handdator

Visa fullständig version : Mjölk, akne och prostatacancer


King Grub
2017-08-16, 07:25
here is accumulating evidence that milk shapes the postnatal metabolic environment of the newborn infant. Based on translational research, this perspective article provides a novel mechanistic link between milk intake and milk miRNA-regulated gene expression of the transcription factor p53 and DNA methyltransferase 1 (DNMT1), two guardians of the human genome, that control transcriptional activity, cell survival, and apoptosis. Major miRNAs of milk, especially miRNA-125b, directly target TP53 and complex p53-dependent gene regulatory networks. TP53 regulates the expression of key genes involved in cell homeostasis such as FOXO1, PTEN, SESN1, SESN2, AR, IGF1R, BAK1, BIRC5, and TNFSF10. Nuclear interaction of p53 with DNMT1 controls gene silencing. The most abundant miRNA of milk and milk fat, miRNA-148a, directly targets DNMT1. Reduced DNMT1 expression further attenuates the activity of histone deacetylase 1 (HDAC1) involved in the regulation of chromatin structure and access to transcription. The presented milk-mediated miRNA-p53-DNMT1 pathway exemplified at the promoter regulation of survivin (BIRC5) provides a novel explanation for the epidemiological association between milk consumption and acne vulgaris and prostate cancer. Notably, p53- and DNMT1-targeting miRNAs of bovine and human milk survive pasteurization and share identical seed sequences, which theoretically allows the interaction of bovine miRNAs with the human genome. Persistent intake of milk-derived miRNAs that attenuate p53- and DNMT1 signaling of the human milk consumer may thus present an overlooked risk factor promoting acne vulgaris, prostate cancer, and other p53/DNMT1-related Western diseases. Therefore, bioactive miRNAs of commercial milk should be eliminated from the human food chain.

Milk disrupts p53 and DNMT1, the guardians of the genome: implications for acne vulgaris and prostate cancer. Nutrition & Metabolism, 2017 14:55.

https://nutritionandmetabolism.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12986-017-0212-4

Shqypnia
2017-08-16, 08:30
Skrämmande läsning.

blåvitt
2017-08-16, 08:54
Komjölk är naturligt växthormon för små kalvar. Är någon på riktigt förvånad över att det inte är bra för oss? :D

skattefusk
2017-08-16, 09:29
Komjölk är naturligt växthormon för små kalvar. Är någon på riktigt förvånad över att det inte är bra för oss? :D

https://cf.girlsaskguys.com/a28534/primary-share.png

Konradsson
2017-08-16, 09:43
Jag förstår inte riktigt. På Abstractet låter det som att mjölk minskar aktiviteten hos DNMT och HDAC.
The most abundant miRNA of milk and milk fat, miRNA-148a, directly targets DNMT1. Reduced DNMT1 expression further attenuates the activity of histone deacetylase 1 (HDAC1)
Detta är ju önskvärt. De epigenetiska droger som utvecklas mot cancer är ju inhibitorer av DNMT och HDAC. Logiken är att cellcykelns proteiner är hypermetylerade (avstängda), och således kan cellerna dela sig oändligt. Lösningen är att stänga av metyleringsproteinerna DNMT och HDAC.

Jag kanske har missförstått någonting.

Klein
2017-08-16, 10:04
Opastöriserad mjölk ger ingen acne och antagligen ingen prostatacancer heller så där faller hela resonemanget.

Aryt
2017-08-16, 11:53
Komjölk är naturligt växthormon för små kalvar. Är någon på riktigt förvånad över att det inte är bra för oss? :D

Lite väl reduktivt kanske..

Shqypnia
2017-08-17, 08:21
Komjölk är naturligt växthormon för små kalvar. Är någon på riktigt förvånad över att det inte är bra för oss? :D

Ja, jag är förvånad. Utveckla.

Hobbes
2017-08-17, 09:56
Ja, jag är förvånad. Utveckla.

Han menar såklart att komjölk är för att en liten kalv skall växa upp. Vi människor är de enda djuren som dricker någonannans mjölk. Min tolkning av vad han försökte förmedla. Inget konstigt med det.

Ännu enklare: Är du en kalv? Ja - drick din mammas (ko)mjölk. Är du en människa? Ja - drick inte komjölk.

http://i0.kym-cdn.com/photos/images/facebook/001/113/046/396.jpg

Shqypnia
2017-08-17, 09:57
Han menar såklart att komjölk är för att en liten kalv skall växa upp. Vi människor är de enda djuren som dricker någonannans mjölk. Min tolkning av vad han försökte förmedla. Inget konstigt med det.

Ännu enklare: Är du en kalv? Ja - drick din mammas (ko)mjölk. Är du en människa? Ja - drick inte komjölk.

http://i0.kym-cdn.com/photos/images/facebook/001/113/046/396.jpgDet förstod jag, men förstår inte varför det ska vara dåligt pga det.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

blåvitt
2017-08-17, 10:16
Det förstod jag, men förstår inte varför det ska vara dåligt pga det.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

För att komjölk innehåller tillväxthormoner som naturliga för kossor men inte naturliga för oss människor. Kroppen reagerar på hormoner som man får i sig. Onaturliga hormoner = onaturliga reaktioner. Det blir inte mer lätt att förstå.

Eller brukar du tugga östrogen också utan att förvänta dig någon slags reaktion?

exevision
2017-08-17, 11:00
Är det mer "naturligt" att äta ägg, kaviar och kött?

King Grub
2017-08-17, 11:05
Ja, alla rovdjur äter andra djurs kött (och ägg). Inga andra djur diar från andra djur.

exevision
2017-08-17, 11:08
Ja, alla rovdjur äter andra djurs kött (och ägg). Inga andra djur diar från andra djur.

Men finns det rovdjur som både äter spannmål och kött?

King Grub
2017-08-17, 11:15
http://i.imgur.com/a1SFLy9.png

King Grub
2017-08-17, 11:17
En annan sak dom delar med oss är att dom också tränar knäböj.

http://i.imgur.com/FZDLZKX.jpg

Senuise
2017-08-17, 12:07
Inga andra djur diar från andra djur.


Fel.


https://i2.wp.com/tranastyrka.se/wp-content/uploads/2013/04/mjolk.jpg

ApexProcyon
2017-08-17, 12:38
Den här grisen blev också fångad med klöven i kakburken.

https://static.independent.co.uk/s3fs-public/thumbnails/image/2016/08/19/10/pigs-cow.jpg

xan
2017-08-17, 16:39
Haha, wtf.

Klein
2017-08-18, 00:28
Myror mjölkar fjärilslarver av arten Lycaenidae. Myrorna kittlar speciella körtlar på larven och ut flödar en nektar som inte bara är näringsrik utan lugnar även ner myrorna så att de inte dödar larven. Myrorna skyddar larven mot predation från tex fåglar, grodor och större insekter.

För övrigt är konsumption av mejeriprodukter positivt korrelerat med kroppslängd. Kroppsläng korrelerar i sin tur med IQ och inkomst. Antagligen för att kroppslängd korrelerar med absolut hjärnstorlek.

Det folkslag som pionjerade mjölkkor var nomader i vad som idag är Ukraina. Under bronsåldern drabbades detta område av torka och nomaderna spred sig i alla riktningar. Från Indien till Skandinavien. I dagsläget är skandinaver det folkslag som är mest genetiskt likt dessa nomader från Ukraina. Vi svenskar har mjölk i blodet.

Shqypnia
2017-08-18, 09:01
För att komjölk innehåller tillväxthormoner som naturliga för kossor men inte naturliga för oss människor. Kroppen reagerar på hormoner som man får i sig. Onaturliga hormoner = onaturliga reaktioner. Det blir inte mer lätt att förstå.

Eller brukar du tugga östrogen också utan att förvänta dig någon slags reaktion?

Lol, urusel jämförelse.

Mjölk är full av vitaminer och förmodligen det mest anabola livsmedlet vi har.

blåvitt
2017-08-18, 10:17
Lol, urusel jämförelse.

Mjölk är full av vitaminer och förmodligen det mest anabola livsmedlet vi har.

Det säger du bara för att du fått höra att mjölk är bra för kroppen sen födseln. Effektiv marknadsföring kallas det.

Att något är fullt med nyttiga grejer gör inte att allt i det som är dåligt i oss försvinner.

Konradsson
2017-08-18, 10:41
Lol, urusel jämförelse.

Mjölk är full av vitaminer och förmodligen det mest anabola livsmedlet vi har.
Något som är anabolt för muskel- och fettvävnad är rimligtvis även anabolt för cancervävnad, vilket den ursprungliga studier antyder.
Det säger du bara för att du fått höra att mjölk är bra för kroppen sen födseln. Effektiv marknadsföring kallas det.
Det kallas mjölkpropaganda (https://sv.wikipedia.org/wiki/Mj%C3%B6lkpropagandan).

SeeYay
2017-08-18, 19:11
Hittas 'bioactive miRNAs' i kvarg också? Är det något som begränsas med syrning kanske?

Baskagge
2017-08-18, 20:18
Ja hur är det med "bioactive miRNAs" i andra mjölkprodukter? Finns det i alla sorters mjölk, även opastoriserad? Smör, filmjölk, grädde?

Senuise
2017-08-18, 20:23
Ja hur är det med "bioactive miRNAs" i andra mjölkprodukter? Finns det i alla sorters mjölk, även opastoriserad? Smör, filmjölk, grädde?

Borde elimineras vid fermentering.(?) *popcorn*

blåvitt
2017-08-18, 20:32
Hittas 'bioactive miRNAs' i kvarg också? Är det något som begränsas med syrning kanske?

Ja hur är det med "bioactive miRNAs" i andra mjölkprodukter? Finns det i alla sorters mjölk, även opastoriserad? Smör, filmjölk, grädde?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4387787/

-squat-
2017-08-18, 20:33
Opastöriserad mjölk ger ingen acne och antagligen ingen prostatacancer heller så där faller hela resonemanget.

Går det att få tag på proteinpulver gjort av opastöriserad mjölk?

blåvitt
2017-08-18, 20:40
Går det att få tag på proteinpulver gjort av opastöriserad mjölk?

Be Klein om källor innan du litar på något han säger.

Konradsson
2017-08-18, 20:44
Be Klein om källor innan du litar på något han säger.

+1

Jag säger inte att Klein har fel, men han har en närmast religiös övertygelse att mjölkprodukter är nyttiga.

Kamp
2017-08-18, 21:32
+1

Jag säger inte att Klein har fel, men han har en närmast religiös övertygelse att mjölkprodukter är nyttiga.

Desto råare - desto nyttigare

Klein
2017-08-18, 21:59
Går det att få tag på proteinpulver gjort av opastöriserad mjölk?

Allt proteinpulver är baserat på pastöriserad mjölk så vitt jag vet och pulver i sig självt är en kraftigt processad och raffinerad produkt som inte går att jämföra med opastöriserad mjölk.

Anton Fräs
2017-08-18, 22:00
Jag skulle inte lyssna på klein gällande nutrition överhuvudtaget, åtminstone inte om du vill ha korrekt fakta och inte vriden information.

Klein
2017-08-18, 22:07
Lyssna inte på Klein därför att because. *rolleyes*

Det enda som intresserar mig är fakta. Opastöriserad mjölk ger inte mig acne och jag dricker litervis varje dag. Jag har extrem benägenhet att få acne och tål varken socker, proteinpulver, eller pastöriserad mjölk i några större mängder.

Klein
2017-08-18, 22:09
Jag skulle inte lyssna på klein gällande nutrition överhuvudtaget, åtminstone inte om du vill ha korrekt fakta och inte vriden information.

Är du verkligen rätt person att försöka få det att handla om personen och inte informationen som delges?

blåvitt
2017-08-18, 22:13
Är du verkligen rätt person att försöka få det att handla om personen och inte informationen som delges?

Jag tror han syftar på den genomgående kvalitén av informationen som delges ^^

Klein
2017-08-18, 22:16
Jag tror han syftar på den genomgående kvalitén av informationen som delges ^^

Informationen är tydligen av väldigt hög kvalitet eftersom ingen här utmanar den utan går direkt på ad hominem.

Konradsson
2017-08-18, 22:33
Informationen är tydligen av väldigt hög kvalitet eftersom ingen här utmanar den utan går direkt på ad hominem.

Jag hittade inga studier som undersöker opastöriserad mjölk på akne, så det påståendet verkar vara helt anekdotiskt.

Angående prostatacancer borde opastöriserad mjölk rimligtvis vara värre, eftersom de skadliga miDNA-sekvenserna delvis förstörs vid upphettning (studien som blåvitt länkade). Jag hittade även detta:
The men in our study predominantly consumed whole, unpasteurized cow’s milk, particularly in rural areas in the early 20th century.
...
In summary, our data show that residency in rural areas and corresponding high milk intake in early life is associated with increased risk of advanced prostate cancer.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3249408/

Angående sambandet mellan mjölk och hjärnvolym har du rätt (positiv korrelation). Hur det påverkar IQ eller inkomst vet jag inte, och det är nog nästintill omöjligt att isolera en enskild faktor i sådana fenotyper.

blåvitt
2017-08-18, 22:57
Informationen är tydligen av väldigt hög kvalitet eftersom ingen här utmanar den utan går direkt på ad hominem.

Jag har länkat en studie som pekar på motsatsen till det du påstår. Du slänger ur dig saker utan att backa upp det. Det är inte ad hominem att kräva källor på det du påstår, det är allmänt vett.

Klein
2017-08-19, 03:49
Jag har länkat en studie som pekar på motsatsen till det du påstår. Du slänger ur dig saker utan att backa upp det. Det är inte ad hominem att kräva källor på det du påstår, det är allmänt vett.

Du kan ju börja med att bemöta en ståndpunkt jag faktiskt har istället för att bygga halmgubbar. Jag har ingenstans påstått att mjölk inte skulle ha miRNAs i sig. Vad det handlar om är huruvida miRNAs i komjölk främjar acne eller ej och eftersom opastöriserad mjölk inte främjar acne och har mer intakt miRNA i sig än pastöriserad mjölk så förefaller hypotesen vara felaktig eller i bästa fall begränsad till det kompromissade näringspaketet som utgörs av pastöriserad mjölk.

Klein
2017-08-19, 04:04
Jag hittade inga studier som undersöker opastöriserad mjölk på akne, så det påståendet verkar vara helt anekdotiskt.

Det är inte anekdotiskt. Det är en opublicerad vetenskaplig studie. Den enda som finns att tillgå vad det verkar.

Angående prostatacancer borde opastöriserad mjölk rimligtvis vara värre, eftersom de skadliga miDNA-sekvenserna delvis förstörs vid upphettning (studien som blåvitt länkade). Jag hittade även detta:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3249408/

Intressant. Ska kolla upp det noggrannare när tid infinner sig. Det finns säkerligen en poäng i att äta fermenterade mejeriprodukter framför färska med utgångspunkt i att kalcium och fosfor skulle vara bovar i cancer-dramat.

blåvitt
2017-08-19, 07:44
Du kan ju börja med att bemöta en ståndpunkt jag faktiskt har istället för att bygga halmgubbar.

Vad pratar du om? Kom med stöd för följande påstående:

Opastöriserad mjölk ger ingen acne och antagligen ingen prostatacancer heller så där faller hela resonemanget.

Att hänvisa till en opublicerad studie som ingen annan har sett eller kan se är inte ett giltigt argument.

Anton Fräs
2017-08-19, 08:30
Lyssna inte på Klein därför att because. *rolleyes*

Det enda som intresserar mig är fakta. Opastöriserad mjölk ger inte mig acne och jag dricker litervis varje dag. Jag har extrem benägenhet att få acne och tål varken socker, proteinpulver, eller pastöriserad mjölk i några större mängder.

Är du verkligen rätt person att försöka få det att handla om personen och inte informationen som delges?

Det enda som intresserar dig är den fakta som överenstämmer med dina på förhand dragna teorier. Det är ingen större idé att diskutera med dig eftersom du liksom andra fanatiker inte låter sin bild rubbas. Detta har återkommit i tråd efter tråd efter tråd i åratal.

Det enda jag vill få fram med mina inlägg är att det förhoppningsvis kan bidra till att färre personer och då framförallt nybörjare/oinsatta går på ditt bs.

Klein
2017-08-19, 10:21
Vad pratar du om?

Du ljög när du hävdade att du postat en studie som motbevisar min position. Tröttsamt och töntigt beteende av dig.

Klein
2017-08-19, 10:24
Det enda som intresserar dig är den fakta som överenstämmer med dina på förhand dragna teorier. Det är ingen större idé att diskutera med dig eftersom du liksom andra fanatiker inte låter sin bild rubbas. Detta har återkommit i tråd efter tråd efter tråd i åratal.

Det enda jag vill få fram med mina inlägg är att det förhoppningsvis kan bidra till att färre personer och då framförallt nybörjare/oinsatta går på ditt bs.

Så ditt bevis för att jag snackar skit är ett inlägg helt befriat från argument. *slap*

Klein
2017-08-19, 10:30
Att hänvisa till en opublicerad studie som ingen annan har sett eller kan se är inte ett giltigt argument.

Med din logik så är inte vittnesmål i rättegångar giltiga.

Jag har använt den vetenskaplig metoden och studien är lätt att genomföra. Dess validitet avgörs av resultatens reproducerbarhet och inget annat.

Du kan vidare sova gott i vetskapen att jag är på G att lansera en acnewebbplats där jag hjälper folk och publicerar deras resultat.

Lillleif
2017-08-19, 11:42
Med din logik så är inte vittnesmål i rättegångar giltiga.

Jag har använt den vetenskaplig metoden och studien är lätt att genomföra. Dess validitet avgörs av resultatens reproducerbarhet och inget annat.

Du kan vidare sova gott i vetskapen att jag är på G att lansera en acnewebbplats där jag hjälper folk och publicerar deras resultat.

Klein: En studies reliabilitet avgörs av reproducerbarheten. Validitet handlar om huruvida du verkligen mäter det du avser mäta. Lycka till med din webbplats!

blåvitt
2017-08-19, 12:35
:) :) :) :) :)

SeeYay
2017-08-19, 20:44
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4387787/

Tack. Hittade också:

http://pubs.acs.org/doi/full/10.1021/jf505526w

Klein
2017-08-19, 22:50
Klein: En studies reliabilitet avgörs av reproducerbarheten. Validitet handlar om huruvida du verkligen mäter det du avser mäta. Lycka till med din webbplats!

Tack!

exevision
2017-08-21, 20:10
Drack just två sejdlar kall lättmjölk. Oj va gott det var!
Tur jag även ätit mina tomater idag.

Vakten
2017-08-27, 09:43
Min morsa brukade säga att vuxna som inte längre växer skall hålla igen på mejeriprodukter. Jag antar att hon baserade rekommendationen på rädslan för att bli
åderförkalkad.

Isseman
2017-08-27, 15:08
Min morsa brukade säga att vuxna som inte längre växer skall hålla igen på mejeriprodukter. Jag antar att hon baserade rekommendationen på rädslan för att bli
åderförkalkad.

Då får man väl se till att aldrig sluta träna så kan man fortsätta växa samt dricka sin mjölk i lugnt och ro ;)