handdator

Visa fullständig version : Hantering av aspartam (cirkus 1980)


R0B
2017-08-14, 20:41
Hörde en grej angående aspartam idag av en vän.

Enligt denna jobbade hennes far på bryggeri när Cuba Cola introducerades på 1980 talet, vid tillfället jobbade hennes far med att handgripligen skyffla aspartampulver.

Fadern fick sedan lungcancer vilket enligt henne av doktorer tillskrivs inandningen av aspartam. Fadern är en icke rökare osv osv (urtypen för att inte utveckla lungcancer)

Så oavsett vad som medförde hans cancer m.m, är det någon som faktiskt kan bekräfta att aspartam hanterades på det här viset och hur fungerar det numera?

King Grub
2017-08-14, 20:46
Drar man i sig ADI x 1000000000 på en dag så kan det säkert gå illa.

xan
2017-08-14, 21:23
Drar man i sig ADI x 1000000000 på en dag så kan det säkert gå illa.

Genom att bara andas in det som förångas? Och vad är det som händer om man drar i sig extrema mängder aspartam?

Mental
2017-08-14, 22:19
Högsta tillåtna mängd i sötad dryck är 0.6g./ liter Sett till sötma motsvarar det 120g socker per liter.
När du tillsätter.
Säg att du gör en kubikmeter läsk. 1000l eller 3000 burkar.
Då hanterar du maximalt 600g aspartam.

Jag tror ju att i all livsmedelsindustri är det standard med munskydd. Mest för att skydda livsmedlet. Men säkert bra om det dammar.

Även om man nu skulle göra 10 kubik. 30 000burkar i en laddning. Så är det inte mer än max 6kg. Jag har dock ingen koll på hur mycket de gjorde.

R0B
2017-08-15, 06:27
Munskydd är möjligen standard numera men de vanliga engångsskydden som används numera fungerar i ungefär 10 sekunder om du kör med en betongsåg. Det dammar antagligen mer än aspartam dock.

Osäkert hur det såg ut på 80 talet med kvalitén på munskydd dessutom.

Men att han skulle fått cancer av aspartam är inget jag egentligen funderar på, mer som Mental är inne på, hur stora jäkla mängder har hanterats om man ser på hur lite som krävs, hur mycket aspartam sötad dryck gjordes på 80 talet i Sverige?

Att man skyfflar det hela måste innebära rejält större mängder än 6 kg. Då hade det sannolikt kommit i säckar istället, om han nu inte var en som fyllde säckar med aspartam för vidare transport. Men vart skulle det transporteras? osv.

Grahn
2017-08-15, 06:50
Att andas in pulver oavsett typ kan väl ge lungcancer? Är det ens relevant att det var aspartam?

King Grub
2017-08-15, 07:15
Aspartam brukar säljas i tunnor. 25 kilo styck är vanligt.

King Grub
2017-08-15, 07:18
För övrigt kan man nämna en av myterna kring aspartam, att man kan bli förlamad av det, då en fabriksarbetare blev det. Vad som inte nämns är dock att han blev det när en sådan tunna föll på honom. :cool:

ARMSTARK
2017-08-15, 07:22
För övrigt kan man nämna en av myterna kring aspartam, att man kan bli förlamad av det, då en fabriksarbetare blev det. Vad som inte nämns är dock att han blev det när en sådan tunna föll på honom. :cool:

Haha, då är det ändå inte ett helt felaktigt påstående.

Scratch89
2017-08-15, 08:00
Patienter inom vården brukar tillskriva diverse fenomen sina symptom. Även när man säger precis tvärtom.
- "Jag slet mycket på mina knän som brevbärare i fem år, tror du det är därför jag har artros?"
- "Det är inte omöjligt, men det är större sannolikhet att det är alla andra års stillasittande som bidragit mer till din knäartros."

Sedan får man ändå höra att de fortsätter gå och tro att det beror på brevbärandet. *facepalm* Folk väljer att höra vad de vill höra.

Lite off-topic men ändå intressant eftersom det här är en berättelse i tredje (fjärde?) person och dessutom n=1.

Mental
2017-08-15, 08:03
Hörde en grej angående aspartam idag av en vän.

Enligt denna jobbade hennes far på bryggeri när Cuba Cola introducerades på 1980 talet, vid tillfället jobbade hennes far med att handgripligen skyffla aspartampulver.

Fadern fick sedan lungcancer vilket enligt henne av doktorer tillskrivs inandningen av aspartam. Fadern är en icke rökare osv osv (urtypen för att inte utveckla lungcancer)

Så oavsett vad som medförde hans cancer m.m, är det någon som faktiskt kan bekräfta att aspartam hanterades på det här viset och hur fungerar det numera?

Värt att veta är ju även att Cuba Cola är några månader äldre i sverige än Coca cola. Och cuba cola lanserades 1953 och inte på 80 talet.
Cuba cola peakade på 70talet (när det var inne att hata USA och stödja lite rödare alternativ)
Det är möjligt att Cuba cola kom med sin lightvariant på 80talet dock, men då var Cuba cola en nishprodukt på en marknad hårt dominerad av cocacola, och lightvarianten var ju i sin tur en nishprodukt på en redan nishad marknad. Att det skulle gå åt några skyffelbara mängder aspartam ser jag som en råttan i pizzan story.

R0B
2017-08-15, 14:53
Jag är fullt benägen att hålla med ditt råttan i pizzan resonemang.

25 kilos tunnor ju i alla fall en större mängd än jag förväntade mig.
Får fråga henne om lite mer detaljer när läge uppstår.

Mental
2017-08-15, 15:12
Jag är fullt benägen att hålla med ditt råttan i pizzan resonemang.

25 kilos tunnor ju i alla fall en större mängd än jag förväntade mig.
Får fråga henne om lite mer detaljer när läge uppstår.

Mm, men det räcker då till mer än 41000 Liter aspartamsötad dryck.

Jag tror man gör mindre mängder än så per "bryggning"

King Grub
2017-08-15, 15:23
Räcker inte ens ett och ett halvt år om man dricker 90 liter om dagen.