handdator

Visa fullständig version : Hur många gånger får man göra examensarbetet?


FrankNewton
2017-08-16, 16:06
Hur många gånger får man göra examensarbetet?

Tänker på ifall man går juristprogrammet sedan klarar man inte examensarbetet, eller till exempel läkarprogrammet...

Hur många gånger får man då göra om examensarbetet? Man kan väl inte bara få ett försök sedan ryker 5 års studier? :p

mattilainen
2017-08-16, 16:09
Du gör inte om ett examensarbete. Du rättar till det som är fel. Du går upp på opponering/respondering och så berättar examinatorn vad den vill att du ändrar på, så gör du det. Räcker inte det, så får du rätta till igen och igen och igen tills dess du fått det rätt.

Mantus
2017-08-17, 06:47
Hur många gånger får man göra examensarbetet?

Tänker på ifall man går juristprogrammet sedan klarar man inte examensarbetet, eller till exempel läkarprogrammet...

Hur många gånger får man då göra om examensarbetet? Man kan väl inte bara få ett försök sedan ryker 5 års studier? :p

Gör du ett riktigt dåligt examensarbete på juristprogrammet får du ett B (lägsta godkända betyg). Det är endast så illa det kan bli. Jag har aldrig hört talas om någon som presterat ett underkänt betyg på uppsatsen men ett sådant kan säkerligen kompletteras upp till ett B.

Bob90
2017-08-17, 07:02
Gör du ett riktigt dåligt examensarbete på juristprogrammet får du ett B (lägsta godkända betyg). Det är endast så illa det kan bli. Jag har aldrig hört talas om någon som presterat ett underkänt betyg på uppsatsen men ett sådant kan säkerligen kompletteras upp till ett B.

Är det ett B på E-A skalan? Känns märkligt.
Eller menar du att betygskriterierna inte tillåter en lägre godkänd nivå än den för B på mastern? För då känns det ju ändå logiskt.

Isseman
2017-08-17, 09:48
På biomedicin-programmet hade vi ett begrämsat antal ggr på oss (under tidsperiod av ett år typ), annars var man tvungen att börja om kursen samt göra om arbetet tror jag :P

Ame
2017-08-17, 10:48
Är det ett B på E-A skalan? Känns märkligt.
Eller menar du att betygskriterierna inte tillåter en lägre godkänd nivå än den för B på mastern? För då känns det ju ändå logiskt.

Det är inte på en E-A skala. Han skrev ju att B är lägsta godkända betyg. Tror juristprogrammet ha B-BA-AB som betyg om jag minns rätt.'

Angående frågan i TS så är det nog det värsta som kan hända att du får komplettera eller gå om kursen om det är riktigt illa. Det är svårt att kasta ut någon från en utbildning i Sverige.

Tolkia
2017-08-17, 17:05
Det bör också påpekas att om utbildningen inte är mirakulöst märklig så har du handledning under examensarbetet. Handledaren skall, och brukar, säga till under processens gång om det ballar ur. Min erfarenhet är att problemet för de som inte får till examensarbetet brukar vara att de inte gör vad de skall i tid, typ skjuter upp allt till sista sekunden, jobbar för mycket extra bredvid, inte lyssnar på vad handledaren säger, plankar för mycket osv. Exempel på annat finns (allt har hänt någon gång), men är, skulle jag säga, ovanliga.