handdator

Visa fullständig version : Träning utan 100% återhämtning medfört styrkeökningar


zol
2017-08-14, 22:38
Startade en tråd för ett tag sedan gällande uteblivna resultat under mina många år av träning. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=232425) Vilket fått mig att fundera och gått igenom min journal vad som varit en gemensamma faktorer under de perioder där jag faktiskt ökat i just styrka.

Det som slagit mig är att mina PR senaste åren nästan alltid kommit efter längre vila (2-5 dagar mer än vanligt) efter att haft en perioder (3-5 veckor) där jag brutit ner musklerna såpass att jag inte hunnit återhämta mig fullt ut till nästkommande pass.

Någon mer som känner igen sig i detta eller har någon åsikt om detta sättet att träna?

ceejay
2017-08-14, 22:45
Känns som ett helt vanligt recept för att öka. Träna tillräckligt mycket för att inte återhämta sig helt och sedan toppa genom att vila. Att vara nedtränad är inget dåligt.
Vad menar du med fullt ut?

Mina bästa träningsperioder har varit när jag kört böj bänk varje dag. Mark under en period också.

viringer
2017-08-14, 22:50
Superkompensation.

zol
2017-08-14, 23:01
Känns som ett helt vanligt recept för att öka. Träna tillräckligt mycket för att inte återhämta sig helt och sedan toppa genom att vila. Att vara nedtränad är inget dåligt.
Vad menar du med fullt ut?

Mina bästa träningsperioder har varit när jag kört böj bänk varje dag. Mark under en period också.

Menar att jag inte varit återhämtat 100%. Önskar förtydliga att jag inte bara menar att man känner av senaste passet utan att jag nästan successivt minskar i vikterna mellan passen till följd av att inte hunnit återhämta.

Hur långa var dina perioder där du tränade böj och bänk varje dag tills dess att du vilade ut 100%?

zol
2017-08-14, 23:04
Superkompensation.

Jag är helt med på att kroppen bygger upp efter att man bryter ned, men sällan jag läser något schema/program att du skall ha en strategi att träna såpass att du nästa eller minskar i vikter mellan passen för att du inte hinner återhämta dig.

ceejay
2017-08-14, 23:04
Menar att jag inte varit återhämtat 100%. Önskar förtydliga att jag inte bara menar att man känner av senaste passet utan att jag nästan till successivt minskar i vikt mellan passen till följd av att inte hunnit återhämta.

Hur långa var dina perioder där du tränade böj och bänk varje dag tills dess att du vilade ut 100%?
Jaså? Hur gravt då under hur lång tid? Att man inte alltid presterar bra är ju rätt vanligt. Men det är skillnad att gå från typ 100x10 i en övning till 100x1 än att bara tappa ett par reps som värst.

Allt mellan 6 och 12 veckor.

zol
2017-08-14, 23:08
I mina fall har det varit under ca 5 veckor, det handlar snarare om några set. Säg från 100*5 till 100*2

z_bumbi
2017-08-15, 10:18
Jag är helt med på att kroppen bygger upp efter att man bryter ned, men sällan jag läser något schema/program att du skall ha en strategi att träna såpass att du nästa eller minskar i vikter mellan passen för att du inte hinner återhämta dig.

Det är grunden i de flesta träningsprogram jag har sett för lite mer avancerade tränande. Däremot så behöver de flesta inte träna så hela året och man kan mycket väl tjäna på att köra längre perioder än 5-6 veckor där det tar mycket längre tid att nå samma nivå av nerträning.

Bra att du använder journalen för att dra slutsatser :thumbup: Många skriver bara ner passen struntar i att kolla vad som faktiskt har hänt och varför.