handdator

Visa fullständig version : Föräldradagar/socialen


Jackman
2017-08-04, 17:44
Det är så här att jag har barn med en tjej, vi är inte tillsammans och vi bor alltså inte ihop. Vi har gemensam vårdnad och hennes mammadagar är nu slut. Hon har ringt socialen och dom tänker inte hjälpa henne för att JAG har pappadagar kvar, dom säger åt henne att jag ska ge henne dagar. Dom har väl förfan inget med mina pappadagar att göra, det är väl mina dagar som jag får ta ut när JAG vill vara pappaledig, dom är ju inte till för att att försörja henne, utan för att JAG ska kunna vara ledig med mitt barn när JAG vill. Hon lär ju kunna vända sig någonstans.

dluddeckens
2017-08-04, 21:11
Låter helt vrickat att de uppmanar dig att ge henne de dagarna.

TranceII
2017-08-04, 21:43
Då får väl barnet bo hos dig heltid tills det kan börja på förskola/skola? Så kan mamman börja jobba.

Jackman
2017-08-04, 21:55
Då får väl barnet bo hos dig heltid tills det kan börja på förskola/skola? Så kan mamman börja jobba.

Varför det?, jag jobbar ju. Socialen kan inte bestämma när jag ska vara pappaledig. Det är som att dom ska säga att jag ska försörja henne för att jag har hög inkomst. Bara för att vi har barn har jag inga försörjningsskyldigheter gentemot henne. Sen har hon inget jobb heller.

ApexProcyon
2017-08-04, 21:59
Ifall hennes föräldradagar är slut så vore väl det bästa för barnet om du tog över så att hon kan söka jobb/jobba effektivt. Antingen det eller ge bort dagarna om du inte vill vara med barnet än.

Du har ingen försörjningsskyldighet gentemot henne, men det är dit ansvar att se till att barnet har grundläggande trygghet. Nu har du valt att skaffa barn med henne och då kan det som är bäst för barnet även gynna henne.

Ifall man vänder på det så har inte socialen någon skyldighet att försörja henne om hon inte står till arbetsmarknadens förfogande, det är svårt om man har småbarn hemma. Barnet har två föräldrar så det är inte alls konstigt att socialen tycker att den andra föräldern ska agera som en förälder.

Jackman
2017-08-04, 22:08
Ifall hennes föräldradagar är slut så vore väl det bästa för barnet om du tog över så att hon kan söka jobb/jobba effektivt. Antingen det eller ge bort dagarna om du inte vill vara med barnet än.

Du har ingen försörjningsskyldighet gentemot henne, men det är dit ansvar att se till att barnet har grundläggande trygghet. Nu har du valt att skaffa barn med henne och då kan det som är bäst för barnet även gynna henne.

Ifall man vänder på det så har inte socialen någon skyldighet att försörja henne om hon inte söker jobb på regelbunden basis, det är svårt om man har småbarn hemma. Barnet har två föräldrar så det är inte alls konstigt att socialen tycker att den andra föräldern ska agera som en förälder.

Fast nu är det så att jag har kollat upp detta och socialen har inget med mina pappadagar att göra, dom är mina för att vara med barnet när JAG vill vara pappaledig, dom kan inte bestämma när jag ska vara hemma. Hon lär skriva in sig på arbetsförmedlingen ja, men hon kommer inte få något jobb för hon har småbarn hemma och ingen möjlighet och då måste socialen hjälpa henne. Så även om jag skulle vara hemma och vara pappaledig så kommer hon få gå på socialen och jo det är visst konstigt att socialen ens yttrar sig om detta, då mina pappadagar är mina lika mycket som mina semesterdagar är mina. Det dom försöker med är att spara in pengar helt enkelt.

Hade vi bott under samma tak hade det varit en annan sak, men eftersom vi inte gör det så har jag inga som helst skyldigheter att se till att hon kan försörja sig. Enda skyldigheten jag har är underhåll och att hon får barnbidraget

TranceII
2017-08-04, 22:13
Varför det?, jag jobbar ju. Socialen kan inte bestämma när jag ska vara pappaledig. Det är som att dom ska säga att jag ska försörja henne för att jag har hög inkomst. Bara för att vi har barn har jag inga försörjningsskyldigheter gentemot henne. Sen har hon inget jobb heller.

För att du är pappan och mogen nog att ta ansvar för att ditt barn skall få det så bra som möjligt?

Annars får man väl helt enkelt lämna barnet på förskolan?

mini
2017-08-04, 22:14
Men är ert barn under ett, eller varför kan hon inte stå till arbetsmarknadens förfogande? Dagarna är inte för din skull, det är för barnets skull, och är hennes dagar slut när barnet är för litet att gå på förskola så är det väl du som får vara hemma?
Om du har kollat upp det, varför frågar du Kollo?

Jackman
2017-08-04, 22:17
Men är ert barn under ett, eller varför kan hon inte stå till arbetsmarknadens förfogande? Dagarna är inte för din skull, det är för barnets skull, och är hennes dagar slut när barnet är för litet att gå på förskola så är det väl du som får vara hemma?
Om du har kollat upp det, varför frågar du Kollo?

För att jag kollade upp det efter att jag skrev inlägget ??. Dagarna är till för min skull för att jag ska kunna vara hemma och vara pappaledig, men ingen annan kan bestämma när jag ska vara det, samma som att ingen kan bestämma när du ska ha semester från jobbet. Dom försöker väl fula sig då dom har så mycket andra viktigare bidrag att dela ut

Jackman
2017-08-04, 22:18
För att du är pappan och mogen nog att ta ansvar för att ditt barn skall få det så bra som möjligt?

Annars får man väl helt enkelt lämna barnet på förskolan?

Men jag har inget ansvar att vara hemma för att hennes mammadagar är slut, det är socialen som har ett ansvar att se till att hon har pengar så att hon kan försörja sig då hon inte har ett arbete. Sen ska pappaledighet lämnas in minst 3 månader i förväg för att bli beviljat där jag jobbar

Jackman
2017-08-04, 22:20
Barnet är 5 månader och hon har valt att ta ut max lång tid innan barnet ens var fött gick hon hem med havandeskapspenning, därför är hennes dagar slut. Jag har planerat att vara pappaledig nästa sommar och höst. Hon ammar oxå för den delen

Jackman
2017-08-04, 22:22
Men det var sak samma nu, har pratat med 3 st som har barn och där 2 av dessa går på socialen, mammorna alltså. Båda dessa pappor har alla sina dagar sparade, har även pratat med en högre socialtant om detta och det är som jag säger. Så det är väl inget mer att diskutera

ApexProcyon
2017-08-04, 22:24
Fast nu är det så att jag har kollat upp detta och socialen har inget med mina pappadagar att göra, dom är mina för att vara med barnet när JAG vill vara pappaledig, dom kan inte bestämma när jag ska vara hemma. Hon lär skriva in sig på arbetsförmedlingen ja, men hon kommer inte få något jobb för hon har småbarn hemma och ingen möjlighet och då måste socialen hjälpa henne. Så även om jag skulle vara hemma och vara pappaledig så kommer hon få gå på socialen och jo det är visst konstigt att socialen ens yttrar sig om detta, då mina pappadagar är mina lika mycket som mina semesterdagar är mina. Det dom försöker med är att spara in pengar helt enkelt.

Hade vi bott under samma tak hade det varit en annan sak, men eftersom vi inte gör det så har jag inga som helst skyldigheter att se till att hon kan försörja sig. Enda skyldigheten jag har är underhåll och att hon får barnbidraget

Socialen har en skyldighet att hjälpa till först när alla andra möjligheter är uttömda. Att du är med barnet eller ser till att hon kan vara med barnet är en potentiell möjlighet eftersom att du är barnets andra förälder.

Jag försöker mest resonera utifrån socialens perspektiv, jag har hört ett och annat hur dom fungerar då min mor jobbar jämte dessa; deras perspektiv är högst byråkratiskt. Även om inte socialen kan tvinga dig till något så finns risken att dom sätter social press på dig genom att neka henne tills du ger med dig då du i deras ögon är en potentiell ekonomisk tillgång via överförbara föräldradagar.

Edit:
Läste senaste inlägget nu, hoppas det löser sig på ett bra sätt för er båda. Om det inte ger med sig första gången så kan hon prova byta handläggare, besluten kan troligt vara ganska godtyckliga beroende på handläggare. Ungefär som med försäkringskassan.

Som relativt nybliven pappa själv så förstår jag att du inte vill ha barnet själv första tiden, mamman är väldigt central det första året.

mini
2017-08-04, 22:26
Fast graviditetspenning är något annat än föräldrapenning. Alla hennes dagar kan knappast vara slut eftersom hon har 240 st som hon börjar ta vid barnets födelse. Hur hade ni planerat ledigheten? Jag tycker ärligt talat att du är en rövhatt som skiter i om ditt barn inte blir försörjt.

Jackman
2017-08-04, 22:27
Socialen har en skyldighet att hjälpa till först när alla andra möjligheter är uttömda. Att du är med barnet eller ser till att hon kan vara med barnet är en potentiell möjlighet eftersom att du är barnets andra förälder.

Jag försöker mest resonera utifrån socialens perspektiv, jag har hört ett och annat hur dom fungerar då min mor jobbar jämte dessa; deras perspektiv är högst byråkratiskt. Även om inte socialen kan tvinga dig till något så finns risken att dom sätter social press på dig genom att neka henne tills du ger med dig då du i deras ögon är en potentiell ekonomisk tillgång via överförbara föräldradagar.

Fast alla andra möjligheter är uttömda då vi inte bor under samma tak och har gemensam ekonomi. Fast dom får inte neka henne då hon har rätt till försörjningsstöd. Som jag skrev ovan, jag har redan kollat upp detta efter att jag postade mitt första inlägg

Jackman
2017-08-04, 22:28
Fast graviditetspenning är något annat än föräldrapenning. Alla hennes dagar kan knappast vara slut eftersom hon har 240 st som hon börjar ta vid barnets födelse. Hur hade ni planerat ledigheten? Jag tycker ärligt talat att du är en rövhatt som skiter i om ditt barn inte blir försörjt.

Det är inte alls något annat. Man kan börja ta ut föräldrapenning redan i vecka 30 något. Havandeskapspenning kallas det

supercharge
2017-08-04, 22:28
Härligt med mogna föräldrar som kan ta ansvar och tänka på barnet i första hand snarare än sig själv, bådar gott inför framtiden..

Bob90
2017-08-04, 22:30
Fast graviditetspenning är något annat än föräldrapenning. Alla hennes dagar kan knappast vara slut eftersom hon har 240 st som hon börjar ta vid barnets födelse. Hur hade ni planerat ledigheten? Jag tycker ärligt talat att du är en rövhatt som skiter i om ditt barn inte blir försörjt.

Det är ju uppenbart att han inte håller barnet särskilt högt, halva meningarna består av "JAG" i versaler. Gissningsvis så är relationen väldigt dålig med mamman och/eller så var barn inte önskat för TS men mamman valde att fullborda graviditeten (vilket hon naturligtvis har all rätt i världen att göra).

Jackman
2017-08-04, 22:30
Härligt med mogna föräldrar som kan ta ansvar och tänka på barnet i första hand snarare än sig själv, bådar gott inför framtiden..

Handlar väl mer om mina rättigheter, varför ska jag vara pappaledig för att socialen vill det, hon lär iallafall gå på socialen oavsett och som jag skrivit jag har helt rätt och den vikarierande sommar soctanten fel

mini
2017-08-04, 22:31
Det är inte alls något annat. Man kan börja ta ut föräldrapenning redan i vecka 30 något. Havandeskapspenning kallas det

Nej. Det som förut hette havandeskapspenning heter nu graviditetspenning och det kan man få beviljat om man har ett arbete som man inte kan utföra pga att det är för tungt eller farligt eller om man har sådana bekymmer med tex foglossning att man inte kan arbeta.
Föräldrapenning kan man börja ta ut 60 dagar innan beräknat förlossningsdatum.

Så berätta igen hur ni hade planerat att försörja ert gemensamma barn.

Jackman
2017-08-04, 22:31
Nej vi är sams och sluta yttra dig om hur jag tar hand om mitt barn, det handlar om vad som är mina rättigheter. Det säger mer om dig som kommer med personpåhopp.

Jackman
2017-08-04, 22:32
Nej. Det som förut hette havandeskapspenning heter nu graviditetspenning och det kan man få beviljat om man har ett arbete som man inte kan utföra pga att det är för tungt eller farligt eller om man har sådana bekymmer med tex foglossning att man inte kan arbeta.
Föräldrapenning kan man börja ta ut 60 dagar innan beräknat förlossningsdatum.

Så berätta igen hur ni hade planerat att försörja ert gemensamma barn.

Hon jobbade ett kort tag inom äldreomsorgen som vikarie men det funkar inte efter vecka 30 så hon gick hem och började ta ut detta från vecka 32

Bob90
2017-08-04, 22:32
Handlar väl mer om mina rättigheter, varför ska jag vara pappaledig för att socialen vill det, hon lär iallafall gå på socialen oavsett och som jag skrivit jag har helt rätt och den vikarierande sommar soctanten fel

Jag tror stenhårt på att rätt ska vara rätt, men när det går ut över någon som inte har bett om det eller har något att säga till om eller ens kunnat göra något åt det (barnet) så får man lite bita i det sura äpplet och ta sitt ansvar.

Som Mini skrev, om du redan har läst på att socialen inte kan göra det, varför startar du en tråd om det? Då är det ju bara att köra på som vanligt och låta socialen sköta det med mamman.

ApexProcyon
2017-08-04, 22:34
Härligt med mogna föräldrar som kan ta ansvar och tänka på barnet i första hand snarare än sig själv, bådar gott inför framtiden..

Samtidigt är det svårt att inte sympatisera med att han vill ha tiden att spendera med barnet och därför helst ser att hon löser försörjning på annat sätt. Om hon har vårdnaden så finns risken att det inte blir allt för mycket kvalitetstid framöver.

Jag hade nog givit bort mina föräldradagar för att mamman ska kunna ha en fortsatt lugn och trygg tid med barnet medan det är så pass litet. Stressen mamman upplever kommer barnet definitivt att känna av på ett eller annat sätt.

Jackman
2017-08-04, 22:34
Jag tror stenhårt på att rätt ska vara rätt, men när det går ut över någon som inte har bett om det eller har något att säga till om eller ens kunnat göra något åt det (barnet) så får man lite bita i det sura äpplet och ta sitt ansvar.

Som Mini skrev, om du redan har läst på att socialen inte kan göra det, varför startar du en tråd om det?

Som jag redan sagt 10 gånger, jag har rätt och soctanten hade fel.

Det verkar vara lite svårt med att läsa ?, bläddra tillbaka lite och kolla varför jag startade tråden

Jackman
2017-08-04, 22:36
Samtidigt är det svårt att inte sympatisera med att han vill ha tiden att spendera med barnet och därför helst ser att hon löser försörjning på annat sätt. Om hon har vårdnaden så finns risken att det inte blir allt för mycket kvalitetstid framöver.

Jag hade nog givit bort mina föräldradagar för att mamman ska kunna ha en fortsatt lugn och trygg tid med barnet medan det är så pass litet. Stressen mamman upplever kommer barnet definitivt att känna av på ett eller annat sätt.

Vi har gemensam vårdnad, vi är sams, jag har köpt barnvagn, säng och hela skiten, ger henne extra varje månad osv osv.

Jackman
2017-08-04, 22:38
Jag skulle aldrig sätta henne i ekonomisk knipa om så var fallet, MEN varför ska jag ge henne dagar när jag inte behöver och hon är berättigad försörjningsstöd, som att kasta bort pappadagarna i toan. Hon är berättigad samma summa från socialen som hon skulle få om hon gjorde slut på mina pappadagar, då är jag hellre hemma själv med barnet sen

Bob90
2017-08-04, 22:39
Som jag redan sagt 10 gånger, jag har rätt och soctanten hade fel.

Det verkar vara lite svårt med att läsa ?, bläddra tillbaka lite och kolla varför jag startade tråden

Ditt första inlägg innehåller ingen fråga. Du säger att Socialen inte har något med dina föräldradagar att göra och sedan så säger du att det stämmer. Vad är det du vill ha ut med tråden?

Nebuchadnezzar
2017-08-04, 22:44
Fast nu är det så att jag har kollat upp detta och socialen har inget med mina pappadagar att görat

det är socialen som har ett ansvar att se till att hon har pengar så att hon kan försörja sig då hon inte har ett arbete

Men det var sak samma nu, har pratat med 3 st som har barn och där 2 av dessa går på socialen, mammorna alltså. Båda dessa pappor har alla sina dagar sparade, har även pratat med en högre socialtant om detta och det är som jag säger. Så det är väl inget mer att diskutera

Som jag skrev ovan, jag har redan kollat upp detta efter att jag postade mitt första inlägg

jag har helt rätt och den vikarierande sommar soctanten fel

jag har rätt och soctanten hade fel.



Hon är berättigad samma summa från socialen som hon skulle få om hon gjorde slut på mina pappadagar

Men hade soctanten rätt?

Jackman
2017-08-04, 22:45
Ditt första inlägg innehåller ingen fråga. Du säger att Socialen inte har något med dina föräldradagar att göra och sedan så säger du att det stämmer. Vad är det du vill ha ut med tråden?

Tänkte att du skulle få lite roligt på fredagkvällen

Jackman
2017-08-04, 22:45
Men hade soctanten rätt?

ja

Bob90
2017-08-04, 22:50
Tänkte att du skulle få lite roligt på fredagkvällen

*rolleyes*

Mats J
2017-08-05, 09:57
Hur kan du vara så nitisk med vad som är rätt i detta fall, jag separerade strax efter min dotter föddes och kunde knappast bry mig mindre om mina rättigheter utan istället vad som gynnade barnet bäst. Eftersom mitt ex var sjukskriven gav jag bort de mesta av mina dagar för det gav henne ekonomiska fördelar, gick även in och hjälpte henne med 3000 månaden första 3 åren så att BARNET skulle få det bättre. Jag anser att det är mina och nu dina skyldigheter att se till att barnet får det som bäst oavsett om det nu missgynnar dig själv.

Minikubik
2017-08-05, 10:11
DU har tänkt sig, DU tycker så, DOM ska, HON måste borde skulle kunde blablabla
Du och mamman kunde göra ett barn tillsammans. Ni valde att sätta ett liv på jorden. Sorry gubben, i samma sekund ni gjorde det valet upphörde vad ni vill och tycker att gälla. Se till barnets bästa, svälj ditt ego och ta ansvar för vad Ni tillsammans har gjort.
Jag har 4 barn med 2 mammor. Är inte tillsammans med någon av dom och tål dom lika lite som dom tål mig. Oavsett det har jag gjort allt för att mina barn ska ha det så bra som möjligt. Detta har inneburit att hjälpa deras mammor i mångt och mycket. Inte för att jag vill, men för att det gynnar mina barn.
Jag förstår hur du tänker, men du har ett visst antal dagar du inte kan ge bort. Ta dom till hösten och ge resten till mamman. För, och tro mig jag vet, om du i te finna där nu kan mamman ställa till ett helvete för dig resten av livet.

ApexProcyon
2017-08-05, 10:18
DU har tänkt sig, DU tycker så, DOM ska, HON måste borde skulle kunde blablabla
Du och mamman kunde göra ett barn tillsammans. Ni valde att sätta ett liv på jorden. Sorry gubben, i samma sekund ni gjorde det valet upphörde vad ni vill och tycker att gälla. Se till barnets bästa, svälj ditt ego och ta ansvar för vad Ni tillsammans har gjort.
Jag har 4 barn med 2 mammor. Är inte tillsammans med någon av dom och tål dom lika lite som dom tål mig. Oavsett det har jag gjort allt för att mina barn ska ha det så bra som möjligt. Detta har inneburit att hjälpa deras mammor i mångt och mycket. Inte för att jag vill, men för att det gynnar mina barn.
Jag förstår hur du tänker, men du har ett visst antal dagar du inte kan ge bort. Ta dom till hösten och ge resten till mamman. För, och tro mig jag vet, om du i te finna där nu kan mamman ställa till ett helvete för dig resten av livet.

Bra sammanfattat. En fet +1 på den.

xan
2017-08-05, 12:33
Hur kan du vara så nitisk med vad som är rätt i detta fall, jag separerade strax efter min dotter föddes och kunde knappast bry mig mindre om mina rättigheter utan istället vad som gynnade barnet bäst. Eftersom mitt ex var sjukskriven gav jag bort de mesta av mina dagar för det gav henne ekonomiska fördelar, gick även in och hjälpte henne med 3000 månaden första 3 åren så att BARNET skulle få det bättre. Jag anser att det är mina och nu dina skyldigheter att se till att barnet får det som bäst oavsett om det nu missgynnar dig själv.

:bow:

Hur blev det efter dessa 3 åren om man får fråga?

WHITEFOLKS
2017-08-05, 14:02
Jag tror ni läser av situationen fel.

Problemet är inte att han inte vill att barnet ska ha det bra osv, det är att socialen vill använda hans ledighetsdagar istället för att ge modern försörjningsstöd vilket hon har rätt till. Så barnet kommer varken få det bättre eller sämre utan hans dagar kommer bara försvinna för ingenting.

Jackman
2017-08-05, 14:28
DU har tänkt sig, DU tycker så, DOM ska, HON måste borde skulle kunde blablabla
Du och mamman kunde göra ett barn tillsammans. Ni valde att sätta ett liv på jorden. Sorry gubben, i samma sekund ni gjorde det valet upphörde vad ni vill och tycker att gälla. Se till barnets bästa, svälj ditt ego och ta ansvar för vad Ni tillsammans har gjort.
Jag har 4 barn med 2 mammor. Är inte tillsammans med någon av dom och tål dom lika lite som dom tål mig. Oavsett det har jag gjort allt för att mina barn ska ha det så bra som möjligt. Detta har inneburit att hjälpa deras mammor i mångt och mycket. Inte för att jag vill, men för att det gynnar mina barn.
Jag förstår hur du tänker, men du har ett visst antal dagar du inte kan ge bort. Ta dom till hösten och ge resten till mamman. För, och tro mig jag vet, om du i te finna där nu kan mamman ställa till ett helvete för dig resten av livet.

Lilla gubben sluta tala om för mig hur mycket jag bryr mig om mina barn och hur mycket jag ställer upp. Jag har 3 barn med 2 olika mammor, jag är ungdomsledare i fotbollen, ensam ledare med 25 ungar. Jag betalar allt för den lilla och hjälper mamman. Men socialen ska inte få säga som dom gör, jag använder hellre mina dagar för att vara hemma den dagen barnet har ett större behov av mig, just nu ammar hon. Hon är berättigad pengar av socialen och tro fan att jag inte är så dum att jag slösar mina pappadagar helt i onödan.

Jackman
2017-08-05, 14:29
Jag tror ni läser av situationen fel.

Problemet är inte att han inte vill att barnet ska ha det bra osv, det är att socialen vill använda hans ledighetsdagar istället för att ge modern försörjningsstöd vilket hon har rätt till. Så barnet kommer varken få det bättre eller sämre utan hans dagar kommer bara försvinna för ingenting.

En som begriper och förstår, TACK

Minikubik
2017-08-05, 14:38
Lilla gubben sluta tala om för mig hur mycket jag bryr mig om mina barn och hur mycket jag ställer upp. Jag har 3 barn med 2 olika mammor, jag är ungdomsledare i fotbollen, ensam ledare med 25 ungar. Jag betalar allt för den lilla och hjälper mamman. Men socialen ska inte få säga som dom gör, jag använder hellre mina dagar för att vara hemma den dagen barnet har ett större behov av mig, just nu ammar hon. Hon är berättigad pengar av socialen och tro fan att jag inte är så dum att jag slösar mina pappadagar helt i onödan.

Säger då det från början i stället för att vara dryg och otrevlig mot alla dom inte håller med om vad du säger. Du nämner inget av det du skrev nyss tidig, utan bara gapar om att du inte vill ge bort dina dagar. Är det konstigt att folk inte förstår vad du menar? Jag vill verkligen inte vara otrevlig eller bråka med dig, och med det du nyss la till får du faktiskt min sympati. Men som du började tråden framstod du som ett arsle. Jag önskar dig, på riktigt lycka till, med både barn mammor och allt annat

Jackman
2017-08-05, 14:49
Jag har hur bra kontakt som helst med båda mammorna, jag hade halva barnbidraget för minsta för att vi hade gemensam vårdnad men det sa jag ifrån mig. Jag har köpt Vagn,Säng osv osv, i slutet på månaden ska jag köpa en sittvagnsdel för 2500. Skickade med henne 2000 när hon åkte till Ullared för att handla i Juli osv

Jag personligen ser det som mer sunt att vilja ha kvar sina dagar och strida för dom för att sen kunna vara hemma när det passar än att bara kasta bort sina dagar, skulle jag ge henne dagar och hon tar ut fullt så får hon samma summa pengar som socialen MÅSTE ge henne, enda skillnaden är att jag har kastat bort mina dagar. Om jag bara skulle gå med på detta och ge bort mina dagar så är det ju samma sak som att jag skiter i ungen och inte vill vara hemma med henne senare. Hade hon inte varit berättigad försörjning enligt lagen så hade jag gett henne dagar utan att tveka 1 sekund.

WHITEFOLKS
2017-08-05, 15:20
Personligen tycker jag att det var ganska tydligt om man bara valde att läsa vad som skrevs istället för att hoppa på hatertåget. Dessutom, oavsett vad TS i sig tyckte så var situationen tydligt beskriven som sådan att man kunde se det problemet.

ApexProcyon
2017-08-05, 15:34
Jag förstod precis vad som menades, det kan nog vara så att han uttryckte sig lite dåligt i text. Det klingar illa när JAG i versaler upprepas när barn är inblandade; det är svårt att inte läsa in självcentrerade intentioner och kompromisslöshet mellan raderna.

Inget illa ment, hade konversationen förts ansikte mot ansikte så hade intrycket säkerligen blivit annorlunda.

Jackman
2017-08-05, 16:06
Jag förstod precis vad som menades, det kan nog vara så att han uttryckte sig lite dåligt i text. Det klingar illa när JAG i versaler upprepas när barn är inblandade; det är svårt att inte läsa in självcentrerade intentioner och kompromisslöshet mellan raderna.

Inget illa ment, hade konversationen förts ansikte mot ansikte så hade intrycket säkerligen blivit annorlunda.

Jag menade att det är mina dagar för att vara med mitt barn, socialen ska inte berätta vad jag ska göra med mina dagar och mina pappadagar har jag fått av en anledning och det är inte för att försörja mamman till barnet, dom är till för att jag ska vara med mitt barn, det finns en anledning att man kan ta ut dagarna enda tills barnet börjat skolan, det är för att man ska kunna välja när man vill vara pappaledig och inte för att spara pengar åt socialen. När jag startade tråden visste jag inte vad som gällde men det vet jag nu och hon har rätt till försörjning från socialen och självklart tänker jag då inte slösa mina dagar för att spara pengar så någon annan kan få bidrag istället. Hade lagen varit att hon inte får pengar så hade hon fått ta varenda dag direkt, men varför ska jag ge bort dom när jag inte behöver

Ignatius72
2017-08-05, 16:47
Ur ett annat perspektiv så kladdar du till det men vill att jag ska betala ditt ex pengar med min skatt så att du får ta ut dina dagar när det passar dig.
Det går utmärkt att ta hand om ungen nu även om hon ammar.

xan
2017-08-05, 17:27
Ur ett annat perspektiv så kladdar du till det men vill att jag ska betala ditt ex pengar med min skatt så att du får ta ut dina dagar när det passar dig.
Det går utmärkt att ta hand om ungen nu även om hon ammar.

Det faller på henne hur man än vänder och vrider på det. Annars kan vi dra det tillbaka hela vägen till big bang..

Leeee
2017-08-05, 18:04
Det är ju uppenbart att han inte håller barnet särskilt högt, halva meningarna består av "JAG" i versaler. Gissningsvis så är relationen väldigt dålig med mamman och/eller så var barn inte önskat för TS men mamman valde att fullborda graviditeten (vilket hon naturligtvis har all rätt i världen att göra).

Med rättigheter kommer skyldigheter

Jackman
2017-08-05, 18:04
Ur ett annat perspektiv så kladdar du till det men vill att jag ska betala ditt ex pengar med min skatt så att du får ta ut dina dagar när det passar dig.
Det går utmärkt att ta hand om ungen nu även om hon ammar.

Nej dels för jag jobbar, det ska ansökas minst 2 månader innan om man ska var föräldraledig. Sen oavsett om det går bra nu så är det inte socialen beslut

Jackman
2017-08-05, 18:06
Med rättigheter kommer skyldigheter


Jag har inga som helst skyldigheter att använda pappadagarna så socialen ska slippa ge henne pengar.

Leeee
2017-08-05, 18:13
Jag har inga som helst skyldigheter att använda pappadagarna så socialen ska slippa ge henne pengar.

Soc är sista utvägen, dom vet att barnet har en far och du har dagar att ta ut, vilket gör att hon söka jobb/jobba. Så tyvärr är det så att soc har ingen skyldighet att betala hennes uppehälle när det finns alt. Men visst du har ingen skyldighet att ge bort dina dagar, dock kan hon få avslag av soc

Jackman
2017-08-05, 18:19
Soc är sista utvägen, dom vet att barnet har en far och du har dagar att ta ut, vilket gör att hon söka jobb/jobba. Så tyvärr är det så att soc har ingen skyldighet att betala hennes uppehälle när det finns alt. Men visst du har ingen skyldighet att ge bort dina dagar, dock kan hon få avslag av soc


Att jag har dagar att ta ut spelar ingen roll, dom är lika mycket mina som mina semesterdagar är mina och jo dom måste ge henne pengar då vi inte bor ihop och således inte har gemensam inkomst. Jag har redan tagit reda på detta som jag sagt 100 gånger i tråden. Har både pratat med försäkringskassan och en som jobbar högre upp inom socialen. Så var det med det 🙂

Leeee
2017-08-05, 18:28
Att jag har dagar att ta ut spelar ingen roll, dom är lika mycket mina som mina semesterdagar är mina och jo dom måste ge henne pengar då vi inte bor ihop och således inte har gemensam inkomst. Jag har redan tagit reda på detta som jag sagt 100 gånger i tråden. Har både pratat med försäkringskassan och en som jobbar högre upp inom socialen. Så var det med det 🙂

Okej, men då löser det ju sig, bättre att låsa tråden, för vissa är ouppmärksamma (jag) och tror diskussionen pågår än :D

Swedishviking
2017-08-05, 21:13
Fast graviditetspenning är något annat än föräldrapenning. Alla hennes dagar kan knappast vara slut eftersom hon har 240 st som hon börjar ta vid barnets födelse. Hur hade ni planerat ledigheten? Jag tycker ärligt talat att du är en rövhatt som skiter i om ditt barn inte blir försörjt.


Tycker att du borde tänka lite innan du svarar! bara för att du är kvinna så behöver man inte ta den andra kvinnans sida! det är HANS dagar hon har TAGIT ut alla sina! han har NOLL skyldigheter imot henne!

Att hon inte kunde fixa sin försörjning på bättre sätt gör inte han till en rövhatt ta och kamma dig för fan

mini
2017-08-05, 21:32
Tycker att du borde tänka lite innan du svarar! bara för att du är kvinna så behöver man inte ta den andra kvinnans sida! det är HANS dagar hon har TAGIT ut alla sina! han har NOLL skyldigheter imot henne!

Att hon inte kunde fixa sin försörjning på bättre sätt gör inte han till en rövhatt ta och kamma dig för fan

Jag tar inte mammans sida. Hon är lika stor rövhatt som inte ser till att kunna försörja sitt barn utan förlitar sig på att någon annan (dvs vi andra) ska göra det åt henne. Ungen får inte så rolig start i livet. Det är barnets sida jag tar. TS påstod (felaktigt) att hon hade fått graviditetspenning och då skulle inte hennes dagar kunnat vara slut om barnet är fem månader gammalt så kamma dig själv du innan du börjar veva.

Cooks
2017-08-05, 22:41
Ifall hennes föräldradagar är slut så vore väl det bästa för barnet om du tog över så att hon kan söka jobb/jobba effektivt. Antingen det eller ge bort dagarna om du inte vill vara med barnet än.

Du har ingen försörjningsskyldighet gentemot henne, men det är dit ansvar att se till att barnet har grundläggande trygghet. Nu har du valt att skaffa barn med henne och då kan det som är bäst för barnet även gynna henne.

Ifall man vänder på det så har inte socialen någon skyldighet att försörja henne om hon inte står till arbetsmarknadens förfogande, det är svårt om man har småbarn hemma. Barnet har två föräldrar så det är inte alls konstigt att socialen tycker att den andra föräldern ska agera som en förälder.

Det är ju inte säkert? Han kan ha haft ett kort förhållande med en brud och råkat göra henne på smällen, tror du en man kan säga "nä, jag vill inte. Gör abort." i ett västerländsk land?

Det här är enbart mammas fel och jävligt ansvarslöst att skaffa ett barn när man inte har ett jobb eller medel att försörja sig, hon får skylla sig själv om det är så att hon skaffat barn utan ditt godkännande och/eller har ensam vårdnad.

Tolkia
2017-08-05, 22:45
Försåvitt det inte är fråga om jungfrufödsel eller insemination så lär ingen mamma kunna "skaffa barn själv". Ingen i Sverige som uppnått könsmogen ålder har missat hur barn kommer till. Det tillhör dock inte riktigt ursprungsorganisationen.

Angående detta med att behöva ansöka i förväg om att ta ut föräldradagar, så är det inte säkert att Soc (eller någon annan myndighet) köper det, i ett fall där det är enda skälet till att någon inte vill ta ut sina dagar. Man kan också argumentera enligt linjen att både mor och far vet när barnet föds och hur många föräldradagar respektive förälder har, d.v.s. att man hade kunnat planera och ansöka om föräldraledigt i tid om man hade velat/orkat/whatever. Det kan vara bra att ha i minnet.

Cooks
2017-08-05, 22:54
Fast en mamma kan välja om hon vill behålla barnet eller inte själv, det beslutet har ingen man rätt att säga något om, således är det hon som tagit beslutet inte han. Så mycket för att vara självständig.

Hemi
2017-08-05, 22:57
Fattar inte varför de bägge måste vara "rövhattar" enligt flera. Man har rätt till föräldrapenning och många förlorar sina jobb eller kanske inte hade det så otroligt bra ställt från början heller. Orsakerna är i verkligheten inte alltid så självklara och livet ändades för de flesta som lever det. Ja men då skulle du ju inte ha skaffat barn från början, typ. Nej typ nästan ingen i världen skulle väl det i så fall. Tycker det är lite elitistiskt eller så är kolo för höger för Sverige, men så verkar det GA varit i 10 år åtminståne. I alla fall så har det varit mycket "jag vill inte betala för.." här. Men jag tror jag vet var det kommer från, på 70-80 talet hjälpte soc till med vad som helst när som helst och det var otroligt lätt att blåsa dem, vilket vissa gjorde. Och det var nästan svårt, att faktiskt hamna under isen på riktigt . Det krävdes rejäla smällar i livet för det eller så var det ens eget riktigt dumma fel.

ApexProcyon
2017-08-05, 22:58
Fast en mamma kan välja om hon vill behålla barnet eller inte själv, det beslutet har ingen man rätt att säga något om, således är det hon som tagit beslutet inte han. Så mycket för att vara självständig.

Menar du att män inte är fysiskt kapabla att avstå från sex och att beslutet om barn kommer efter konceptionsögonblicket?

Cooks
2017-08-05, 23:02
Menar du att män inte är fysiskt kapabla att avstå från sex och att beslutet om barn kommer efter konceptionsögonblicket?

Om X vill ligga med Y och vet om att Y tänker behålla barnet så avstår nog X om inte han också vill ha ett. Tyvärr är det inte så i de flesta fallen och Y väljer att behålla det emot Xs vilja.

ApexProcyon
2017-08-05, 23:06
Om X vill ligga med Y och vet om att Y tänker behålla barnet så avstår nog X om inte han också vill ha ett. Tyvärr är det inte så i de flesta fallen och Y väljer att behålla det emot Xs vilja.

Väldigt underligt att förvänta sig att kvinnor ska vara redo att använda abort som ett sent preventivmedel om "olyckan" är framme; sexets primära syfte är fortplantning. Är man av manligt kön så får man vara redo på att kvinnan kan välja att behålla barnet ifall hon blir gravid under samlaget.

Tycker man att det är orättvist så kan man använda dubbla kondomer för att vara riktigt säker.

Det krävs extremt speciella omständigheter för att en man ska kunna bli förälder mot sin vilja. Att impulskontrollen är dålig räknas inte.

Hemi
2017-08-05, 23:28
Jag tror att soc kräver att arbetslösa skall ta ut sina föräldradagar och att många protesterar i tros att de inre skall behöva det. Eftersom det baseras på inkomsten kan det bli lägstanivå för vissa, kanske ganska många nuförtiden. Och man har numera väldigt många dagar att ta ut och kan eller tvingas ge det till varandra, nästan allihop, så den ena föräldern inte har några alls. Ja, de är till för barnet men det går ju från bägge hållen, om det går bra för föräldrarna så går det bättre för barnen. Och vad är orsaken till föräldraledigheten, att man skall vara hemma med barnet men samtidit sitter många i Sverige i den sitationen att de måste söka jobb på heltid och för alla pengar det kostar - under denna föräldraledighet - som ju var till för barnet. Så det klart att det kan bli slitningar och känslor där.

Cooks
2017-08-05, 23:33
Väldigt underligt att förvänta sig att kvinnor ska vara redo att använda abort som ett sent preventivmedel om "olyckan" är framme; sexets primära syfte är fortplantning. Är man av manligt kön så får man vara redo på att kvinnan kan välja att behålla barnet ifall hon blir gravid under samlaget.

Tycker man att det är orättvist så kan man använda dubbla kondomer för att vara riktigt säker.

Det krävs extremt speciella omständigheter för att en man ska kunna bli förälder mot sin vilja. Att impulskontrollen är dålig räknas inte.

Tack för ett gott skratt :laugh:

P piller, stav, spiral, kondom, dagen-efter piller, abort. Det finns många sätt att undvika det, jag har haft över 250 samlag och det har aldrig "råkat" hända.

Får man inte vara med och bestämma och lägga in ett veto mot att behålla barnet har kvinnan ingen rätt att be om hjälp när shit hits the fan heller. Iaf inte från pappan om mamman valt att behålla det emot dennes vilja.

xan
2017-08-05, 23:41
Tycker man att det är orättvist så kan man använda dubbla kondomer för att vara riktigt säker.

Lite OT, men jag har aldrig förstått hur folk vågar låta sina öden hänga på en bit plast. Jag är extremt tveksam till abort så om inte kvinnan har något säkert preventivmedel så avstår jag helt.

ApexProcyon
2017-08-05, 23:53
Tack för ett gott skratt :laugh:

P piller, stav, spiral, kondom, dagen-efter piller, abort. Det finns många sätt att undvika det, jag har haft över 250 samlag och det har aldrig "råkat" hända.

Får man inte vara med och bestämma och lägga in ett veto mot att behålla barnet har kvinnan ingen rätt att be om hjälp när shit hits the fan heller. Iaf inte från pappan om mamman valt att behålla det emot dennes vilja.

Att sexets primära syfte är fortplantning är en universell sanning oavsett hur dryg du försöker vara. Att det sedan kan vara en väldigt angenäm aktivitet är just sekundärt.

Lite OT, men jag har aldrig förstått hur folk vågar låta sina öden hänga på en bit plast. Jag är extremt tveksam till abort så om inte kvinnan har något säkert preventivmedel så avstår jag helt.

Jag instämmer till fullo.

Cooks
2017-08-06, 00:12
Att sexets primära syfte är fortplantning är en universell sanning oavsett hur dryg du försöker vara. Att det sedan kan vara en väldigt angenäm aktivitet är just sekundärt.



Jag instämmer till fullo.

Fast 99.99% av alla samlag är pga det sistnämnda så att säga att det primära syftet är fortplantning är bara korkat.

Aryt
2017-08-06, 06:53
Försåvitt det inte är fråga om jungfrufödsel eller insemination så lär ingen mamma kunna "skaffa barn själv". Ingen i Sverige som uppnått könsmogen ålder har missat hur barn kommer till. Det tillhör dock inte riktigt ursprungsorganisationen.

Angående detta med att behöva ansöka i förväg om att ta ut föräldradagar, så är det inte säkert att Soc (eller någon annan myndighet) köper det, i ett fall där det är enda skälet till att någon inte vill ta ut sina dagar. Man kan också argumentera enligt linjen att både mor och far vet när barnet föds och hur många föräldradagar respektive förälder har, d.v.s. att man hade kunnat planera och ansöka om föräldraledigt i tid om man hade velat/orkat/whatever. Det kan vara bra att ha i minnet.

Lite väl akademiskt - troligen ett perspektiv som inte har fått möjlighet att "stötas och blötas" i verkligheten..


Därutöver: påminn oss - hur gör en man juridisk/riktig abort? Hittar inte formuläret vid en snabb googling.

svenbanan
2017-08-06, 09:27
Personligen tycker jag att det var ganska tydligt om man bara valde att läsa vad som skrevs istället för att hoppa på hatertåget. Dessutom, oavsett vad TS i sig tyckte så var situationen tydligt beskriven som sådan att man kunde se det problemet.

+1

Jag tycker det var uppenbart redan från första inlägget.

ApexProcyon
2017-08-06, 10:01
Fast 99.99% av alla samlag är pga det sistnämnda så att säga att det primära syftet är fortplantning är bara korkat.

Primär (franska primaire ’elementär’, ’ursprunglig’, av latin

Att argumentera emot ord som man inte vet innebörden av ger inte heller ett särskilt smart intryck. :d

dream_theater_
2017-08-06, 18:04
Tack för ett gott skratt :laugh:

P piller, stav, spiral, kondom, dagen-efter piller, abort. Det finns många sätt att undvika det, jag har haft över 250 samlag och det har aldrig "råkat" hända.

Får man inte vara med och bestämma och lägga in ett veto mot att behålla barnet har kvinnan ingen rätt att be om hjälp när shit hits the fan heller. Iaf inte från pappan om mamman valt att behålla det emot dennes vilja.

Dude, räknar du på riktigt?

ApexProcyon
2017-08-06, 18:08
Dude, räknar du på riktigt?

Jag föreställer mig hur samtliga kondomer sparas för att hålla koll. Fyra vertikala kondomer jämte varandra och en femte diagonal kondom för att enkelt kunna räkna fem och fem - samtliga använda.

"Vill du följa med hem till mig och bli min diagonal?"

dream_theater_
2017-08-06, 18:11
Det var det sjukaste jag har hört.

Aryt
2017-08-06, 18:56
Dude, räknar du på riktigt?

Kanske är en uppskattning?

1 x/vecka i 5 år..

Ganska lätt att uppskatta många saker..

dream_theater_
2017-08-06, 18:58
Har du någonsin hört någon använda antalet (uppskattade eller ej) sextillfällen som merit för att avgöra sannolikheten för att någon ska bli gravid?

Aryt
2017-08-06, 19:16
Har du någonsin hört någon använda antalet (uppskattade eller ej) sextillfällen som merit för att avgöra sannolikheten för att någon ska bli gravid?

Låter väl rimligt?

Jämför:
Jag har rest 10 gånger i tropikerna och aldrig fått malaria, då jag använde profylax.

Jag har bytt bajsblöja på demensboendet under 5 vintrar, men aldrig fått kräkis då jag tvättar händerna noggrant.

Jag har varit med vid 250 ortopediska operationer, men aldrig fått blodstänk i ögonen då jag alltid använder visir.



Att klara något enstaka tillfälle säger inte så mycket, men att undvika missöden vid upprepade risksituationer visar väl på att det är möjligt?