handdator

Visa fullständig version : Bra träningsbänk till hemmagym?


spoon
2017-08-16, 09:44
Halloj.

Jag ska sätta in ett litet gym i ladan här hemma. Helst så hade jag velat köpa ett kombinerat böj/bänk stativ men dom är snordyra så det går bort. Jag kommer nog att köpa ett half rack från Recoil. https://gymkompaniet.se/half-rack-premium-recoil

Men jag behöver köpa en bänk också. Är det någon som har tips på en bra bänk? Helst med tävlingsgodkända mått.

2 Bredd - 29 - 32 cm
3 Höjd - 42 - 45 cm

exevision
2017-08-16, 10:19
Minns jag fel eller hade inte du tillgång till en svets?

spoon
2017-08-16, 10:31
Minns jag fel eller hade inte du tillgång till en svets?

Jag har ingen svets hemma. Men jag hittade en bra bänk från Rogue.
https://www.rogueeurope.eu/rogue-bolt-together-utility-bench

spoon
2017-08-16, 10:32
Nu letar jag efter ett bra sätt att lagra viktskivor. Man kan ju bygga ett eget ställ men det känns bekvämare att bara beställa ett om det inte är för dyrt.

Arne Persson
2017-08-16, 10:40
Bygger dessa...:)

Old Nick
2017-08-16, 10:47
Well. Själv avskyr jag tips som "lägg till en tusenlapp till så får du något bättre". Sånt är ju sant oavsett vilken prisklass man lägger sig i. Nu måste jag dock slänga in ett sådant tips själv.

Du får du ju faktiskt ett helrack för en tusenlapp till. På samma webshop. Body Solid GPR378. Det hade jag helt klart gått på, om inte platsbrist eller något annat ställde till det. Känns säkrare och stabilare. Bättre på alla sätt.

spoon
2017-08-16, 10:56
Well. Själv avskyr jag tips som "lägg till en tusenlapp till så får du något bättre". Sånt är ju sant oavsett vilken prisklass man lägger sig i. Nu måste jag dock slänga in ett sådant tips själv.

Du får du ju faktiskt ett helrack för en tusenlapp till. På samma webshop. Body Solid GPR378. Det hade jag helt klart gått på, om inte platsbrist eller något annat ställde till det. Känns säkrare och stabilare. Bättre på alla sätt.

Tittade på den men det blir för högt. Har bara 208 cm i takhöjd just nu och jag ska isolera taket och lägga gummimatta. Så powerrack går bort.

spoon
2017-08-16, 10:57
Bygger dessa...:)

Vad tar du för en bänk och vilka mått har bänken? Höjd från golvet och bredd på dynan.

Adama
2017-08-16, 10:59
Jag byggde en bänk med tävlingsmått av reglar, plywood, liggunderlag och fuskskinn. Tog typ 1 timme att snickra ihop. Do it, imo!

spoon
2017-08-16, 11:09
Jag byggde en bänk med tävlingsmått av reglar, plywood, liggunderlag och fuskskinn. Tog typ 1 timme att snickra ihop. Do it, imo!

Det är helt klart ett alternativ. Såg ditt bygge i någon annan tråd och det såg proffsigt ut.

Old Nick
2017-08-16, 11:10
Jag byggde en bänk med tävlingsmått av reglar, plywood, liggunderlag och fuskskinn. Tog typ 1 timme att snickra ihop. Do it, imo!

Sånt är coolt. Gillar hemmasnickrade lösningar. :)

spoon
2017-08-16, 11:10
Det här är vad jag har funderat på att köpa i första vändan.

Half rack Recoil 4790 Sek
Ohio bar från Rogue 3028 Sek
Ohio bar från Rogue 3028 Sek
Viktskivor Rogue steel 159 kg 7250 Sek
Viktskivor Gummi 140 kg Rogue 10800 Sek
Gummigolv 4761 Sek
Plan bänk Rogue 2133 Sek
Rogue 2.0 collars 380 Sek
Fjäderlås 258 Sek
Stativ för viktskivor 1290 Sek

Rogue beställning 26619
Gymkompaniet 11099

Old Nick
2017-08-16, 11:19
Det här är vad jag har funderat på att köpa i första vändan.

Half rack Recoil 4790 Sek
Ohio bar från Rogue 3028 Sek
Ohio bar från Rogue 3028 Sek
Viktskivor Rogue steel 159 kg 7250 Sek
Viktskivor Gummi 140 kg Rogue 10800 Sek
Gummigolv 4761 Sek
Plan bänk Rogue 2133 Sek
Rogue 2.0 collars 380 Sek
Fjäderlås 258 Sek
Stativ för viktskivor 1290 Sek

Rogue beställning 26619
Gymkompaniet 11099

Ser helt ok ut. Hade jag haft tillgång till en lada att leka med hade jag dock förmodligen gått bananas med gersåg och skruvdragare och byggt så mycket jag bara kunde själv. Det är ju osedvanligt hardkår att ha ett eget gym. Med betoning på eget.

Arne Persson
2017-08-16, 11:45
Vad tar du för en bänk och vilka mått har bänken? Höjd från golvet och bredd på dynan.

Den håller i stort samma yttermått som Nordic Gyms ställbara bänk med med transporthjul, mkt kraftigare material mm.

spoon
2017-08-16, 14:07
Den håller i stort samma yttermått som Nordic Gyms ställbara bänk med med transporthjul, mkt kraftigare material mm.

Och vad ligger priset på?

LASEGAR
2017-08-16, 14:35
Har byggt rack, bänk, podie samt reverse-hyper i trä.

Racket kostade mig typ 1000kr totalt (då med safety straps av spännband bred/stark variant).
Limmade/skruvade ihop 2x 45x90 och gick sedan påt ungefär efter denna video
https://www.youtube.com/watch?v=6dy5eyMDt3c

Bänken var mestdels funnet virke, så kanske 50kr totalt.
Markpodiet är av köpes och funnet material. Var mest mattorna som kostade.
Så runt 700kr totalt kanske (mattorna 500kr).

Hittade ett industribord jag plockade benen från, sågade i vettig längd,
och hänger vikterna på dom. (fäste dom i en betongvägg, men borde ju gå fint med en liknande lösning i några reglar)

Byggde mig en ny reverse-hyper idag. Eller, det är i princip bara ett stadigt bord typ,
så kan jag fästa benen i ett spännband som jag fäster i min latsdragmaskin (heter det så?).
Min tidigare reverse hyper hade en hantel som jag kunde sätta vikter på, men behövde
den för annat.
Utgick ifrån denna bild då jag byggde den första
https://forum.bodybuilding.com/attachment.php?attachmentid=344479&d=1162392681
Min är dock en leksak i jämförelse. Men då hänger jag inte 120kg på den heller.

Old Nick
2017-08-16, 14:59
Bänken var mestdels funnet virke, så kanske 50kr totalt.

Det är i sådana lägen som tillfredsställelsen är som störst. När man inte betalat något. Eller snudd på tjänat på att göra det själv.

Jag har själv lite småprylar jag gjort hemma. Vikställ, böjställning, chinsräcke, m.m. Allt är byggt av skräpvirke som blivit över från andra projekt, samt lite fynd från skrotlådan på jobbet. Jag har oerhört dåligt med plats att lagra virke och annat på, så mina hemmabyggen har i kostnad mer eller mindre enbart tjänat till att jag sluppit köra bort en massa skräp till tippen.

Visst, böjställningen kunde vara 1 dm högre. Men 70x70 stolpen jag hade kvar kapade jag i två delar och det blev som det blev. Fullt funktionsdugligt. Och chinsräcket är fult som stryk, men det är stadigt som berget och har t.o.m. neutralgreppshandtag som är justerbara i sidled.

LASEGAR
2017-08-16, 15:55
Minsann.
Nu är den ju ingen skönhet direkt, och lyckligtvis är jag dessutom rätt lätt,
och bänkar som en fjant. Hade jag vägt 30kg mer och bänkat 50kg mer,
hade jag nog börjat oroa mig lite.

Visade sig att jag hade en massa 70x70 hemma i högarna, hade jag sett dessa
innan jag for och handlade till racket, hade jag byggt av dom istället.

Hur har du löst J-Hooks (eller vad det nu kan tänkas heta på svenska) förresten?

Gymmis
2017-08-16, 17:20
Tittade på den men det blir för högt. Har bara 208 cm i takhöjd just nu och jag ska isolera taket och lägga gummimatta. Så powerrack går bort.

Jag har några centimeter lägre takhöjd i mitt gym än du har i ditt, jag valde ändå power rack som jag är grymt nöjd med. Köpte ett där jag kunde kapa stolparna till rätt höjd.

Viktkakorna föredrar jag att ha hängande på väggen. Köpte Rogues pinnar för deras rack och monterade på väggen:

https://www.rogueeurope.eu/sp3358-plate-storage-long-for-monster-lite-eu

Beror förstås på hur utrymmet ser ut i övrigt samt att du måste ha en vägg som håller för montaget.

Rogues bänk fungerar säkert utmärkt. Ett alternativ kan vara Strengthshops bänk. Jag har deras bänkpresställning och dynan/stoppningen på den är den bästa jag har testat oavsett pris. Så vitt jag kan se så kör de samma på sin separata bänk:

https://www.strengthshop.de/equipment-sportgeraete/benches/flat-bench-flachbank-heavy-duty.html

spoon
2017-08-16, 19:19
Bra tips med strengthshop :)

Vad tror du om den här bänken?
https://www.strengthshop.de/equipment-sportgeraete/benches/deluxe-competition-style-bench.html

Bra pris på en bänkpress. Den och ett böjstativ hade varit kanon. Jag ser inte helt behovet av ett powerrack just nu. Men det går ju som sagt att kapa benen om man skulle vilja ha ett. Hade inte tänkt på det.

Arne Persson
2017-08-16, 23:14
Och vad ligger priset på?

Lite för högt kanske för hemmagym?:)

pepplez
2017-08-17, 04:54
Lite för högt kanske för hemmagym?:)

Så varför skriver du ens i tråden från början?

finsomsnus
2017-08-17, 09:32
Hej, jag håller också på att fixa ihop ett hemmagym,
är det någon utav er som har bra tips/koll på mattor?

tycker dem jag tittat på blivit väldigt dyrt 15000+ för 30kvm

tacksam för input :)

vad beträffar bänk så tänkte jag också köra på rogue, verkar prisvärd!

rooz
2017-08-17, 09:36
Hej, jag håller också på att fixa ihop ett hemmagym,
är det någon utav er som har bra tips/koll på mattor?

tycker dem jag tittat på blivit väldigt dyrt 15000+ för 30kvm

tacksam för input :)

vad beträffar bänk så tänkte jag också köra på rogue, verkar prisvärd!

Kolla hos företag som sysslar med mattor till lekplatser. Jag snickrade en plattform för ca 4000:-.

Arne Persson
2017-08-17, 09:39
Så varför skriver du ens i tråden från början?

Vissa satsar även på proffssaker där hemma. 🙂
Ca 7000 kr

Gymmis
2017-08-17, 09:53
Bra tips med strengthshop :)

Vad tror du om den här bänken?
https://www.strengthshop.de/equipment-sportgeraete/benches/deluxe-competition-style-bench.html

Bra pris på en bänkpress. Den och ett böjstativ hade varit kanon. Jag ser inte helt behovet av ett powerrack just nu. Men det går ju som sagt att kapa benen om man skulle vilja ha ett. Hade inte tänkt på det.

Jag är väldigt nöjd med den bänken. Har haft den i ett antal år. Dynan är som sagt i toppklass.

Om jag ska vara petig så är nackdelarna:
Säkerhetsarmarna är i mitt tycke för korta.
Det är lite långt mellan hålen för höjdinställningen (jag har borrat extra hål).

LASEGAR
2017-08-17, 12:16
Vissa satsar även på proffssaker där hemma. ��
Ca 7000 kr

??
Pepplez undrade varför du skrev att du tillverkade/sålde bänkarna
om de nu var för dyra för hemmagym.
Att du sen säger att folk satsar på proffssaker sen efteråt är ju inget svar.

Hej, jag håller också på att fixa ihop ett hemmagym,
är det någon utav er som har bra tips/koll på mattor?

tycker dem jag tittat på blivit väldigt dyrt 15000+ för 30kvm

tacksam för input :)

vad beträffar bänk så tänkte jag också köra på rogue, verkar prisvärd!

Måste du täcka 30kvm? Jag har enbart 2x 100x50cm på mitt markpodie
Under racket har jag 2x plywood. Resten är otäckt betong.

finsomsnus
2017-08-17, 14:08
Måste du täcka 30kvm? Jag har enbart 2x 100x50cm på mitt markpodie
Under racket har jag 2x plywood. Resten är otäckt betong.[/QUOTE]

Min tanke är att man ändå vill ha en yta för stretch o kroppsövningar.
och då känns betong lite hårt gissar jag.
Och för att slippa för mkt höjdskillnader så tänkte jag köra samma i hela utrymmet utom i racket där jag också tänkt plyfa.

Hur tjocka mattor/plattor har du på podiumet? och tycker du det känns tillräckligt eller hade du i efterhand lagt på någon cm?

Tack för svar!

z_bumbi
2017-08-17, 15:56
Nu letar jag efter ett bra sätt att lagra viktskivor. Man kan ju bygga ett eget ställ men det känns bekvämare att bara beställa ett om det inte är för dyrt.

De här funkar bra.
http://shop.bodypowerequipment.se/sv/york-barbell/viktstall/york-69041.html

För gummivikter så kan man spara pengar på att skruva ihop golvbaserade av reglar. Finns guider på nätet men hittar du inget får du höra av dig då jag har en länk någonstans.

LASEGAR
2017-08-17, 16:49
Hur tjocka mattor/plattor har du på podiumet? och tycker du det känns tillräckligt eller hade du i efterhand lagt på någon cm?

Tack för svar!

Denna använder jag.
http://www.granngarden.se/Sortiment/Lantbruk-%26-Skog/Str%C3%B6medel-%26-Stallmattor/Stallmattor/Gummimatta-Rubco-25-mm%2C-1x1-m/p/1207160
så, 25mm.
Känns inte som om att jag kommer behöva någe mer.
Hade jag kört tyngdlyftning så ev.

Mitt podie är först 1x OSB och 1x Ply (240x120cm) ihoplimmade.
Sen på det i mitten 1x OSB och 1xPly (120x120cm) (sen en såndär matta
kapad i två, på varsin sida).
OSB'n är 11mm och plywooden är 15mm. Så de är totalt 26mm då.

Eleiko säljer ibland sina mattor beggade på deras hemsida.
De är 30mm, och hade i princip kosta lika mycket som jag betalade.
Så där kan det ju vara värt att hålla utkik.

spoon
2017-08-17, 19:26
Half rack Recoil 4790 Sek
Gummigolv 4761 Sek
Fjäderlås 258 Sek

Ohio bar från Rogue 3028 Sek
Ohio bar från Rogue 3028 Sek
Viktskivor Rogue steel 159 kg 7250 Sek
Viktskivor Gummi 140 kg Rogue 10800 Sek
Rogue 2.0 collars 380 Sek
Stativ för viktskivor Rogue 1100 Sek
Bänk Rogue 2141 Sek

Bänkpress strengthshop 6001 Sek

Rogue beställning 31676
Gymkompaniet 10179
Strengthshop 6001

Totalt 47856

Inte varje dag som man smäller iväg en beställning på nära 50k. Ska bli kul att få in grejorna. Nu måste jag bara bli färdig med isolering och byta fönster innan jag kan börja använda gymet.

DJJOHANSSON
2017-08-17, 19:56
Inte varje dag som man smäller iväg en beställning på nära 50k. Ska bli kul att få in grejorna. Nu måste jag bara bli färdig med isolering och byta fönster innan jag kan börja använda gymet.



Vad hamnade frakten på hos rogue? Köpte du bara ohio powerbar eller köpte du möjligtsvis en ohio deadlift bar? Jag är riktigt sugen på den eller en texas bar :)

spoon
2017-08-17, 20:01
Vad hamnade frakten på hos rogue? Köpte du bara ohio powerbar eller köpte du möjligtsvis en ohio deadlift bar? Jag är riktigt sugen på den eller en texas bar :)2208 sek hamnade frakten på. Jag köpte två ohio bars. Jag har testat texas bar men gillade den inte riktigt. Blir typ 20 kg lättare att marka med en sån stång. Kan iofs vara skoj.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

DJJOHANSSON
2017-08-17, 20:02
2208 sek hamnade frakten på. Jag köpte två ohio bars. Jag har testat texas bar men gillade den inte riktigt. Blir typ 20 kg lättare att marka med en sån stång. Kan iofs vara skoj.

Skickat från min D5803 via Tapatalk


Har du provat ohio bar innan?

Jag använder strengthshops 2028 stång, över förväntan sett till prislappen.

spoon
2017-08-17, 20:05
Har du provat ohio bar innan?

Jag använder strengthshops 2028 stång, över förväntan sett till prislappen.Jag har testat den men det var längesedan. Går mest på vad folk har sagt om den. Den var ju ganska billig så det avgjorde valet för mig.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

LASEGAR
2017-08-18, 06:23
Är det Ohio 'Power' Bar, eller bara Ohio Bar?
Har Power Bar och kan inte gnälla på något.

Vad hamnade frakten på hos rogue? Köpte du bara ohio powerbar eller köpte du möjligtsvis en ohio deadlift bar? Jag är riktigt sugen på den eller en texas bar :)
För enbart stången blev frakten för mig 500kr.

Är det denna som är texas bar?
https://www.strengthshop.co.uk/texas-power-bars.html
kostar ju lika mycket som Ohio Power bar minus IPF-stämpel.

Gymmis
2017-08-18, 09:32
Är det denna som är texas bar?
https://www.strengthshop.co.uk/texas-power-bars.html
kostar ju lika mycket som Ohio Power bar minus IPF-stämpel.[/QUOTE]

Ja, det är en Texas Power bar.

En Deadlift bar (eller Texas deadlift bar om du så vill) är mjukare och böjer sig mer. Används inte inom IPF men inom flera andra SL-förbund, framförallt i USA.

En deadlift bar hittar du här:
https://www.strengthshop.co.uk/weights-bars/bars/texas-deadlift-bars.html

Anton Fräs
2017-08-18, 09:41
Jag är grymt avundsjuk spoon, fy tusan vad härligt med ett eget rejält hemmagym!

Gymmis
2017-08-18, 10:05
Inte varje dag som man smäller iväg en beställning på nära 50k. Ska bli kul att få in grejorna. Nu måste jag bara bli färdig med isolering och byta fönster innan jag kan börja använda gymet.

Kommer att bli grymt!

Ladda gärna upp bilder när du är klar.

Niklassson
2017-08-19, 19:51
Var bor du och går de köpa daypass ? :d

spoon
2017-08-22, 12:30
Var bor du och går de köpa daypass ? :d

I dom mörkaste skogarna i Småland. Hittar du hit så ska du få både en öl och ett träningspass :)

spoon
2017-08-22, 12:31
Har börjat med att fixa lite för att få i ordning ett gym i ladan. Det tog lite funderingar innan jag bestämde mig för vilket rum jag ville använda mig av. Helst så hade jag varit i logen. Högt till tak och massor av plats. Men där är golvet inte gjutet och att isolera ett så stort rum hade varit omöjligt. Så jag valde det gamla hönshuset. Det syns inte på bilderna men det var helt otroligt mycket skräp bakom väggen som jag rev. Nu har jag fått bort allt och isolerat taket. Får jag bara hem fönster och dörr så hoppas jag att det räcker för att hålla mig hyffsat varm i vinter. Tänkt att dra in ett element och ta 10 graders grundvärme och sedan värmefläkt när jag väl ska träna.

http://i.imgur.com/p7j4OMe.jpg

Innan jag började

http://i.imgur.com/YoN6dNX.jpg
Väggen åkte ner och rummet städades

http://i.imgur.com/jVeWzNn.jpg
Nu har taket isolerats. Väntar på fönster och dörr.

Klistrar in lite från journalen...

Old Nick
2017-08-22, 15:10
Hur har du löst J-Hooks (eller vad det nu kan tänkas heta på svenska) förresten?

Inga hooks. Det är bara en böjställning, inget rack. Jag skruvade fast en brädstump på framsidan och en på baksidan så det blev en klyka där man kan lägga stången.

spoon
2019-08-23, 10:49
Har fyllt på med lite grejer och nu ser det ut så här hos mig. Var lite nojig när jag köpte löpbandet. Har bara några cm till godo till taket när jag står på bandet men det funkar som tur är. Supernöjd över att ha ett hemmagym. Att det tar 1 min att ta sig till träningen är guld när man har småbarn och ett hus att fixa med.

Jag hade valt ett annat rack om jag skulle göra om det. Drygt att det är så lite marginal när man lyfter in stången. Jag visar det i slutet av filmen. Sen så var jag inte så nöjd över gym mattorna. Det är 9 mattor som bara ligger på golvet. Dom flyttar på sig över tid om man kör sumomark eller när man spänner upp sig i bänk. Så där hade jag sett efter ett annat alternativ.

Jag är på gymmet 3-4 gånger i veckan så jag tycker att det är väl inveserade pengar. Kul att det känns hyffsat fräscht också. Jag hade inte velat ha sunkigare grejer utan är mycket nöjd över att jag la lite mer pengar på rogue vikter.

UzkVV8w7hxc

Ladugårdsdörr
2019-08-23, 11:08
Grattis! Klarar du året-runt-bruk med den värmaren? Jag lyssnar just i detta nu till elektrikerns kabeldragande inför värmepumpsinstallationen som blir av nästa vecka - sedan är garagegymmet säkrat inför vintern. :)

spoon
2019-08-23, 11:36
Grattis! Klarar du året-runt-bruk med den värmaren? Jag lyssnar just i detta nu till elektrikerns kabeldragande inför värmepumpsinstallationen som blir av nästa vecka - sedan är garagegymmet säkrat inför vintern. :)Jag brukar hålla det till 5-10 grader grundvärme på vintern. Sen så kan man vrida upp det lite om man vill när man tränar.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Neoperl
2019-08-26, 12:43
Jäkligt fint!

Jag har samma recoil rack som dig. Måste säga att jag inte är helt nöjd med det. Det jag stör mig på är:

-Den fina Recoil loggan som är fastnitad sitter inte i mitten. Kineserna måste varit fulla.

-Jag köpte dips ställning till. När man har kört med den är stolpen sned. Jag har spänt så in i helvete hårt men det hjälper inte. Tror nogrannheten i tillverkningen är för dålig.

Något problem du känner igen?

de_dave
2019-08-26, 21:33
Snyggt!

spoon
2019-08-26, 21:48
Jäkligt fint!



Jag har samma recoil rack som dig. Måste säga att jag inte är helt nöjd med det. Det jag stör mig på är:



-Den fina Recoil loggan som är fastnitad sitter inte i mitten. Kineserna måste varit fulla.



-Jag köpte dips ställning till. När man har kört med den är stolpen sned. Jag har spänt så in i helvete hårt men det hjälper inte. Tror nogrannheten i tillverkningen är för dålig.



Något problem du känner igen?Jag stör mig på att stativet är så brett. Blir ju bara nån centimeter till godo på varje sida. Bökigt när man ska in med stången. Hade jag gjort om det så hade jag skippat half rack. Hade bara köpt ett enkelt böjstativ. Jag är ändå alltid långt från fail i böj.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk