handdator

Visa fullständig version : Spara/investera pengar?


Maximal
2017-08-16, 08:16
Var börjar man om man sitter med en större summa på kontot som man vill spara på effektivt sätt, investera eller bara göra något mer än att se dom ligga på ett konto där det inte händer något med dem?

Har inte större koll på fonder, aktier eller liknande mer än det grundläggande om vad det är.

Var börjar man läsa på?
Hur vågar man ta risker osv när man tex slitit i flera år på jobb eller andra sätt att få ihop en större summa och inte vill riskera att mista allt?

Finns det några bra guider osv?

Slartibartfast
2017-08-16, 08:29
1. Pengar du behöver inom 5 år ska du inte investera.
2. Tänk investering (långsiktigt), inte spekulering (snabba klipp)
3. Indexfonder, eller iaf fonder med så låg avgift som möjligt (iaf i Finland kan man månadsspara utan kostnad i ETF via Nordnet)
4. Lång sparhorizont (10-40 år)

https://rikatillsammans.se/hur-blir-man-rik/

BigForre
2017-08-16, 08:59
1. Pengar du behöver inom 5 år ska du inte investera.
2. Tänk investering (långsiktigt), inte spekulering (snabba klipp)
3. Indexfonder, eller iaf fonder med så låg avgift som möjligt (iaf i Finland kan man månadsspara utan kostnad i ETF via Nordnet)
4. Lång sparhorizont (10-40 år)

https://rikatillsammans.se/hur-blir-man-rik/

5. För att undvika risken att kliva in med dålig timing i marknaden, dela upp den totala summan du har tänkt att investera i mindre delar som du succesivt kliver in med i markanden, exempelvis över fem år. Eller helt enkelt, börja månadsspara långsiktigt, skyffla inte in allt på en gång. Is i magen, ingen stress.

G_lund
2017-08-16, 09:10
Lägg inte allt i en och samma aktie.
Är du dåligt påläst, köp stora kända bolag med bra historik istället för de små högriskbolagen. Dela upp i flera olika aktier och gärna några fonder för att sprida risken ännu mer. Länken slarti postade är vettig.

Slartibartfast
2017-08-16, 09:19
5. För att undvika risken att kliva in med dålig timing i marknaden, dela upp den totala summan du har tänkt att investera i mindre delar som du succesivt kliver in med i markanden, exempelvis över fem år. Eller helt enkelt, börja månadsspara långsiktigt, skyffla inte in allt på en gång. Is i magen, ingen stress.

Statistiskt verkar det vara lite oklart om det är nån fördel med dollar cost averaging (portionera ut det), mot att bara smälla in allt på en gång.

Men jag hade också kört på strategin att portionera ut investeringarna. :n00b

http://time.com/money/4668059/why-dollar-cost-averaging-is-a-lousy-retirement-investing-strategy/

https://rikatillsammans.se/investera-allt-pa-en-gang-eller-sprida-ut-det-over-tid/

Slartibartfast
2017-08-16, 09:26
Lägg inte allt i en och samma aktie.


Verkligen.

Lägg inte allt i en och samma aktie.
Är du dåligt påläst, köp stora kända bolag med bra historik istället för de små högriskbolagen. Dela upp i flera olika aktier och gärna några fonder för att sprida risken ännu mer.

Själv gjorde jag missen att köpa Nokia när den krashade. Småpengar jämförelsevis, men blev hyffsat bränd. Nokia var ju guldgåsen! *gah!*

Jag skulle personligen aldrig satsa mina pengar i enskilda företag.

Superfonden Sverige = 70+ företag
S&P 500 = 500 företag
MSCI World + Emerging Markets = 3000+ företag

BigForre
2017-08-16, 09:29
Statistiskt verkar det vara lite oklart om det är nån fördel med dollar cost averaging (portionera ut det), mot att bara smälla in allt på en gång.

Men jag hade också kört på strategin att portionera ut investeringarna. :n00b

http://time.com/money/4668059/why-dollar-cost-averaging-is-a-lousy-retirement-investing-strategy/

https://rikatillsammans.se/investera-allt-pa-en-gang-eller-sprida-ut-det-over-tid/

Jag har inte läst dina länkar, men jag tänker att man inte har tagit med psykologin utan bara att det i teorin är på det viset.

Personen i fråga är helt ny på sparande, säg att hen slänger in 80% av sina tillgångar direkt och ser värderingen sjunka 50-75% på ett par månader. Tror du att hen sitter still i båten och tycker att allt känns lugnt i vetskapen om att värderingen är tillbaka på samma nivåer om fem år och fortsätter upp därefter? Nej, troligtvis kan det bli försäljningar, ont i magen, ännu sämre timing och kanske i värsta fall att hen har brännt sitt intresse för smarta investeringar restan av livet.

Börsen går inte alltid upp, ibland bränner det till. Nu har det inte gjort det på ett decenium. Människor är och förblir dumma och giriga, därför byggs det ständigt upp ohållbara värderingar som emellanåt får bekänna färg.

PS. Jag hållar med om övriga punkter ovan och även den nytillkommna kring riskspridningen. Som ny skulle jag lägga en stor del i billiga aktiefonder, som gärna sprider möjligheter/risker över världen. På toppen kan du krygga med några enstaka bolag om du fattar intresse för det. Men om du egentligen inte tycker att det är skoj och bara vill att dina pengar ska arbeta så skit i det också :)

Lando
2017-08-16, 09:53
Jag har inte läst dina länkar, men jag tänker att man inte har tagit med psykologin utan bara att det i teorin är på det viset.

Personen i fråga är helt ny på sparande, säg att hen slänger in 80% av sina tillgångar direkt och ser värderingen sjunka 50-75% på ett par månader. Tror du att hen sitter still i båten och tycker att allt känns lugnt i vetskapen om att värderingen är tillbaka på samma nivåer om fem år och fortsätter upp därefter? Nej, troligtvis kan det bli försäljningar, ont i magen, ännu sämre timing och kanske i värsta fall att hen har brännt sitt intresse för smarta investeringar restan av livet.

Börsen går inte alltid upp, ibland bränner det till. Nu har det inte gjort det på ett decenium. Människor är och förblir dumma och giriga, därför byggs det ständigt upp ohållbara värderingar som emellanåt får bekänna färg.

PS. Jag hållar med om övriga punkter ovan och även den nytillkommna kring riskspridningen. Som ny skulle jag lägga en stor del i billiga aktiefonder, som gärna sprider möjligheter/risker över världen. På toppen kan du krygga med några enstaka bolag om du fattar intresse för det. Men om du egentligen inte tycker att det är skoj och bara vill att dina pengar ska arbeta så skit i det också :)

Mycket klokt tänkt. Svårt att vara kall och tänka "ja, ja, det går upp igen" om det första som händer när man börjar spara är ett börsfall. Har sett detta hos flera vänner som sedan har haft pengarna på bankkonto under 15 år och känt att aktier och fonder är skit, för att allt började med en nedgång.

Rickard
2017-08-16, 11:44
Ja hade man bara kunnat isolera sig helt ifrån ekonominyheter och hålla sig ifrån att logga in och kolla läget på sina investeringar så.

Maximal
2017-08-16, 14:33
Tack för svar, ska läsa det som länkats!

Det handlar inte om några jättestora summor, men det är sexsiffriga belopp som inte gör något direkt nytta där dem är nu.
Och även om jag planerar längre resor och köp av diverse saker, kan jag åtminstone göra något vettigt av minst hälften!

Slartibartfast
2017-08-17, 07:23
I Finland erbjuder Bank Norwegian 1,75% ränta på sparkontot, med norsk insättningsgaranti.

Vad är haken, iom att ingen annan är ens i närheten?

KalleBalik
2017-08-17, 07:42
I Finland erbjuder Bank Norwegian 1,75% ränta på sparkontot, med norsk insättningsgaranti.

Vad är haken, iom att ingen annan är ens i närheten?

Bindningstid? Obegränsat antal fria uttag?

Slartibartfast
2017-08-17, 08:01
Bindningstid? Obegränsat antal fria uttag?

Nepp, och jepp.

BigForre
2017-08-17, 09:21
I Finland erbjuder Bank Norwegian 1,75% ränta på sparkontot, med norsk insättningsgaranti.

Vad är haken, iom att ingen annan är ens i närheten?

Haha, lite OT, men det är sjuk tid vi lever i när man behöver fråga om haken med ovanstående deal :)

Slartibartfast
2017-08-17, 09:26
Haha, lite OT, men det är sjuk tid vi lever i när man behöver fråga om haken med ovanstående deal :)

Hur så? I en fri öppen marknad där en enskild spelare särskiljer sig markant från alla andra, är det ju rimligt att det skapar lite frågor.

BN verkar iaf finansiera sina höga sparräntor med att erbjuda blancolån och höga krediter med hög ränta.

BigForre
2017-08-17, 09:45
Hur så? I en fri öppen marknad där en enskild spelare särskiljer sig markant från alla andra, är det ju rimligt att det skapar lite frågor.

BN verkar iaf finansiera sina höga sparräntor med att erbjuda blancolån och höga krediter med hög ränta.

Ja, jag tror att du missförstod mig.

Jag skulle precis som dig fundera över haken med ovanstående deal om jag såg det på svensk markand. Jag själv har väl mitt fria kapital på 0,6% (?) på SBAB.

Jag menade bara att världen är lite sjuk när räntan är så pass låg så att man lyfter på ögonbrynen för den "fantastiska dealen" att erhålla 1,75% inlåningsränta...MED INSÄTTNINGSGARANTI!!

:)

Kimball
2017-09-13, 20:03
Jag har precis nyligen tagit mig själv i kragen och orkat läsa in mig lite och tänkte att folket i "Borsen idag"-tråden skulle slippa denna typ av post gällande råd inför sparande. Har sedan ~3 år lagt in 600:-/mån i Avanza Zero bara för att det kändes som "ett enkelt sätt att komma igång". Glömde bort kontot och kom på det 1½ år senare, och då fanns där ju pengar med lite avkastning på, trevlig överraskning! Så, för att utveckla det hela lite tänkte jag något i stil med 1500:- / mån i följande fördelning (oerhört inspirerat av rikatillsammans):

75% Aktiefonder:
Länsförsäkringar Global Indexnära (20%)
Spiltan Aktiefond Investmentbolag (15%)
Avanza Zero (10%)
SPP Aktiefond Global (10%)
Didner & Gerge Småbolag (10%)
Länsförsäkringar Tillväxtm. Indexnära (10%)

25% Räntefonder:
Spiltan Räntefond Sverige (25%)

Jag tänker att man kikar 1 gång per år eller så, precis som Jan på rikatillsammans föreslår, och jag tror (?) hans åsikter osv är vettiga, men man kan ju googla sig fördärvad. Är inte ute efter snabba pengar, utan har sparhorisont på minst 5år, förmodligen mer, och vill egentligen bara göra något mer vettigt med pengarna än att ha de ruttnandes på sparkonto. Man är ju såklart duktigt orolig med tanke på hur läget ser ut just nu, men samtidigt kan man ju vänta sig fördärvad på att dra sig ur i tid och sedan hoppa in på marknaden igen.

Har någon synpunkter på det hela?

Kryss
2017-09-13, 23:02
Jag har precis nyligen tagit mig själv i kragen och orkat läsa in mig lite och tänkte att folket i "Borsen idag"-tråden skulle slippa denna typ av post gällande råd inför sparande. Har sedan ~3 år lagt in 600:-/mån i Avanza Zero bara för att det kändes som "ett enkelt sätt att komma igång". Glömde bort kontot och kom på det 1½ år senare, och då fanns där ju pengar med lite avkastning på, trevlig överraskning! Så, för att utveckla det hela lite tänkte jag något i stil med 1500:- / mån i följande fördelning (oerhört inspirerat av rikatillsammans):

75% Aktiefonder:
Länsförsäkringar Global Indexnära (20%)
Spiltan Aktiefond Investmentbolag (15%)
Avanza Zero (10%)
SPP Aktiefond Global (10%)
Didner & Gerge Småbolag (10%)
Länsförsäkringar Tillväxtm. Indexnära (10%)

25% Räntefonder:
Spiltan Räntefond Sverige (25%)

Jag tänker att man kikar 1 gång per år eller så, precis som Jan på rikatillsammans föreslår, och jag tror (?) hans åsikter osv är vettiga, men man kan ju googla sig fördärvad. Är inte ute efter snabba pengar, utan har sparhorisont på minst 5år, förmodligen mer, och vill egentligen bara göra något mer vettigt med pengarna än att ha de ruttnandes på sparkonto. Man är ju såklart duktigt orolig med tanke på hur läget ser ut just nu, men samtidigt kan man ju vänta sig fördärvad på att dra sig ur i tid och sedan hoppa in på marknaden igen.

Har någon synpunkter på det hela?

Ungefär så ser mitt månadssparande ut också, fast utan räntefonder. Jag skulle skippa räntefonderna med din horisont, men tycker det ser vettigt ut annars.

Att tima marknaden tror jag inte det är lönt, om man inte känner sig väldigt osäker och har råd/tålamod att stå utanför en längre tid. Men om nu börsen börjar skaka så kommer det nog vara svårt att våga ge sig in ändå, och risken är att man står utanför även vid uppgången.