handdator

Visa fullständig version : Bör man återkalla äldres körkort i större utsträckning?


ARMSTARK
2017-08-09, 10:05
Transportstyrelsen vill ha hårdare tag efter senaste tidens olyckor med äldre förare, är det rätt eller fel? Personligen tycker jag att man borde införa obligatoriska förarprov vart 10:e år eller så, klarar man inte en uppkörning ska man inte vara ute i trafiken.

Petoria
2017-08-09, 10:05
Ja.

agazza
2017-08-09, 10:14
Ny teori och uppkörning vart tionde år tills man fyllt 60, därefter vart femte.

Detta lär iof vara ett ickeproblem om 30 år..

Det bör ju i så fall också vara jävligt billigt, till och med kanske med ersättning för förlorad tid.

Rickard
2017-08-09, 10:16
Ja det är många som inte inser själva vilken fara i trafiken dom blivit.

ARMSTARK
2017-08-09, 10:18
Ny teori och uppkörning vart tionde år tills man fyllt 60, därefter vart femte.

Detta lär iof vara ett ickeproblem om 30 år..

Det bör ju i så fall också vara jävligt billigt, till och med kanske med ersättning för förlorad tid.

Jaja, och provet behöver inte vara någon jättegrej, utan bara för att se om man kan köra bil. Några rondeller och korsningar, någon situation där man måste förstå om man har företräde eller ska väja, klart.

Magnus N
2017-08-09, 10:22
Borde iaf kontrolleras mer frekvent efter man fyllt 50-55, kanske in och undersökas vart 3-4 år efter man fyllt 55.

Alkro
2017-08-09, 10:24
Tycker det bör vara en obligatorisk läkarundersökning för de som vill fortsätta köra bil över 70 år inklusive test av syn och hörsel.

Äldres trafikolyckor är ju dock ett förhållandevis litet problem jämfört med unga män som faktiskt nyligen klarat av sin uppkörning.

garluch
2017-08-09, 10:25
Omedelbart. Min morfar kör bil dagligen, är blind på ena ögat och det andra växlar mellan 30-60%.

Att läkaren inte tar kortet gör mig vansinnig.

VoDaresVins
2017-08-09, 10:26
Transportstyrelsen vill ha hårdare tag efter senaste tidens olyckor med äldre förare, är det rätt eller fel? Personligen tycker jag att man borde införa obligatoriska förarprov vart 10:e år eller så, klarar man inte en uppkörning ska man inte vara ute i trafiken.

Rätt och tycker ditt förslag låter vettigt. Ett promenerande par blev ihjälkörda några kilometer från där vi bor pga en körande pensionär som fick en sjukdomsattack medan han körde. Framgick ju inte åldern så kan ju vara att det ändå inte hjälpt i det fallet, men alla närmare 90 som fortfarande kör bil är ju klart en fara för andras liv.

Minns inte vilken medlem här det är som har den passande signaturen.

Magnus N
2017-08-09, 10:26
Att din morfar fortsätter köra med vetskapen att han kan ha ihjäl någon varje gång gör mig förbannad iaf, kan inte lägga det på läkaren direkt

MackeJuve
2017-08-09, 10:26
Ja, det tycker jag. Även om det kanske inte är något större problem ur trafikolyckor-synpunkt(har ingen koll) så känns det alltid lika sjukt när någon som ser ut att vara redo för hemmet kliver in i en bil och kör iväg. Tänker främst på att synen ofta är kass, men framförallt reflexerna lär ofta vara värdelösa.

VoDaresVins
2017-08-09, 10:32
Tycker det bör vara en obligatorisk läkarundersökning för de som vill fortsätta köra bil över 70 år inklusive test av syn och hörsel.

Äldres trafikolyckor är ju dock ett förhållandevis litet problem jämfört med unga män som faktiskt nyligen klarat av sin uppkörning.

Här i Finland måste de genomgå läkarundersökning, är inte säker om det är redan vid 70 eller först vid 80. Tycker ändå ett körprov borde läggas till och vid 90 tycker jag det ska vara färdigkört oavsett.

Arne Persson
2017-08-09, 11:00
Jag tycker det nog är ett större problem i den numera fashionabla staden Malmö med vissa yngre (även äldre dito) individer, ofta med fram och bakvänd keps och körandes automobil ofta av de tyska märkena BMW (favorit), AUDI eller Mercedez. Dessa tycks helt sakna grundkunskaper om gällande trafikregler, De tycks heller inte känna till vad hastighetsbegränsning eller röd lyse betyder.

blåvitt
2017-08-09, 11:04
Ja

Iliyas
2017-08-09, 11:07
Det finns en greve I närheten av där jag bor, han är runt 90 år och kör mitt på vägen hela tiden, förra året parkerade han inne i Coop forum, han får fortfarande köra bil.

Träffade en gammal kvinna igår hon är blind i ena ögat och kan se 15%med andra ögat och hon får köra bil av din läkare men hon är lite osäker på om hon tänker köra i framtiden.

Träffat många äldre som får kära bil av sina läkare men de tycker inte om att köra bil inne i städerna för de hinner inte reagera säger de, men landsväg går bra...

Yes
2017-08-09, 12:03
Nej, vi har tillräckligt med pekpinnar och förmynderi som det är.

Yes
2017-08-09, 12:08
Det finns fan inget värre ”vi måste tänka på barnen!!”-folk än svenskar när det kommer till bilkörning.

svenbanan
2017-08-09, 12:10
Det finns fan inget värre ”vi måste tänka på barnen!!”-folk än svenskar när det kommer till bilkörning.

Men barnen är ju vår framtid.

Petoria
2017-08-09, 12:10
Det finns fan inget värre ”vi måste tänka på barnen!!”-folk än svenskar när det kommer till bilkörning.

Ja fy fan vad hemska vi är.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate

http://i.imgur.com/b9nxovi.png

ARMSTARK
2017-08-09, 12:30
Det finns en greve I närheten av där jag bor, han är runt 90 år och kör mitt på vägen hela tiden, förra året parkerade han inne i Coop forum, han får fortfarande köra bil.

Träffade en gammal kvinna igår hon är blind i ena ögat och kan se 15%med andra ögat och hon får köra bil av din läkare men hon är lite osäker på om hon tänker köra i framtiden.

Träffat många äldre som får kära bil av sina läkare men de tycker inte om att köra bil inne i städerna för de hinner inte reagera säger de, men landsväg går bra...

Det där är djävligt illa, och då ska man jämföra med om du druckit en starköl, då åker du dit så det visslar om det, trotts att du inte känner ett dugg.

shadowfire
2017-08-09, 12:50
Jepp. Många kompenserar sin sämre körförmåga med att köra extremt långsamt, vilket gör att de kör säkrare men orsakar irritation för andra trafikanter. Inte sällan det i sin tur leder till roadrage-takeovers osv. Min mormors man är den största snigel på vägen av dem alla och för all del, han kör säkert, men bilkön bakom när han kör 50 km/h på 90-väg brukar vara sådär munter.

Yes
2017-08-09, 12:59
Ja fy fan vad hemska vi är.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate

http://i.imgur.com/b9nxovi.png
Dagiset har stängsel, allt är byggt av gummi och barnen har både JOFA-hjälm och tandskydd - låt oss tänka ännu mer på barnen!

I vanlig ordning när det diskuteras förmynderi blir det ett cirkelrunk där alla ska överträffa varandra i att spåna fram idéer om hur människors frihet kan inskränkas ytterligare.

Petoria
2017-08-09, 13:00
Utgör du en avsevärd risk för andra skiter jag i dina friheter.

MackeJuve
2017-08-09, 13:03
Utgör du en avsevärd risk för andra skiter jag i dina friheter.

:thumbup:

Yes
2017-08-09, 13:03
Utgör du en avsevärd risk för andra skiter jag i dina friheter.
En liten del av 0,0028 procent är inte en avsevärd risk.

Petoria
2017-08-09, 13:06
En liten del av 0,0028 procent är inte en avsevärd risk.

Att låta nästintill blinda personer köra ute i trafiken är en avsevärd risk.

Har funnits ganska många fall nyligen med äldre människor inblandade i trafikolyckor. Sen som tidigare nämnts så kör de även långsamt vilket stör resten av trafiken och kan leda till att andra hamnar i olyckor.

Yes
2017-08-09, 13:18
Vi har haft två olyckor på en veckas tid där äldre förare varit inblandade. Det hela handlar inte om något annat än att Transportstyrelsen vill visa sig duktiga, och de får såklart med sig folk som också vill vara duktiga och blir styva i byxan på tanken att bestämma lite.

Om det legat en uppriktig motivation bakom hade Transportstyrelsen, och alla ni andra soussar, i första hand försökt få bort pundare och patrask som härjar vilt trots indragna körkort och sinnessjuka böter.

Petoria
2017-08-09, 13:24
Japp, handlar om att bli styva i byxan, inte om att barn har blivit påkörda i trafiken.

Att det finns andra problem inom trafiken gör inte detta mindre allvarligt.

ApexProcyon
2017-08-09, 13:31
https://frinkiac.com/meme/S02E12/586043.jpg?b64lines=IFN1cmUsIHRoYXQgd2lsbCBzYXZlIG EKIGZldyBsaXZlcyBidXQgbWlsbGlvbnMKIHdpbGwgYmUgbGF0 ZS4=

Yes
2017-08-09, 13:32
Det är precis vad det handlar om, samt att visa sig duktiga; "tänk på barnen!!".

Sverige är i princip bäst i världen på trafiksäkerhet och det är väldigt få som dör i trafiken varje år. Transportstyrelsen och ni andra vill gå efter en liten del av alla billister för att det hänt ett par olyckor på kort tid.

Tänk att denna fråga är ständigt återkommande medan de värsta trafikförbrytarna aldrig diskuteras. Försök inte påstå att det handlar om annat än förmynderi och att plocka bror-duktig-poäng.

Anton Fräs
2017-08-09, 13:37
Det är precis vad det handlar om, samt att visa sig duktiga; "tänk på barnen!!".

Sverige är i princip bäst i världen på trafiksäkerhet och det är väldigt få som dör i trafiken varje år. Transportstyrelsen och ni andra vill gå efter en liten del av alla billister för att det hänt ett par olyckor på kort tid.

Tänk att denna fråga är ständigt återkommande medan de värsta trafikförbrytarna aldrig diskuteras. Försök inte påstå att det handlar om annat än förmynderi och att plocka bror-duktig-poäng.

Jag kunde inte hållt med mer.

Bob90
2017-08-09, 13:40
Jag kunde inte hållt med mer.

Dock så tycker jag att bara för att man är bäst i världen på något så behöver det inte betyda att man kan sitta och ta det lugnt. Snarare bör man fortsätta sträva efter förbättring.

Men inte nödvändigtvis på bekostnad av frihet.

Petoria
2017-08-09, 13:48
Det är precis vad det handlar om, samt att visa sig duktiga; "tänk på barnen!!".

Sverige är i princip bäst i världen på trafiksäkerhet och det är väldigt få som dör i trafiken varje år. Transportstyrelsen och ni andra vill gå efter en liten del av alla billister för att det hänt ett par olyckor på kort tid.

Tänk att denna fråga är ständigt återkommande medan de värsta trafikförbrytarna aldrig diskuteras. Försök inte påstå att det handlar om annat än förmynderi och att plocka bror-duktig-poäng.

Att man är bäst i världen betyder inte att man inte kan bli bättre. Transportstyrelsen försöker förbättra trafiksäkerheten inom alla områden. Detta har dock fått extra uppmärksamhet inom media på grund av olyckorna den senaste tiden.

Jag tror ingen tycker man ska ta bort körkort från äldre automatiskt, utan bara att det ska införas fler tester för att vara säker på att deras körförmåga inte är nedsatt. Förstår inte hur detta tar bort någons frihet. Samma test finns när man skaffar körkort, eller borde dessa också tas bort enligt dig?

ApexProcyon
2017-08-09, 13:58
Om man är ute efter att förhindra olyckor så skulle man troligtvis uppnå mer effekt av att skjuta upp laglig ålder för körkort till 25 än att strypa mobiliteten för gamlingar.

Nu säger jag inte att det är en bra idé, men min magkänsla säger mig att det sker mycket fler olyckor inom åldersspannet 18 - 25 än 60+. Det är däremot mer accepterat att kritisera äldre i trafiken i jakten på godhetspoäng.

Det motoriska finns för att prestera väl på tester i lägre ålder, men omdömet är underutvecklat och det är desto svårare att testa. Där ligger äldre bättre till.

Petoria
2017-08-09, 13:59
Om man är ute efter att förhindra olyckor så skulle man troligtvis uppnå mer effekt av att skjuta upp laglig ålder för körkort till 25 än att strypa mobiliteten för gamlingar.

Nu säger jag inte att det är en bra idé, men min magkänsla säger mig att det sker mycket fler olyckor inom åldersspannet 18 - 25 än 60+. Det är däremot mer accepterat att kritisera äldre i trafiken.

Skulle gissa på att olyckor inom ålderspannet 18 - 25 har mer med alkohol och andra faktorer att göra än ålder.

ARMSTARK
2017-08-09, 14:09
Alla som tycker att det är förmynderi att sålla bort farliga trafikanter, är det en generell åsikt att staten ska skita i vad medborgarna sysslar med eller finns det något annat skäl?
Anekdot i ämnet:
En bekant fick sig en rejäl flygtur för några år sedan, det var exakt samma sak som hände nu senast, tanten tryckte på fel pedal. Jag vet inte vilken hastighet man kommer upp i på en parkeringsplats om man trycker gasen i botten men det räcker. Min bekant stod som tur var på andra sidan om sin bil när damen körde in i bilen men fick bilen i sidan så hon flög en bra bit med blåmärken och skrubbsår som följd. Hade hon stått på andra sidan hade hon blivit platt som en pannkaka.

ARMSTARK
2017-08-09, 14:13
Om man är ute efter att förhindra olyckor så skulle man troligtvis uppnå mer effekt av att skjuta upp laglig ålder för körkort till 25 än att strypa mobiliteten för gamlingar.

Nu säger jag inte att det är en bra idé, men min magkänsla säger mig att det sker mycket fler olyckor inom åldersspannet 18 - 25 än 60+. Det är däremot mer accepterat att kritisera äldre i trafiken i jakten på godhetspoäng.

Det motoriska finns för att prestera väl på tester i lägre ålder, men omdömet är underutvecklat och det är desto svårare att testa. Där ligger äldre bättre till.

Där vill jag påstå att det är precis tvärt om, den enda anledningen att man inte tar bort farliga gamlingar ur trafiken är just för att det är synd om dem, och de är så rara och snälla. + risken att bli av med deras röster vid val.

MackeJuve
2017-08-09, 14:23
Försök inte påstå att det handlar om annat än förmynderi och att plocka bror-duktig-poäng.

Nej då, jag har funderat på det länge. Du behöver inte dra så stora växlar av det, alla har inte en dold agenda utan tycker kanske bara att förslaget är vettigt. För egen del så handlar det nog om att man kommer i kontakt med frågan ofta i.o.m. släktträffar involverande många äldre. Man tänker på det när de säger att de har kört bil till x eller y. Det samt att jag har en väldig respekt för trafiken. Sedan finns det säkerligen problem inom andra grupper också, de får gärna få sina körkort prövade för min del.

Så enkelt kan det vara :)

Yes
2017-08-09, 14:24
Att man är bäst i världen betyder inte att man inte kan bli bättre. Transportstyrelsen försöker förbättra trafiksäkerheten inom alla områden. Detta har dock fått extra uppmärksamhet inom media på grund av olyckorna den senaste tiden.

Jag tror ingen tycker man ska ta bort körkort från äldre automatiskt, utan bara att det ska införas fler tester för att vara säker på att deras körförmåga inte är nedsatt. Förstår inte hur detta tar bort någons frihet. Samma test finns när man skaffar körkort, eller borde dessa också tas bort enligt dig?
Typiskt politikersvar. Uppmärksamheten beror på att Transportstyrelsen vill visa sig duktiga. Det är enda anledningen eftersom frågan knappast är rationellt motiverad. De vill synas och plocka poäng, och ni hakar på.

Allt kan förbättras in absurdum. Ungefär som dagiset jag gick på som barn. Lekparken är numera inhängnad och gummibeklädd. På min tid var det öppet och fritt, och man kunde faktiskt slå sig. Tänk så mycket bättre det blivit och så mycket bättre man fortfarande kan göra det!

Petoria
2017-08-09, 14:27
Typiskt politikersvar. Uppmärksamheten beror på att Transportstyrelsen vill visa sig duktiga. Det är enda anledningen eftersom frågan knappast är rationellt motiverad. De vill synas och plocka poäng, och ni hakar på.

Allt kan förbättras in absurdum. Ungefär som dagiset jag gick på som barn. Lekparken är numera inhängnad och gummibeklädd. På min tid var det öppet och fritt, och man kunde faktiskt slå sig. Tänk så mycket bättre det blivit och så mycket bättre man fortfarande kan göra det!

Att det har skett olyckor gör att den är rationellt motiverad. Att hindra nästintill blinda personer från att köra bil är inget absurt.

Men visst om du tycker det är viktigare att klaga på Transportstyrelsen än att göra något åt ett problem så för all del.

Yes
2017-08-09, 14:35
Att det har skett olyckor gör att den är rationellt motiverad. Att hindra nästintill blinda personer från att köra bil är inget absurt.

Men visst om du tycker det är viktigare att klaga på Transportstyrelsen än att göra något åt ett problem så för all del.
Nej, att det skett olyckor är ingen rationell motivering. Olyckor kommer alltid ske. Nästintill blinda personer får för övrigt inte köra bil.

Problemet är snarare myndigheter som skapar opinion för att visa sig duktiga, varpå folket i stugorna slår sig för bröstet och agerar nyttiga idioter.

Petoria
2017-08-09, 14:38
Nej, att det skett olyckor är ingen rationell motivering. Olyckor kommer alltid ske. Nästintill blinda personer får för övrigt inte köra bil.

Problemet är snarare myndigheter som skapar opinion för att visa sig duktiga, varpå folket i stugorna slår sig för bröstet och agerar nyttiga idioter.

Det sker inga tester för att kontrollera äldres körförmåga det är problemet. Det finns definitivt en rationell motivering för att förhindra olyckor.

"Äldre förare löper större risk att själva skadas än att skada andra. Dödssiffran för förare över 75 är mer än fem gånger genomsnittet, och andelen personskador är dubbelt så hög.

Att äldre förare är mer sårbara beror på att de ofta har nedsatt fysisk förmåga (dvs. sämre syn eller hörsel, långsammare reaktionsförmåga) och kanske inte längre kör varje dag."

https://ec.europa.eu/transport/road_safety/users/eldery-drivers_sv

blåvitt
2017-08-09, 14:39
Nej, att det skett olyckor är ingen rationell motivering. Olyckor kommer alltid ske. Nästintill blinda personer får för övrigt inte köra bil.

Problemet är snarare myndigheter som skapar opinion för att visa sig duktiga, varpå folket i stugorna slår sig för bröstet och agerar nyttiga idioter.

Du måste skämta? Vad är skadan i att införa extra kontroller för att minska olyckor enligt dig? De som klarar av att köra får ju fortsätta göra det, de som inte klarar av att köra plockas ur trafiken. Finns ingen som helst nackdel för någon inblandad. Jag ser inte vad som kan vara problemet här? Tycker du det blir för daltigt? Är det viktigare att folk kan skada sig lite som när du gick på dagis än att vi räddar liv?

Anton Fräs
2017-08-09, 14:42
Jag kan ju tycka att den egentliga frågan bör vara vem som ska betala för kontrollerna om de införs. Är det värt att lägga skattekronor på kontroll av äldres körförmåga när det handlar om så få olyckor? Många slutar ju köra på eget bevåg när de själva märker av hälsoproblem dessutom.

Petoria
2017-08-09, 14:47
Jag kan ju tycka att den egentliga frågan bör vara vem som ska betala för kontrollerna om de införs. Är det värt att lägga skattekronor på kontroll av äldres körförmåga när det handlar om så få olyckor? Många slutar ju köra på eget bevåg när de själva märker av hälsoproblem dessutom.

Fast det är ju ganska många olyckor som äldre är inblandade i, även om det oftast är dem själva som drabbas. Sen kan de väl själva betala, syntest och liknande kostar inte så mycket.

Problemet ligger i de som inte lägger av i tid.

xodd
2017-08-09, 14:50
Sätt diagnoser där det är läkarens krav att knycka körkortet direkt. Inget "jag lovar att inte köra bil".

Inför krav på undersökning av syn, hörsel, reaktionsförmåga och mobilitet som utförs av trafikverket. Detta på personer över en viss ålder, låt säga 70.

High1ander
2017-08-09, 14:54
Som vanligt har den eminenta South Park serien redan avhandlat ärendet 2003 och domen finns att se.

https://en.wikipedia.org/wiki/Grey_Dawn

Osvold
2017-08-09, 18:36
Nej, att det skett olyckor är ingen rationell motivering. Olyckor kommer alltid ske. Nästintill blinda personer får för övrigt inte köra bil.

Problemet är snarare myndigheter som skapar opinion för att visa sig duktiga, varpå folket i stugorna slår sig för bröstet och agerar nyttiga idioter.

Det här stämmer ju ganska så väl.

Ungefär som att dra in rätten att använda internet för att man endast har så dumma åsikter. Om än nyttigt så kanske det inte är den typ av utveckling man vill se.

Läskeblask
2017-08-09, 19:09
Som tur blir nån sällan skadad ifall en gamling krockar dom kör ju för fan 35

supercharge
2017-08-10, 07:13
Att man är bäst i världen betyder inte att man inte kan bli bättre. Transportstyrelsen försöker förbättra trafiksäkerheten inom alla områden. Detta har dock fått extra uppmärksamhet inom media på grund av olyckorna den senaste tiden.

Jag tror ingen tycker man ska ta bort körkort från äldre automatiskt, utan bara att det ska införas fler tester för att vara säker på att deras körförmåga inte är nedsatt. Förstår inte hur detta tar bort någons frihet. Samma test finns när man skaffar körkort, eller borde dessa också tas bort enligt dig?

Precis! Trafiksäkerheten kan alltid bli bättre. För att överhuvudtaget få manövrera sin bil borde man boka tid hos kommunen där ärendet handläggs ett par månader och med lite tur dyker det så småningom upp en liten trafikinspektör som klämmer in sig i passagerarsätet. Först då får du starta den riskfyllda färden ner till ICA Maxi. Mycket långsamt givetvis och endast om du fyllt i alla erforderliga blanketter och har intyg från tre olika läkare och en psykolog.

Därefter bör vi ta tag i de gång-relaterade olyckor som lär följa av det minskade bilkörandet. Alla gångare bör givetvis ha hjälm och reflexväst. Skoutbudet måste harmoniseras där klackar och andra olycksfaror tas bort. Allra helst borde Trafikverket upphandla 10 miljoner skor till svenska folket. Stora platta skor med broddar och reflexer för att minska olycksfrekvensen. Det kan spara många liv! Åldringar går överlag alldeles för långsamt, särskilt i trappor, vilket ökar otåligheten och olyckorna bland de bakomvarande. Äldre borde därför inte vistas ute alls. De kan möjligen få titta ut genom ett fönster så länge det inte stör någon eller känns obehagligt för förbipasserande.

Petoria
2017-08-10, 07:32
Gäsp.

MackeJuve
2017-08-10, 07:43
För att få köra sin bil borde man förslagsvis boka tid hos kommunen där ärendet handläggs ett par månader och med lite tur dyker det så småningom upp en liten trafikinspektör som klämmer in sig i passagerarsätet.


Allt är, som tur är, inte så svart eller vitt. Bara för att man tycker att förslaget är vettigt betyder det inte att man är för allt som reglerar vad man får göra i syfte att minska olycksfall. Jag är sällan svart eller vit i någon fråga och har märkt att man väldigt ofta förväntas vara det. Har aldrig förstått varför man inte kan få ha lite spridda åsikter inom en större fråga.

Blir det oförsvarbart dyrt att genomföra de här testerna så får man väl skita i det, det är ingen hjärtefråga för mig. Förslaget i sig tycker jag dock är bra, då detta är något som jag har funderat över de senaste åren.

Allra värst är dock de som gasar på utav helvete på mindre gator. Hade det funnits ett vettigt förslag för att reglera det så hade det däremot varit en hjärtefråga. Tyvärr får man väl bara hoppas att polisen tar dom någon vacker dag.

Ladugårdsdörr
2017-08-10, 08:05
Att jaga efter gamlingar kan vi göra när den överlägset farligaste gruppen har fått sig en rejäl känga, dvs. barn av hankön under 25. Mopedbil anser jag vara lämpligt fordon för dessa. Därefter kan vi rikta in oss på gubbar som råkar backa på någon blomkruka.

lördagsgrogg
2017-08-10, 09:00
Jag tycker det nog är ett större problem i den numera fashionabla staden Malmö med vissa yngre (även äldre dito) individer, ofta med fram och bakvänd keps och körandes automobil ofta av de tyska märkena BMW (favorit), AUDI eller Mercedez. Dessa tycks helt sakna grundkunskaper om gällande trafikregler, De tycks heller inte känna till vad hastighetsbegränsning eller röd lyse betyder.

Håller med. Vad beträffande trafikfara finns det betydligt värre saker än dom äldre. Men visst, det finns säkert dom som inte borde köra också.

Jag tar dock hellre än halvblind farfar i trafiken än någon med somaliskt körkort (konverterat). Vanligtvis framförande av oförsäkrad skrothög. Jag uppskattar det som ungefär likamånga - 100k av varje.

lördagsgrogg
2017-08-10, 09:05
Såg en rolig statistik på flashback häromdagen som jag inte vet är sann. Men den sa att vi har runt 5/100k dödsfall i trafiken. Länder längre söderut har betydligt mer och om jag kommer ihåg rätt hade somalia 5000/100k.

Någon kan säkert rätta mig om jag har fel.

Bossebäver
2017-08-10, 09:14
Såg en rolig statistik på flashback häromdagen som jag inte vet är sann. Men den sa att vi har runt 5/100k dödsfall i trafiken. Länder längre söderut har betydligt mer och om jag kommer ihåg rätt hade somalia 5000/100k.

Någon kan säkert rätta mig om jag har fel.


Jag tror inte att 5% av Somalias befolkning dör till följd av trafikolyckor årligen.

lördagsgrogg
2017-08-10, 09:21
Jag tror inte att 5% av Somalias befolkning dör till följd av trafikolyckor årligen.

Nej inte jag heller.

Därav min brasklapp, jag hoppades att någon sett samma sak och kunde utveckla. Det var förmodligen döda i olyckor eller något.

Petoria
2017-08-10, 09:29
Såg en rolig statistik på flashback häromdagen som jag inte vet är sann. Men den sa att vi har runt 5/100k dödsfall i trafiken. Länder längre söderut har betydligt mer och om jag kommer ihåg rätt hade somalia 5000/100k.

Någon kan säkert rätta mig om jag har fel.

Somalia har 25/100k

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate

svenbanan
2017-08-10, 10:02
Jag tror inte att 5% av Somalias befolkning dör till följd av trafikolyckor årligen.

5/100k = 5/100000 = 0,005%

Inte 5%

Petoria
2017-08-10, 10:07
5/100k = 5/100000 = 0,005%

Inte 5%

Han skrev 5000/100k

ARMSTARK
2017-08-10, 10:38
Att jaga efter gamlingar kan vi göra när den överlägset farligaste gruppen har fått sig en rejäl känga, dvs. barn av hankön under 25. Mopedbil anser jag vara lämpligt fordon för dessa. Därefter kan vi rikta in oss på gubbar som råkar backa på någon blomkruka.

Det handlar inte om att "jaga", det handlar om att få bort farliga personer från vägarna. Det är redan hårda tag mot unga fartdårar, blir de tagna blir de av med körkortet, + feta böter, kan t.o.m. få fängelse. Är inte det "en rejäl känga" så vet jag inte vad det skulle vara, kanske spöstraff, eller varför inte arkebusering?

lördagsgrogg
2017-08-10, 10:46
Han skrev 5000/100k

My bad. I mitt försvar skrev jag lika fel i Sveriges. Det är fortfarande 1000ggr fler i somalien.

blåvitt
2017-08-10, 10:57
My bad. I mitt försvar skrev jag lika fel i Sveriges. Det är fortfarande 1000ggr fler i somalien.

Somalia har 5 gånger fler per 100k invånare, enligt dödssiffran i Sverige som du själv postade. Vad skulle det ha för betydelse om det nu var 1000ggr fler? Försöker du göra en poäng om att Somalia har sämre trafiksäkerhet än Sverige? För det är ju självklart. I vilket fall som helst är det inte vad tråden handlar om.

svenbanan
2017-08-10, 11:14
Han skrev 5000/100k

ooops

j2b
2017-08-10, 11:31
Att ta ifrån någon som sviktar kognitivt körkortet är enligt min erfarenhet inte så effektivt.
I första hand måste anhöriga se till att ta ifrån de äldre som inte borde köra bilnycklarna.

shadowfire
2017-08-10, 12:51
Typiskt politikersvar. Uppmärksamheten beror på att Transportstyrelsen vill visa sig duktiga. Det är enda anledningen eftersom frågan knappast är rationellt motiverad. De vill synas och plocka poäng, och ni hakar på.

Allt kan förbättras in absurdum. Ungefär som dagiset jag gick på som barn. Lekparken är numera inhängnad och gummibeklädd. På min tid var det öppet och fritt, och man kunde faktiskt slå sig. Tänk så mycket bättre det blivit och så mycket bättre man fortfarande kan göra det!

Du är i behov av utlopp för lite allmänt frihetskränkning[tm] ser det ut som? :)

Transportstyrelsen har länge haft sin "nollvision" och de gör ju en hel del arbete med att minska just olyckor i trafiken och jag ser inte hur man i huvud taget kan se att det är något dåligt med de regler vi faktiskt har för att få ta körkort etc. Jag som håller på att ta mc-kort nu har fått ta del av de nya regler som gäller med riskutbildningar etc. De har ju kommit av en orsak.

Att sedan drogpåverkade och körkortslösa lagbrytare inte följer regler/lagar är ju inte Transportstyrelsens problem, däremot ett samhällsjuridiskt problem där jag kan tycka att det kanske inte är så fel att slänga återfallsförbrytare i finkan med påtvingad vård om de inte lägger av med att köra drogpåverkade.

Hur motiverar du att körkortstillståndet man en gång lämnat läkarintyg för ska få finnas kvar om man blir sämre pga ålder?

trädgårdsmöbel
2017-08-10, 12:56
Jag tror att det här är en väldigt mycket svårare fråga än den verkar vara. Att säga "Ja" på frågan som ställs i titeln är enkelt och självklart, men jag tror att i det här avseendet äldre (60+) har en lite annan syn på körkort. För de som är "yngre" (med "yngre" menar jag kanske 60- här) så ser man körkortet som ett slags privilegium, något man har mer som ett lån än något man egentligen äger, och man lånar det under ansvar. Äldre har nog ofta synen på att det är en oantastlig rättighet.

Att ta ifrån någon körkortet, eller ens ifrågasätta att personen skall ha körkort blir då väldigt symboliskt: Något som upplevs förtryckande och ett slags omyndighetsförklarande.

shadowfire
2017-08-10, 13:08
Jag tror att det här är en väldigt mycket svårare fråga än den verkar vara. Att säga "Ja" på frågan som ställs i titeln är enkelt och självklart, men jag tror att i det här avseendet äldre (60+) har en lite annan syn på körkort. För de som är "yngre" (med "yngre" menar jag kanske 60- här) så ser man körkortet som ett slags privilegium, något man har mer som ett lån än något man egentligen äger, och man lånar det under ansvar. Äldre har nog ofta synen på att det är en oantastlig rättighet.

Att ta ifrån någon körkortet, eller ens ifrågasätta att personen skall ha körkort blir då väldigt symboliskt: Något som upplevs förtryckande och ett slags omyndighetsförklarande.

Så är det absolut. Det är ju lite som att få en gamling att försöka lämna sitt hus för att de är oförmögna att ta hand om kåken längre. Här där jag bor ruttnar bokstavligen husen för att gamlingarna fullständigt vägrar flytta, men de klarar heller inte av att vårda husen som bara förfaller. Att få dem att flytta till en lägenhet är som att ta ut batteriet ur pacemakern.

VoDaresVins
2017-08-10, 13:38
Så är det absolut. Det är ju lite som att få en gamling att försöka lämna sitt hus för att de är oförmögna att ta hand om kåken längre. Här där jag bor ruttnar bokstavligen husen för att gamlingarna fullständigt vägrar flytta, men de klarar heller inte av att vårda husen som bara förfaller. Att få dem att flytta till en lägenhet är som att ta ut batteriet ur pacemakern.

Skillnaden som gör att jag bryr mig är ju risken för att de skadar andra. Visst som prioritet vore det ju bättre att få stopp på rattfulla och drogpåverkade men det är ju svårt då det här är vanligt att de kör trots de har indraget körkort. I alla fall skulle risken att vara rattfulla, drogpåverkade, snorungar och gamlingar på vippen till graven skulle endast själva stryka med i självvållade bilolyckor kunde jag inte bry mig mindre, men när de riskerar andras liv tycker jag att skäliga åtgärder definitivt ska tas.
Kostnaden för testet ska de stå för personligen om de ska köra när de är 80+.

trädgårdsmöbel
2017-08-10, 13:51
Så är det absolut. Det är ju lite som att få en gamling att försöka lämna sitt hus för att de är oförmögna att ta hand om kåken längre. Här där jag bor ruttnar bokstavligen husen för att gamlingarna fullständigt vägrar flytta, men de klarar heller inte av att vårda husen som bara förfaller. Att få dem att flytta till en lägenhet är som att ta ut batteriet ur pacemakern.

Sånt där är så jävla känsligt och svårhanterbart. Tvinga dem att flytta=fel. Att låta dem leva i sån misär=fel. Hoppas att de dör snart så att problemet löser sig självt=fel. Det går inte hitta en fot att stå på när det gäller sådant :)

Samma dilemma gäller för körkortet i dagsläget, men jag tror kanske det blir mindre känsligt att ta det för kommande generationer åldringar?

delta_mats
2017-08-10, 14:15
Jag tycker samtliga mitträcken borde bytas ut mot mer motorcykelvänliga varianter. Som dom är nu är det garanterad död ifall man glider in i räcket.
Mitträcken och nollvision rimmar dåligt med tanke på hur många mc-förare vi har i landet.

En kompis bevittande förra året en motorcyklist som gled in i ett mitträcke och böjde tre stolpar med sin kropp. Upplivningsförsök var lönlöst då det inte fanns någon bröstkorg kvar att komprimera.

Yes
2017-08-10, 15:28
Du är i behov av utlopp för lite allmänt frihetskränkning[tm] ser det ut som? :)

Transportstyrelsen har länge haft sin "nollvision" och de gör ju en hel del arbete med att minska just olyckor i trafiken och jag ser inte hur man i huvud taget kan se att det är något dåligt med de regler vi faktiskt har för att få ta körkort etc. Jag som håller på att ta mc-kort nu har fått ta del av de nya regler som gäller med riskutbildningar etc. De har ju kommit av en orsak.

Att sedan drogpåverkade och körkortslösa lagbrytare inte följer regler/lagar är ju inte Transportstyrelsens problem, däremot ett samhällsjuridiskt problem där jag kan tycka att det kanske inte är så fel att slänga återfallsförbrytare i finkan med påtvingad vård om de inte lägger av med att köra drogpåverkade.

Hur motiverar du att körkortstillståndet man en gång lämnat läkarintyg för ska få finnas kvar om man blir sämre pga ålder?
Att köra bil är en av de viktigaste friheterna vi har. En frihet som blivit helt söndervåldtagen genom inskränkningar, regleringar och skatter.

Myndigheter och deras jävla visioner kan dra åt helvete. Det är tomma ord. Vilket arbete har Transportstyrelsen rent konkret gjort, vilket resultat gav varje åtgärd och hur mättes det för att säkerställa resultatet? Jag tvivlar på att du eller någon annan kan svara på det. Faktum är att jag tvivlar på att Transportstyrelsen själva kan det.

Efter senaste tidens blåsväder är det dock viktigt med en markering och att synas som handlingskraftiga. Vad bättre än att jobba för att få bort senila och blinda gamlingar från vägarna?

Läkare råkar dock redan ha anmälningsplikt om en patient är medicinskt olämplig att köra bil.

r3mpuh
2017-08-10, 16:36
Inte alls. Äldre förare brukar inneha en viss expertis på att anpassa hastigheten.

Sebbe_H
2017-08-11, 13:18
Inte alls. Äldre förare brukar inneha en viss expertis på att anpassa hastigheten.

Som att köra i 30km/h på en 70 sträcka menar du? Väldigt trafiksäkert..



Det skrevs tidigare i tråden om synfel osv. Varför kan man inte göra precis samma test som krävs vid lämplighetsintyg? Dock med glasögon. Klarar du inte det vanliga testet med glasögon så ska du definitivt inte köra.

ARMSTARK
2017-08-11, 13:27
Jag kan fortfarande inte förstå varför man ska få dispens bara för att man är senil. Anpassa körstilen efter sin förmåga, jovisst, jag dricker en flaska sprit och röker en fet, sen kör jag 30km/h på 70-sträcka, jag anpassar hastigheten efter min förmåga. Ni hör ju själva.
Det handlar fortfarande inte om att dra in körkortet för att man är gammal, utan att sålla bort de som inte kan köra bil.

svenbanan
2017-08-11, 13:40
Jag kan fortfarande inte förstå varför man ska få dispens bara för att man är senil. Anpassa körstilen efter sin förmåga, jovisst, jag dricker en flaska sprit och röker en fet, sen kör jag 30km/h på 70-sträcka, jag anpassar hastigheten efter min förmåga. Ni hör ju själva.
Det handlar fortfarande inte om att dra in körkortet för att man är gammal, utan att sålla bort de som inte kan köra bil.

Jag kan bara hålla med.

Yes
2017-08-11, 17:43
Som att köra i 30km/h på en 70 sträcka menar du? Väldigt trafiksäkert..



Det skrevs tidigare i tråden om synfel osv. Varför kan man inte göra precis samma test som krävs vid lämplighetsintyg? Dock med glasögon. Klarar du inte det vanliga testet med glasögon så ska du definitivt inte köra.
Varför är dessa tester relevanta över huvud taget?
Jag vet inte hur det ser ut idag men när jag tog körkort var det i varje fall på villkor att jag har glasögon på mig. Det är för all del inte det minsta betungande. Jag har glasögonen på hela tiden ändå. I fråga om bilkörning betyder det dock att jag kompromissar en del av periferisynen mot att inte behöva anstränga ögonen för att läsa skyltar (dvs. skyltar med text). Blir jag en sämre bilförare för att jag kanske kör fel väg lite oftare mot att kunna se bättre ut mot sidorna? Skulle inte tro det.
Det är liksom inte som att jag behöver kunna se acne och pormaskar om någon plötsligt springer över gatan. Det räcker med "fuck, någon kommer springandes över gatan!". Då är förstås periferisynen viktigast, men det går ju också att kompensera bra för genom att röra på huvudet. Du vet, sådär som vana bilförare gärna gör.

Gränserna är med andra ord tämligen godtyckliga. Sen finns det förstås fall där det är solklart. Har du så jävla mycket starr att du bara har 30 graders synfält och dessutom knappt ser ett skit i mitten, då är det en jävligt dålig idé att köra bil. Ungefär som att det uppenbart är jävligt korkat att svepa en sjuttis och ge sig ut i trafiken.

Bland bävernävar och barkfittor förefaller det tämligen orimligt att en rimlig gränsdragning skulle ske. Särskilt när folk hemma i stugorna inte ens klarar att hantera en pensionär som kör 30 på 70-väg.

Jag kan fortfarande inte förstå varför man ska få dispens bara för att man är senil. Anpassa körstilen efter sin förmåga, jovisst, jag dricker en flaska sprit och röker en fet, sen kör jag 30km/h på 70-sträcka, jag anpassar hastigheten efter min förmåga. Ni hör ju själva.
Det handlar fortfarande inte om att dra in körkortet för att man är gammal, utan att sålla bort de som inte kan köra bil.
Nej, det handlar om att plocka poäng. Senila och halvblinda ska redan med rådande lagstiftning anmälas av läkare till Transportstyrelsen.
Att anpassa körstilen är för övrigt inte orimligt. Problemet med alkohol är att omdömet tenderar att svikta i fel riktning. Det är liksom sällan någon tänker; "okej, jag är jävligt full och borde inte köra eller i varje fall ta det jävligt lugnt". Snarare blir det; "fuck yeah, jag kan köra som en guuuud!".
Någon som rökt en fet tänker snarare; "helvete vad fort det går - måste sakta ner!". Det i sig torde kompensera för nedsatt reaktionsförmåga och såtillvida att det inte gör det är olyckorna vid 30km/h mycket snällare än vid 100km/h.
Gamlingar är i sin tur varken fulla eller pårökta, får vi hoppas. De är snarare försiktigare än alla andra och har i varje fall en hyfsat rimlig bedömning av sin egen förmåga. Särskilt med tanke på att de förmodligen kört bil i bra jävla många år.
Om jag själv vill känna mig säker som passagerare skulle jag exempelvis allra helst åka med min gamle farsgubbe. Han är snart 70 år. Förvisso inget större fel på synen och han är knappast senil, så han är väl också en bit ifrån gamlingarna som skulle eller borde bli av med körkortet. I vilket fall. Gubbfan har blivit närsynt och lite långsam. Han skulle förmodligen kunna köra bättre/säkrare än mig i 20 år till, och då har jag ändå jobbat med att ratta fordon han aldrig ens sett.
Farfar var förvisso likadan och han sålde bilen när han tyckte synen blev för dålig. Han fick ganska svår starr mot senare år.

Bara för att gamlingar är överrepresenterade i olycksstatistiken betyder inte det att man måste plocka billiga poäng, särskilt inte när det redan finns vissa säkerhetsspärrar. Självklart ska inte blinda och senila personer köra bil, men det finns liksom inget i nuvarande lagstiftning som tillåter det heller.

Hela tråden handlar dessutom om två olyckor på en vecka med gamlingar inblandade. Det är fan inget seriöst diskussionsunderlag såvida man inte gillar att injicera lite trygghet rakt in i kuken. Det är snarare Transportstyrelsen som blivit pippade i media och nu vill visa sig duktiga med något alla går igång på (jobbiga pensionärer som kör långsamt).

svenbanan
2017-08-11, 18:21
Nej, tråden handlar inte om två olyckor på en vecka och att alla som tycker annorlunda än dig vill plocka billiga poäng.

Tråden handlar om huruvida det är rimligt att återkalla körkortet för gamlingar som är ute och seglar i det blå och inte har en susning om vad de håller på med i trafiken.

Min farsa är 75 och har kass hörsel. Lycka till med att få honom att ens erkänna att han inte har perfekt hörsel. Ifall han istället hade starr tror jag mycket väl att han skulle kunna tänka sig att köra bil i rusningstrafik.

Jag tycker det är vettigt att göra nåt slags lämplighetstest med jämna mellanrum oberoende av ålder. Men ju äldre man är ju större chans är det att man tappar kognitiva förmågor på kort tid, och därför är det vettigt att hålla ett extra öga på dem.

ARMSTARK
2017-08-11, 19:32
Ett stort problem är att dementa inte har insikt i att de kör dåligt, det är en del av sjukdomsbilden. Är de ödmjuka lyssnar de till anhöriga eller läkare men lååångt ifrån alla är det. Som tidigare sagts, att bli av med möjligheten att köra bil är ett stort övergrepp om man kört bil hela sitt vuxna liv. Därför har vi vägarna fulla av personer som kör som en 40-åring med 3 promille ute på vägarna, men när de stoppas av polisen finns det inget att göra.

Yes
2017-08-11, 19:56
Om så vore fallet så har läkarna anmälningsplikt. Så exakt vilka regler vill ni ändra på och hur har ni räknat på effekten?

ARMSTARK
2017-08-11, 20:05
Om så vore fallet så har läkarna anmälningsplikt. Så exakt vilka regler vill ni ändra på och hur har ni räknat på effekten?

Eftersom många läkare inte följer lagen utan tycker synd om gamlingarna, eller tycker att det är jobbigt att säga som det är...
Ett enkelt förarprov vart 10:e år som inte diskriminerar någon utan sållar ut olämpliga/farliga förare, oavsett om man är 28 eller 78.
Vad är problemet, jag förstår fortfarande inte?

svenbanan
2017-08-11, 20:09
Om så vore fallet så har läkarna anmälningsplikt. Så exakt vilka regler vill ni ändra på och hur har ni räknat på effekten?

Vilken läkare?
Tror du alla går till läkaren med regelbundna intervaller bara för säkerhets skull?

Petoria
2017-08-11, 20:12
Min morfar började förlora synen när han var runt 80, han levde tills han var 90 och sista året kunde han inte känna igen mig på en meters avstånd. Trots regelbundna läkarbesök förlorade han aldrig sitt körkort. Hade han inte haft vett nog att själv inse att han inte kunde köra hade det slutat väldigt illa.

Petoria
2017-08-11, 20:17
Bara 10-20% av demensfall anmäls av läkare

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2017/08/09/efter-olyckorna-vill-dra-in-aldres-korkort/

lördagsgrogg
2017-08-11, 20:19
Somalia har 5 gånger fler per 100k invånare, enligt dödssiffran i Sverige som du själv postade. Vad skulle det ha för betydelse om det nu var 1000ggr fler? Försöker du göra en poäng om att Somalia har sämre trafiksäkerhet än Sverige? För det är ju självklart. I vilket fall som helst är det inte vad tråden handlar om.

Du förväxlar mig med någon annan, jag försöker inte växla frågan till invandringspolitik.

lördagsgrogg
2017-08-11, 20:23
Så är det absolut. Det är ju lite som att få en gamling att försöka lämna sitt hus för att de är oförmögna att ta hand om kåken längre. Här där jag bor ruttnar bokstavligen husen för att gamlingarna fullständigt vägrar flytta, men de klarar heller inte av att vårda husen som bara förfaller. Att få dem att flytta till en lägenhet är som att ta ut batteriet ur pacemakern.

Men det är ju också deras privileguim. Jag har väl några år till innan jag trillar av pinnen men jag tycker det låter sunt att inte renovera kåken så att den håller 50 år till om jag ska dö om 10.

Vinter
2017-08-11, 20:23
Bara 10-20% av demensfall anmäls av läkare

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2017/08/09/efter-olyckorna-vill-dra-in-aldres-korkort/

Känns konstigt att det inte finns ett internt elektroniskt varningssystem för sådant. Hade gått att skylla på mycket pappersarbete 1975 kanske.

Yes
2017-08-11, 20:26
Eftersom många läkare inte följer lagen utan tycker synd om gamlingarna, eller tycker att det är jobbigt att säga som det är...
Ett enkelt förarprov vart 10:e år som inte diskriminerar någon utan sållar ut olämpliga/farliga förare, oavsett om man är 28 eller 78.
Vad är problemet, jag förstår fortfarande inte?
Hur vet du att det är ”många läkare”?.
Vad tycker du att förarproven ska visa? Jag hade förmodligen kuggat idag. Inte för att jag kör dåligt utan för att jag tycker ”eco dtiving” kan dra åt helvete.
Jag menar, jag har bara klarat mig genom bland den svåraste trafiken i världen. Eco driving har dock aldrig varit aktuellt, men det är ändå krigsviktigt för att ta körkort idag.

Vilken läkare?
Tror du alla går till läkaren med regelbundna intervaller bara för säkerhets skull?
Jag tror alla går till läkaren när de får starr eller liknande problem. Det förefaller rätt korkat att inte gå till läkaren när synen börjar krångla.

Yes
2017-08-11, 20:28
Min morfar började förlora synen när han var runt 80, han levde tills han var 90 och sista året kunde han inte känna igen mig på en meters avstånd. Trots regelbundna läkarbesök förlorade han aldrig sitt körkort. Hade han inte haft vett nog att själv inse att han inte kunde köra hade det slutat väldigt illa.
Anmälningsplikten kom 2010.

Petoria
2017-08-11, 20:29
Anmälningsplikten kom 2010.

Och det funkar fortfarande inte. Se länken i mitt andra inlägg.

Han gick bort 2014.

lördagsgrogg
2017-08-11, 20:30
Du förväxlar mig med någon annan, jag försöker inte växla frågan till invandringspolitik.

Jag kan väl också tillägga att mina omfattande studier (läs 2 sec google) säger att somalien har 10ggr mer döda i trafikolyckor per 100k invånare. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate


Det vore roligt att veta var du fick din siffra ifrån?

lördagsgrogg
2017-08-11, 20:32
Känns konstigt att det inte finns ett internt elektroniskt varningssystem för sådant. Hade gått att skylla på mycket pappersarbete 1975 kanske.

Du menar från chippet i nacken?

svenbanan
2017-08-11, 20:37
Hur vet du att det är ”många läkare”?.
Vad tycker du att förarproven ska visa? Jag hade förmodligen kuggat idag. Inte för att jag kör dåligt utan för att jag tycker ”eco dtiving” kan dra åt helvete.
Jag menar, jag har bara klarat mig genom bland den svåraste trafiken i världen. Eco driving har dock aldrig varit aktuellt, men det är ändå krigsviktigt för att ta körkort idag.


Jag tror alla går till läkaren när de får starr eller liknande problem. Det förefaller rätt korkat att inte gå till läkaren när synen börjar krångla.

Man behöver inte ha starr för att se dåligt.

Definitvit går inte alla gamlingar på regelbundna läkarundersökningar.

Farsan var inne och kollade blodtrycket för nåt år sedan, och de kollade inte hans syn. Jag frågade honom alldeles nyss.

trädgårdsmöbel
2017-08-11, 20:38
Nu har inte det här direkt med frågan att göra, men då bilägande och bilåkande verkar bli mer ovanligt i framtiden (Pga. ekonomi, och bilism blir lite av en överklassgrej, eller gemensam bil för kollektiv) tror ni då (isåfall) att det blir mer eller mindre känsligt att ta folks körkort?

svenbanan
2017-08-11, 20:40
Nu har inte det här direkt med frågan att göra, men då bilägande och bilåkande verkar bli mer ovanligt i framtiden (Pga. ekonomi, och bilism blir lite av en överklassgrej, eller gemensam bil för kollektiv) tror ni då (isåfall) att det blir mer eller mindre känsligt att ta folks körkort?

Folk kommer väl sitta i självkörande elbilar så körkort blir väl helt överflödigt ändå...

ARMSTARK
2017-08-11, 20:41
Hur vet du att det är ”många läkare”?.
Vad tycker du att förarproven ska visa? Jag hade förmodligen kuggat idag. Inte för att jag kör dåligt utan för att jag tycker ”eco dtiving” kan dra åt helvete.
Jag menar, jag har bara klarat mig genom bland den svåraste trafiken i världen. Eco driving har dock aldrig varit aktuellt, men det är ändå krigsviktigt för att ta körkort idag.


Jag tror alla går till läkaren när de får starr eller liknande problem. Det förefaller rätt korkat att inte gå till läkaren när synen börjar krångla.

Eco driving har inget med säker körning att göra. En enkel sväng runt närmsta kvarteret ger en tydlig indikation om man är för senil, närsynt, narkotikapåverkad för att ha körkort.

Hemi
2017-08-11, 21:19
Nu har inte det här direkt med frågan att göra, men då bilägande och bilåkande verkar bli mer ovanligt i framtiden (Pga. ekonomi, och bilism blir lite av en överklassgrej, eller gemensam bil för kollektiv) tror ni då (isåfall) att det blir mer eller mindre känsligt att ta folks körkort?

Vet inte men tycker vi redan hamnat lite i den framtiden, fast fler äldre kör,
http://www.trafikverket.se/om-oss/var-verksamhet/Rapporter/Omvarldsanalyser/Trender-i-transportsystemet/Transporttrender/Bilberoendet/Farre-korkort/

Hemi
2017-08-11, 21:24
Nu har inte det här direkt med frågan att göra, men då bilägande och bilåkande verkar bli mer ovanligt i framtiden (Pga. ekonomi, och bilism blir lite av en överklassgrej, eller gemensam bil för kollektiv) tror ni då (isåfall) att det blir mer eller mindre känsligt att ta folks körkort?

Ja, i andra länder där man måste skaffa körkort snabbt för jobbs skull, MC t ex, där det också blir fler olyckor pga det. Sverige är förhållandelsevis extremt lugnt och säkert känns det som, nu.

Vinter
2017-08-11, 21:27
Du menar från chippet i nacken?

Läkarjournaler som delas på intranät, vi använder datorer nuförtiden. En körförbud flaggning skulle vidarebefordras till rätt instans enkelt.

Yes
2017-08-11, 21:37
Eco driving har inget med säker körning att göra. En enkel sväng runt närmsta kvarteret ger en tydlig indikation om man är för senil, närsynt, narkotikapåverkad för att ha körkort.
Jsg håller med men ändå är det eco-driving som dagens undomar måste ta sig igenom.

Hemi
2017-08-11, 22:06
Eco driving har inget med säker körning att göra. En enkel sväng runt närmsta kvarteret ger en tydlig indikation om man är för senil, närsynt, narkotikapåverkad för att ha körkort.

Fast det har med att göra hur trafiken ser ut i övrigt, om jag gissar rätt ungefär vad det är...
men "eco driving" kanske är tänkt att vara anpassad till det också...

Vinter
2017-08-11, 22:30
Fast det har med att göra hur trafiken ser ut i övrigt, om jag gissar rätt ungefär vad det är...
men "eco driving" kanske är tänkt att vara anpassad till det också...

Pratade ganska nyligen med en körlärare som även jobbar som examinerar på trafikverket. Det visar sig att när man lägger in fler moment i körningen för nya elever som att hoppa mellan växlar på känn, så kuggar fler elever.

Fast ingen har väl kallat trafikverket konsekvent. För ett antal år sedan fnös man åt förslag att 16 åringar skulle kunna ta körkort som i vissa länder.
Nu 2017 får du köra bil i trafik med mopedkörkort som 15 åring, och jag ser mer och mer mopedbilar på gatorna. Extremt konsekvent handlande.

Hemi
2017-08-12, 01:02
Nog för att jag gillar miljöideer men jag tycker det blir förvirrande också. Det krävs en bra bil i en bra trafik för att eko-köra. Normalt har väl körkort annars syftat till att lägga nivån så att ungdomarna lär sig att hantera en dålig bil, eller som om man satt i en dålig bil. Som utan ABS bromsar t ex. I en hel del andra länder anses det idiotiskt att köra sådär och det går inte i crappiga bilar i stökig trafik heller. Men som sagt, är det anpassat efter en möjlig trafikmiljö så...

Edit, att man lär ut att köra som om bilen var enkel och utan ABS etc, är eller var för säkerhetens skull. Om man första gången sitter i en sådan bil.

Tolkia
2017-08-12, 14:25
Läkarjournaler som delas på intranät, vi använder datorer nuförtiden. En körförbud flaggning skulle vidarebefordras till rätt instans enkelt.
Det här är lite off topic, men personligen tycker jag att det vore extremt olämpligt att vården skulle dela intranät med trafikverket m. fl. myndigheter, så att dessa skulle ha fri tillgång till folks journaler.

Vinter
2017-08-12, 14:55
Det här är lite off topic, men personligen tycker jag att det vore extremt olämpligt att vården skulle dela intranät med trafikverket m. fl. myndigheter, så att dessa skulle ha fri tillgång till folks journaler.

Det var inte så jag menade exakt. Det jag pratade om var en flaggning vid specifika diagnoser. Då kan ett automatiskt meddelande gå till trafikverket med en notifikation och ett personnummer, behöver inte ens specifiera diagnos utan bara notifikation om förändring av körkortets status.
Sedan måste trafikverket inom tex 48 timmar kontakta läkaren och verifiera förändringen, om det nu är tidsbegränsat eller permanent.

micke81
2017-08-12, 15:19
Utan att ha läst resten av tråden.
Behövde transportstyrelsen något som tar fokus från katastrofen dom redan ställt till med? Behövde transportstyrelsen något att begrava dåliga nyheter på internets sökmotorer under?

svenbanan
2017-08-12, 15:45
Pratade ganska nyligen med en körlärare som även jobbar som examinerar på trafikverket. Det visar sig att när man lägger in fler moment i körningen för nya elever som att hoppa mellan växlar på känn, så kuggar fler elever.

Fast ingen har väl kallat trafikverket konsekvent. För ett antal år sedan fnös man åt förslag att 16 åringar skulle kunna ta körkort som i vissa länder.
Nu 2017 får du köra bil i trafik med mopedkörkort som 15 åring, och jag ser mer och mer mopedbilar på gatorna. Extremt konsekvent handlande.

Va? Menar du EPA-traktorer så har man ju fått det i eviga tider.
Eller är det nåt nytt påfund som jag missat?

delta_mats
2017-08-12, 18:00
Finns även gamlingar som kör på fel sida av vägen i tron att det fortfarande är vänstertrafik.

Vinter
2017-08-12, 18:19
Va? Menar du EPA-traktorer så har man ju fått det i eviga tider.
Eller är det nåt nytt påfund som jag missat?

Ja det är ett nytt påfund, en småbil som är något mindre än en polo. Finns ett femtiotal på vägarna här. Ganska dyra så bara barn med rika föräldrar kör omkring i en. Men du skulle utan problem kunna stöta på en i Stockholmstrafiken.

FoolsGold
2017-08-13, 11:55
Detta är ju en inte en politisk fråga utan en praktisk. Vi har insett att bilkörande utgör en fara både för föraren själv och för andra människor och har därför satt i system en rad tester som man måste klara innan man får köra bil. Köper man det grundläggande resonemanget så blir det en absurd motsägelse att hävda att man senare i livet inte behöver leva upp till samma krav.

Som all annan samhällsekonomisk planering behöver man väga kostnad mot nytta men de allvarliga skador och dödsfall som uppkommer i trafiken väger väldigt tungt och därför bör vi också vara villiga att ta en hög kostnad för att se till att skydda alla inblandade.

PS. I diskussionen om dödsfall i trafiken i Somalia så lär kvalitén på bilarnas säkerhet spela en väsentlig roll.