handdator

Visa fullständig version : Skadad rygg efter knäböj, vilken rehab?


Andrew_1982
2017-08-14, 11:34
Hej,
min sambo har kört knäböj med dålig teknik ganska länge och har varit väldigt envis. Hon svankar mycket med rumpan i bottenläget.

Sedan 8 veckor har hon haft väldigt på vänstra sidan av ryggen precis ovanför rumpan. Innan har hon haft känningar i flera månader, men fortsatt träna hela kroppen på gymmet. Nu strålar ner i benet och hon har svårt både sitta i samma ställning en längre stund och stå upp och jobba med rak rygg vid skrivbordet på jobbet klarar hon max i några minuter. Speciellt böja sig och plocka upp saker är svårt.

Vet ni vad för typ av rehab hon bör göra?

Först så gick hon till en massör som masserade kanske 4 gånger. Under tiden så stretchade hon mycket.

Nu så går hon till en sjukgymnast som gav henne ett program som hon kört strikt i 4 veckor (2 ggr i veckan) under semestern. Han säger att hennes muskler inne i bålen är svaga. Det är några övningar som hon ska göra. Tex plankan på sidan 3x15 där hon går ner till marken och upp igen. Dock gör tex denna övning väldigt ont och hon blir sämre i flera dagar. Dock har hon blivit mycket starkare och nu klarar hon nästan 15 reps första settet istället för 3-5 reps som första veckan. Hon har tränat gym varje dag i flera år så hon är rätt tränad för sin ålder, men sjukgymnasten sa att hon tex svankar för mycket när hon sätter sig på en stol och hennes hållning är lite åt ankhållet med rumpan. Så hon får jobba på detta.

Iaf är jag orolig som helvete och vill att hon ska bli bra. Tänkte jag måste fråga och få vettiga svar från någon som gått igenom liknande. Ska hon träna överhuvud taget och vad i så fall?

*love**love**love*

z_bumbi
2017-08-14, 11:38
Vad har sjukgymnasten sagt om att hon tränar när det gör ont?

d1anny2
2017-08-14, 14:11
Meget proffsig bok och hjälp nedan.
Bifogat ett smakprov. Den har hjälpt mig mycket. Haft många ryggskott senaste åren. Nu skadefri sen ett drygt år.
Lycka till!https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170814/33cc7eca9cde1e2e059c57af1153c612.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170814/7fe434d71b6a74e8ac792c6e618bcb13.jpg

ceejay
2017-08-14, 14:15
Lös tekniken om det är den det är fel på? Jag skadade mig förmodligen med en felaktig teknik för min kropp. Nuförtiden är det ingen fara.

Andrew_1982
2017-08-14, 15:48
Vad har sjukgymnasten sagt om att hon tränar när det gör ont?

Enligt henne skulle hon köra programet exakt som han sagt. Så hon gjorde det. Idag var hon där och han tog bort övningen.

Vad har sjukgymnasten sagt om att hon tränar när det gör ont?

Meget proffsig bok och hjälp nedan.
Bifogat ett smakprov. Den har hjälpt mig mycket. Haft många ryggskott senaste åren. Nu skadefri sen ett drygt år.
Lycka till!https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170814/33cc7eca9cde1e2e059c57af1153c612.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170814/7fe434d71b6a74e8ac792c6e618bcb13.jpg

Tackar för detta. Lägger en beställning direkt!

LASEGAR
2017-08-14, 16:32
När jag i princip just hade börjat syssla med styrkelyft fick jag liknande symptom.
Förmodligen från kass teknik i marken
Inget som hann bli riktigt illa, men ändå.
Vad jag är helt övertygad hjälpte mig undkomma skador (förutom
en förbättning av teknik), var reverse hypers.
Tyvärr är de rätt ovanliga. Jag tränade på STK på den tiden, och där hade de en.

Nu har jag byggt mig en egen. Ful som stryk.
Men den fungerar.

d1anny2
2017-08-14, 20:40
Enligt henne skulle hon köra programet exakt som han sagt. Så hon gjorde det. Idag var hon där och han tog bort övningen.





Tackar för detta. Lägger en beställning direkt!Lycka till som sagt. Håller tummarna. Ryggskott är för jävligt. Mina tankar snuddade lite väl ofta vid självmord som möjligt bot när jag hade som ondast första veckan.
PS. I den tidiga fasen skulle jag akta mig noga för allt som gör ont vid utövning. Definitivt om smärtan sitter i. DS.

Rahf
2017-08-14, 21:14
Din sambo behöver tid. Det här är saker som tarvar mycket tålamod och ihärdigt utövande av stärkande rörelser innan det blir riktigt bra.

Skynda långsamt. Ni har en plan med sjukgymnasten. Följ den. Och försök inte påskynda saker genom att hoppa in i gymmet innan allt är tipptopp.

d1anny2
2017-08-15, 10:34
Enig med ovanstående. Små steg.
Skymtade min spikmatta och kom på att den upplevdes som en lugnande vän.
När jag är matt eller öm i hyggen lägger jag mig på rygg, drar in fötterna mot rumpan och ligger med bar hud mot spikarna. 15min är skönt.
Har dock förstått att det som vanligt är individuellt hur man upplever denna.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170815/629347fcb8f1cee427616f4229f42f26.jpg

hugok
2017-08-15, 14:52
Mycket läsvärd artikel, kan sammanfattas som att smärtstillande, operationer och liknande inte hjälper mot ryggbesvär. Massage, kiropraktik och akopunktur tycks mest vara placebo. Vilket dock inte är att underskatta i detta sammanhanget eftersom den mentala biten uppenbarligen spelar stor roll. Fysisk aktivitet, aerob som anaerob, yoga och Thai chi verkar vara det som fungerar bäst. Även om resultaten där också är ytterst blygsamma.
https://www.vox.com/science-and-health/2017/8/4/15929484/chronic-back-pain-treatment-mainstream-vs-alternative?utm_content=buffer1567c&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

Osvold
2017-08-15, 20:48
Stretcha antagonisterna för att lätta på belastningen i de muskler det gör ont. Stretcha INTE den muskel som det gör ont i, den behöver vila. Detta för smärtlindring.

Lunge stretch, abdominal stretch, quadriceps stretch, se till att skjuta fram höften ordentligt. Ursäkta engelska ord, men på google finns bilder.

Träna magen enligt sjukgymnastens råd.

Andrew_1982
2017-08-16, 20:56
Tackar för alla tips. Alla tips är bra. Hoppas på att boken ovan anländer imorgon eller fredag. :)

smeander
2017-08-16, 21:34
Det hon ska göra är sin rehab och träna smärtfritt med bra vägledning. Någon som kan lära henne hur och varför man ska träna och utföra rörelser. Vilka delar som ska jobba och visa henne vilka inskränkningar hon har så hon kan arbeta med dem.
Det låter som ett ganska enkelt fall tycker jag, gå till en bra terapeut och en bra tränare så är kommer smärtbilden snabbt bli bättre och sedan kan hon gå från rehabilitering till rekonditionering och en AA-fas så hon lär sig hur hon ska röra sig. Sen kan hon börja nöta på gymmet igen. Är hon envis så lär hon lösa det galant.

d1anny2
2017-08-29, 16:36
Hur det för patienten?

Andrew_1982
2017-09-01, 10:47
Hur det för patienten?




Jo, tack, det går framåt! Boken tog tid men nu har vi den. :) Kan inte säga så mycket om hur det går just nu. Lite bättre för varje dag verkar det bli iaf.

d1anny2
2017-09-01, 11:04
Jo, tack, det går framåt! Boken tog tid men nu har vi den. :) Kan inte säga så mycket om hur det går just nu. Lite bättre för varje dag verkar det bli iaf.Gott att höra. Skynda långsamt. Jag översvingade häromdagen vid tung kettlebellsving och är också på rehab. Om än kort sådan. Ser värdet i att öva ryggen varje dag morgon och kväll. En sjukgymnast liknade det vid att borsta tänderna. Enig i det.