte, men det känns som det.

Det är knappast någonting man kan känna, det låter som voodoo i mina öron. Har du funderat över möjligheten att du kanske inte är så kunnig som du tror?

MaZi
2017-08-17, 13:47
Det är knappast någonting man kan känna, det låter som voodoo i mina öron. Har du funderat över möjligheten att du kanske inte är så kunnig som du tror?

Man kan förstås inte veta det baserat på hur det känns nej, det är klart. Det behövs tester för det. Det är dock vad jag upplever baserat på vad jag har beskrivit hittills. Men det kan ju vara helt fel, vad vet jag?

Det är klart att jag inte är fullärd, vem är det? Det är därför jag ställer frågor och vill höra vad andra tycker.

Bob90
2017-08-17, 14:02
Det var som sagt inte det jag ville diskutera. Jag ville veta om andra kände igen sig i de symptom som jag upplever.
Fast mat/sömn/träningsrutiner spelar ju enorm roll i hur man utvecklas (eller inte utvecklas) och hur man känner sig rent allmänt. Jag sover tex 2-5 timmar sen i slutet av januari och har bara blivit svagare (eller i alla fall inte starkare förutom kanske någon enstaka övning) fastän jag i stort sett har tränat på i samma tempo som tidigare och kanske tom börjat käka mer protein nu osv.

Så det går nog inte att veta vad det skulle bero på utan att ta hänsyn till antal timmar sömn, ungefärlig kosthållning och träningsupplägg.

Slartibartfast
2017-08-17, 14:05
Fast mat/sömn/träningsrutiner spelar ju enorm roll i hur man utvecklas (eller inte utvecklas)

Sömn tror jag har en stor betydelse. Men jag tror det är väldigt liten praktiskt skillnad mellan olika träningsprograms effektivitet. Och så länge man inte har en bedrövlig kost är det heller ingen faktor att bry sig om.

MaZi
2017-08-17, 14:09
Fast mat/sömn/träningsrutiner spelar ju enorm roll i hur man utvecklas (eller inte utvecklas) och hur man känner sig rent allmänt. Jag sover tex 2-5 timmar sen i slutet av januari och har bara blivit svagare (eller i alla fall inte starkare förutom kanske någon enstaka övning) fastän jag i stort sett har tränat på i samma tempo som tidigare och kanske tom börjat käka mer protein nu osv.

Så det går nog inte att veta vad det skulle bero på utan att ta hänsyn till antal timmar sömn, ungefärlig kosthållning och träningsupplägg.

Visst är det så, men det var ju inte av den anledningen som jag startade tråden. Se rubriken. Jag misstänkte förstås att det skulle dra iväg åt det hållet, det är begripligt att ni ställer sådana frågor. Jag har, av psykiska skäl, extremt svårt för att öppna mig för andra människor och det var faktiskt inget lätt steg att registrera mig och starta denna tråd, trot eller ej. Jag ville bara veta om det var fler som upplevde att de tappade ovanligt mycket styrka och fick dålig kontakt.

Mats J
2017-08-17, 14:09
För att jag ska göra ökningar I styrka krävs det att jag slaviskt följer en plan och hela tiden tvingar upp vikterna, kontakt etc. betyder noll då. Träningen skiljer sig från ren muskelbygge träning. Mycket mer explosiv och aktiviering av nervsystemet. Har senaste 2 månaderna gått över till ren klassisk byggarträning pga skador och helvete vad jag tappat I styrka, och då menar jag den explosiva styrkan att kunna köra en tung 3 reps. Och känner igen det du skriver till viss del, förut behövde jag upp till 10 min vila för att vara redo att lyfta max. Nu kan jag köra ett tuft set och vara redo efter 1 min igen. Skillnaden ligger helt klart I hur hårt nervsystemet kan aktiveras. Har tappat lite av den förmågan nu när jag kör lättare med kontakt.

Om vi nu pratar träning för max styrka.

Lövbiffen
2017-08-17, 14:26
Jag misstänker att många tror sig träna på ett bra sätt för att bli starkare men i själva verket tränar rätt dåligt för det ändamålet. För ett par år sedan trodde jag att jag hade en vägg vid 110 kg i bänkpress och att det var väldigt svårt för mig att komma förbi den. Brukade få ont i axlarna också runt den vikten. Nu kan jag reppa på 110 rätt lätt och har inga problem med axlarna ens om jag lyfter runt 130 kg eller mer.

Tidigare tränade jag på ett gym där det inte fanns några som var speciellt kunniga gällande styrka men som trodde sig göra det. När jag istället började träna på en atletklubb tog jag inspiration från hur styrkelyftarna lade upp sin träning och det gav givetvis en effekt. De kunskaper jag byggt upp på styrkeklubben har jag försökt utveckla de senaste åren och anpassat för att de skall passa mig. Nu testar jag dock bänkpressprogrammet mm2k och verkar öka på ännu bättre.

Det jag vill komma fram till är att det finns högre nivåer av det mesta. Förut kunde jag ingenting, sedan blev jag lite bättre och nu accepterar jag att min kunskap inte är den bästa och låter ett beprövat program säga vad jag skall göra. Pröva något program och lär dig ifrån det.

MaZi
2017-08-17, 14:35
Jag misstänker att många tror sig träna på ett bra sätt för att bli starkare men i själva verket tränar rätt dåligt för det ändamålet. För ett par år sedan trodde jag att jag hade en vägg vid 110 kg i bänkpress och att det var väldigt svårt för mig att komma förbi den. Brukade få ont i axlarna också runt den vikten. Nu kan jag reppa på 110 rätt lätt och har inga problem med axlarna ens om jag lyfter runt 130 kg eller mer.

Tidigare tränade jag på ett gym där det inte fanns några som var speciellt kunniga gällande styrka men som trodde sig göra det. När jag istället började träna på en atletklubb tog jag inspiration från hur styrkelyftarna lade upp sin träning och det gav givetvis en effekt. De kunskaper jag byggt upp på styrkeklubben har jag försökt utveckla de senaste åren och anpassat för att de skall passa mig. Nu testar jag dock bänkpressprogrammet mm2k och verkar öka på ännu bättre.

Det jag vill komma fram till är att det finns högre nivåer av det mesta. Förut kunde jag ingenting, sedan blev jag lite bättre och nu accepterar jag att min kunskap inte är den bästa och låter ett beprövat program säga vad jag skall göra. Pröva något program och lär dig ifrån det.

Jag ska medge att mitt gym inte är den optimala miljön heller. De flesta som kör där verkar vara nybörjare, kanske "intermediates", mycket gruppträning/konditionsfolk och så. Den starkaste killen (vad jag har sett i alla fall) tar väl lite mer än 200 i mark, kanske 130 i bänk och knäböj någonstans däremellan.

MaZi
2017-08-17, 15:23
Jag misstänker att många tror sig träna på ett bra sätt för att bli starkare men i själva verket tränar rätt dåligt för det ändamålet. För ett par år sedan trodde jag att jag hade en vägg vid 110 kg i bänkpress och att det var väldigt svårt för mig att komma förbi den. Brukade få ont i axlarna också runt den vikten. Nu kan jag reppa på 110 rätt lätt och har inga problem med axlarna ens om jag lyfter runt 130 kg eller mer.

Känner igen det där. I dag har jag ont i vänster AC-led efter de tramsiga 75 x 3 jag körde i går.

VoDaresVins
2017-08-17, 19:16
Känner nog igen mig till stor del. Kollar jag bakåt i tiden är jag i nuläget inte starkast jag varit i nåt jämfört med tidigare stats. Då har de ändå aldrig varit bra. Ökningarna kommer för långsamt så efter nån skadeperiod eller sjukdom är det bara att försöka hinna nöta sig tillbaka till där jag slutade. Då har jag haft andra väl erfarna som kollat tekniken så inte där det brister. Problemet för mig när jag kört för styrka så har jag titt som tätt åkt på skador. Låsningar i korsryggen så ja knappt kan röra huvet, sjuka knän osv.

Det jag börjat på med nu är att köra högre reps (runt 8-12) och slutat jaga vikter. Åtminstone kommer det ökningar i spegeln nu igen som det inte gjort på länge. Ja förutom magen då som varit det enda som synbart växt när jag försökt äta mera. 40 år nu.

Klein
2017-08-17, 23:26
Sömn tror jag har en stor betydelse. Men jag tror det är väldigt liten praktiskt skillnad mellan olika träningsprograms effektivitet. Och så länge man inte har en bedrövlig kost är det heller ingen faktor att bry sig om.

Om syftet är att bli stark så spelar träningsprogrammet en avgörande roll eftersom så stor del av styrkan handlar om att vara skicklig i de avsedda övningarna. Om syftet bara är att bygga muskler så spelar det exakta programmet antagligen mindre roll.

Boston
2017-08-17, 23:44
Är själv väldigt svag för att träna i 10år, tur att man tränar för volym och den är ändå helt ok. *flex*

MaZi
2017-08-18, 11:54
Är själv väldigt svag för att träna i 10år, tur att man tränar för volym och den är ändå helt ok. *flex*

Vad tar du i böj, mark och bänk (om du nu kör de övningarna)?