handdator

Visa fullständig version : Ida Warg om saker hon aldrig köper i mataffären


Sheikah
2017-08-12, 18:35
Kort info
- Ida warg har över 150.000 följare och många som börjar få ett intresse av träning och kost hittar hennes kanal.

- Vad tycker ni om det här? Kan det här få unga människors kost/träning att bli störd? Borde hon ta mer ansvar?

oIfPs-tl8Ks&t=15s


Matgeek har redan kommenterat videon :https://www.youtube.com/watch?v=slg4N6yjlpQ

ApexProcyon
2017-08-12, 18:40
Hon har inget som helst ansvar. Föräldrar har ansvar för sina minderåriga, unga vuxna har ansvar för sig själva.

Donner
2017-08-12, 18:40
Såg Matgeeks video i morse. Älskar hur han sågar henne :) Skrämmande när folk helt utan koll sprider dynga.

Tobbey
2017-08-12, 18:41
"Taurin typ tjurpiss" där försvann all trovärdighet.

Vinter
2017-08-12, 18:41
Vad köpte hon? Jag fick konstiga ryckningar en minut in i videon, och kan inte se klart.

Magnus N
2017-08-12, 18:43
Vad köpte hon? Jag fick konstiga ryckningar en minut in i videon, och kan inte se klart.

Tog på mig uppgiften att kolla vad hon köpte :p

köpte:
bananer
sötpotatis
havregryn(glutenfria)
krossade tomater (eko)
havreringar

Vinter
2017-08-12, 18:45
Tog på mig uppgiften att kolla vad hon köpte :p

havregryn(glutenfria)


Tack!

Glutenfritt havregryn, är inte gluten från vete?

Donner
2017-08-12, 18:47
Tack!

Glutenfritt havregryn, är inte gluten från vete?

Jo, dessutom så har hon tidigare i livet varit glutenintolerant men är det inte längre :smash:

Sheikah
2017-08-12, 18:47
Hon har inget som helst ansvar. Föräldrar har ansvar för sina minderåriga, unga vuxna har ansvar för sig själva.

Följdfråga: Borde det finnas ett organ/myndighet som på något sätt kan kan mottaga anmälningar från privatpersoner gällande viralt skitsnack?

Videor som den här kan trigga förbjuden mat, ett mer laddat förhållande för unga gällande kost, och sin tur leda till osunt förhållande till kost.

Magnus N
2017-08-12, 18:48
Tack!

Glutenfritt havregryn, är inte gluten från vete?

Benämner dem som sådana då de odlas på fält med inga andra spannmål i närheten och hålls särskilt under sin resa till butiken

ifrån axa

"Glutenintolerans blir allt vanligare hos många idag. Vi har tagit fram havregryn som är gjorda på så kallad ren havre, det vill säga havre som odlats på fält där inga andra spannmålssorter odlas. Dessutom har vi särhållit den från andra spannmål hela vägen från utsäde till skörd, så att den når upp till de tuffa kraven på max 20 ppm (milligram per kilo färdig produkt) som en glutenfri märkning kräver."

http://www.axa.se/produkter/gryn/glutenfria-havregryn/

Pudzianovski
2017-08-12, 18:53
Jag köper typ allt som hon säger att hon inte köper :d

Vinter
2017-08-12, 18:55
Benämner dem som sådana då de odlas på fält med inga andra spannmål i närheten och hålls särskilt under sin resa till butiken

ifrån axa

"Glutenintolerans blir allt vanligare hos många idag. Vi har tagit fram havregryn som är gjorda på så kallad ren havre, det vill säga havre som odlats på fält där inga andra spannmålssorter odlas. Dessutom har vi särhållit den från andra spannmål hela vägen från utsäde till skörd, så att den når upp till de tuffa kraven på max 20 ppm (milligram per kilo färdig produkt) som en glutenfri märkning kräver."

http://www.axa.se/produkter/gryn/glutenfria-havregryn/

Det förklarar saken, ganska udda märkning dock kan jag tycka. För övrigt visar hon sig vara vegan? det förklarar det mesta.

Tobbey
2017-08-12, 18:57
Where is the protein guurl?

An Iron Soul
2017-08-12, 19:03
Såhär kan det gå när man har förebilder som Alexandra Bring, Caroline aspenskog och sofie arvebrink. Klart det blir fuck ups.

StarkaUlf
2017-08-12, 19:18
Heja heja!! :laugh:

Vinter
2017-08-12, 19:24
Hon dissar vanligt havregryn och köper "glutenfritt". Men köper havreringar som innehåller närmare 40% vete?

Okey nu ska vi inte mobba här. Men lite kul är det.

Bärsärk
2017-08-12, 19:31
Jag har sedan länge slutat bry mig eftersom jag automatiskt utgår ifrån att videos precis som den här bara är ute efter att få synas; Precis så som den gör nu.

Person 1 säger något tokigt varvid alla reagerar starkt och videon sprids som en löpeld varvid person 1 går vinnande ur situationen.

Vinter
2017-08-12, 19:41
Jag har sedan länge slutat bry mig eftersom jag automatiskt utgår ifrån att videos precis som den här bara är ute efter att få synas; Precis så som den gör nu.

Person 1 säger något tokigt varvid alla reagerar starkt och videon sprids som en löpeld varvid person 1 går vinnande ur situationen.

Du är smartare än du ser ut. (även om jag inte vet hur du ser ut)

Tolkia
2017-08-12, 20:17
Jag har sedan länge slutat bry mig eftersom jag automatiskt utgår ifrån att videos precis som den här bara är ute efter att få synas; Precis så som den gör nu.

Person 1 säger något tokigt varvid alla reagerar starkt och videon sprids som en löpeld varvid person 1 går vinnande ur situationen.
This.

Jag tycker personligen att Ida Warg är rätt larvig (jag är också förmodlige oändligt långt utanför hennes målgrupp), men hon är ju inte larvigare än många andra självutnämnda gurus (inklusive de som har varit och är mer populära här). Vad gäller ansvarsfrågan, så kan man kräva visst ansvar i marknadsföring från typ företag (det finns regler för hur mycket man får ljuga i sin marknadsföring t.ex.) och personer i legitimationsyrken, men att avkräva varje semitonårsbloggare något slags ansvar för mänsklighetens fortlevnad och mentala hälsa blir absurt. Där ligger det nog på föräldrar och i viss mån skola att lära barn och unga basala kunskaper och skepsis. Resterande ansvar ligger på individen.

svenbanan
2017-08-12, 23:04
Vad är problemet?

Hon tycker havregryn, bananer, sötpotatis och tomater är bra mat? tummen upp för det säger jag.

Var det nånting av de saker hon sågade som nån egentligen tyckte borde vara en stapelvara i en bra diet? Aromat, redbull, hamburgerdressing, korv.

Jag tror jag missade några, för jag "snabbspolade". Men det där var väl ingenting att uppröras över.

vicarious
2017-08-13, 13:19
Pajas.

"Jag är inte helt hundra men jag vet att den innehåller massa dåligt" :laugh::laugh:

PixelMiner
2017-08-13, 15:48
slg4N6yjlpQ

ApexProcyon
2017-08-13, 16:35
Jag förstår inte ens hur folk orkar reagera över det. Är det första gången någon vräker ur sig idioti för uppmärksamhet?

Det är lönsamt att vara provocerande kontroversiell bara för sakens skull. Jonas Colting har byggt upp hela sitt varumärke runt den principen.

Nyanserad och tråkig fakta säljer inget, det gör däremot Sanningar.

blåvitt
2017-08-13, 21:57
Lite dumma uttalanden, absolut. Men reaktionerna är desto längre ifrån okej.

-UpN-CnuO5g

MasterChief
2017-08-13, 22:26
Vad är problemet?

Hon tycker havregryn, bananer, sötpotatis och tomater är bra mat? tummen upp för det säger jag.

Var det nånting av de saker hon sågade som nån egentligen tyckte borde vara en stapelvara i en bra diet? Aromat, redbull, hamburgerdressing, korv.

Jag tror jag missade några, för jag "snabbspolade". Men det där var väl ingenting att uppröras över.

+1

Det är ju värre med alla medlemmar här som gapar om bulka och vräka i sig mat, oavsett vad det är. Som om det är häftigt att vräka i sig massa dynga. Tänker bland annat på McDonalds-tråden där alla ville bräcka varandra hur många hamburgare de måste äta för att bli lite mäta. Det är väl fan värre än en ung tjej som inte gillar korv och hamburgerdressing.

ApexProcyon
2017-08-13, 22:52
Jag har inte haft tillgång att se på filmen från Ida Warg tidigare så jag passade på att se den nu. Inte alls lika illa som jag först förväntade mig, sådär okunnig som majoriteten av alla svenskar är. Förutfattade meningar om olika varor grundade på magkänsla och hörsägen.

smeander
2017-08-13, 23:05
Kort info
- Ida warg har över 150.000 följare och många som börjar få ett intresse av träning och kost hittar hennes kanal.

- Vad tycker ni om det här? Kan det här få unga människors kost/träning att bli störd? Borde hon ta mer ansvar?

oIfPs-tl8Ks&t=15s


Matgeek har redan kommenterat videon :https://www.youtube.com/watch?v=slg4N6yjlpQ

Vem är hon och varför har hon så många följare? Orkade inte ens kolla klart, hon har inte ens noll koll. Hon har minus koll....

shadowfire
2017-08-13, 23:07
+1

Det är ju värre med alla medlemmar här som gapar om bulka och vräka i sig mat, oavsett vad det är. Som om det är häftigt att vräka i sig massa dynga. Tänker bland annat på McDonalds-tråden där alla ville bräcka varandra hur många hamburgare de måste äta för att bli lite mäta. Det är väl fan värre än en ung tjej som inte gillar korv och hamburgerdressing.

Tycker tvärtom. Hon har en youtubekanal med massa andra ungdomar som följer sådana som henne slaviskt och köper allt hon säger utan att kolla fakta själva. Tycker du inte vi har nog med folk som är livrädda för vaccin, kolhydrater, gluten, E-medel, chemtrails osv? Måste vi verkligen få ännu en generation av foliehattar? Hade hon vetat vad hon pratat om så hade det ju varit en annan femma, men tyvärr så har hon precis fått en hel hög med ungdomar att vara livrädda för hamburgerdressing nu.

blåvitt
2017-08-13, 23:26
Tycker tvärtom. Hon har en youtubekanal med massa andra ungdomar som följer sådana som henne slaviskt och köper allt hon säger utan att kolla fakta själva. Tycker du inte vi har nog med folk som är livrädda för vaccin, kolhydrater, gluten, E-medel, chemtrails osv? Måste vi verkligen få ännu en generation av foliehattar? Hade hon vetat vad hon pratat om så hade det ju varit en annan femma, men tyvärr så har hon precis fått en hel hög med ungdomar att vara livrädda för hamburgerdressing nu.

Asså, du har ju rätt i att vi behöver mindre okunnigt skitsnack som folk tar som sanning, men vi borde ju fokusera mer på att lära ut källkritik i skolorna och andra informationskanaler till den äldre allmänheten än att klanka ner på en livsstils-instagrammare som slänger ihop någon video om mat hon inte tycker är fräsch. Visst ska man kritisera när någon har fel men det är ju inte någon i sammanhanget som håller en konstruktiv ton kring det hela. Ingen kommer dö bara för att de inte äter kavlis hamburgerdressing liksom

trädgårdsmöbel
2017-08-13, 23:32
Jag tyckte hon hade en väldigt trevlig röst och pratade sådär gulligt tjejigt och behagligt att orden försvann och blev bara en slags behaglig, avkopplande musik för mig. Gubben pallade jag inte med.

Vinter
2017-08-14, 00:46
Det finns kritik, och så finns det efterblivna troll. Man måste komma ihåg att det är många som får utlopp för sina aggressioner och mentala ohälsa genom att skriva skit på nätet.
Tyvärr är det något man får leva med om man väljer att börja lägga ut delar av sitt liv på video.

shadowfire
2017-08-14, 07:04
Asså, du har ju rätt i att vi behöver mindre okunnigt skitsnack som folk tar som sanning, men vi borde ju fokusera mer på att lära ut källkritik i skolorna och andra informationskanaler till den äldre allmänheten än att klanka ner på en livsstils-instagrammare som slänger ihop någon video om mat hon inte tycker är fräsch. Visst ska man kritisera när någon har fel men det är ju inte någon i sammanhanget som håller en konstruktiv ton kring det hela. Ingen kommer dö bara för att de inte äter kavlis hamburgerdressing liksom

Jag tror det är lättare att påverka en person till att inte sprida strunt än vad det är att påverka 100 000 att bli källkritiska....

MasterChief
2017-08-14, 07:13
Tycker tvärtom. Hon har en youtubekanal med massa andra ungdomar som följer sådana som henne slaviskt och köper allt hon säger utan att kolla fakta själva. Tycker du inte vi har nog med folk som är livrädda för vaccin, kolhydrater, gluten, E-medel, chemtrails osv? Måste vi verkligen få ännu en generation av foliehattar? Hade hon vetat vad hon pratat om så hade det ju varit en annan femma, men tyvärr så har hon precis fått en hel hög med ungdomar att vara livrädda för hamburgerdressing nu.

Nu tycker jag du drar för stora växlar. Kavlis hamburgerdressing är en rätt usel produkt för vår allt fetare ungdom och att jämföra detta med chemtrails-galningar är lite väl långsökt. Sedan tror jag att de som lyssnar inte är hjärndöda, vilket du verkar utgå från. Nu följer jag inte Ida Warg men en snabb genomgång av hennes videos tycker jag visar på en välbalanserad tjej som både förespråkar träning och sund kost. Jag kan lägga upp massa YT-videos som unga tränande män följer som är betydligt värre till sitt innehåll.

Det är ju inte första gången en ung YT-tjej blir påhoppad av unga män som vet allt. Jag tycker det är patetiskt. Det går att kritisera på ett betydligt bättre sätt en ren mobbning.

Dreas
2017-08-14, 07:17
Nu tycker jag du drar för stora växlar. Kavlis hamburgerdressing är en rätt usel produkt för vår allt fetare ungdom och att jämföra detta med chemtrails-galningar är lite väl långsökt. Sedan tror jag att de som lyssnar inte är hjärndöda, vilket du verkar utgå från. Nu följer jag inte Ida Warg men en snabb genomgång av hennes videos tycker jag visar på en välbalanserad tjej som både förespråkar träning och sund kost. Jag kan lägga upp massa YT-videos som unga tränande män följer som är betydligt värre till sitt innehåll.

Det är ju inte första gången en ung YT-tjej blir påhoppad av unga män som vet allt. Jag tycker det är patetiskt. Det går att kritisera på ett betydligt bättre sätt en ren mobbning.Du tror alltså att hennes följare är de som skulle må bra av mindre dressing? Tror inte jag. Och lögner ska inte användas för att göra en poäng.

Jag håller med Skuggan.

shadowfire
2017-08-14, 07:41
Nu tycker jag du drar för stora växlar. Kavlis hamburgerdressing är en rätt usel produkt för vår allt fetare ungdom och att jämföra detta med chemtrails-galningar är lite väl långsökt. Sedan tror jag att de som lyssnar inte är hjärndöda, vilket du verkar utgå från. Nu följer jag inte Ida Warg men en snabb genomgång av hennes videos tycker jag visar på en välbalanserad tjej som både förespråkar träning och sund kost. Jag kan lägga upp massa YT-videos som unga tränande män följer som är betydligt värre till sitt innehåll.

Det är ju inte första gången en ung YT-tjej blir påhoppad av unga män som vet allt. Jag tycker det är patetiskt. Det går att kritisera på ett betydligt bättre sätt en ren mobbning.

Jag struntar i om det är en tjej eller kille eller vad nu orsaken är, propagerar man strunt ska man bemötas. Klarar man inte av kritik så ska man inte vara en offentlig person. Är man osäker på något eller tror/gissar/chansar, men va ödmjuk inför det faktumet och säg det. Då får man inte samma sorts kritik. Med det sagt så är inte nätmobbing ok, men pendeln får inte svänga åt andra hållet heller "ja men det är en tjej, så då kan vi inte säga emot"-läget. Just därför tyckte jag att matgeeks sågning var rätt så human, för han poängterar att han inte vill klanka ner på henne som person, han berömmer henne som person, men bemöter faktafelen sakligt.

Ditt påstående med att alla är hjärndöda tycker jag var lite onödigt, men många ungdomar sväljer med hull och hår vad deras förebilder säger. Det är liksom onödigt att göra en faktakoll om någon man ser upp till talar om för en vad som är rätt och fel. Just därför ännu mer viktigt att de som är offentliga och påverkar yngre personer också ser till att göra det på ett bra sätt.

Hela mitt facebookflöde är fullt av personer som är livrädda för gluten, livrädda för kolhydrater, antingen livrädda för fett eller så består kosten enbart av fett och de är därigenom botade från cancer/radioaktivitet/fria radikaler etc, alla är överkänsliga mot allting, har IBS-mage, fjorton diagnoser som bara försvann när de plötsligt bytte till sin magiska diet på örter, valium och kolloidalt silver osv - hela fokuset runt mat/diet har ju fullständigt spårat ut senaste åren och är på väg käpprätt åt helvete. Detta ihop med att man går ifrån tilltron till vetenskap och istället börjar dyrka just precis youtubegudar/gudinnor istället och tar exakt deras ord som sanning istället.

MasterChief
2017-08-14, 07:44
Du tror alltså att hennes följare är de som skulle må bra av mindre dressing? Tror inte jag. Och lögner ska inte användas för att göra en poäng.

Jag håller med Skuggan.

Lögner eller okunskap? Med din definition är ju kolo bara ett stort konglomerat av lögner.

Och varför snöar du bara in på hamburgerdressingen? Ser du inte ett större problem att i regel män har en tendens att gå jävligt hårt på sådana här tjejer?

MasterChief
2017-08-14, 07:49
Jag struntar i om det är en tjej eller kille eller vad nu orsaken är, propagerar man strunt ska man bemötas. Klarar man inte av kritik så ska man inte vara en offentlig person. Är man osäker på något eller tror/gissar/chansar, men va ödmjuk inför det faktumet och säg det. Då får man inte samma sorts kritik. Med det sagt så är inte nätmobbing ok, men pendeln får inte svänga åt andra hållet heller "ja men det är en tjej, så då kan vi inte säga emot"-läget. Just därför tyckte jag att matgeeks sågning var rätt så human, för han poängterar att han inte vill klanka ner på henne som person, han berömmer henne som person, men bemöter faktafelen sakligt.

Ditt påstående med att alla är hjärndöda tycker jag var lite onödigt, men många ungdomar sväljer med hull och hår vad deras förebilder säger. Det är liksom onödigt att göra en faktakoll om någon man ser upp till talar om för en vad som är rätt och fel. Just därför ännu mer viktigt att de som är offentliga och påverkar yngre personer också ser till att göra det på ett bra sätt.

Hela mitt facebookflöde är fullt av personer som är livrädda för gluten, livrädda för kolhydrater, antingen livrädda för fett eller så består kosten enbart av fett och de är därigenom botade från cancer/radioaktivitet/fria radikaler etc, alla är överkänsliga mot allting, har IBS-mage, fjorton diagnoser som bara försvann när de plötsligt bytte till sin magiska diet på örter, valium och kolloidalt silver osv - hela fokuset runt mat/diet har ju fullständigt spårat ut senaste åren och är på väg käpprätt åt helvete. Detta ihop med att man går ifrån tilltron till vetenskap och istället börjar dyrka just precis youtubegudar/gudinnor istället och tar exakt deras ord som sanning istället.

Jag förstår jag dig bättre nu och i sak håller jag med dig. Jag har varit en förespråkare för skeptiskt och rationellt tänkande hela mitt vuxna liv.

Men faktum är att hon fick så jävla mycket påhopp för sin video att det är vidrigt och jag har väl en tendens att fokusera på "det problemet" istället för felaktig info om något E-ämne.

Dreas
2017-08-14, 07:54
Lögner eller okunskap? Med din definition är ju kolo bara ett stort konglomerat av lögner.

Och varför snöar du bara in på hamburgerdressingen? Ser du inte ett större problem att i regel män har en tendens att gå jävligt hårt på sådana här tjejer?Okunskap, och det bör inte spridas oavsett.

För att det var den du tog upp. Har folk en tendens att gå hårt åt folk som pratar om saker de inte har koll på eller går killar hårdare på när det är tjejer? Det är en annan diskussion men jag tycker absolut inte att tjejer ska ta mer skit än killar när de sprider skräp.

Shqypnia
2017-08-14, 08:32
Det är en ny trend på sociala medier där idioter får mer uppmärksamhet än de vettiga.

xan
2017-08-14, 10:36
Vad gäller ansvarsfrågan, så kan man kräva visst ansvar i marknadsföring från typ företag (det finns regler för hur mycket man får ljuga i sin marknadsföring t.ex.) och personer i legitimationsyrken, men att avkräva varje semitonårsbloggare något slags ansvar för mänsklighetens fortlevnad och mentala hälsa blir absurt. Där ligger det nog på föräldrar och i viss mån skola att lära barn och unga basala kunskaper och skepsis. Resterande ansvar ligger på individen.

Tekniskt sett har man inget ansvar, men med 150K småflickor till prenumeranter borde man åt minstonde sätta lite press på sig själv att inte sprida missvisande skit. Efter att ha sett någon minut av detta klipp tror jag ärligt talat att hon inte vet bättre.

wintersnowdrift
2017-08-14, 11:00
Folk kan ju som vanligt inte uttrycka sig och som ung tjej är det faktiskt rätt sunkigt ute på nätet många gånger. Till och med jag har ju en efterhängsen hater på en internet-avkrok som Kolozzeum.

Med det sagt så förtjänar Ida Warg knappast en hatstorm, men visst är det problematiskt med förebilder som uttalar sig om saker de inte har någon koll på. Jag skulle vilja att alla tonårstjejer följde Agnes Wold på Twitter istället, men det är ju grovt önsketänkande. Just mat är ett så oerhört känsligt ämne för ffa unga kvinnor och jag funderar ibland på om det finns någon i den kategorin som inte har eller har haft olika grader av ätstörningar... Som någon skrev: majoriteten av Ida Wargs följare har garanterat inte överviktsproblem; det finns en stor andel som sitter i motsatt båt och är livrädda för att äta helt normal jävla mat. Givetvis har ingen något juridiskt ansvar för andra människors ätstörningar, men moraliskt så tycker jag banne mig att man har ett. Dessa bloggerskor/youtubers/influencers och allt vad det är har ett enormt inflytande på sina följare, som oftast är unga tjejer.

trädgårdsmöbel
2017-08-14, 11:23
Folk kan ju som vanligt inte uttrycka sig och som ung tjej är det faktiskt rätt sunkigt ute på nätet många gånger. Till och med jag har ju en efterhängsen hater på en internet-avkrok som Kolozzeum.

.

Syftar du på mig här? Jag är ingen "hater", jag gillar bara dina poster (utan att hålla med innehållet), och tycker att du är rolig att diskutera med, men tycker du att jag är obehaglig så vill jag givetvis be om ursäkt.

Petoria
2017-08-14, 11:26
Syftar du på mig här? Jag är ingen "hater", jag gillar bara dina poster (utan att hålla med innehållet), och tycker att du är rolig att diskutera med, men tycker du att jag är obehaglig så vill jag givetvis be om ursäkt.

Skulle gissa på det ständigt återvändande trollet.

xan
2017-08-14, 11:28
syftar du på mig här? Jag är ingen "hater", jag gillar bara dina poster (utan att hålla med innehållet), och tycker att du är rolig att diskutera med, men tycker du att jag är obehaglig så vill jag givetvis be om ursäkt.

:d

MasterChief
2017-08-14, 11:32
majoriteten av Ida Wargs följare har garanterat inte överviktsproblem;

Kan professorn bevisa det tack? ;)


det finns en stor andel som sitter i motsatt båt och är livrädda för att äta helt normal jävla mat. Givetvis har ingen något juridiskt ansvar för andra människors ätstörningar, men moraliskt så tycker jag banne mig att man har ett. Dessa bloggerskor/youtubers/influencers och allt vad det är har ett enormt inflytande på sina följare, som oftast är unga tjejer.

Nu har jag tittat igenom några Ida Wargs videos och...tja...hon är vegan och förespråkar vegankost. Finns många sämre val än så enligt min mening.

Jag har en dotter som är 15 så jag passade på att fråga henne om Ida Warg. Hon berättade att hon brukade tittade på henne och när jag frågade vad hon tyckte så log hon lite och sa: "Tja, hon är ju något slags hälsofreak men hon är ganska skön och rolig". Så då frågade jag vad hon tyckte om hennes matvideos så blev svaret: "Nä, gud vilken tråkig kost hon äter". Jag frågade om hennes kompisar brukade kolla på hennes videos och det brukar de tydligen göra. Hon sa: "Jo, vi brukar titta på dem och skratta. Hon är ganska korkad men på ett roligt sätt".

Intressant...15 åriga flickor som inte följer minsta nyck bara en stor YT-kändis säger något. Kanske har vi för låga tankar om deras förmåga att dra egna slutsatser.

xan
2017-08-14, 11:39
Jag frågade om hennes kompisar brukade kolla på hennes videos och det brukar de tydligen göra. Hon sa: "Jo, vi brukar titta på dem och skratta. Hon är ganska korkad men på ett roligt sätt".

LOL, savage.

Vinter
2017-08-14, 11:43
Jag har en dotter som är 15 så jag passade på att fråga henne om Ida Warg. Hon berättade att hon brukade tittade på henne och när jag frågade vad hon tyckte så log hon lite och sa: "Tja, hon är ju något slags hälsofreak men hon är ganska skön och rolig". Så då frågade jag vad hon tyckte om hennes matvideos så blev svaret: "Nä, gud vilken tråkig kost hon äter". Jag frågade om hennes kompisar brukade kolla på hennes videos och det brukar de tydligen göra. Hon sa: "Jo, vi brukar titta på dem och skratta. Hon är ganska korkad men på ett roligt sätt".

Intressant...15 åriga flickor som inte följer minsta nyck bara en stor YT-kändis säger något. Kanske har vi för låga tankar om deras förmåga att dra egna slutsatser.

Jag använde själv min systerdotter som referens, får ibland höra att hon undviker vissa saker för att inte bli fet. Nu ska vi inte uteslutande skälla på Ida Warg som någon demagog. Men det finns en övergripande trend mot olika extrem-dieter. Många bäckar små har en tendens att samlas i en större flod. Kika på kolos egna diet och kost sidor vilken typ av frågor nya användare ställer, det ger en ganska bra bild över folks tankar.

Frågan är väl när en hälsotrend slår fel och blir en negativ effekt.

Grahn
2017-08-14, 11:50
Tron på extremdieter som underverksskapande är väl samma som tron på nästa tillskott som medlet som gör en till nästa Arnold.

Synd att folk tenderar att ösa allt hat och förakt de byggt upp för saker de stör sig på över någon stackare som knappast gjort sig förtjänt av det, bäst att inte kontrollera hur välförtjänt det är innan för det kan dämpa ens rättmätiga ilska något och avspegla sig negativt på ens egen känsla av tillfredställelse.

wintersnowdrift
2017-08-14, 11:56
Syftar du på mig här? Jag är ingen "hater", jag gillar bara dina poster (utan att hålla med innehållet), och tycker att du är rolig att diskutera med, men tycker du att jag är obehaglig så vill jag givetvis be om ursäkt.

Nää, vi är väl mysiga pussgurkor båda två? :) Jag syftar på den nämda trollungen som ständigt reggar sig på nytt i ett desperat rop på hjälp, inte på dig mfl som bjuder upp till rättvis kamp.

Kan professorn bevisa det tack? ;)

Orka med vetenskapliga bevis och sånt skit, jag går på ~*magkänsla*~ och alternativa fakta.


Nu har jag tittat igenom några Ida Wargs videos och...tja...hon är vegan och förespråkar vegankost. Finns många sämre val än så enligt min mening.

Jag har en dotter som är 15 så jag passade på att fråga henne om Ida Warg. Hon berättade att hon brukade tittade på henne och när jag frågade vad hon tyckte så log hon lite och sa: "Tja, hon är ju något slags hälsofreak men hon är ganska skön och rolig". Så då frågade jag vad hon tyckte om hennes matvideos så blev svaret: "Nä, gud vilken tråkig kost hon äter". Jag frågade om hennes kompisar brukade kolla på hennes videos och det brukar de tydligen göra. Hon sa: "Jo, vi brukar titta på dem och skratta. Hon är ganska korkad men på ett roligt sätt".

Intressant...15 åriga flickor som inte följer minsta nyck bara en stor YT-kändis säger något. Kanske har vi för låga tankar om deras förmåga att dra egna slutsatser.

Jamen Gud, jag var nog smartare när jag var 15 än vad jag är nu. Jag tror verkligen inte att tonåringar är blåsta. Dock var jag en bright tjej med stabil bakgrund etc etc, och jag fick ändå ätstörningar. Självklart inte enkom för att jag lyssnade på den tidens mediaprofiler, vilket nog sällan är den drivande faktorn, men om man tror att "influencers" inte har makt så behöver man bara slänga ett öga på hur mycket pengar de drar in via marknadsföring. Dessa tjejer lever på att göra reklam i sociala medier och en stor bloggerska kan få flera hundra tusen för ett enda blogginlägg. Jag vet inte om någon har hört talas om klockmärket Daniel Wellington? De gör billiga klockor (typ 1500 spänns-klassen) och har marknadsfört sig extremt mycket i sociala medier. Vem trodde egentligen att något så omodernt som en halvbillig klocka ska slå igenom på 2010-talet? Men deras omsättning har ökat helt sinnessjukt mycket de senaste åren och jag ger mig f-n på att marknadsföringsstrategin har varit en extremt viktig del.

Mao: detta är unga brudar med inflytande, inget snack om saken. Sen är det såklart upp till varje individ att vara källkritisk, men hur många föräldrar har koll på vad deras tonåringar konsumerar på nätet? Dessutom yngre barn än 15-åringar? Alla har ju inte ascoola pappor med legendstatus på gräddhyllan Kolozzeum, liksom.

trädgårdsmöbel
2017-08-14, 12:01
Nää, vi är väl mysiga pussgurkor båda två? :) Jag syftar på den nämda trollungen som ständigt reggar sig på nytt i ett desperat rop på hjälp, inte på dig mfl som bjuder upp till rättvis kamp.



.

*hug*

Ladugårdsdörr
2017-08-14, 12:12
Tjejen var väl lite småstörig, men hur kan den överagerande tönten som bemöter henne ha så många följare? "Bajj ål miins". Säkert är han kunnig men här är någon som nog bär ägna sig åt skrivande snarare än pratande.

WHITEFOLKS
2017-08-14, 12:15
Tror inte hon fick mer eller mindre skit pga kön utan har nog mer att göra med att kost/diet/hälsa är ett så laddat ämne där folk är närmast religiösa med sin version av det hela.

Petoria
2017-08-14, 12:25
Tjejen var väl lite småstörig, men hur kan den överagerande tönten som bemöter henne ha så många följare? "Bajj ål miins". Säkert är han kunnig men här är någon som nog bär ägna sig åt skrivande snarare än pratande.

Ja usch, klarar inte av personer som ska säga "per se" i varannan mening.

Bärsärk
2017-08-14, 19:01
Folk kan ju som vanligt inte uttrycka sig och som ung tjej är det faktiskt rätt sunkigt ute på nätet många gånger. Till och med jag har ju en efterhängsen hater på en internet-avkrok som Kolozzeum.

Med det sagt så förtjänar Ida Warg knappast en hatstorm, men visst är det problematiskt med förebilder som uttalar sig om saker de inte har någon koll på. Jag skulle vilja att alla tonårstjejer följde Agnes Wold på Twitter istället, men det är ju grovt önsketänkande. Just mat är ett så oerhört känsligt ämne för ffa unga kvinnor och jag funderar ibland på om det finns någon i den kategorin som inte har eller har haft olika grader av ätstörningar... Som någon skrev: majoriteten av Ida Wargs följare har garanterat inte överviktsproblem; det finns en stor andel som sitter i motsatt båt och är livrädda för att äta helt normal jävla mat. Givetvis har ingen något juridiskt ansvar för andra människors ätstörningar, men moraliskt så tycker jag banne mig att man har ett. Dessa bloggerskor/youtubers/influencers och allt vad det är har ett enormt inflytande på sina följare, som oftast är unga tjejer.

Eller också kan man registera sig på kolozzeum och börja köra böj, då kan man äta gott och blir man fet så är de ingen som dömmer!

Wormzie
2017-08-14, 20:08
Tråkigt att hon blev bemött av personer med lika låg IQ. Fokus trillar därmed bort från hennes video som var en efterbliven soppa av skrämselpropaganda och humbug och hamnar istället på att om hon var en man skulle hon aldrig blivit kritiserad för sin video.

Därmed kan hon fortsätta ha 160k följare, bland många ungdomar som kommer ta efter hennes "matråd" och få en skev uppfattning av mat och hälsa.

Minikubik
2017-08-14, 20:20
Dottern är 13,spelar basket och tittar på Youtube så ofta hon får. Har aldrig hört något hälsonojande från hennes sida(hon tycker bara jag tränar för mycket och äter skumt) men ska förhöra mig på fredag om hon känner till denna warg & co

xan
2017-08-14, 20:25
Dottern är 13,spelar basket och tittar på Youtube så ofta hon får. Har aldrig hört något hälsonojande från hennes sida(hon tycker bara jag tränar för mycket och äter skumt) men ska förhöra mig på fredag om hon känner till denna warg & co

Underbart att alla pappor på Kolozzeum intervjuar sina döttrar för att utreda detta mysterium. :D

Osvold
2017-08-14, 20:35
Tråkigt att hon blev bemött av personer med lika låg IQ. Fokus trillar därmed bort från hennes video som var en efterbliven soppa av skrämselpropaganda och humbug och hamnar istället på att om hon var en man skulle hon aldrig blivit kritiserad för sin video.

Därmed kan hon fortsätta ha 160k följare, bland många ungdomar som kommer ta efter hennes "matråd" och få en skev uppfattning av mat och hälsa.

Jo för de som hotar världen är dessa individer med låg IQ, har du kollat dig själv?

Vinter
2017-08-14, 20:40
Jo för de som hotar världen är dessa individer med låg IQ, har du kollat dig själv?

Vi har Trump och Kim Jong Un. Intellektuella jättar, no doubt.

Wormzie
2017-08-14, 20:43
Jo för de som hotar världen är dessa individer med låg IQ, har du kollat dig själv?

Snackar jag om att hota världen? Jag pratar om att påverka framför allt unga tjejers liv negativt.

Osvold
2017-08-14, 20:49
Snackar jag om att hota världen? Jag pratar om att påverka framför allt unga tjejers liv negativt.

Är inte då typ coca cola's reklam lite värre i den aspekten? Är det ens nödvändigt att reagera på något sätt över att en tjej förespråkar att byta ut dressing mot sötpotatis. Försök se hur dum du själv nu är.

Wormzie
2017-08-14, 20:56
Är inte då typ coca cola's reklam lite värre i den aspekten? Är det ens nödvändigt att reagera på något sätt över att en tjej förespråkar att byta ut dressing mot sötpotatis. Försök se hur dum du själv nu är.

Varför blanda in coca cola? Jag är emot falsk skrämselpropaganda som har potential att vara skadligt.

r3mpuh
2017-08-14, 21:03
Bristen på toscatårta är patetisk.

Osvold
2017-08-14, 21:06
Varför blanda in coca cola? Jag är emot falsk skrämselpropaganda som har potential att vara skadligt.

Då kanske du inte ska sprida sånt själv.

Leeee
2017-08-14, 22:25
Vad är hon känd för? Förstår inte varför folk skulle lyssna på henne? Näringsfysiolog ?

favve
2017-08-14, 23:04
Tråkigt att hon blev bemött av personer med lika låg IQ. Fokus trillar därmed bort från hennes video som var en efterbliven soppa av skrämselpropaganda och humbug och hamnar istället på att om hon var en man skulle hon aldrig blivit kritiserad för sin video.

Därmed kan hon fortsätta ha 160k följare, bland många ungdomar som kommer ta efter hennes "matråd" och få en skev uppfattning av mat och hälsa.

Jag har skummat igenom hennes video och bortsett från en del faktamissar så är det inget i videon som motiverar din och en del andra reaktioner i tråden, "efterbliven soppa av skrämselpropaganda och humbug". En tjej radar upp fem saker som hon inte köper i affären, redbull, hamburgerdressing, aromat och korv. Jaha, det låter ju som produkter man gott kan klara sig utan.

Dreas
2017-08-15, 06:36
Jag har skummat igenom hennes video och bortsett från en del faktamissar så är det inget i videon som motiverar din och en del andra reaktioner i tråden, "efterbliven soppa av skrämselpropaganda och humbug". En tjej radar upp fem saker som hon inte köper i affären, redbull, hamburgerdressing, aromat och korv. Jaha, det låter ju som produkter man gott kan klara sig utan.Vad är fel på korv, dressing och aromat?

Grahn
2017-08-15, 06:46
Vad är fel på korv, dressing och aromat?

Låter inte som en kanonmaträtt.....hmmm kanske beror på vilken dressing man kör.

Aromat innehåller väl glutamat som vissa vill undvika.

mela
2017-08-15, 06:46
Vem är hon och varför har hon så många följare? Orkade inte ens kolla klart, hon har inte ens noll koll. Hon har minus koll....

Antar att hon är ett youtube-fenomen, som så många andra. Folk blir ju kända på sånt.
Hon är också tillsammans med Alexander Pärleros som driver bl a Framgångspodden.

Dreas
2017-08-15, 06:53
Låter inte som en kanonmaträtt.....hmmm kanske beror på vilken dressing man kör.

Aromat innehåller väl glutamat som vissa vill undvika.Kanonmaträtt och att aldrig äta det är två olika saker. Det finns betydligt mycket sämre saker i en matbutik skulle jag vilja påstå.


Lite om Glutamat, läs den andra om du inte orkar titta på båda:

http://traningslara.se/e621-mononatriumglutamat-och-kinarestaurangsyndromet/

http://tyngre.se/artiklar/paastaaenden-och-myter-kring-glutamat/

Folks okunskap ska inte spridas. Dressing blir inte dåligt för att det innehåller massa fett, det är en dressing. Korv har du ett problem med i form av nitrit, men nej.

blåvitt
2017-08-15, 07:19
Korv har du ett problem med i form av nitrit, men nej.

Förutom att WHO och livsmedelsverket avråder från att äta chark pga cancerrisk då?

Dreas
2017-08-15, 07:25
Förutom att WHO och livsmedelsverket avråder från att äta chark pga cancerrisk då?Ja, av mig veterligen inte klarlagda anledningar.

Alltså att folk som äter mycket chark har cancer i högre utsträckning men att det kan vara annat som påverkar.

Grahn
2017-08-15, 07:30
Lite om Glutamat, läs den andra om du inte orkar titta på båda:

http://traningslara.se/e621-mononatriumglutamat-och-kinarestaurangsyndromet/

http://tyngre.se/artiklar/paastaaenden-och-myter-kring-glutamat/

Folks okunskap ska inte spridas. Dressing blir inte dåligt för att det innehåller massa fett, det är en dressing. Korv har du ett problem med i form av nitrit, men nej.

Säger inte emot alls.

Att bemöta myter och informera om relevanta studier är hedervärt, om man inte mest blåser upp sitt eget ego på bekostnad av andra då.

Wormzie
2017-08-15, 08:13
Jag har skummat igenom hennes video och bortsett från en del faktamissar så är det inget i videon som motiverar din och en del andra reaktioner i tråden, "efterbliven soppa av skrämselpropaganda och humbug". En tjej radar upp fem saker som hon inte köper i affären, redbull, hamburgerdressing, aromat och korv. Jaha, det låter ju som produkter man gott kan klara sig utan.

Det är en fullt medveten 27-åring med en egen hälsokostkedja som skrämmer unga tjejer bort från vanliga livsmedel till att leva på chiafrön och kokosvatten. Det handlar inte om produkterna i sig utan vilket budskap hon förmedlar.

Minikubik
2017-08-15, 08:17
Underbart att alla pappor på Kolozzeum intervjuar sina döttrar för att utreda detta mysterium. :D

Man måste använda de källor man har, ska även förhöra stora grabben på 11, han ligger nog mer i målgruppen

MasterChief
2017-08-15, 12:28
Kanonmaträtt och att aldrig äta det är två olika saker. Det finns betydligt mycket sämre saker i en matbutik skulle jag vilja påstå.


Lite om Glutamat, läs den andra om du inte orkar titta på båda:

http://traningslara.se/e621-mononatriumglutamat-och-kinarestaurangsyndromet/

http://tyngre.se/artiklar/paastaaenden-och-myter-kring-glutamat/

Folks okunskap ska inte spridas. Dressing blir inte dåligt för att det innehåller massa fett, det är en dressing. Korv har du ett problem med i form av nitrit, men nej.

Nu har ju Träningslära, som du länkar till, gett ut en bok om skitmat och även om jag inte har ett ex här så är jag tämligen säker, efter att ha läst det mesta på deras sida, att de klassificerar americanadressingen, red bull och korv som skitmat som inte ska konsumeras regelbundet, helst inte alls. Sedan hade givetvis Träningslära sågat videon eftersom den inte innehåller 59 referenser. :D

MasterChief
2017-08-15, 12:32
Det är en fullt medveten 27-åring med en egen hälsokostkedja som skrämmer unga tjejer bort från vanliga livsmedel till att leva på chiafrön och kokosvatten. Det handlar inte om produkterna i sig utan vilket budskap hon förmedlar.

Hur vet du det? Vilka är tjejerna som lever på chiafrön och kokosvatten? Var nämner hon att man ska leva på detta? Hur många av hennes kostvideos av henne har du sett egentligen?

Och är hennes budskap, även om hon inte har någon vidare koll på näringslära, om varierad vegansk kost sämre än tex den brutala marknadsföring samma människor får utstå från tex Red bull?

blåvitt
2017-08-15, 12:55
Ja, av mig veterligen inte klarlagda anledningar.

Alltså att folk som äter mycket chark har cancer i högre utsträckning men att det kan vara annat som påverkar.

Mina fördomar om den här tråden infrias mer och mer. Kränkta gubbar som inte vill höra negativa saker om sina dåliga vanor ^^

Dreas
2017-08-15, 13:06
Mina fördomar om den här tråden infrias mer och mer. Kränkta gubbar som inte vill höra negativa saker om sina dåliga vanor ^^Jag äter inte korv och knappt charkprodukter. Du tycker att sambandet är klarlagt och tydligt alltså? Vilka studier stöder det?

Sen Mästarchefen, att processerad med kritiseras av Gudiol är inte samma sak som att dressing är dåligt. Speciellt inte med anledningen: "Det innehåller massa fett".

Wormzie
2017-08-15, 13:16
Hur vet du det? Vilka är tjejerna som lever på chiafrön och kokosvatten? Var nämner hon att man ska leva på detta? Hur många av hennes kostvideos av henne har du sett egentligen?

Och är hennes budskap, även om hon inte har någon vidare koll på näringslära, om varierad vegansk kost sämre än tex den brutala marknadsföring samma människor får utstå från tex Red bull?

I mitt arbete inom ätstörningsvård träffar jag dagligen unga tjejer med snedvriden bild av livsmedel på grund av "gurusar" som Ida Warg. Chiafrön och kokosvatten var bara exempel på livsmedel som idag anses vara nyttiga, det kunde lika gärna varit spirulina och acai-bowl. Om varierad vegansk kost är bättre eller sämre hör inte till poängen, det är attityden till mat och hur man pratar om mat som har potential att vara skadlig.

Wormzie
2017-08-15, 13:19
Nu har ju Träningslära, som du länkar till, gett ut en bok om skitmat och även om jag inte har ett ex här så är jag tämligen säker, efter att ha läst det mesta på deras sida, att de klassificerar americanadressingen, red bull och korv som skitmat som inte ska konsumeras regelbundet, helst inte alls. Sedan hade givetvis Träningslära sågat videon eftersom den inte innehåller 59 referenser. :D

Jag äter inte korv och knappt charkprodukter. Du tycker att sambandet är klarlagt och tydligt alltså? Vilka studier stöder det?

Sen Mästarchefen, att processerad med kritiseras av Gudiol är inte samma sak som att dressing är dåligt. Speciellt inte med anledningen: "Det innehåller massa fett".

Jag kan såklart inte svara för Gudiol eller någon annan på träningslära, men bara för att ett livsmedel beskrivs som skitmat så betyder inte det att man ALDRIG ska handla det. Gudiol är också ganska restriktiv med att kalla olika livsmedel för farliga.

Grahn
2017-08-15, 13:25
Hon kan ju både ha fel och inte behöva utstå spott och spe, troligen mer att hon är felinformerad än illasinnad.

blåvitt
2017-08-15, 13:27
Jag äter inte korv och knappt charkprodukter. Du tycker att sambandet är klarlagt och tydligt alltså? Vilka studier stöder det?

Sen Mästarchefen, att processerad med kritiseras av Gudiol är inte samma sak som att dressing är dåligt. Speciellt inte med anledningen: "Det innehåller massa fett".

Från livsmedelsverkets hemsida:

Vad är det i köttet och charken som gör att risken för cancer ökar?

Man vet ännu inte vad det är i rött kött och chark som ligger bakom den ökade risken för cancer i tjock- och ändtarmen. Det är troligen flera faktorer som samverkar. Det som diskuteras är bland annat så kallat hemjärn, alltså den form av järn som finns i kött, fett, nitrit, nitrosaminer, salt och virus.

Även om orsaken är oklar är det ingen tvekan om att det finns en tydlig koppling mellan rött kött och chark och risken att drabbas av denna cancerform. I de studier som har gjorts har man tagit hänsyn till andra faktorer som kan öka risken för cancer, som rökning, alkohol, övervikt och låg grönsakskonsumtion, och ändå sett ett tydligt samband mellan rött kött, chark och cancer i tjock- och ändtarmen.

Googla runt efter metastudier på ämnet om du vill ha mer djupgående läsning. De flesta pekar i samma riktning.

Fett är dåligt i för stora mängder. Det blir lätt för stora mängder med hamburgerdressing. Svårare än så är det inte :)

shadowfire
2017-08-15, 13:33
I mitt arbete inom ätstörningsvård träffar jag dagligen unga tjejer med snedvriden bild av livsmedel på grund av "gurusar" som Ida Warg. Chiafrön och kokosvatten var bara exempel på livsmedel som idag anses vara nyttiga, det kunde lika gärna varit spirulina och acai-bowl. Om varierad vegansk kost är bättre eller sämre hör inte till poängen, det är attityden till mat och hur man pratar om mat som har potential att vara skadlig.

Jag kan såklart inte svara för Gudiol eller någon annan på träningslära, men bara för att ett livsmedel beskrivs som skitmat så betyder inte det att man ALDRIG ska handla det. Gudiol är också ganska restriktiv med att kalla olika livsmedel för farliga.

+1 på båda.

shadowfire
2017-08-15, 13:38
Fett är dåligt i för stora mängder. Det blir lätt för stora mängder med hamburgerdressing. Svårare än så är det inte :)

Eh, källa på den som har tagit skada av hamburgerdressing?

Exakt hur många trycker en halv Kavlitub på en hamburgare? På livsmedelsverket säger man följande "Ungefär en tredjedel av den energi man får i sig under en dag bör komma från fett. För en kvinna innebär det ungefär 70 gram fett om dagen och för en man ungefär 90 gram."

En kavlitub är 425g, varav det är 60g fett på 100g vikt....

Nu var det som så att Ida föreslog att man skulle göra sin egen hamburgerdressing dessutom, så vad gör man då inte den på om inte på en bas med fett?

*skakar på huvudet*

MasterChief
2017-08-15, 13:52
I mitt arbete inom ätstörningsvård träffar jag dagligen unga tjejer med snedvriden bild av livsmedel på grund av "gurusar" som Ida Warg. Chiafrön och kokosvatten var bara exempel på livsmedel som idag anses vara nyttiga, det kunde lika gärna varit spirulina och acai-bowl. Om varierad vegansk kost är bättre eller sämre hör inte till poängen, det är attityden till mat och hur man pratar om mat som har potential att vara skadlig.

Ok, men har du själv kollat hennes videos? Jag har inte hittat någon video där hon pratar om självsvält eller massa avsky för olika livsmedel, förutom just denna video. Överlag är det fokus på hennes egna recept. Visst är hennes veganska kost kanske inte det mest optimala (vad det nu är) men det är ju inte så att vegetarianer är något nytt påfund. Sedan förspråkar hon ju att man ska må bra, älska varandra, ta hand om varandra och njuta av livet. Det går som en tråd i all hon gör. Läs till exempel hennes svar på en tittarfråga om ätstörning. Hon svarar även på många kommentarer, alla svar är sunda och välbalanserade:

http://idawarg.se/2015/05/14/fragasvar-om-atstorningar/

Eller här:
http://idawarg.se/2017/02/09/atstorning-overtraning/
http://idawarg.se/2014/06/17/fan-vad-jag-ar-tjock-ful-och-acklig/

Finns väldigt mycket. Så återigen, innan man kritiserar henne bör man kanske gå igenom materialet? Jag säger inte att det är pefekt, men nog fan tycker jag hon försöker sprida en sund inställning.

Dreas
2017-08-15, 13:54
Från livsmedelsverkets hemsida:



Googla runt efter metastudier på ämnet om du vill ha mer djupgående läsning. De flesta pekar i samma riktning.

Fett är dåligt i för stora mängder. Det blir lätt för stora mängder med hamburgerdressing. Svårare än så är det inte :)Jag säger ju samma sak som livsmedelsverket. Vad ska jag läsa?

Att det lätt blir mycket fett gör inte en produkt dålig, hej nötter.

blåvitt
2017-08-15, 13:55
Eh, källa på den som har tagit skada av hamburgerdressing?

Exakt hur många trycker en halv Kavlitub på en hamburgare? På livsmedelsverket säger man följande "Ungefär en tredjedel av den energi man får i sig under en dag bör komma från fett. För en kvinna innebär det ungefär 70 gram fett om dagen och för en man ungefär 90 gram."

En kavlitub är 425g, varav det är 60g fett på 100g vikt....

Nu var det som så att Ida föreslog att man skulle göra sin egen hamburgerdressing dessutom, så vad gör man då inte den på om inte på en bas med fett?

*skakar på huvudet*

Nu drar du för höga växlar på vad jag säger för att kunna göra en uppenbar poäng tror jag :)

blåvitt
2017-08-15, 13:58
Jag säger ju samma sak som livsmedelsverket. Vad ska jag läsa?

Att det lätt blir mycket fett gör inte en produkt dålig, hej nötter.

"Korv har du problem med i form av nitrit, men nej" - Ehhhh, jo? Det jag invänder mot är att du säger att korv inte borde undvikas. Eller missförstår jag?

När fettet är rapsolja - jo, hört talas om transfetter? Helt icke-existerande i nötter däremot

WHITEFOLKS
2017-08-15, 14:04
"Korv har du problem med i form av nitrit, men nej" - Ehhhh, jo? Det jag invänder mot är att du säger att korv inte borde undvikas. Eller missförstår jag?

När fettet är rapsolja - jo, hört talas om transfetter? Helt icke-existerande i nötter däremot

Varför skulle inte transfetter finnas i nötter och då främst rostade? Är rätt övertygad om att du kommer hitta en del transfetter i rostade nötter.

blåvitt
2017-08-15, 14:06
Varför skulle inte transfetter finnas i nötter och då främst rostade? Är rätt övertygad om att du kommer hitta en del transfetter i rostade nötter.

Jag skulle inte förespråka att man äter rostade nötter heller för den delen. I vissa nötter förekommer det naturligt men då knappast i samma mängd som om man drar på ett härligt lager kavli på burgaren

Dreas
2017-08-15, 14:17
"Korv har du problem med i form av nitrit, men nej" - Ehhhh, jo? Det jag invänder mot är att du säger att korv inte borde undvikas. Eller missförstår jag?

När fettet är rapsolja - jo, hört talas om transfetter? Helt icke-existerande i nötter däremotDet jag sagt är att man inte vet varför korv mm är dåligt för en. Det säger också slv. Det finns ett oklart samband.

Mycket transfetter i rapsolja? Inget att oroa sig för vad jag vet. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226716

Wormzie
2017-08-15, 14:19
Ok, men har du själv kollat hennes videos? Jag har inte hittat någon video där hon pratar om självsvält eller massa avsky för olika livsmedel, förutom just denna video. Överlag är det fokus på hennes egna recept. Visst är hennes veganska kost kanske inte det mest optimala (vad det nu är) men det är ju inte så att vegetarianer är något nytt påfund. Sedan förspråkar hon ju att man ska må bra, älska varandra, ta hand om varandra och njuta av livet. Det går som en tråd i all hon gör. Läs till exempel hennes svar på en tittarfråga om ätstörning. Hon svarar även på många kommentarer, alla svar är sunda och välbalanserade:

http://idawarg.se/2015/05/14/fragasvar-om-atstorningar/

Eller här:
http://idawarg.se/2017/02/09/atstorning-overtraning/
http://idawarg.se/2014/06/17/fan-vad-jag-ar-tjock-ful-och-acklig/

Finns väldigt mycket. Så återigen, innan man kritiserar henne bör man kanske gå igenom materialet? Jag säger inte att det är pefekt, men nog fan tycker jag hon försöker sprida en sund inställning.

Jag kanske skulle varit tydligare med att kritisera innehållet snarare än hon som person. Oavsett tycker jag att hon borde tagit mer ansvar med tanke på att hon verkar ha koll på ätstörningar och hur lätt det är att få griller i huvudet kring mat. Det hade nästan varit mer försvarbart om hon var lika Clueless som det framstod som i videon, vilket hon inte verkar vara om man ser på de svaren som du länkade.

WHITEFOLKS
2017-08-15, 14:20
Jag skulle inte förespråka att man äter rostade nötter heller för den delen. I vissa nötter förekommer det naturligt men då knappast i samma mängd som om man drar på ett härligt lager kavli på burgaren

Då är det inte längre "helt icke-existerande" vilket var poängen.

blåvitt
2017-08-15, 14:52
Det jag sagt är att man inte vet varför korv mm är dåligt för en. Det säger också slv. Det finns ett oklart samband.

Mycket transfetter i rapsolja? Inget att oroa sig för vad jag vet. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226716

Jag uppfattade det som att du invände mot att korv skulle bara onyttigt

Då är det inte längre "helt icke-existerande" vilket var poängen.

Drastiskt ordval, men det var inte det som var hela poängen. Det finns mer och mindre nyttiga fettkällor, mat som till större delen består av rapsolja och äggula skulle jag sortera in bland de mindre nyttiga, de flesta naturella nötter skulle jag säga är mer nyttiga.

shadowfire
2017-08-15, 14:55
Det jag tycker att hon borde ha gjort hade varit att trycka hårdare på energidrycker som det rentav knarkas av ungdomar nu. Det och onödiga kosttillskott i samband med träning, hon hade gott och väl kunnat svinga sleven mot en del koloiter också :D

Sedan som matgeek upplyser om i sin replik som t.ex. att billiga krossade tomater inte är enbart krossade tomater, att rostad lök är <30% lök osv. Den formen av information till ungdomar om vad de faktiskt äter är bättre än "fett är dåligt" eller motsatsen "LCHF botar din gyno"-retorik.

Sedan när i hellerud blev det fel att äta falukörv och mos eller köttbullar och potäter ffs. *gah!*

Dreas
2017-08-15, 14:57
Jag uppfattade det som att du invände mot att korv skulle bara onyttigt.
Jag invänder mot det då det inte är klarlagt men att det kan ätas sällan utan trolig oro.

Rörande rapsolja vill jag gärna ha ett svar då du verkar veta något jag inte vet, eller så har du fel :)

WHITEFOLKS
2017-08-15, 15:01
Jag uppfattade det som att du invände mot att korv skulle bara onyttigt



Drastiskt ordval, men det var inte det som var hela poängen. Det finns mer och mindre nyttiga fettkällor, mat som till större delen består av rapsolja och äggula skulle jag sortera in bland de mindre nyttiga, de flesta naturella nötter skulle jag säga är mer nyttiga.

Ja och då kan man hålla sig till det istället för att säga saker som inte stämmer. Det finns ju en anledning till varför du väljer att använda drastiska ordval och om man nu ska relatera det till trådens originalämne så om om inte jag påpekar att det du skriver är fel så kommer personer som läser tråden sedan möjligtvis att tro att det du skriver är korrekt.

Du hade kunnat skriva att nötter är bättre, innehåller bra fett eller mindre transfetter, allt detta hade kunnat ses som korrekt och är inte sådär jätteproblematiskt eller kontroversiellt. Dock väljer du av någon anledning att hyperbolisera, helt i onödan.

MasterChief
2017-08-15, 15:27
Jag kanske skulle varit tydligare med att kritisera innehållet snarare än hon som person. Oavsett tycker jag att hon borde tagit mer ansvar med tanke på att hon verkar ha koll på ätstörningar och hur lätt det är att få griller i huvudet kring mat. Det hade nästan varit mer försvarbart om hon var lika Clueless som det framstod som i videon, vilket hon inte verkar vara om man ser på de svaren som du länkade.

Nu har ju antagligen tittarna följt henne under flera år så jag tror inte de får ätstörningar för att hon dissar Red Bull och fyra andra halvdana livsmedel på stående fot i en butik.

Hon har även släppt en kommentarsvideo där hon berättar öppenhjärtigt om upplägget av videon och varför det inte blev så bra. Titta gärna. Hon svamlar en del här också men säger också tydligt och klart att hon alltid är intresserad att lära sig och att man gärna får skicka material osv. Vore ju toppen om alla manliga superexperter kunde göra som hon ber så kommer hon säkert vara mycket kunnigare om något år. Gäller ju bara att vara lite trevlig så läser hon säkert allt. Jag funderar faktiskt själv på att tipsa om lite alternativa sidor som hon antagligen inte läser på.

-UpN-CnuO5g

blåvitt
2017-08-15, 15:31
Ja och då kan man hålla sig till det istället för att säga saker som inte stämmer. Det finns ju en anledning till varför du väljer att använda drastiska ordval och om man nu ska relatera det till trådens originalämne så om om inte jag påpekar att det du skriver är fel så kommer personer som läser tråden sedan möjligtvis att tro att det du skriver är korrekt.

Du hade kunnat skriva att nötter är bättre, innehåller bra fett eller mindre transfetter, allt detta hade kunnat ses som korrekt och är inte sådär jätteproblematiskt eller kontroversiellt. Dock väljer du av någon anledning att hyperbolisera, helt i onödan.

Jag skrev det eftersom det stämde utifrån de nötter jag brukar äta och därmed har koll på. Sedan kollade jag upp ifall det stämde och såg att nja, inte helt och hållet. De nötter som innehåller transfetter naturligt innehåller dock minimala nivåer, så hyperbolan är i praktiken korrekt (tryck i dig ett hg så pratar vi 0,0001g). Korrigerade informationen till nästa inlägg då det var för sent för att redigera. Det är långt ifrån den mest missvisande informationen som delgetts i den här tråden så jag förstår inte varför du hugger just på det, men whatever floats your boat, man.

Jag invänder mot det då det inte är klarlagt men att det kan ätas sällan utan trolig oro.

Rörande rapsolja vill jag gärna ha ett svar då du verkar veta något jag inte vet, eller så har du fel :)

Det är klarlagt att det är dåligt att äta chark, inte klarlagt varför. All forskning pekar på att uttrycket "korv är onyttigt" stämmer i 9 fall av 10, sen har man inte hittat kopplingen men det är då en annan femma. Ska vi ifrågasätta gravitationen också fram tills att vi hittat dess orsak?

Rapsolja innehåller mycket mättade fetter och transfetter. Vad mer är det du behöver veta?

blåvitt
2017-08-15, 15:32
Sedan när i hellerud blev det fel att äta falukörv och mos eller köttbullar och potäter ffs. *gah!*

Sedan det visade sig vara dåligt för hälsan :)

Dreas
2017-08-15, 15:39
Det är klarlagt att det är dåligt att äta chark, inte klarlagt varför. All forskning pekar på att uttrycket "korv är onyttigt" stämmer i 9 fall av 10, sen har man inte hittat kopplingen men det är då en annan femma. Ska vi ifrågasätta gravitationen också fram tills att vi hittat dess orsak?

Rapsolja innehåller mycket mättade fetter och transfetter. Vad mer är det du behöver veta?Det är där jag menar att du har fel. Det pekar mot det, men att göra som du och påstå med säkerhet att det är dåligt är enligt mig fel. Som sagt, äta sällan.

Du hittar inte 9 fall av 10 som säger med säkerhet att korv är dåligt, det är inte så det funkar. Men vilken skitsak att diskutera. Att korv är hälsokost är det inte någon som sagt.

Ja, jag vill ha en källa på det då det är första gången jag hör om det.

blåvitt
2017-08-15, 15:47
Det är där jag menar att du har fel. Det pekar mot det, men att göra som du och påstå med säkerhet att det är dåligt är enligt mig fel. Som sagt, äta sällan.

Du hittar inte 9 fall av 10 som säger med säkerhet att korv är dåligt, det är inte så det funkar. Men vilken skitsak att diskutera. Att korv inte är hälsokost är det inte någon som sagt.

Ja, jag vill ha en källa på det då det är första gången jag hör om det.

Du säger ju att du håller med livsmedelverket, "allt pekar på att det är skadligt", då tycker jag att man tills vidare kan säga att det bör undvikas i kosten.

Det var en retorisk förenkling. Men ja, en skitsak.

Det är väl bara att kolla upp detaljerade näringsvärden? Du har ju internetuppkoppling.

https://mobile.fatsecret.com/calories-nutrition/generic/rapeseed-oil

Dreas
2017-08-15, 15:55
Du säger ju att du håller med livsmedelverket, "allt pekar på att det är skadligt", då tycker jag att man tills vidare kan säga att det bör undvikas i kosten.

Det var en retorisk förenkling. Men ja, en skitsak.

Det är väl bara att kolla upp detaljerade näringsvärden? Du har ju internetuppkoppling.

https://mobile.fatsecret.com/calories-nutrition/generic/rapeseed-oil
Som sagt, äta sällan.

Det där stödjer ju inte din tes. 5% mättat fett är inte mycket. Säker på att du inte blandat ihop saker?

Edit: Tänker du inte på solrosolja då?

WHITEFOLKS
2017-08-15, 16:33
Nu har ju antagligen tittarna följt henne under flera år så jag tror inte de får ätstörningar för att hon dissar Red Bull och fyra andra halvdana livsmedel på stående fot i en butik.

Hon har även släppt en kommentarsvideo där hon berättar öppenhjärtigt om upplägget av videon och varför det inte blev så bra. Titta gärna. Hon svamlar en del här också men säger också tydligt och klart att hon alltid är intresserad att lära sig och att man gärna får skicka material osv. Vore ju toppen om alla manliga superexperter kunde göra som hon ber så kommer hon säkert vara mycket kunnigare om något år. Gäller ju bara att vara lite trevlig så läser hon säkert allt. Jag funderar faktiskt själv på att tipsa om lite alternativa sidor som hon antagligen inte läser på.

-UpN-CnuO5g

Lysande business både för henne och kritikern nu.

ApexProcyon
2017-08-15, 16:38
All onödig kritik mot henne får mig nästan att vilja klicka "prenumerera" av ren princip. Vad som hindrar mig är att jag tror att ett fortsatt flöde av hennes videos kan leda till själslig död.

Att hon beskrivs som en ung tjej är också lite roligt, hon är faktiskt 30 och borde kunna bedömas som en vuxen människa.

StarkaUlf
2017-08-15, 16:43
Hallå, hur kan man heta Warg och vara vegan :smash: hehe, voff voff.

blåvitt
2017-08-15, 19:42
Som sagt, äta sällan.

Det där stödjer ju inte din tes. 5% mättat fett är inte mycket. Säker på att du inte blandat ihop saker?

Edit: Tänker du inte på solrosolja då?

Jag föredrar inte alls, men smaken är som baken.

Fanskap. Ja :D Sorry porry

Macroman
2017-08-16, 14:00
Tycker tvärtom. Hon har en youtubekanal med massa andra ungdomar som följer sådana som henne slaviskt och köper allt hon säger utan att kolla fakta själva. Tycker du inte vi har nog med folk som är livrädda för vaccin, kolhydrater, gluten, E-medel, chemtrails osv? Måste vi verkligen få ännu en generation av foliehattar? Hade hon vetat vad hon pratat om så hade det ju varit en annan femma, men tyvärr så har hon precis fått en hel hög med ungdomar att vara livrädda för hamburgerdressing nu.

Det är ju iofs inte hennes fel att dom flesta människor verkar vara klappidioter.

Wormzie
2017-08-16, 14:20
Nu har ju antagligen tittarna följt henne under flera år så jag tror inte de får ätstörningar för att hon dissar Red Bull och fyra andra halvdana livsmedel på stående fot i en butik.

Hon har även släppt en kommentarsvideo där hon berättar öppenhjärtigt om upplägget av videon och varför det inte blev så bra. Titta gärna. Hon svamlar en del här också men säger också tydligt och klart att hon alltid är intresserad att lära sig och att man gärna får skicka material osv. Vore ju toppen om alla manliga superexperter kunde göra som hon ber så kommer hon säkert vara mycket kunnigare om något år. Gäller ju bara att vara lite trevlig så läser hon säkert allt. Jag funderar faktiskt själv på att tipsa om lite alternativa sidor som hon antagligen inte läser på.

-UpN-CnuO5g

Kommer inte titta något mer på hennes videor eller läsa något annat. Jag diskuterade bara filmen som tråden baserades på. Varför hon över huvud taget ska berätta för folk vad dom ska handla för livsmedel förstår inte jag då hon uppenbarligen saknar grundläggande kunskap inom ämnet.

ApexProcyon
2017-08-16, 14:22
Varför hon över huvud taget ska berätta för folk vad dom ska handla för livsmedel förstår inte jag då hon uppenbarligen saknar grundläggande kunskap inom ämnet.

Som en vis person sagt på det här forumet: Det krävs en bildad människa för att reservera sin åsikt när denne inte vet tillräckligt.

Hon är för okunnig för att förstå att hon är okunnig.

WHITEFOLKS
2017-08-16, 14:24
Som en vis person sagt på det här forumet: Det krävs en bildad människa för att reservera sin åsikt när denne inte vet tillräckligt.

Hon är för okunnig för att förstå att hon är okunnig.

Hon försöker lägga upp så mycket videos som möjligt. Så länge hon inte går mot sina veganideal eller någon annan sorts moral hon har satt upp så kan hon inte riktigt lägga upp en dålig video.

ApexProcyon
2017-08-16, 14:26
Hon försöker lägga upp så mycket videos som möjligt. Så länge hon inte går mot sina veganideal eller någon annan sorts moral hon har satt upp så kan hon inte riktigt lägga upp en dålig video.

Ja, strategin bakom hennes kanal och blogg är väl samma som Aftonbladets; maximera antalet klick.

MasterChief
2017-08-16, 14:32
Kommer inte titta något mer på hennes videor eller läsa något annat. Jag diskuterade bara filmen som tråden baserades på. Varför hon över huvud taget ska berätta för folk vad dom ska handla för livsmedel förstår inte jag då hon uppenbarligen saknar grundläggande kunskap inom ämnet.

Hon berättar väldigt sällan för folk vad dom ska köpa. Hon berättar vad hon köper och äter. Jag förstår inte varför du ska berätta detta då du uppenbarligen saknar grundläggande kunskap om ämnet.

Visst kan jag fantisera om en värld där endast de som hade kunskapen fick yttra sig. Ofta får jag denna fantasi när jag lyssnat på politiker som står och yrar. Men jag förstår faktiskt varför de pratar...jag förstår också varför Ida Warg pratar.

MasterChief
2017-08-16, 14:33
Som en vis person sagt på det här forumet: Det krävs en bildad människa för att reservera sin åsikt när denne inte vet tillräckligt.

Hon är för okunnig för att förstå att hon är okunnig.

Är du bildad?

MasterChief
2017-08-16, 14:38
En liten snabb koll visar att Ida Warg hade 1,5 miljoner i omsättning 2016. Antagligen mycket högre 2017. Hon hade en extremt hög vinstmarginal vilket gav en miljon i vinst.

ApexProcyon
2017-08-16, 14:50
Är du bildad?

På vilket sätt är min uppfattning om min bildning relevant i sammanhanget?

Jag kan tillräckligt mycket om ämnet för att förstå att hon inte kan särskilt mycket, vilket hon inte heller har utgett sig för. Hennes offentliga person är ett varumärke, inte en dietist.

Wormzie
2017-08-16, 14:54
Hon berättar väldigt sällan för folk vad dom ska köpa. Hon berättar vad hon köper och äter. Jag förstår inte varför du ska berätta detta då du uppenbarligen saknar grundläggande kunskap om ämnet.

Visst kan jag fantisera om en värld där endast de som hade kunskapen fick yttra sig. Ofta får jag denna fantasi när jag lyssnat på politiker som står och yrar. Men jag förstår faktiskt varför de pratar...jag förstår också varför Ida Warg pratar.

Indirekt berättar hon vad du ska och inte ska handla. Förstår du skillnaden i vad det innebär när en offentlig person med en stor följarskara säger saker jämfört med vad en person diskuterar på ett forum?

Osvold
2017-08-16, 15:14
Indirekt berättar hon vad du ska och inte ska handla. Förstår du skillnaden i vad det innebär när en offentlig person med en stor följarskara säger saker jämfört med vad en person diskuterar på ett forum?

Därav min jämförelse med coca cola. Det finns en större mängd offentliga personer som istället marknadsför produkter som tveklöst är hälsovådliga. Sötpotatis, bananer, havreflingor, ekologisk majs är inget varumärke och är istället helt ok mat.

Och att du själv bestämmer vad detta kommer resultera i. När det likaväl kan innebära att flera ungdomar också tänker någon gång till innan de handlar mat och väljer råvaror framför prefabricerat, det är väl rent av en positiv hälsotrend eller något.

Nog för du för all del ha en personlig dispyt med denna tjej men det uttrycker ju sig som du väljer fel strid och ändå väljer att lita på dina fördomar när det inte alls är så illa som du förväntat dig. Ge upp.

WHITEFOLKS
2017-08-16, 15:19
Jag tycker inte det fanns någon större anledning att hetsa upp sig över hennes video, det var bara hennes åsikter och hon sa ingenting som jätteproblematiskt.

Det mest problematiska med den videon om något är glutenfria havregryn (och sen blir det såklart lite fniss att hon köper glutenfria havregryn men havreringar som innehåller gluten) just för att gluten är lite sådär trendnoja som folk inte borde hålla på det om man inte är just glutenintolerant. Annars att inte äta korv, hamburgerdressing eller dricka red bull är skitsamma och de allra flesta äter nog inte sämre om man tar bort dessa ur sitt kostschema.

ApexProcyon
2017-08-16, 15:26
Att någon säger något som går emot Kolozzeums aktuella konsensus gällande kost och/eller träning är som att sticka in en pinne i ett getingbo. Jag är inte förvånad över reaktionerna här.

Jag kan tycka att många som hänger här har en osund syn på kost och träning och ganska dålig koll, den stora skillnaden är att dessa är ännu mer säkra på sin sak än andra självutnämnda experter och rationaliserar sina val hårdare. Nu lägger jag ingen värdering i vilken koll man har (jag är inte särskilt kunnig själv), jag menar mer att en osund inställning kan uppstå när man rationaliserar något osunt med att man "har koll" och därför inte behöver se över något.

Däremot så är det lite underhållande att luta sig tillbaks och se paniken som uppstår när en studie motsäger en annan som folk redan har hunnit anpassa sin diet och träning efter. ;)

trädgårdsmöbel
2017-08-16, 15:44
Att någon säger något som går emot Kolozzeums aktuella konsensus gällande kost och/eller träning är som att sticka in en pinne i ett getingbo. Jag är inte förvånad över reaktionerna här.

Jag kan tycka att många som hänger här har en osund syn på kost och träning och ganska dålig koll, den stora skillnaden är att dessa är ännu mer säkra på sin sak än andra självutnämnda experter och rationaliserar sina val hårdare. Nu lägger jag ingen värdering i vilken koll man har (jag är inte särskilt kunnig själv), jag menar mer att en osund inställning kan uppstå när man rationaliserar något osunt med att man "har koll" och därför inte behöver se över något.

Däremot så är det lite underhållande att luta sig tillbaks och se paniken som uppstår när en studie motsäger en annan som folk redan har hunnit anpassa sin diet och träning efter. ;)

Men skillnaden är nog att "vi" inte hävdar att det är hälsosamt eller propagerar "vår" kosthållning till folk som lever på annat sätt. Det finns nog jävligt få som hävdar att en diet bestående av tex. kosttillskott samt 500g havregryn, 20 ägg, 500g lax och 1kg mager nötfärs om dagen är hälsosamt, men det är bra mat att äta om man vill bli grov och stark.

Sen att det är osunt är liksom skitsamma. Det ger bra protein i stora mängder och man blir grov av det ihop med extremt mycket tung träning (och ev. steroider).

Många av er har en sån enorm sjuklig fixering vid att allt skall vara så jävla hälsosamt hela tiden.

ApexProcyon
2017-08-16, 15:53
Ja, jag menar bara att många rationaliserar sina val med broscience och en sällan skådad självsäkerhet.

Jag tror att hälsofixeringen tenderar att vara mer kvinnlig medan broscience tenderar att vara mer manlig. För majoriteten så är allt finlir helt överflödigt misstänker jag, det finns oftast väldigt mycket att korrigera som ger mer utdelning än finlir. Gör man redan resten rätt och tränar på en väldigt hög nivå så kan finputsning såklart ge det där lilla extra.

Fixering i överhuvudtaget är sällan särskilt vettigt oavsett åt vilket håll det drar. En majoritet av alla tränande skulle nog gynnas av att tona ned besattheten kring "rätt" mat.

svenbanan
2017-08-16, 15:54
Indirekt berättar hon vad du ska och inte ska handla. Förstår du skillnaden i vad det innebär när en offentlig person med en stor följarskara säger saker jämfört med vad en person diskuterar på ett forum?

Vad innebär det?
Hur många tjejer kommer få ätstörningar av att se på det klippet?
Har de stackars tjejerna öht nån chans att klara sig i livet eller är det kört för dem?
Vad händer med de stackars tjejerna som råkar läsa nån okunnig koloits matjournal?
Kommer de bli bulimiker eller anorektiker?

Alla dessa frågor...

Kanske måste vi utlysa undantagstillstånd nu när Ida Warg gjort såna vansinnesuttalanden som att man bör skippa korven.

MasterChief
2017-08-16, 16:01
Därav min jämförelse med coca cola. Det finns en större mängd offentliga personer som istället marknadsför produkter som tveklöst är hälsovådliga. Sötpotatis, bananer, havreflingor, ekologisk majs är inget varumärke och är istället helt ok mat.

Och att du själv bestämmer vad detta kommer resultera i. När det likaväl kan innebära att flera ungdomar också tänker någon gång till innan de handlar mat och väljer råvaror framför prefabricerat, det är väl rent av en positiv hälsotrend eller något.

Nog för du för all del ha en personlig dispyt med denna tjej men det uttrycker ju sig som du väljer fel strid och ändå väljer att lita på dina fördomar när det inte alls är så illa som du förväntat dig. Ge upp.

Stort fett +1 på den.

Wormzie
2017-08-16, 17:13
Vad innebär det?
Hur många tjejer kommer få ätstörningar av att se på det klippet?
Har de stackars tjejerna öht nån chans att klara sig i livet eller är det kört för dem?
Vad händer med de stackars tjejerna som råkar läsa nån okunnig koloits matjournal?
Kommer de bli bulimiker eller anorektiker?

Alla dessa frågor...

Kanske måste vi utlysa undantagstillstånd nu när Ida Warg gjort såna vansinnesuttalanden som att man bör skippa korven.

Stort fett +1 på den.

Det är precis som att man inte pratar gott om rökning eller annat. Det här handlar inte bara om vad Ida Warg pratar om utan vad förebilder i stort förespråkar. Detta är bara ett olyckligt exempel på hur det inte ska vara.

svenbanan
2017-08-16, 17:17
Det är precis som att man inte pratar gott om rökning eller annat. Det här handlar inte bara om vad Ida Warg pratar om utan vad förebilder i stort förespråkar. Detta är bara ett olyckligt exempel på hur det inte ska vara.

Pfft.

Jag tycker det enbart låter som en massa överreagerande.

Hon pratade inte gott om några dåliga råvaror eller matvanor såvitt jag hörde.

shadowfire
2017-08-16, 17:33
Pfft.

Jag tycker det enbart låter som en massa överreagerande.

Hon pratade inte gott om några dåliga råvaror eller matvanor såvitt jag hörde.

Men hon lär ut strunt. Har du själv träffat tjejer som är undernärda och livrädda för kolhydrater och fett? Var får de sin information ifrån tror du? Vad är det som bygger upp deras fobi för kolhydrater och fett t.ex.? Varifrån kommer sockerskräcken, pastaresistensen, citronsyrarädslan, E-nummerfixeringen etc? Läkare? Vården? Lärare? Föräldrar?

Kan det vara så att struntklipp på youtube och struntartiklar på aftonbladet och galamatias på familjeliv.se är en källa för vilseledande information?

WHITEFOLKS
2017-08-16, 17:35
Men hon lär ut strunt. Har du själv träffat tjejer som är undernärda och livrädda för kolhydrater och fett? Var får de sin information ifrån tror du? Vad är det som bygger upp deras fobi för kolhydrater och fett t.ex.? Varifrån kommer sockerskräcken, pastaresistensen, citronsyrarädslan, E-nummerfixeringen etc? Läkare? Vården? Lärare? Föräldrar?

Kan det vara så att struntklipp på youtube och struntartiklar på aftonbladet och galamatias på familjeliv.se är en källa för vilseledande information?

Även om det inte var en optimal video så är det ingen katastrof.

Wormzie
2017-08-16, 17:42
men hon lär ut strunt. Har du själv träffat tjejer som är undernärda och livrädda för kolhydrater och fett? Var får de sin information ifrån tror du? Vad är det som bygger upp deras fobi för kolhydrater och fett t.ex.? Varifrån kommer sockerskräcken, pastaresistensen, citronsyrarädslan, e-nummerfixeringen etc? Läkare? Vården? Lärare? Föräldrar?

Kan det vara så att struntklipp på youtube och struntartiklar på aftonbladet och galamatias på familjeliv.se är en källa för vilseledande information?

+1

blåvitt
2017-08-16, 17:51
Men hon lär ut strunt. Har du själv träffat tjejer som är undernärda och livrädda för kolhydrater och fett? Var får de sin information ifrån tror du? Vad är det som bygger upp deras fobi för kolhydrater och fett t.ex.? Varifrån kommer sockerskräcken, pastaresistensen, citronsyrarädslan, E-nummerfixeringen etc? Läkare? Vården? Lärare? Föräldrar?

Kan det vara så att struntklipp på youtube och struntartiklar på aftonbladet och galamatias på familjeliv.se är en källa för vilseledande information?

Du kanske har lagt märke till att Ida Warg själv är en ung tjej med tidigare matstörningar, så istället för att rikta frustration och ilska mot ett av offren du påstår dig värna om så kanske man ska försöka göra något konstruktivt och inte bara lägga en sån orimlig mängd skuld på en enskild person?

WHITEFOLKS
2017-08-16, 17:52
Du kanske har lagt märke till att Ida Warg själv är en ung tjej med tidigare matstörningar, så istället för att rikta frustration och ilska mot ett av offren du påstår dig värna om så kanske man ska försöka göra något konstruktivt och inte bara lägga en sån orimlig mängd skuld på en enskild person?


Ung tjej är väl att ta i hon är väl runt 30. Resten håller jag med dig om.

BelowAverage
2017-08-16, 17:59
Du kanske har lagt märke till att Ida Warg själv är en ung tjej med tidigare matstörningar, så istället för att rikta frustration och ilska mot ett av offren du påstår dig värna om så kanske man ska försöka göra något konstruktivt och inte bara lägga en sån orimlig mängd skuld på en enskild person?

Eller så kan folk ge fan i att bli självutnämnda profeter när de uppenbarligen saknar kunskap.
Hon som många andra vill försörja sig på att spridda okunskap. Såklart ska dessa kvacksalvare ha mothugg.
Såna som hon lär ut dårskap, tack vare lättvindiga och illa underbyggda påståenden som folk köper rätt uppochned så finns ju en enorm inte bara okunskap utan felaktig "kunskap" med väldigt svartvita åsikter om vad som är nyttigt och inte, hur man bantar och inte.
Jag har svårt att se nyttan i det? Finns ju kunnigt folk som Neuman och Guidol t.ex, bättre att dessa exponeras istället för random profeter på tuben.

blåvitt
2017-08-16, 18:13
Eller så kan folk ge fan i att bli självutnämnda profeter när de uppenbarligen saknar kunskap.
Hon som många andra vill försörja sig på att spridda okunskap. Såklart ska dessa kvacksalvare ha mothugg.
Såna som hon lär ut dårskap, tack vare lättvindiga och illa underbyggda påståenden som folk köper rätt uppochned så finns ju en enorm inte bara okunskap utan felaktig "kunskap" med väldigt svartvita åsikter om vad som är nyttigt och inte, hur man bantar och inte.
Jag har svårt att se nyttan i det? Finns ju kunnigt folk som Neuman och Guidol t.ex, bättre att dessa exponeras istället för random profeter på tuben.

Hon är ingen självutnämnd profet, hon är en bloggare som råkat få en stor skara följare och gör sitt bästa för att skapa innehåll hon tycker är roligt/intressant och viktigt. Jag ser inte heller nyttan i det, men jag ser inte heller nyttan i reaktionerna i och utanför den här tråden. Om folk hade tagit det chill, betett sig som folk mot den stackars kvinnan istället för att stämma in i kollektivet av människor som kallar henne för idiot, och med god ton försökt få fram meddelandet "testa de här källorna till kunskap om näringslära istället" så hade det nog gett betydligt godare resultat än den hetska ton som uppstått istället.

Var. Fucking. Konstruktiva.

WHITEFOLKS
2017-08-16, 18:19
Hon är ingen självutnämnd profet, hon är en bloggare som råkat få en stor skara följare och gör sitt bästa för att skapa innehåll hon tycker är roligt/intressant och viktigt. Jag ser inte heller nyttan i det, men jag ser inte heller nyttan i reaktionerna i och utanför den här tråden. Om folk hade tagit det chill, betett sig som folk mot den stackars kvinnan istället för att stämma in i kollektivet av människor som kallar henne för idiot, och med god ton försökt få fram meddelandet "testa de här källorna till kunskap om näringslära istället" så hade det nog gett betydligt godare resultat än den hetska ton som uppstått istället.

Var. Fucking. Konstruktiva.

Jag håller med dig igen förutom delen om att hon råkade. Hon är en "produkt", hon är inte en sådan som "råkade" bli stor utan det är medvetet arbete bakom det.

blåvitt
2017-08-16, 18:25
Jag håller med dig igen förutom delen om att hon råkade. Hon är en "produkt", hon är inte en sådan som "råkade" bli stor utan det är medvetet arbete bakom det.

Ok, det har jag ingen aning om. Poängen kvarstår, Hon har inte större ansvar än någon annan stor profil, och (som det anmärkts på tidigare) reaktionerna på det här när toppatleter ställer upp i reklamer för Coca-Cola utan att någon reagerar är fullständigt oförståeliga.

BelowAverage
2017-08-16, 18:27
Hon är ingen självutnämnd profet, hon är en bloggare som råkat få en stor skara följare och gör sitt bästa för att skapa innehåll hon tycker är roligt/intressant och viktigt. Jag ser inte heller nyttan i det, men jag ser inte heller nyttan i reaktionerna i och utanför den här tråden. Om folk hade tagit det chill, betett sig som folk mot den stackars kvinnan istället för att stämma in i kollektivet av människor som kallar henne för idiot, och med god ton försökt få fram meddelandet "testa de här källorna till kunskap om näringslära istället" så hade det nog gett betydligt godare resultat än den hetska ton som uppstått istället.

Var. Fucking. Konstruktiva.

Det finns tusentals som hon och fler dyker upp hela tiden. Ska jag föra dialog med allihop? De borde själva ta sig tid att läsa på istället för att spotta ur sig grundlösa påståenden.
Tråden handlar om henne i detta fall. Klart vi kan reagera?
Frågan för mig är, varför får så obildade människor sån gurustarus?
För vanligt folk har inte den blekaste aning och misstar övertygelse för kunskap. De är imo ett symtom av bristande folkbildning.
Jag har inte gjort något mot den stackars människan f.ö. Och de som skickat personangrepp och hot till henne är tomtar. Men deras fel gör inte hennes och hennes likars fel rätt. Det fungerar inte så ;)

MasterChief
2017-08-16, 18:28
Det är precis som att man inte pratar gott om rökning eller annat. Det här handlar inte bara om vad Ida Warg pratar om utan vad förebilder i stort förespråkar. Detta är bara ett olyckligt exempel på hur det inte ska vara.

Om det inte ska vara så här så är jag väldigt nyfiken på din lösning. Människans förmåga att kommunicera och säga vad de vill har ju trots allt funnits ett tag.

WHITEFOLKS
2017-08-16, 18:31
Ok, det har jag ingen aning om. Poängen kvarstår, Hon har inte större ansvar än någon annan stor profil, och (som det anmärkts på tidigare) reaktionerna på det här när toppatleter ställer upp i reklamer för Coca-Cola utan att någon reagerar är fullständigt oförståeliga.

Nää hennes ansvar är enbart på ren moralisk nivå och det hon sa i videon är om möjligt naivt men ingen big deal. Det är ju inte anna skipper nivå på det hela liksom. Hon säger dessutom att det är vad hon köper/inte köper och det är vad jag kan se inte sponsrade produkter.

Hela diskussion är väldigt urspårad nu, videon var inte bra men ingen katastrof, reaktionerna från folk på den videon var överdrivna men inte otippade (Det är internet) och hans svarsvideo var överdriven men inte otippad (det är internet). Att vi sedan sitter här och diskuterar diskussionen är väl inte heller så otippat (Det är internet).

Men ungefär nu borde den väl ta slut :D

ApexProcyon
2017-08-16, 18:32
Frågan för mig är, varför får så obildade människor sån gurustarus?
För vanligt folk har inte den blekaste aning och misstar övertygelse för kunskap. De är imo ett symtom av bristande folkbildning.


Jag tar och rycker upp ett citat från visdomens brunn. ;)


Nyanserad och tråkig fakta säljer inget, det gör däremot Sanningar.

Cyniker som jag är så har jag lärt mig att merparten av alla människor är helt ointresserade av fakta och sanning, det absolut viktigaste är övertygelse och känslor. Frågan är hur man ska paketera fakta så att det mottas med övertygelse och känsla.

Angående bristande folkbildning så vet jag inte om jag håller med, vid datorn så har folk hela världens kunskaper till sitt förfogande. Det saknas helt enkelt intresse hos gemene person att lära sig saker.

Om viljan saknas så finns det inte mycket att göra.

blåvitt
2017-08-16, 18:32
Det finns tusentals som hon och fler dyker upp hela tiden. Ska jag föra dialog med allihop? De borde själva ta sig tid att läsa på istället för att spotta ur sig grundlösa påståenden.
Tråden handlar om henne i detta fall. Klart vi kan reagera?
Frågan för mig är, varför får så obildade människor sån gurustarus?
För vanligt folk har inte den blekaste aning och misstar övertygelse för kunskap. De är imo ett symtom av bristande folkbildning.
Jag har inte gjort något mot den stackars människan f.ö. Och de som skickat personangrepp och hot till henne är tomtar. Men deras fel gör inte hennes och hennes likars fel rätt. Det fungerar inte så ;)

Nej, men alla som sitter och eldar upp sig och blir förbannade bidrar ju till den kollektiva reaktion som tar sin spets i hatiska kommentarer som riktas mot henne. En hatvåg består ju inte bara av människorna som direkt uttrycker hemska saker mot henne.

Jag vet inte varför människor som inte har koll får guru-status, det är lite sorgligt, men försök sprida vettigare källor i de kanaler som dessa "gurus" fans rör sig i med en konstruktiv ton istället för att sitta och klaga högljutt här. Annars blir det bara en grupprunk av människor som klagar på att folk inte har koll på kost och hälsa men inte gör något för att dela med sig av bättre information.

BelowAverage
2017-08-16, 18:39
Jag tar och rycker upp ett citat från visdomens brunn. ;)



Cyniker som jag är så har jag lärt mig att merparten av alla människor är helt ointresserade av fakta och sanning, det absolut viktigaste är övertygelse och känslor. Frågan är hur man ska paketera fakta så att det mottas med övertygelse och känsla.

Angående bristande folkbildning så vet jag inte om jag håller med, vid datorn så har folk hela världens kunskaper till sitt förfogande. Det saknas helt enkelt intresse hos gemene person att lära sig saker.

Brist på intresse eller förskansad kunskap - oavsett vad, folk kan väldigt lite om kost / hälsa / medicin. Och de uttalar sig gärna kategoriskt.
Brukar bli kul i lunchrummen, och då jobbar jag ändå i vården, man kunde tro folk där skulle veta bättre. Men även här ointresse och tvärsäkra sanningar.

Nej, men alla som sitter och eldar upp sig och blir förbannade bidrar ju till den kollektiva reaktion som tar sin spets i hatiska kommentarer som riktas mot henne. En hatvåg består ju inte bara av människorna som direkt uttrycker hemska saker mot henne.

Jag vet inte varför människor som inte har koll får guru-status, det är lite sorgligt, men försök sprida vettigare källor i de kanaler som dessa "gurus" fans rör sig i med en konstruktiv ton istället för att sitta och klaga högljutt här. Annars blir det bara en grupprunk av människor som klagar på att folk inte har koll på kost och hälsa men inte gör något för att dela med sig av bättre information.

Låt gärna bli att lägga ansvaret på bl.a mig för hatstormen hon fått. Jag har inte ens deltagit förrän nu.
Folk är arslen på internet, tror du det lär förändras sålänge vi kan vara anonyma?

Jag försöker informera folk om imo "bättre källor" när såna tillfällen ges. Dock känner jag inte att jag behöver upplysa folk i just den här tråden. Jag stör mig ändå på usla gurus, hon är en av dem. Varför folk som hon får publicitet är ju dock en intressant fråga. Tror tvättbjörnen är rätt på det tyvärr - enkla, svepande sanningar säljer. Komplext är jobbigt och onödigt.

ApexProcyon
2017-08-16, 18:41
Brist på intresse eller förskansad kunskap - oavsett vad, folk kan väldigt lite om kost / hälsa / medicin. Och de uttalar sig gärna kategoriskt.
Brukar bli kul i lunchrummen, och då jobbar jag ändå i vården, man kunde tro folk där skulle veta bättre. Men även här ointresse och tvärsäkra sanningar.


Vården är nästan värre än genomsnittet vad jag upplevt. Många som överskattar sina kunskaper och ser sig som självutnämnda experter inom allt som har med människokroppen att göra bara för att dom landat på en anställning inom vården.

blåvitt
2017-08-16, 18:45
Låt gärna bli att lägga ansvaret på bl.a mig för hatstormen hon fått. Jag har inte ens deltagit förrän nu.
Folk är arslen på internet, tror du det lär förändras sålänge vi kan vara anonyma?

Jag försöker informera folk om imo "bättre källor" när såna tillfällen ges. Dock känner jag inte att jag behöver upplysa folk i just den här tråden. Jag stör mig ändå på usla gurus, hon är en av dem. Varför folk som hon får publicitet är ju dock en intressant fråga. Tror tvättbjörnen är rätt på det tyvärr - enkla, svepande sanningar säljer. Komplext är jobbigt och onödigt.

Jag har inte anklagat dig för någonting, skriver generellt om reaktionerna på videon, bl.a. i den här tråden. Gött att du gör vad du kan.

Du och björnen har nog rätt. Att Ida Warg blir läst av fler än Gudi lär vara grundat i samma sak som att folk läser generiska deckare och tittar på marvelfilmer :D

MasterChief
2017-08-16, 18:46
Men hon lär ut strunt. Har du själv träffat tjejer som är undernärda och livrädda för kolhydrater och fett? Var får de sin information ifrån tror du? Vad är det som bygger upp deras fobi för kolhydrater och fett t.ex.? Varifrån kommer sockerskräcken, pastaresistensen, citronsyrarädslan, E-nummerfixeringen etc? Läkare? Vården? Lärare? Föräldrar?

Kan det vara så att struntklipp på youtube och struntartiklar på aftonbladet och galamatias på familjeliv.se är en källa för vilseledande information?

Men hur många videos har du sett? Är din dom ett resultat av att ha studerat alla hennes matvideos eller enbart denna? För när du säger att hon lär ut strunt så kan ju en läsare av forumet dra slutsatsen att Ida Warg alltid pratar strunt. Och så är det inte. Och varför börjar du prata om ätstörningar och Ida Warg? Alltså, börja först med att gå igenom hennes material innan du göra såna kopplingar. Jag har tidigare i tråden lagt in en del där hon svarar tjejer angående ätstörningar. Ida Warg vräker sig i kolhydrater vilket är kul att se i dagens kostklimat.

Har du sett hennes efterföljande video där hon förklarar att upplägget blev misslyckat och att hon gärna tar emot material som motbevisar henne? Varför nämner du inte det? Är det inte relevant? Hon säger rakt ut att hon vill lära mer.

Jag vet inte heller vilken bekantskapskrets du har men jag hör aldrig kollegor, vänner, bekanta sitta och oja sig över tex E-ämnen.

MasterChief
2017-08-16, 18:50
Men ungefär nu borde den väl ta slut :D

Ja, jag ger upp nu. Jag har inget mer att säga och som jag inte sagt 100 gånger.

svenbanan
2017-08-16, 18:51
Men hon lär ut strunt. Har du själv träffat tjejer som är undernärda och livrädda för kolhydrater och fett? Var får de sin information ifrån tror du? Vad är det som bygger upp deras fobi för kolhydrater och fett t.ex.? Varifrån kommer sockerskräcken, pastaresistensen, citronsyrarädslan, E-nummerfixeringen etc? Läkare? Vården? Lärare? Föräldrar?

Kan det vara så att struntklipp på youtube och struntartiklar på aftonbladet och galamatias på familjeliv.se är en källa för vilseledande information?

Jadå, jag har varit tränare för flera tjejer som haft ätstörningar. Så nog har jag lite koll på hur det kan te sig. Men det hör väl knappast hit eller? Det är ju inte så att jag påstår att anorexia inte existerar...

Det jag påstår är att det cirkulerar så innihelvet många videos som är extremt mycket värre än denna videon. Så vad är poängen med att hacka på just denna? Finns det nån slags belägg alls för att en video lik denna faktiskt bidrar till den problematiken?

Hacka på nån som faktiskt sprider en massa skrämselpropaganda istället. Det här verkar mest handla om nån som inte har särskilt bra koll på läget och ändå tycker att hon ska utnyttja sin plattform till att sprida det hon tror på. Hon verkar inte ha nån dold agenda som går ut på att sälja egna tveksamma preparat eller nåt sånt.

Det hon verkar vilja sprida är att "sluta äta kött" och "sluta äta mat med massa konstiga tillsatser och laga istället maten själv från vettiga råvaror". Det är verkligen ett uruselt budskap... *facepalm*

Visst att hon snackar ur arslet gällande flera av de sakerna hon påstod. Men lycka till med att hitta nån youtubevideo öht som inte är nerlusad med en massa dravel, subjektiva åsikter som presenteras som sanningar och allmänt skitsnack. Knappast unikt för denna videon.

blåvitt
2017-08-16, 18:53
Nää hennes ansvar är enbart på ren moralisk nivå och det hon sa i videon är om möjligt naivt men ingen big deal. Det är ju inte anna skipper nivå på det hela liksom. Hon säger dessutom att det är vad hon köper/inte köper och det är vad jag kan se inte sponsrade produkter.

Hela diskussion är väldigt urspårad nu, videon var inte bra men ingen katastrof, reaktionerna från folk på den videon var överdrivna men inte otippade (Det är internet) och hans svarsvideo var överdriven men inte otippad (det är internet). Att vi sedan sitter här och diskuterar diskussionen är väl inte heller så otippat (Det är internet).

Men ungefär nu borde den väl ta slut :D

Håller med rakt igenom :)

svenbanan
2017-08-16, 18:56
Nää hennes ansvar är enbart på ren moralisk nivå och det hon sa i videon är om möjligt naivt men ingen big deal. Det är ju inte anna skipper nivå på det hela liksom. Hon säger dessutom att det är vad hon köper/inte köper och det är vad jag kan se inte sponsrade produkter.

Hela diskussion är väldigt urspårad nu, videon var inte bra men ingen katastrof, reaktionerna från folk på den videon var överdrivna men inte otippade (Det är internet) och hans svarsvideo var överdriven men inte otippad (det är internet). Att vi sedan sitter här och diskuterar diskussionen är väl inte heller så otippat (Det är internet).

Men ungefär nu borde den väl ta slut :D

Hehe. Inte ofta jag håller med deppbjörnen. Men här slog du huvet på spiken... :)

shadowfire
2017-08-16, 18:59
Även om det inte var en optimal video så är det ingen katastrof.

Självklart inte. Var kritiken katastrof menar du?

Du kanske har lagt märke till att Ida Warg själv är en ung tjej med tidigare matstörningar, så istället för att rikta frustration och ilska mot ett av offren du påstår dig värna om så kanske man ska försöka göra något konstruktivt och inte bara lägga en sån orimlig mängd skuld på en enskild person?

Jag riktar ingen kritik mot henne som person, jag ser bara inte varför det görs så stor grej av att hon får kritik för att hon sprider strunt. Hon är ju inte ensam om det och t.ex. en person som Jonas Colting får ju sig en slevning han med om han (när han) sprider strunt.

blåvitt
2017-08-16, 19:01
Jag riktar ingen kritik mot henne som person, jag ser bara inte varför det görs så stor grej av att hon får kritik för att hon sprider strunt. Hon är ju inte ensam om det och t.ex. en person som Jonas Colting får ju sig en slevning han med om han (när han) sprider strunt.

Pga hur kritiken tedde sig och omfattningen av den :) Jonas Colting har aldrig fått i närheten av samma slev.

shadowfire
2017-08-16, 19:02
Men hur många videos har du sett? Är din dom ett resultat av att ha studerat alla hennes matvideos eller enbart denna? För när du säger att hon lär ut strunt så kan ju en läsare av forumet dra slutsatsen att Ida Warg alltid pratar strunt. Och så är det inte. Och varför börjar du prata om ätstörningar och Ida Warg? Alltså, börja först med att gå igenom hennes material innan du göra såna kopplingar. Jag har tidigare i tråden lagt in en del där hon svarar tjejer angående ätstörningar. Ida Warg vräker sig i kolhydrater vilket är kul att se i dagens kostklimat.

Har du sett hennes efterföljande video där hon förklarar att upplägget blev misslyckat och att hon gärna tar emot material som motbevisar henne? Varför nämner du inte det? Är det inte relevant? Hon säger rakt ut att hon vill lära mer.

Jag vet inte heller vilken bekantskapskrets du har men jag hör aldrig kollegor, vänner, bekanta sitta och oja sig över tex E-ämnen.

Jag har inte sett fler videos, jag har sett en video där man sprider strunt, vilket har bemötts med kritik - och ställer mig frågande till varför man inte ska kritisera det?

Jag har ingen aning om vem människan är och har ingen kritik mot henne som person - jag förstår bara inte varför man ska göra ett undantag med just henne och hennes videos när i praktiken alla som är offentliga på medier som t.ex. youtube åker på stora sleven om man sprider dynga. Påverkar man dessutom ungdomar som kanske inte har lärt sig tänka rationellt ännu så är det ju ännu viktigare att det man går ut med stämmer.

Det är kanon att hon tagit åt sig av kritiken - så varför diskuterar vi då att det var fel att kritisera henne?

WHITEFOLKS
2017-08-16, 19:07
Pga hur kritiken tedde sig och omfattningen av den :) Jonas Colting har aldrig fått i närheten av samma slev.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=223894

Finns lite andra trådar om han också. Nog har han fått smaka också men visst blir definitionsfråga om det är samma slev eller en stekspade.

shadowfire
2017-08-16, 19:08
Pga hur kritiken tedde sig och omfattningen av den :) Jonas Colting har aldrig fått i närheten av samma slev.

Han har ju också fått en tråd här på kolo efter (ännu ett) kontroversiellt uttalande och blivit duktigt sågad i diverse kost- och byggarbloggar mm. Där har jag däremot inte sett att han har gått ut och gjort en pudel efteråt, utan han bara kör sitt race mig veterligen (och lär åka på mer kritik) :)

Jag tyckte matgeeks kritik var saklig och informativ och syftade inte åt att såga henne vid fotknölarna som person, utan tvärtom informerade han ju en hel utöver hennes påståenden om vissa delar. Sådana inlägg tycker jag är riktigt bra i dagsläget när det sprids mycket myter och felaktigheter, på samma sätt som jag tycker det är bra att Guidol & co tar sig tiden att sakligt presentera vad vetenskapen säger och slå hål på myter och korridorssnack.

svenbanan
2017-08-16, 19:09
Det är kanon att hon tagit åt sig av kritiken - så varför diskuterar vi då att det var fel att kritisera henne?

Den videon är inte särskilt usel jämfört med massor av andra videos.

Den har av någon anledning ändå fått sjukt mycket uppmärksamhet, och väldigt många har velat kritisera just denna video.

Varför är just denna video värd att kritisera och inte alla de andra femtioelva som dyker upp dagligen, och som dessutom har mycket värre budskap?

Det är det som är anledningen till att jag öht bemödat mig med att kommentera i denna tråden i alla fall.

blåvitt
2017-08-16, 19:11
Han har ju också fått en tråd här på kolo efter (ännu ett) kontroversiellt uttalande och blivit duktigt sågad i diverse kost- och byggarbloggar mm. Där har jag däremot inte sett att han har gått ut och gjort en pudel efteråt, utan han bara kör sitt race mig veterligen (och lär åka på mer kritik) :)

Jag tyckte matgeeks kritik var saklig och informativ och syftade inte åt att såga henne vid fotknölarna som person, utan tvärtom informerade han ju en hel utöver hennes påståenden om vissa delar. Sådana inlägg tycker jag är riktigt bra i dagsläget när det sprids mycket myter och felaktigheter, på samma sätt som jag tycker det är bra att Guidol & co tar sig tiden att sakligt presentera vad vetenskapen säger och slå hål på myter och korridorssnack.

Att stå och himla med ögonen, slå sig för pannan och stå och halvskrika om hur korkad video någon annan har gjort är enligt mig inte sakligt. Särskilt inte med tanke på maten han själv lagar och rekommenderar på sin kanal.

Resten håller jag med om :)

shadowfire
2017-08-16, 19:14
Den videon är inte särskilt usel jämfört med massor av andra videos.

Den har av någon anledning ändå fått sjukt mycket uppmärksamhet, och väldigt många har velat kritisera just denna video.

Varför är just denna video värd att kritisera och inte alla de andra femtioelva som dyker upp dagligen, och som dessutom har mycket värre budskap?

Det är det som är anledningen till att jag öht bemödat mig med att kommentera i denna tråden i alla fall.

Jag tycker alla sådana videos ska kritiseras, sedan är det klart att ju större publik och massa man når, desto viktigare att det man säger är underbyggt. En person med 20 följare på youtube får kanske inte samma uppmärksamhet, medan sockerfilmen som når ut till en stor del av landets tv-tittande befolkning kanske är mer utsatt för granskning och bemötande.

Jag tycker det är så att vi är generellt för dåliga på att bemöta felaktigheter och osanningar överlag och tyvärr är en "fiende" i det hela massmedia som prioriterar att sälja rubriker, snarare än att belysa fakta.

svenbanan
2017-08-16, 19:20
Jag tycker alla sådana videos ska kritiseras, sedan är det klart att ju större publik och massa man når, desto viktigare att det man säger är underbyggt. En person med 20 följare på youtube får kanske inte samma uppmärksamhet, medan sockerfilmen som når ut till en stor del av landets tv-tittande befolkning kanske är mer utsatt för granskning och bemötande.

Jag tycker det är så att vi är generellt för dåliga på att bemöta felaktigheter och osanningar överlag och tyvärr är en "fiende" i det hela massmedia som prioriterar att sälja rubriker, snarare än att belysa fakta.

Det intressanta är (i mina ögon) att just denna videon verkar ha triggat igång så väldigt många att komma med kritik.

Min bild är att det finns sådana som har betydligt fler följare och som har kommit med videos där de sprider betydligt mycket värre budskap men som ändå inte fått lika många negativa reaktioner.

Innehållet i denna videon är i mina ögon i stort sett harmlöst. Följer man de råd hon ger i videon lär man inte riskera att drabbas av en massa undernäring eller nåt annat otrevligt.

BelowAverage
2017-08-16, 19:21
Jag tycker alla sådana videos ska kritiseras, sedan är det klart att ju större publik och massa man når, desto viktigare att det man säger är underbyggt. En person med 20 följare på youtube får kanske inte samma uppmärksamhet, medan sockerfilmen som når ut till en stor del av landets tv-tittande befolkning kanske är mer utsatt för granskning och bemötande.

Jag tycker det är så att vi är generellt för dåliga på att bemöta felaktigheter och osanningar överlag och tyvärr är en "fiende" i det hela massmedia som prioriterar att sälja rubriker, snarare än att belysa fakta.

Detta, bemöt felaktigheter med kritik. Sen varför just hon gick viralt vet jag inte. Jag deltar inte aktivt i guru-communityn. Detta såg jag i FB flödet igen och igen, samt tråden på kolo.
Låt det straffa sig att häva ur sig bull. Och ryggdunkas när folk faktiskt läst på. Jag gillar att folk vill sprida kunskap men det vore ju fint om de då också har kunskap att dela med sig av och inte brainfarts.
Sen kommer alltid något klipp vara det som går viralt, alla gör det inte. Och det mest spridda lär ocksä få mest kritik.
Iofs kritiken i denna tråd når väl de redan "frälsta" och har nog noll verkan.

shadowfire
2017-08-16, 19:24
Det intressanta är (i mina ögon) att just denna videon verkar ha triggat igång så väldigt många att komma med kritik.

Min bild är att det finns sådana som har betydligt fler följare och som har kommit med videos där de sprider betydligt mycket värre budskap men som ändå inte fått lika många negativa reaktioner.

Innehållet i denna videon är i mina ögon i stort sett harmlöst. Följer man de råd hon ger i videon lär man inte riskera att drabbas av en massa undernäring eller nåt annat otrevligt.

Jag tycker det snarare är märkligt att inte andra har fått mer kritik i sådana fall. Inte att just hon fått kritik. Som sagt så Colting bara som exempel har fått sleven av Träningslära, här på kolo, i andra kostforum, bloggar, etc. Kostdoktorn likaså. Hon den där LCHF-predikanten vad hon nu hette åkte på sleven i Aftonbladet och andra tidsskrifter. Zytiomerska (stavning?) ännu ett exempel.

Ingen av deras råd kanske heller är något man dör av. Det som skiljer dem åt möjligen är att vad jag har förstått så har Ida en yngre publik.

shadowfire
2017-08-16, 19:26
Är det någon som har fått stora sleven så är det väl Axon i sådana fall :)
DÄR kan vi prata kritik och hatstorm :P

Leeee
2017-08-16, 19:29
Tog närmare titt på Ida, hon driver ju en hälsokost affär, och gör reklam för matvaror i videos, klart hon kritiserar vanliga varor för att få kunder handla från henne

svenbanan
2017-08-16, 19:33
Jag tycker det snarare är märkligt att inte andra har fått mer kritik i sådana fall. Inte att just hon fått kritik. Som sagt så Colting bara som exempel har fått sleven av Träningslära, här på kolo, i andra kostforum, bloggar, etc. Kostdoktorn likaså. Hon den där LCHF-predikanten vad hon nu hette åkte på sleven i Aftonbladet och andra tidsskrifter. Zytiomerska (stavning?) ännu ett exempel.

Ingen av deras råd kanske heller är något man dör av. Det som skiljer dem åt möjligen är att vad jag har förstått så har Ida en yngre publik.

Alla dessa du radade upp är väl otroligt mycket mer kända än denna Ida Warg och därför rimligt att de får fler mothugg om de kommer med bullshit? Jag har då i alla fall aldrig hört talas om den här bloggarbruden förut.

Vem orkar dela ut kritik på allt man slösurfar sig igenom och tycker är dynga? Brukar du skriva insändare varje gång du ser TV-shop komma med en ny träningsprodukt med massa påståenden som nästan garanterat är rena lögner? Jag brukar mest byta kanal och muttra för mig själv.

Men av nån anledning ville jättemånga berätta att just denna videon var jättedålig. Trots att grundbudskapet inte alls var jättedåligt dessutom.

Leeee
2017-08-16, 19:38
Nu har ju antagligen tittarna följt henne under flera år så jag tror inte de får ätstörningar för att hon dissar Red Bull och fyra andra halvdana livsmedel på stående fot i en butik.

Hon har även släppt en kommentarsvideo där hon berättar öppenhjärtigt om upplägget av videon och varför det inte blev så bra. Titta gärna. Hon svamlar en del här också men säger också tydligt och klart att hon alltid är intresserad att lära sig och att man gärna får skicka material osv. Vore ju toppen om alla manliga superexperter kunde göra som hon ber så kommer hon säkert vara mycket kunnigare om något år. Gäller ju bara att vara lite trevlig så läser hon säkert allt. Jag funderar faktiskt själv på att tipsa om lite alternativa sidor som hon antagligen inte läser på.

-UpN-CnuO5g

Nu tycker jag synd om tjejen, hon har aldrig påstått sig vara medisinskt utbildad, lyssnar man på henne får man väl avgöra själv vad man tar till sig,

blåvitt
2017-08-16, 19:42
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=223894

Finns lite andra trådar om han också. Nog har han fått smaka också men visst blir definitionsfråga om det är samma slev eller en stekspade.

Är det någon som har fått stora sleven så är det väl Axon i sådana fall :)
DÄR kan vi prata kritik och hatstorm :P

Ja, men det är ju skillnad på att få en tråd på kolozzeum med människor som trycker till en och den storm Warg har fått smaka på, imo. Det är reaktionen i stort som jag, i min tur, reagerar på.

Sverker
2017-08-16, 19:56
Jag tog bort några inlägg. Håll god ton i tråden nu.

WHITEFOLKS
2017-08-16, 20:08
Ja, men det är ju skillnad på att få en tråd på kolozzeum med människor som trycker till en och den storm Warg har fått smaka på, imo. Det är reaktionen i stort som jag, i min tur, reagerar på.

Jaha ja jag vet inte, kan väl säkert gräva fram någon antivideo mot han också. Jag tror iaf inte att han har varit helt förskonad från kritik. Sen är hennes publik nog lite mer.. unga också. Det är mycket hiss/diss, bra/anus, hata/älska.

Tror inte det har så jättemycket med kön eller liknande att göra utan hon gav sig in på ett "känsligt ämne" (kost) bland utåtagerande viewers (unga).