handdator

Visa fullständig version : Olja VS nötter


ventilation
2017-08-14, 16:49
Äter en mestadels vegetarisk kost och behöver fylla upp mitt fettintag.

Vilken är den bästa fettkällan sett ur ett träningsperspektiv?

Sheikah
2017-08-14, 17:13
Har försökt läsa på så mycket jag kan om vegetarisk kost det senaste, ur ett träningsperspektiv.

Fettkällor jag har hittat som är bra att variera är: Avokado, valnötter/mandlar, algolja, rapsolja och (hör och häpna) havregryn.

Att det skulle finnas en fettkälla som är "bäst" är möjligt, men du vinner sannolikt på att variera fettkällorna en aning, med reservation för att bli rättad av Grub eller Sverker.

ventilation
2017-08-14, 19:21
Fettkällor jag har hittat som är bra att variera är: Avokado, valnötter/mandlar, algolja, rapsolja och (hör och häpna) havregryn.

Rapsolja är ju fruktansvärt billigt men är det verkligen en "opti" fettkälla, det är ju trots allt raffinerat? Dessutom känns det som lite bortslösade kalorier att dricka olja, ger ju noll i mättnad. Det är synd att man inte kan köpa vanlig raps :)

xan
2017-08-14, 19:49
Rapsolja är ju fruktansvärt billigt men är det verkligen en "opti" fettkälla, det är ju trots allt raffinerat? Dessutom känns det som lite bortslösade kalorier att dricka olja, ger ju noll i mättnad. Det är synd att man inte kan köpa vanlig raps :)

Raps- och olivolja anses vara likvärdiga. Jag brukar köra på båda.

Varför skulle raffinering vara dåligt?

Hanse
2017-08-14, 20:45
Linfröolja är opti enligt mig. Använder även jordnötsolja.

Ozziking
2017-08-14, 21:43
nöööötter!! och nötsmör. Mycket godare också

LunaSpice
2017-08-15, 07:07
Frön, nötter och avokado skulle jag köra på. Innehåller en hel del näringsämnen som inte olja gör inkl fibrer.

ventilation
2017-08-15, 08:14
Raps- och olivolja anses vara likvärdiga. Jag brukar köra på båda.

Varför skulle raffinering vara dåligt?

För att man omvandlar ursprungsprodukten och förlorar många nyttiga ämnen samt vitaminer och mineraler vid raffinering av livsmedel?

dodie
2017-08-15, 09:38
Bra timing på tråd, jag är i precis samma sits :). Jag har deffat 5månader på vegankost med undantag för lite cheatmeals som är vegetariska. Och jag känner mig diffust sliten nu senaster tiden, och har insett att mitt fettintag har nog varit lite lågt.

Det jag har tänkt är att uppa min dagliga nötkonsumtion från 50g till 100g nu när deffen är slut. Funderar även på att köpa linfröolja och sprinkla på typ sallad (man ska ej använda den upphettad). Någon som har använt sig av linfröolja och har några tips?

edit: Dricker oxå 50g hampaproteinpulver varje dag. Det innehåller bra fett.

Sverker
2017-08-15, 16:07
För att man omvandlar ursprungsprodukten och förlorar många nyttiga ämnen samt vitaminer och mineraler vid raffinering av livsmedel?


Du kan inte tugga rapsfrön och få ut oljan ur dem. Oljan är bra och går att göra majonnäs, dressingar, stekfett mm av. Fyller alltså en funktion på tallriken.

ventilation
2017-09-06, 13:39
Du kan inte tugga rapsfrön och få ut oljan ur dem. Oljan är bra och går att göra majonnäs, dressingar, stekfett mm av. Fyller alltså en funktion på tallriken.

Ok. Men om man inte steker mat/ gör majonäs utan enbart i sådana fall tar oljan för "optihetens" skull. Är det då någon vits med att byta ut delar av sitt dagliga fettintag mot en matsked olja eller två?

(Övrigt fettintag kommer från typ nötter,ägg,havregryn,kakao om det spelar någon roll)

Bushwick Bill
2017-09-06, 13:59
Fettkällor jag har hittat som är bra att variera är: Avokado, valnötter/mandlar, algolja, rapsolja och (hör och häpna) havregryn.

Vad är det som är "hör och häpna" med att det är bra fetter i havregryn?

Frågenarkomanen
2017-09-06, 14:37
Nötter är nyttigare och godare och bättre än olja.

chfl
2017-09-06, 15:03
Rapsolja är bra på så sätt att den är billig och har neutral fettbalans så att tillföra den för extra kalorier eller fett är alltid ett gångbart alternativ. Om du får ut den mängd fett och kalorier du önskar med nuvarande diet så fyller det nog ingen direkt hälsofunktion att byta ut den mot rapsolja om du inte önskar att spara lite pengar.

exevision
2017-09-07, 08:00
Nötter är nyttigare och godare och bättre än olja.

Varför?

Sverker
2017-09-07, 17:18
Finns inga kostfibrer i olja. Olja är fritt från kalium och magnesium.