handdator

Visa fullständig version : Stämmer påståendet om fastande träning?


Bifftek
2017-08-13, 19:33
Att träna tung / intensiv styrketräning på morgonen innan frukost kommer leda till att kroppen använder muskelprotein som energikälla.

Stämmer detta eller vad säger senaste vetenskapen om att träna på tom mage? Brukar nämligen köra en Whey-shake innan träning "bara för att" men funderar på om ska köra helt fastande och ta den efter istället.

svartakronan
2017-08-13, 19:53
Har för mig att jag har hört att det finns tillräckligt med energi tillgängligt ifrån gårdagens matintag och att man inte behöver oroa sig för att man bränner muskler.men jag kan ha fel.
Vad säger King grub ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Dreas
2017-08-13, 19:55
Att träna tung / intensiv styrketräning på morgonen innan frukost kommer leda till att kroppen använder muskelprotein som energikälla.

Stämmer detta eller vad säger senaste vetenskapen om att träna på tom mage? Brukar nämligen köra en Whey-shake innan träning "bara för att" men funderar på om ska köra helt fastande och ta den efter istället.Energikälla? Nu är det väl så att kroppen främst använder lagrat glykogen från musklerna(?) om jag inte missat något.

Sen omsätts ju muskelprotein hela tiden och återanvänds såvitt jag vet. Inget att oroa sig över alltså.

svenbanan
2017-08-13, 21:19
Ifall det inte finns tillgång till glykogen i muskler och lever så lär fettreserverna användas i första hand.

Protein kan ju göras om till glykogen i levern men det är ju främst en mekanism som är till för riktiga svältscenarion.

Ifall man tränar såpass lågintensivt att fett utan problem funkar som energikälla så lär risken vara ännu mindre att kroppen blir sugen på att bryta ned mukler för att få tillgång till mer högoktanigt bränsle. Kanske bryts ned ned lite mer muskler (jag gissar) ifall man har helt tomma glykogendepåer och man tränar så högintensivt man bara kan.

ceejay
2017-08-13, 21:39
Nej det stämmer inte. Träning oavsett tillfälle minskar muskelnedbrytningen. Det är balansen efteråt som är viktigast.

King Grub
2017-08-13, 21:46
Muskelnedbrytningen under träning är antagligen oförändrad, men den ökar efteråt. Men uppbyggnaden ökar mycket mer.

ceejay
2017-08-13, 21:47
Muskelnedbrytningen under träning är antagligen oförändrad, men den ökar efteråt. Men uppbyggnaden ökar mycket mer.

Tolkar det som att jag har fel tekniskt sett.

King Grub
2017-08-13, 21:51
Mja, träning minskar inte muskelnedbrytningen. Tvärtom. Men du har rätt i att balansen mellan uppbyggnad och nedbrytning är det viktiga. Och efter träning ökar den förstnämnda mest.

Jocke67
2017-08-13, 22:16
Hur påverkas prestation och maximal intensitet när man styrketränar med låga glykogen-nivåer?

Grahn
2017-08-14, 06:50
Tung styrketräning påverkar väl inte kcalförbrukningen akut speciellt nämnvärt så risken att man kannibaliserar sin biceps är nog försumbar.

Värre om du kör något för flåset och spenderar lång tid med hög puls, men vem gör sånt? :d

Wibergify
2017-08-15, 04:56
Jag har gjort det i snart ett år,
- Går upp vid fem, tar lite eaa o ibland kaffe.
- Tränar vid ca 05.30.

Går hem o äter rejäl frukost.

Tränar mestadels tungt för styrka och det har än så länge fungerat mycket bra, har mer energi nu än om jag äter en timme innan träning.
Trodde inte de skulle fungera så bra först men det gör det verkligen, för mig.

Viktig är dock att man inte lägger sig hungrig, eller hade ätit för lite dagen innan gäller att ligga på balans om man inte äter upp sig såsom vid bulk.

Jag gör det främst av två anledningar,
- Jag är trött efter jobbet
- ALLA är på gymmet efter 18.00...

knooox
2017-08-15, 06:48
Alltså är du inte fastande i och med ditt intag av aminosyror innan :)

Wibergify
2017-08-15, 07:40
Alltså är du inte fastande i och med ditt intag av aminosyror innan :)

Nä inte 100% men det varierar, ibland är man så trött att man bara klär på sig o går dit, glömmer helt att ta eaa. Märker dock ingen skillnad så det är säkert försumbart.

Rahf
2017-08-15, 21:53
Hur påverkas prestation och maximal intensitet när man styrketränar med låga glykogen-nivåer?

Du löper risk att gå in i väggen. Allt känns skit och man orkar knappt någonting alls. Det berömda trycket är obefintligt och att få en pump är svårt.

Jocke67
2017-08-15, 22:25
Du löper risk att gå in i väggen. Allt känns skit och man orkar knappt någonting alls. Det berömda trycket är obefintligt och att få en pump är svårt.

OK men om man känner att man orkar mentalt och fysiskt, påverkas träningeffekten ändå av att träna med tomma glykigendepåer?