handdator

Visa fullständig version : Kramp i magen av crunches


Jocke67
2017-08-13, 15:14
Har varit väldigt dålig på att träna magen men har nu börjat lägga in benlyft och crunches i programmet. Men när jag kör crunches händer det ofta (4-5 ggr hittills) att jag får kramp i magen. En brutal kramp, hela övre delen av magmuskulaturen knyter ihop sig känns det som och det gör ont som satan! Jag försöker sträcka ut magen men det tar ändå typ 20 sek av brutal smärta innan det släpper.

Krampen brukar komma omklädningsrummet ett par minuter efter jag avslutade övningen (kör den sist i passet) eller som idag, under det avslutande setet i övningen.

Nån mer som upplevt samma sak? Som det är nu vågar jag nästan inte göra crunches för det gör så satans ont att få kramp. Men samtidigt så kanske det är just den övningen jag behöver göra för att bli av med problemet? Ska jag fortsätta köra den fast lätt vikt (och öka med tiden) eller välja andra övningar? Har i övrigt inga problem med kramper.

baggard
2017-08-13, 16:59
Har också väldigt sällan kört specifik magträning så när jag lagt in crunches har jag också fått sådan kramp efter bara några reps och sedan gick det inte att försöka köra mer mage det passet, bara kramp. Har varit med om detta vid 2 separata tillfällen nu och bägge gångerna var det bara att fortsätta försöka köra crunches varje pass även om det bara går att göra några reps innan krampen kommer. Tog typ 3-5 pass med crunches under en vecka innan krampen försvann och jag kunde köra på utan problem har jag för mig

Kan ju vara att du har lite mineraler i kroppen också, magnesium är väl bra att fylla på med tror jag

svenbanan
2017-08-13, 17:06
Den mest populära (tror jag) teorin numera kring varför man för kramp är väl att det handlar om att man kan få kramp om tröttar ut muskeln genom att upprepat kontrahera muskeln medans den är förkortad.

Sträcker du ut muskeln ordentligt mellan varje repetition?

Jocke67
2017-08-13, 17:42
Jag försöker sträcka ut men ska försöka sträcka ännu mer.

Jag tror också att långsiktiga lösningen är starkare magmuskler. Hade problem med kramp i vaderna tidigare när jag hårdtränade/tävlade cykel men problemen gick över när jag började styrketräna vaderna (tåhävningar).

Men fan vad obehagligt det är med magkrampen, mycket värre än vader eller till och med baksida lår (där jag också fick kramp ibland efter längre hårda cykelpass). Jag kan liksom inte köra crunches tills jag känner att krampen börjar komma heller, den bara hugger till helt plötsligt. En gång fick jag kramp i omklädningsrummet och ett par minuter efter den gått över nös jag och fick en till krampattack.

svenbanan
2017-08-13, 18:20
Jag försöker sträcka ut men ska försöka sträcka ännu mer.

Jag tror också att långsiktiga lösningen är starkare magmuskler. Hade problem med kramp i vaderna tidigare när jag hårdtränade/tävlade cykel men problemen gick över när jag började styrketräna vaderna (tåhävningar).

Men fan vad obehagligt det är med magkrampen, mycket värre än vader eller till och med baksida lår (där jag också fick kramp ibland efter längre hårda cykelpass). Jag kan liksom inte köra crunches tills jag känner att krampen börjar komma heller, den bara hugger till helt plötsligt. En gång fick jag kramp i omklädningsrummet och ett par minuter efter den gått över nös jag och fick en till krampattack.

Du kan ju kanske testa att ha en rullad handduk eller kudde eller nåt under korsryggen så du kan komma ännu längre bakåt också.

Jocke67
2017-08-13, 20:46
Du kan ju kanske testa att ha en rullad handduk eller kudde eller nåt under korsryggen så du kan komma ännu längre bakåt också.

Jag kör repdrag-crunches (kanske skulle nämnt det, visste inte att det även kallas för crunches när man ligger på rygg)

Grosset
2017-08-13, 23:20
Jag har råkat ut för precis samma sak under perioder sedan ett halvår tillbaka. Aldrig upplevt det dessförinnan trots att jag har styrketränat i tio år och regelbundet tränat mage separat. Just som du beskriver är krampen helt kramp i andra muskelgrupper. Jag har tvingats avstå separat magträning i några veckor efter kramp för att det inte ska hända igen. Jag har en varierad kost, äter ZMA och har såvitt jag vet inga andra näringsbrister. Den enda ändringen jag gjort är att jag har börjat ta kreatin. Äter ni andra kreatin?

leetbiffen^
2017-08-14, 04:30
Jag hade samma problem för några år sedan.
Då började jag stretcha magen regelbundet vid varje magpass, efter det har krampen hållt sig borta. Ca 20-30 SEK efter varje magpass.
Ibland känner jag dock av början till kramp när jag då skippat stretchingen.

Stretchövningen jag kör är den när jag med händerna fattar tag typ längst upp på en
dörrkarm och böjer magen framåt. (Kroppen blir som en bågsträng)

Mijkal
2023-11-08, 10:33
Hej,

Såg att senaste inlägget var sedan några år tillbaka. Kanske har kommit någon "lösning" sedan dess??

Jag har samma problem och kör sällan magövningar just för att undvika kramp.

Mitt skräckexempel är, för flera år sedan nu, att jag var ensam på gymmet och körde mage. Fick satans krampanfall och blev låst i någon slags fosterställning för att magmusklerna krampade så hårt. Fanns ingen att hjälpa mig och jag hade ett rent helvete att komma loss ur låsningen och få slut på krampen. Var helt förstörd efteråt.

Tacksam för förslag och info.

/mvh

Ett Orm
2023-11-08, 19:08
Kanske bara köra 1-2 set lååångt från fail och lägga till ett eller två reps över tid?
Köra lite planka som inte kontraherar lika hårt.

MackeJuve
2023-11-08, 21:18
Jag hade extrema problem med detta förr i tiden, så pass att magträning inte var ett alternativ. Idag har jag inte samma bekymmer och rent allmänt har jag mindre problem med kramp. Förr fick jag t.ex. ofta kramp i tårna när jag låg i soffan eller när jag simmade. Kan väl ske någon gång än idag men inte i samma utsträckning.

Jag minns att jag en dag höftade hur mycket magnesium jag fick i mig en normal dag och att det var sjukt lite, typ 10 % av RDI eller något. Skärpte till mig på den fronten och bekymren försvann. Så det kan kanske vara något att undersöka.

Skickat från min SM-G780G via Tapatalk

Zupwtf
2023-11-13, 08:59
Haft exakt samma problem, när man kör magträning frekvent får man inte kramp längre, det är alltid i början när man kört mage dåligt detta uppstår (i alla fall för mig).

När man börjar köra mage och man vet man har kört lite magträning så kör mycket mindre än vad ni tror ni behöver, sen öka volymen mer och mer.

siashary
2023-11-23, 05:26
snow rider 3d (https://snowrider3d.co)
Haft exakt samma problem, när man kör magträning frekvent får man inte kramp längre, det är alltid i början när man kört mage dåligt detta uppstår (i alla fall för mig).

När man börjar köra mage och man vet man har kört lite magträning så kör mycket mindre än vad ni tror ni behöver, sen öka volymen mer och mer.

Min vän berättade också för mig om den här metoden och jag tyckte att den var mycket effektivare.