handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp med kost och att bli av med fett


Golhr
2017-08-09, 19:36
Hejsan.
Jag är en rätt så lat jäkel som inte rör på mig allt för mycket. Har dock ett jobb där jag står upp hela dagarna och lyfter mycket grejer så det är ju i alla fall något. Annars har jag aldrig hållit på med någon sport eller liknande.

Jag är 176cm och väger 72kg. Jag gick ca 2 kg nu på semestern då jag satt stilla mycket och åt dåligt samt drack lite alkohol på helgerna. Jag är mest missnöjd med allt fett runt magen och vill ju bli av med det.

Gym är väl något jag skulle kunna tänka mig längre fram, vill ju bygga muskler. Men är bara för feg och inte vet hur grejerna funkar eller hur jag skulle lägga upp träningen osv. Men en sak i taget tänker jag...

Jag skulle verkligen uppskatta lite tips på vad jag bör ändra på när det kommer till mina matvanor och vad man kan byta ut det mot. Jag antar att det dyker upp många sådana här trådar och jag vet att jag kan hitta allt jag behöver om jag googlar. Men jag tror att det skulle hjälpa lite att få lite personlig hjälp här av någon, det skulle nog få mig mer motiverad.

Jag brukar börja med att äta frukost klockan 9. Det brukar bli en eller två ostmackor. Oftast ljust bröd eller typ lingongrova.

Lunch blir det något vanligt som pasta/potatis/ris och korv/bacon/kassler/köttfärssås/köttbullar/älg. Inte alltid grönsaker och när jag äter det så brukar det inte bli så mycket. Ibland fisk men inte ofta.
Väldigt sällan blir det mat på restaurang.

Till kvällsmat/middag mellan klockan 5-8 ungefär så brukar det variera. Ibland kan det bli något av det jag äter vid lunch, men oftast blir det mackor även här, 2-3st. ibland knäckebröd eller gröt.
Jag är väldigt förtjust i kaviar och ost och bäst av allt är att kombinera dessa, så en sträng med kaviar och några ostskivor på mackan är svårslaget.

Jag tänker själv att jag borde äta mindre bröd, helst inget kanske? Men vad kan man äta annars? Jag har ätit bröd hela livet så det känns svårt att byta mot något annat.
Likadant när det kommer till potatis/pasta/ris, det känns i princip omöjligt att plocka bort. Finns det ens något att byta ut det mot? :)

Annars dricker jag aldrig läsk, äter inte mycket godis eller chips men händer ibland. Jag dricker dock cider om det inte blir öl och det är ju väldigt sött. Vatten på dagarna och ett glas mjölk på kvällen oftast.


När det kommer till träning så måste jag väl helt enkelt bara börja röra på mig mer. Springa osv. Jag gjorde det nästan varje dag i 3 veckor i höstas och kände verkligen hur jag klarade mer för var dag. Sen blev det för mörkt efter jobbet och jag tänkte att jag skulle ta upp det senare men har inte blivit av...
Då, i höstas, vägde jag runt 76kg och vad jag gjorde då var att äta precis som nu fast mindre. En macka på morgonen, lite lunch och sen en portion gröt på kvällen.
Jag vet dock inte om det är rätt väg att gå? Jag blev väldigt hungrig mellan målen och kan inte säga att jag såg någon skillnad på magen. Det var ju i för sig bara 3 veckor av springande.
Men äta för lite och gå hungrig kan väl heller inte vara bra? Är det snarare så att det är musklerna jag blir av med istället för fettet?

Ja ni märker ju att jag inte vet vad jag gör. Kom gärna med lite tips!
Tack på förhand.

Magnus N
2017-08-09, 19:48
Jag skulle verkligen uppskatta lite tips på vad jag bör ändra på när det kommer till mina matvanor och vad man kan byta ut det mot. Jag antar att det dyker upp många sådana här trådar och jag vet att jag kan hitta allt jag behöver om jag googlar. Men jag tror att det skulle hjälpa lite att få lite personlig hjälp här av någon, det skulle nog få mig mer motiverad.

Ja ni märker ju att jag inte vet vad jag gör. Kom gärna med lite tips!
Tack på förhand.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Bossebäver
2017-08-10, 09:10
Läs ovanstående länk 3-4 ggr till att börja med.
Sedan så är det bäst att börja med styrketräning asap.
Med din vikt så borde inte du känna dig speciellt "fet", något som tyder på att det du egentligen behöver är mer muskler, något bara styrketräning eller illegala preparat kan ordna inom en vettig tidsperiod.

MaxTheMarketer
2017-08-16, 14:34
DISCLAIMER: jag är INGEN expert, jag är en n0_0b lika mycket som du. Detta har funkat för mig hittills:

1. https://www.kalenderkungen.se/product.html/loggbok-2017-2018?category_id=53
Skaffa en sådan här och skriv ned ALLT du äter inkl. såser, pålägg och
små skit som du kanske inte ens tror betyder något. Lär dig mängden
kalorier per 100g eller per portion på allt du äter så det blir lättare att
skriva ned. Jag skriver ned allt jag äter och mängden kalorier det då blir.

2. https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/matinstrument/vagar/personvagar/digital-personvag-svart-p48448
Skaffa en DIGITAL personvåg och skriv ned vad du väger varje
morgon EFTER du har varit på toa och pissat och/eller skitit.
(skriv ned morgonvikten i matdagboken)
Då kan du följa din viktuppgång och viktnedgång som i början
kommer att vara mest vätska (om jag förstått det hela korrekt).

Jag har haft en digital personvåg i över ett år och matdagboken
i drygt ett halvår nu och har lätt kunnat korrelerat mängden kalorier
per dag och hur jag snabbt skiftar i viktnedgång eller viktuppgång (först i
vätska) och sedan sett hur det gått ned stadigt när jag legat på kaloriunderskott.

3. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071
Gå in här och spara ned (dvs. gå in på länken ifråga och spara GIF-filen
på din smartphone) 3 övningar för varje muskelgrupp (axlar, biceps, triceps,
bröst, ben, mage, rygg). Gå sedan till gymmet och bara börja uppleva hur
det tar i musklerna för respektive övningar. Bara vänj dig att det kommer
att vara "jobbigt" att lyfta vikter som är tyngre än andra vikter.

Jag frågade inte heller någon på gymmet för det känns patetiskt för en
man att fråga om hjälp när man kan ta reda på det mesta själv. Fast du
kan få sjukt snabba genvägar om du tar hjälp från folk som kan se om
du gör övningarna rätt eller fel. Det primära syftet med styrketräning (om
jag förstått det rätt) är att behålla dina nuvarande muskler, särskilt när
du "deffar/går ned i vikt". Tydligen ska det vara svårare att bygga muskler
när majoriteten av ens kropp består av fett (av nån anledning jag ej vet varför).

- Det viktigaste du kan göra nu är att skaffa matdagboken, den digitala personvågen
så att du kan börja väga dig varje dag och skriva ned allt du äter inklusive kalorimängden
det blir för då kommer du (kanske för första gången) att få se ett samband mellan din vikt,
som går upp och ner, och mängden kalorier du stoppar i dig.

- Det andra viktigaste du kan göra är att bara ta dig till gymmet (jag vet, det är mest
jobbigast mentalt talat, även om din kropp har alla kalorier för att ta sig dit) och bara
börja vänja dig att lyfta vikter och bara lära dig vad olika övningar tar på för olika muskler.

Om du gör dessa två saker redan idag eller åtminstone imorgon så är du på vägen att
ta tag i din vikt och kanske dina muskler med. OBS: jag är ingen supermänniska heller,
jag fuskar rätt ofta och därför har min vikt gått upp och ned en hel del. Jag älskar bl.a.
belgisk choklad, pizzor med en miljon ingredienser osv. Men jag blir tvungen att skriva
ned detta och även min kommande morgonvikt där jag då får se min ökade vätska och
vikt så det hjälper en att få se KONSEKVENSERNA av att fuska med kosten då och då.

GL HF! / Max.

P.S. Sen när du har börjat vant dig vid olika övningar för dina olika muskler och märker
hur du får träningsvärk i biceps när du kör biceps curl t.ex. 3 gånger 12 så kan du
börja kika på träningsscheman. Men bara kom igång med kosten och lyfta vikter.

Sarco
2017-08-18, 18:30
1. Börja träna något du gillar. Styrketräning är bäst för kroppssammansättningen men huvudsaken är att du rör ordentligt på dig regelbundet.

2. Använd ett sätt att kontrollera din kost: en kaloriräknar-app, viktväktarna eller någon annan diet. Det här är det jobbigaste i början för du måste börja väga och mäta vad du äter. Sen blir det inte så svårt. Ett alternativ är 5:2 eller annan variant, om det känns lättare. Skaffa en diet och håll den, helt enkelt. Deffguiden som tidigare länkats (klistrad tråd i det här forumet) innehåller allt du behöver veta om du vill göra det själv med en app.

3. Ska du styrketräna kan du mycket väl lära dig själv men det är värt det att lära dig av någon som kan. Leta upp en styrkelyfts/atletklubb och fråga om instruktion, eller fråga på gymmet. När jag var tonåring ingick instruktion och program i gymmedlemskapet (av Arne Persson här på forumet, faktiskt) och nu massor av år senare kan jag fortfarande utgå från de tankarna och teknikerna. Med andra ord - få hjälp av någon som kan och som kan hjälpa dig rätt. Det är värt det!