handdator

Visa fullständig version : Expressen: "Tvåbarnsmamman dog – åt för mycket protein"


vicarious
2017-08-16, 12:03
Expressen imponerar återigen med sina rubriker :D

Länk (http://www.expressen.se/sport/tvabarnsmamman-dog-at-for-mycket-protein/)

Vid hennes död upptäckte läkarna att Meegan hade levt med den sällsynta sjukdomen "urea cycle disorder", vilken hindrar kroppen från att kunna bryta ner protein. Sjukdomen kan leda till dödliga nivåer av ammoniak i blodet och överdriven vätska i hjärnan.

Tolkia
2017-08-16, 12:09
Det var ju sant, dock. Jag hånar själv kvällstidningarnas rubriksättning tämligen regelbundet, men detta var, tycker jag, ett dåligt val - särskilt med tanke på vilken störtflod av usla rubriker som publiceras.

Vinter
2017-08-16, 12:09
Expressen imponerar återigen med sina rubriker :D

Länk (http://www.expressen.se/sport/tvabarnsmamman-dog-at-for-mycket-protein/)

"Ammoniakförgiftning orsakad av genetisk defekt" låter inte lika spännande.

vicarious
2017-08-16, 12:16
De vinklar det tyvärr på ett sätt som gör att proteintillskott återigen framstår som farligt, och det är så alla som skumläser Expressen kommer tolka det.

Jag vet att det finns fler än Meegan som hamnat på sjukhus efter att ha ätit för mycket kosttillskott, regelverket för att få sälja dessa måste ses över, avslutar mamman

Så man ska se över regelverket för att sälja proteintillskott för att din dotter led av en ovanlig sjukdom? Logiskt.

svenbanan
2017-08-16, 12:26
De vinklar det tyvärr på ett sätt som gör att proteintillskott återigen framstår som farligt, och det är så alla som skumläser Expressen kommer tolka det.



Så man ska se över regelverket för att sälja proteintillskott för att din dotter led av en ovanlig sjukdom? Logiskt.

Nej. De "vinklar" inte särskilt mycket. Det är mamman som säger att hon tycker det är proteinpulvrets fel.

Det finns inget krav på att alla som intervjuas måste vara sakliga och logiska och ha rätt i sak.

Osvold
2017-08-16, 12:32
Det var ju sant, dock. Jag hånar själv kvällstidningarnas rubriksättning tämligen regelbundet, men detta var, tycker jag, ett dåligt val - särskilt med tanke på vilken störtflod av usla rubriker som publiceras.

Tämligen avancerad förmåga att bedöma situationer, sant eller falskt.

xan
2017-08-16, 12:33
det var ju sant, dock. Jag hånar själv kvällstidningarnas rubriksättning tämligen regelbundet, men detta var, tycker jag, ett dåligt val - särskilt med tanke på vilken störtflod av usla rubriker som publiceras.

+1

AlexGBG
2017-08-17, 09:47
Expressen är inte den enda tidningen som har denna rubriksättningen heller

https://www.google.co.th/search?q=Meegan+Hefford&oq=Meegan+Hefford&aqs=chrome..69i57j0l4.508j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Rickard
2017-08-17, 09:59
Den nutida ekonomin mäts ju i klick. Så det är ju så rubriker sätts. Innehållet i sig är oviktigt, bara få folk att klicka.

chadd
2017-08-17, 10:19
Så man ska se över regelverket för att sälja proteintillskott för att din dotter led av en ovanlig sjukdom? Logiskt.

Du får nog läsa igen.
USAs regelverk för försäljning av kosttillskott behöver helt klar ses över.

svenbanan
2017-08-17, 10:30
Du får nog läsa igen.
USAs regelverk för försäljning av kosttillskott behöver helt klar ses över.

Vad har USAs regelverk med det här att göra? Hon bodde väl i Australien...

ARMSTARK
2017-08-17, 12:30
"Meegan Hefford, 25, died in June after a rare genetic disorder prevented her from breaking down the mass amounts of protein she was consuming to prepare for a bodybuilding competition..."
Jag kan inte se någon annan att skylla det inträffade på än Meegan själv, även om det är tråkigt att det hänt, inte fan är det någon annans fel iaf.

Bob90
2017-08-17, 12:31
HMoVJRYyv8I

svenbanan
2017-08-17, 14:27
"Meegan Hefford, 25, died in June after a rare genetic disorder prevented her from breaking down the mass amounts of protein she was consuming to prepare for a bodybuilding competition..."
Jag kan inte se någon annan att skylla det inträffade på än Meegan själv, även om det är tråkigt att det hänt, inte fan är det någon annans fel iaf.

Vad har det med saken att göra? Det är hennes morsa som i intervjuer säger en massa saker om proteinpulver. Inte helt otippat då hon rimligen är rätt uppriven. Ingen annan än morsan har påstått att proteinpulversbranschen måste regleras.

Tycker du att hon inte ska få säga så i intervjuer eller vaddå? Tycker du att tidningarna inte borde återge detta? Vad är det du tycker är fel?

Rent faktamässigt så har tjejen dött för att hon ätit för mycket protein. Så det som står i rubriken stämmer. Inte särskilt snyggt skrivet, eftersom det kan få folk att tro att proteinpulver är farligt för alla. Men just det har de faktiskt inte skrivit i rubriken...

F Ultra
2017-08-17, 21:14
"Meegan Hefford, 25, died in June after a rare genetic disorder prevented her from breaking down the mass amounts of protein she was consuming to prepare for a bodybuilding competition..."
Jag kan inte se någon annan att skylla det inträffade på än Meegan själv, även om det är tråkigt att det hänt, inte fan är det någon annans fel iaf.

Beror ju på om kände till att hon inte kunde bryta ner protein eller ej. Eftersom åkomman är så pass ovanlig så är det ju inte konstigt att hon inte tänkte i de banorna eller hur.

Grahn
2017-08-18, 06:14
Rubriken antyder ju något som inte är helt sant men får väl hålla med om att det har funnits avsevärt värre rubriker....

Vinter
2017-08-18, 06:24
Rubriken antyder ju något som inte är helt sant men får väl hålla med om att det har funnits avsevärt värre rubriker....

"Dödsprotein dödade tvåbarnsmamma" Hade varit lite mer intressant.

Låter som vi får förbjuda mat i framtiden, allt fler äter ju ihjäl sig.

1911
2017-08-18, 14:06
http://nypost.com/2017/08/14/bodybuilder-mom-dies-from-too-much-protein-before-competition/

Tydligen är dödsfallet orsakat av en njursjukdom som försvårar nedbrytning av aminosyror. Har alla på kolozzeum tänkt över riskerna med sitt proteinintag? Som står i artikeln så fann den döda kvinnans kära moder mängder med livsfarligt proteinpulver och ondskefulla shakers i dotterns kök.

"White says she didn’t even know her daughter was using protein shakes or supplements until after Hefford’s death, when she discovered half a dozen containers of protein shakes in her daughter’s kitchen. White believes the supplements and shakes were purchased online where there are not enough restrictions, which she wants to end.

“I know there are people other than Meegan who have ended up in hospital because they’ve overloaded on supplements,” White told Perth Now. “The sale of these products needs to be more regulated.”"

Är den rätta vägen att som modern säger att införa restriktioner kring försäljningen av protein? Vore det en bra idé att begränsa shaker och protein-inköp till kanske 1 shaker och 1 kg protein per köptillfälle? Att en väldigt liten del av befolkningen kan skadas av för höga proteinintag är ju rätt likt problemet med paracetamol likt Alvedon som en väldigt liten del av befolkningen valt att använda vid självmordsförsök - och detta ledde ju till att man numera inte kan köpa paracetamol i tablettform på mackar eller livsmedelsbutiker. En annan lösning vore kanske att begränsa köp av kött, fisk, mjölk m.m. så att man bara får köpa max 1 rekommenderad dagsdos av protein per dag?! Säg 150 gram protein per dag, om man är man - och kanske 75 gram om man är kvinna. Ska man gå utöver dessa proteingränser måste man ha läkarintyg och tillstånd från socialstyrelsen liknande vid aborter.

Hur tycker ni att vi ska reglera den livsfarliga proteinbranschen så vi kan begränsa skadeverkningarna i samhället?

Magnus N
2017-08-18, 14:10
Nej?

Att en person dör av ett högre proteinintag för att hon led av en sjukdom som gjorde intaget dödligt är långt ifrån något som borde göra att vi ska reglera inköp.


Borde isf hellre propagera för att folk i allmänhet har bättre koll på sin hälsa

1911
2017-08-18, 14:16
Det är som paracetamol, det kanske vore OK att ha helt fria proteinköp via nätet men begränsa impulsiva inköp av protein i självmordssyfte? Säg att man är trött på livet en tisdag, då kan man ju inte gå in på ICA och köpa sig 300 tabletter alvedon och orsaka leverkollaps och dö en smärtsam och långsam död. Däremot kan man köpa hur mycket protein man vill, eller för den delen mineralvatten och dricka sig till döds. Ska man förbjuda det ena får man förbjuda det andra. Hoppas någon håller med!!

King Grub
2017-08-18, 14:19
Proteinpulver är inte klassat som kosttillskott utan som livsmedel och lyder under dom lagstiftningarna.

Magnus N
2017-08-18, 14:19
Det är som paracetamol, det kanske vore OK att ha helt fria proteinköp via nätet men begränsa impulsiva inköp av protein i självmordssyfte? Säg att man är trött på livet en tisdag, då kan man ju inte gå in på ICA och köpa sig 300 tabletter alvedon och orsaka leverkollaps och dö en smärtsam och långsam död. Däremot kan man köpa hur mycket protein man vill, eller för den delen mineralvatten och dricka sig till döds. Ska man förbjuda det ena får man förbjuda det andra. Hoppas någon håller med!!

Du ser inte skillnaden på protein och paracetamol? Det första är mat och det andra är ett läkemedel.


Då vill du förbjuda morötter, potatis, även baguetter etc för det kan man garanterat dö av med. ?

1911
2017-08-18, 14:22
Du ser inte skillnaden på protein och paracetamol? Det första är mat och det andra är ett läkemedel.


Då vill du förbjuda morötter, potatis, även baguetter etc för det kan man garanterat dö av med. ?

Ska man vara konsekvent i sina förbud så är det ju rimligt att anlägga samma tänk på olika varor...


försöker mer visa på hur jävla ologiska en del förbud är. Med illa visad ironi.

Magnus N
2017-08-18, 14:25
Ska man vara konsekvent i sina förbud så är det ju rimligt att anlägga samma tänk på olika varor...


försöker mer visa på hur jävla ologiska en del förbud är. Med illa visad ironi.

Du gör det dåligt då du jämför två skilda saker, livsmedel mot läkemedel. Hade varit en sak om du iaf jämfört likvärdiga saker.

xan
2017-08-18, 14:46
Proteinpulver är inte klassat som kosttillskott utan som livsmedel och lyder under dom lagstiftningarna.

Varför är det klassat som livsmedel? Även t ex kreatin finns ju naturligt i kött.

Magnus N
2017-08-18, 14:51
Varför är det klassat som livsmedel? Även t ex kreatin finns ju naturligt i kött.

"Specialprodukter för idrottare, exempelvis proteinpulver som bidrar till att bibehålla muskelmassan, klassas som sär-när eller mer specifikt som sportprodukter, alltså livsmedel som är avsedda att ätas eller drickas i samband med mycket krävande muskelarbete som idrottande."

https://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll/produktion-av-livsmedel/kosttillskott

1911
2017-08-18, 14:55
Du gör det dåligt då du jämför två skilda saker, livsmedel mot läkemedel. Hade varit en sak om du iaf jämfört likvärdiga saker.

Nja försök inte påskina att du hade en susning om det innan King Grub påpekade det. :)


Du trodde att paracetamol = mat.

Magnus N
2017-08-18, 14:57
Nja försök inte påskina att du hade en susning om det innan King Grub påpekade det. :)


Du trodde att paracetamol = mat.

Gör dig själv inte dummare nu, varför skulle jag tro det?

Tråkig stil du har när du har fel att beskylla andra för att inte ha en susning. Bara kamma dig och erkänn du är kasst på det

1911
2017-08-18, 15:02
Gör dig själv inte dummare nu, varför skulle jag tro det?

Tråkig stil du har när du har fel att beskylla andra för att inte ha en susning. Bara kamma dig och erkänn du är kasst på det

Varför skulle du inte tro det? Jag misstänker åtminstone att så är fallet då du postade efter King Grub. Det tyder på att du ville använda hans argument då du vet att han är en dignitet på forumet - sen lägger du fram det som din egna åsikt bara för att klanka ner på en fellow member som inte visste att paracetamol är ett läkemedel medan proteinpulver är aminosyror i pulverformat och alltså livsmedel. Jag tycker mig kunna se en liknande tendens i många av dina inlägg, att du tar dig in i trådar där en dignitet talat för att sedan använda dennes argument för att trycka dit folk som i dina ögon "vet mindre" - trots att du visste lika lite själv från början!

Men detta är lite off topic. Frågan är fortfarande om det inte är orimligt att man förbjuder paracetamolköp på ICA när det är så satans effektivt och bra för nästan alla, bara för att en minoritet missbrukar substansen och skadar sig - det vore ju lika jävla dumt att förbjuda proteinpulver.

Magnus N
2017-08-18, 15:08
Varför skulle du inte tro det? Jag misstänker åtminstone att så är fallet då du postade efter King Grub. Det tyder på att du ville använda hans argument då du vet att han är en dignitet på forumet - sen lägger du fram det som din egna åsikt bara för att klanka ner på en fellow member som inte visste att paracetamol är ett läkemedel medan proteinpulver är aminosyror i pulverformat och alltså livsmedel. Jag tycker mig kunna se en liknande tendens i många av dina inlägg, att du tar dig in i trådar där en dignitet talat för att sedan använda dennes argument för att trycka dit folk som i dina ögon "vet mindre" - trots att du visste lika lite själv från början!

Men detta är lite off topic. Frågan är fortfarande om det inte är orimligt att man förbjuder paracetamolköp på ICA när det är så satans effektivt och bra för nästan alla, bara för att en minoritet missbrukar substansen och skadar sig - det vore ju lika jävla dumt att förbjuda proteinpulver.


Du ser att vi skrev vid samma tidpunkt? Hade inte läst hans inlägg när jag skrev mitt.


Finner ingen mening med att diskutera vidare med dig då du helt uppenbart enbart skriver för att dryga dig för att skylla över din egen inkompetens.

svenbanan
2017-08-18, 15:08
Vem fan vet inte att paracetamol finns i värktabletter till exempel Alvedon? Har du aldrig hört iprensången?

B_6Zkz1BX_A

1911
2017-08-18, 15:14
Du ser att vi skrev vid samma tidpunkt? Hade inte läst hans inlägg när jag skrev mitt.


Finner ingen mening med att diskutera vidare med dig då du helt uppenbart enbart skriver för att dryga dig för att skylla över din egen inkompetens.

King Grubs post är #21 och din är #22, alltså har han postat före dig. Ni har postat samma minut, men inget tyder på att man inte skulle kunna skriva ditt inlägg på långt under 1 minut. Det går alltså inte att säga att du inte hunnit läsa och sen skriva ett nedklankande inlägg baserat på hans fakta. Det enda sättet detta skulle kunna bevisas är om någon välvillig moderator hade kunnat se exakt vilken sekund du respektive King Grub postade era inlägg.

Om King Grub postade t.ex. kl 15.19.20 eller tidigare, och du postade inom 20 sekunder från hans post - OK, då har du vunnit. Då är det orimligt att du hade hunnit läsa hans inlägg innan du skrev ditt egna där du försökte trycka ner mig. Men om det gått mer än 20 sek från King Grubs post till din egen så finns det en ökad risk/chans att du har använt hans post som källa trots att du inte själv visste. Om det skulle vara 20 sek mellan era poster så är risken/chansen betydligt lägre än om det var t.ex. 50 sekunder mellan era poster.

Sannolikheten ökar, och om någon kan få fram sekund-timestamps på era post så hade vi ju kunnat lösa detta och den som har fel hade fått göra avbön i tråden. Det gör jag gärna. Rätt ska vara rätt!

Väl mött....... Magnus...

svenbanan
2017-08-18, 16:29
Sämsta trollförsöket detta millenium...