handdator

Visa fullständig version : Käkmuskler


Outchasted
2017-08-12, 15:36
Har en lite annorlunda fråga gällande träning. Har under ett år nu tuggat tuggummi nästan varje dag o ser en stor skillnad i käkens muskelatur. Men börjar undra hur man ska träna för att få en så stor muskel som möjligt i käken. Man kanske skulle byta tuggummit till något svårare såsom tillexempel hubba bubbla, och köra färre men tyngre tuggningar. För känns som att bara tugga tuggummi i några timmar nästan varje dag borde räknas mer som cardio?
Man kanske även ska ha "vilodagar" från träningen. Och bara äta normalt dem dagarna?

Skickat från min E6853 via Tapatalk

Bob90
2017-08-12, 15:39
:d

Det finns ju alltid "Jawzrsize" att köpa :naughty:

Konradsson
2017-08-12, 15:47
Finns trådar:
www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=221995
www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=188553

Frågenarkomanen
2017-08-12, 16:09
Känns som att amfetamin borde ge en rätt bra TUT och pump i käkmusklerna. Att tjackpundare sedan är tunna och undernärda handlar mer om lågt protein- och energiintag.


Uppmanar inte till någonting men ärligt talat så måste man antagligen ta till olagliga metoder för att få någon särskild tillväxt i käkarna ...

Diomedea exulans
2017-08-12, 16:45
Uppmanar inte till någonting men ärligt talat så måste man antagligen ta till olagliga metoder för att få någon särskild tillväxt i käkarna ...

Varför då, egentligen? Borde det inte gå att få dem att växa genom att göra t ex 10 set om 6-12 reps två gånger i veckan med hårda tuggningar? Jag menar, det finns väl ganska exakt noll personer på planeten som prövat det någon längre tid?

Det blir nog problem att hitta något som är så svårtuggat men inte förstör tänderna.

Undrar om käkmusklerna är som vaderna - gjorda för extrem uthållighet - eller mer normalexplosiva? Tror nog vi är gjorda att göra färre tuggningar än steg per dag. Om man räknar in käkrörelser från pratande är kanske käkarna gjorda för betydligt högre volym...

jcs
2017-08-12, 17:04
Man kan hänga vikter i ett gummiband i underkäken.:d

Frågenarkomanen
2017-08-12, 18:14
Varför då, egentligen? Borde det inte gå att få dem att växa genom att göra t ex 10 set om 6-12 reps två gånger i veckan med hårda tuggningar? Jag menar, det finns väl ganska exakt noll personer på planeten som prövat det någon längre tid?

Det blir nog problem att hitta något som är så svårtuggat men inte förstör tänderna.

Undrar om käkmusklerna är som vaderna - gjorda för extrem uthållighet - eller mer normalexplosiva? Tror nog vi är gjorda att göra färre tuggningar än steg per dag. Om man räknar in käkrörelser från pratande är kanske käkarna gjorda för betydligt högre volym... Det finns sju miljarder människor på jorden och inte ett enda exempel på någon som erhållit signifikant hypertrofi i specifikt käkarna.

Kroppsbyggare som gått på AAS och tillväxt och peptider får självklart lite större käkmuskler men som sagt: ingen signifikant i jämförelse med att bara träna vanligt och dopa sig.


Som hjärtat - det blir något större om man använder det hela tiden, men det krävs sjukdom eller doping för signifikant förstoring.


Med tanke på att det finns sju miljarder människor så har säker någon en mutation som ger större käkar (myostatinmissfoster t ex), men nu gällde det att träna sig till käkmuskler.

Frågenarkomanen
2017-08-12, 18:18
Tom Platz är ett bra exempel på stora käknuskler, men han har knappast tränat sig till det.


Doping + protein helt enkelt.

Tristan1
2017-08-12, 19:10
Tom Platz är ett bra exempel på stora käknuskler, men han har knappast tränat sig till det.


Doping + protein helt enkelt.

Högt testo

Outchasted
2017-08-12, 19:19
Varför då, egentligen? Borde det inte gå att få dem att växa genom att göra t ex 10 set om 6-12 reps två gånger i veckan med hårda tuggningar? Jag menar, det finns väl ganska exakt noll personer på planeten som prövat det någon längre tid?

Det blir nog problem att hitta något som är så svårtuggat men inte förstör tänderna.

Undrar om käkmusklerna är som vaderna - gjorda för extrem uthållighet - eller mer normalexplosiva? Tror nog vi är gjorda att göra färre tuggningar än steg per dag. Om man räknar in käkrörelser från pratande är kanske käkarna gjorda för betydligt högre volym...Kommer ihåg en Youtube video där en kille visade en övning som va tung för käken. Han la sig på marken. La händerna under hakan och tryckte med hjälp av nacken så att huvudet trycker hårt emot golvet/händerna. Sedan skulle kan försöka lyfta hela huvudet med käkmuskler.
Vet ej om det går att fatta när jag skriver. Ska försöka hitta videon så kan jag länka den

Skickat från min E6853 via Tapatalk

baktung
2017-08-12, 19:52
Kommer ihåg en Youtube video där en kille visade en övning som va tung för käken. Han la sig på marken. La händerna under hakan och tryckte med hjälp av nacken så att huvudet trycker hårt emot golvet/händerna. Sedan skulle kan försöka lyfta hela huvudet med käkmuskler.
Vet ej om det går att fatta när jag skriver. Ska försöka hitta videon så kan jag länka den

Skickat från min E6853 via Tapatalk

Ett sätt är väl att bara trycka uppåt med handen på underkäken samtidigt som man försöker öppna munnen. Helst bör man se till så att huvudet inte kan röra sig uppåt.

Diomedea exulans
2017-08-12, 19:56
Kommer ihåg en Youtube video där en kille visade en övning som va tung för käken. Han la sig på marken. La händerna under hakan och tryckte med hjälp av nacken så att huvudet trycker hårt emot golvet/händerna. Sedan skulle kan försöka lyfta hela huvudet med käkmuskler.
Vet ej om det går att fatta när jag skriver. Ska försöka hitta videon så kan jag länka den

Skickat från min E6853 via Tapatalk

Ett sätt är väl att bara trycka uppåt med handen på underkäken samtidigt som man försöker öppna munnen. Helst bör man se till så att huvudet inte kan röra sig uppåt.

Fast blir det rätt muskel? Den som ger knölar på kinderna är väl den som stänger munnen?

baktung
2017-08-12, 20:30
Fast blir det rätt muskel? Den som ger knölar på kinderna är väl den som stänger munnen?

Nån muskel blir det i alla fall. Vi utvecklar förstås hela käkpartiet!

Annars kan man ta tag i tänderna på underkäken och dra nedåt medan man försöker stänga. Då tränas antagonisterna. Men just den där peaken på käken tränas ju bara när man biter ihop sista biten?

Diomedea exulans
2017-08-12, 20:32
Nån muskel blir det i alla fall. Vi utvecklar förstås hela käkpartiet!

Försökte känna var det stramar när jag öppnar käken mot motstånd, tyckte mest det var på undersidan av underkäken... För mycket hypertrofi där, och man ser ut som en pelikan!

Bob90
2017-08-12, 20:47
En variant kan ju vara att köpa det segaste, billigaste skräp-styckbiten man kan hitta i affären också :d

baktung
2017-08-12, 20:48
En variant kan ju vara att köpa det segaste, billigaste skräp-styckbiten man kan hitta i affären också :d

Ja, ska man träna den där peaken måste det helt klart vara en tuggövning, det är jag övertygad om. Något man har i munnen och tuggar på och sedan försöker öka motståndet med tiden. Tuggleksaker för hundar kanske?

Frågenarkomanen
2017-08-12, 21:16
Kommer ihåg en Youtube video där en kille visade en övning som va tung för käken. Han la sig på marken. La händerna under hakan och tryckte med hjälp av nacken så att huvudet trycker hårt emot golvet/händerna. Sedan skulle kan försöka lyfta hela huvudet med käkmuskler.
Vet ej om det går att fatta när jag skriver. Ska försöka hitta videon så kan jag länka den

Skickat från min E6853 via Tapatalk

Det där blir ju inte träning av käkarna utan av hals-/nackmusklerna.

De ökände Zope Capone tränade nacken ordentligt med kablar runt huvudet. Syftet med större halsmuskler är dock oklart

Konradsson
2017-08-12, 21:45
Fast blir det rätt muskel? Den som ger knölar på kinderna är väl den som stänger munnen?

Det är m masseter du vill träna. Det är den största tuggmuskeln, och sitter längst ut på käkbenet.

Här beskrivs en case report av masseter hypertrofi: http://www.njms.in/article.asp?issn=0975-5950 (http://www.njms.in/article.asp?issn=0975-5950;year=2011;volume=2;issue=1;spage=96;epage=99; aulast=Singh)
Här är en bild på patienten:
http://www.njms.in/articles/2011/2/1/images/NatlJMaxillofacSurg_2011_2_1_96_85865_f1.jpg

Bob90
2017-08-12, 22:02
Ja, ska man träna den där peaken måste det helt klart vara en tuggövning, det är jag övertygad om. Något man har i munnen och tuggar på och sedan försöker öka motståndet med tiden. Tuggleksaker för hundar kanske?

Frågan är ju också vilket repsintervall man ska köra. Har tuggmusklerna långsamma eller snabba fibrer?

Anders The Peak
2017-08-13, 07:58
Antar att det är det här som vill uppnås:

http://2.bp.blogspot.com/_EzNSj96gBWM/TQ7Yz0gUURI/AAAAAAAAAMw/2lh2VVJ02Rk/s1600/BP1.jpg

HenrikJ
2017-08-13, 11:22
Har en lite annorlunda fråga gällande träning. Har under ett år nu tuggat tuggummi nästan varje dag o ser en stor skillnad i käkens muskelatur. Men börjar undra hur man ska träna för att få en så stor muskel som möjligt i käken. Man kanske skulle byta tuggummit till något svårare såsom tillexempel hubba bubbla, och köra färre men tyngre tuggningar. För känns som att bara tugga tuggummi i några timmar nästan varje dag borde räknas mer som cardio?
Man kanske även ska ha "vilodagar" från träningen. Och bara äta normalt dem dagarna?

Skickat från min E6853 via Tapatalk

Hubba Bubba är det ju dessutom socker i, så du kan samtidigt köra ett Vipeholmsexperiment på dig själv ;)

Konradsson
2017-08-13, 11:40
Antar att det är det här som vill uppnås:

http://2.bp.blogspot.com/_EzNSj96gBWM/TQ7Yz0gUURI/AAAAAAAAAMw/2lh2VVJ02Rk/s1600/BP1.jpg

Ingen vill uppnå det där, eftersom det är photoshoppat. Kolla på tanden mitt i tandraden. Man har kopierat ena ansiktshalvan över på båda sidor.

svenbanan
2017-08-13, 11:45
Ingen vill uppnå det där, eftersom det är photoshoppat. Kolla på tanden mitt i tandraden. Man har kopierat ena ansiktshalvan över på båda sidor.

Äh. Han hade säkert bara en jättestor glugg mellan framtänderna och fick sätta dit en tredje framtand... ;)

Köttis
2017-08-13, 11:46
En variant kan ju vara att köpa det segaste, billigaste skräp-styckbiten man kan hitta i affären också :d

När jag var med i en köttätartävling en gång var biten den torraste jävla fläskfilen jag ätit. Fick kramp i käkarna av tuggandet. Märkte tyvärr inte av någon hypertrofi men om man börjar med 500g 2 gånger i veckan och ökar så kanske man kan få käkgainz. Då får man i sig mycket protein också.

baktung
2017-08-13, 11:52
Valfri styckbit som gått alldeles för länge i ugnen funkar nog. En bortglömd fransyska t.ex.

Omnomnom
2017-08-13, 13:59
köp nån tugglekskak för hundar.

skattefusk
2017-08-13, 14:58
Ingen vill uppnå det där, eftersom det är photoshoppat. Kolla på tanden mitt i tandraden. Man har kopierat ena ansiktshalvan över på båda sidor.

Haha. ja kolla håret också :D
Vad hände med näsan?

Köttis
2017-08-13, 15:24
Valfri styckbit som gått alldeles för länge i ugnen funkar nog. En bortglömd fransyska t.ex.Måndag: 1*500g högrev 85 C. Öka med 10 gram om < 10 min
Onsdag: 2*300g fransyska 90 C. Fokus på att tugga hårt. Öka 5 gram vartannat set varje vecka.
Fredag: 3*150g fläskfilé 80 C. Små snabba tuggor. Vila 3 min mellan. Öka med 5 per set om totalt under 15 min

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

Arne Persson
2017-08-15, 00:44
Här snackar vi fyrkantig haka och ultramaskulina käkmuskler!;):)
Notera extraordinära ursprung och fästen för tuggmuskeln (M. masseter).

Outchasted
2017-08-15, 09:13
Här snackar vi fyrkantig haka och ultramaskulina käkmuskler!;):)
Notera extraordinära ursprung och fästen för tuggmuskeln (M. masseter).Med tanke på dem höga kindbenen kan man jue tro att det är finländare[emoji848]

Skickat från min E6853 via Tapatalk

King Grub
2017-08-15, 09:16
https://youtu.be/Z4Y8RXEEY-4?t=17

Arne Persson
2017-08-15, 23:29
Med tanke på dem höga kindbenen kan man jue tro att det är finländare[emoji848]

Skickat från min E6853 via Tapatalk

Den individ var mkt robust overall och faktiskt, lite överaskande av, asiatiskt ursprung.