handdator

Visa fullständig version : Nån som vågar prova?


svenbanan
2017-08-13, 18:26
Ua-wNb4Au5Q#t=151.846574

Bob90
2017-08-13, 19:07
Inte med suicide grip. Håll runt stången med stortån för böfvelen!

Lipservice
2017-08-13, 23:30
Längsta tår vinner. Tålås.

Hemi
2017-08-14, 00:24
Ja, har tränat sådär fast jag började använda cinder blocks, väggblock gjorda i USA, lättare men ett runt varje fot. Han böjer ryggen en hel del och går ned väldigt djupt. Skall man ha ryggen rak på plan mark blir rörelsen ganska kort och det känns konstigt. Kanalen förresten, han gör decline floor press ganska tungst måste då rulla stången över huvudet för att få upp den på armbågarna. Har tränat så med, hade en period när jag bara gjorde sånt, oldschool. Det är roligt men kan vara farligt såklart. Som när man släpper stången i decline bridge press, ansktskross kan inträffa om viktskivorna sjunker ned i mjuk mark eller om nåt konstigt händer. Men som sagt väldigt kul träning.

svenbanan
2017-08-14, 00:32
Ja, har tränat sådär fast jag började använda cinder blocks, väggblock gjorda i USA, lättare men ett runt varje fot. Han böjer ryggen en hel del och går ned väldigt djupt. Skall man ha ryggen rak på plan mark blir rörelsen ganska kort och det känns konstigt. Kanalen förresten, han gör decline floor press ganska tungst måste då rulla stången över huvudet för att få upp den på armbågarna. Har tränat så med, hade en period när jag bara gjorde sånt, oldschool. Det är roligt men kan vara farligt såklart. Som när man släpper stången i decline bridge press, ansktskross kan inträffa om viktskivorna sjunker ned i mjuk mark eller om nåt konstigt händer. Men som sagt väldigt kul träning.

bridge press låter som nåt Matt Fury inspirerat?

Hemi
2017-08-14, 01:56
Nja, jag menade "Pullover and Push", många namn på övningar, blandar i hop dem. Det var på den tiden jag inte hade någon bänk. Skaffar jag skivstång igen kommer jag att göra dessa övningar av gammal vana. Men som sagt, akta ansikte (och kropp) om ni provar.

LunaSpice
2017-08-14, 07:33
I Smith, sure. Inga problem. Fritt? Aldrig i livet.

hugok
2017-08-14, 07:41
Jag har svårt att se något syfte med övningen. Förutom att det borde vara hyfsat lätt att slå världsrekord bara man övat in balansen.

Hemi
2017-08-14, 13:56
Jag har svårt att se något syfte med övningen. Förutom att det borde vara hyfsat lätt att slå världsrekord bara man övat in balansen.

Troligtvis eftersom få har gjort övningen på ett halvsekel minst, men de som gjorde den var starka och det finns folk som tävlar i sådana gamla grejer som har rekord i andra grejer också som inte är så lätta att slå. Sen är det mycket tyngre att pressa en stång eller annat fritt med fötterna än man tror. Den vill gärna falla bårtåt och man får ta i med en massa muskler för att liksom "dra" stången mot sig...vill jag minnas...

Ozziking
2017-08-14, 14:03
Det där är typ något som jujimufu skulle göra

Vet dock inte vad som är så "old school" med det där. Tycker det ser ut som en väldigt nypåhittad övning :D

Hemi
2017-08-14, 14:23
Det där är typ något som jujimufu skulle göra

Vet dock inte vad som är så "old school" med det där. Tycker det ser ut som en väldigt nypåhittad övning :D

När vi säger oldschool med denna övning så pratar vi om tider innan rack och ställningar var vanliga eller ens fanns. Man gjorde denna och använde skor av järn för att böja och lyfta benen åt olika håll. Knäböj gjorde man också men man lyfte upp stången själv på olika sätt, antingen bakifrån med en slags hacksquat, och drog upp stången på ryggen eller från sidan och vickade upp den. Skivstång var fortfarande tyngdlyftning mest. När bänkpressen började komma låg man på en bänk i omklädningsrummet och två personer lyfte upp/passade stången från sidorna. Träningsbänkar med dynor och allt fanns just inte heller, då.

ARMSTARK
2017-08-14, 15:08
Kul grej men jag förstår inte riktigt meningen med övningen. Som komplement till knäböj duger den åtminståne inte när världsrekordet ligger i vikter som en hyfsat stark tjej kan knäböja.

Hemi
2017-08-14, 15:22
Finns ingen mening annat än samma som att lyfta atlasstenar eller nåt gammalt grekiskt olympiskt träningsredskap kanske. Men den har en och annan fördel, rent filosofiskt, eller på skoj kanske. Blir snävt här för jag pratar inte om några konventionella metoder men; I och med att man som jag skrev, måste "dra" stången mot sig, använder man sig av samma muskler som - jag och få andra kanske, använder när vi "drar" oss ned i knäböj. I stället för att bara låta stångens vikt pressa ned kroppen och man styr den i bana. Bra vid enbensböj för att komma ned djupt. Sen gillar jag själv att starta från botten och inte stående med stången på rack. Men en mening att göra just denna år 2017 med så mycket möjligeher och info finns det såklart inte. Titta i hans kanal och du ser att hans mening är bara intresse. Finns klubbar i USA för sånt här, där man bara lyfter "antikt". Varför köra Ford Mustang -67 år 2017? Ungefär så.

Grazzafukkinrazzi
2017-08-14, 15:23
Haha, vilken dåre!

pSy0GHztrXc

Old Nick
2017-08-14, 15:44
Vet dock inte vad som är så "old school" med det där. Tycker det ser ut som en väldigt nypåhittad övning :D

Jag tvivlar starkt på att man använde den här övningen i någon större utsträckning "förr i tiden". Någonstans på internet finns det garanterat ett gammalt grynigt svartvitt foto från början av förra seklet på någon storåstark kille som gör det. Och det får väl säkert många att omedelbart tro att det är gammal "bortglömd" övning som är hemligheten bakom hur groteskt starka alla dessa oldtimers var.

Men jag har svårt att tro att de var så jävla korkade att de balanserade en skivstång på fötterna.

Hemi
2017-08-14, 15:57
Jag tvivlar starkt på att man använde den här övningen i någon större utsträckning "förr i tiden". Någonstans på internet finns det garanterat ett gammalt grynigt svartvitt foto från början av förra seklet på någon storåstark kille som gör det. Och det får väl säkert många att omedelbart tro att det är gammal "bortglömd" övning som är hemligheten bakom hur groteskt starka alla dessa oldtimers var.

Men jag har svårt att tro att de var så jävla korkade att de balanserade en skivstång på fötterna.

Nej men ingen har väl påstått det heller. Kvarstår dock att vissa gjorde det. De foton som finns på internet är förresten inte allt, det finns en massa foton på olika grejer folk gjorde och ibland tävlade i som inte ligger på internet. Det var vanligare, vad jag vet, att man hade skor av järn på fötterna, om man nu skulle pressa uppåt sådär. Blir faktiskt tyngre än man tror.

Hemi
2017-08-14, 16:03
Jag tror den första ben och bänkpressen kom ungefär samtidigt kommersiellt, de var nog utvecklingar från dessa övningar. Innan det så stod oftast två pers på sidan. Omklädningsbänkarna förresten var långa, som i dag, och de första träningsbänkarna likaså och man låg ofta raklång på dem.