handdator

Visa fullständig version : Är man naturlig dvs. mer drogfri när man lyfter tungt för att bli stor?


Strumpa
2017-08-04, 13:55
Är man naturlig dvs. mer drogfri när man lyfter tungt för att bli stor? Att jag ställer mig frågande beror närmast på att vissa menar precis tvärtom.:smash:

Efter att själv ha t ex testat "Medthrodol" så ansluter jag mig också till de som tycker att man mycket lättare gör resultat med tyngre vikter vid användandet av droger. I alla fall vid användandet av vissa prohormoner.

För egen det så blev jag relativt fort 3 - 4 kilo tyngre och mycket fort mycket starkare. Ja ruggigt mycket starkare faktiskt så att jag faktiskt blev lite skrämd. Med denna erfarenhet ansluter jag mig i alla fall till dem som menar att det att det är snarare de som klarar träna mycket tungt i ett förhållandevis högt tempo som man kan misstänka gå på något t ex liknande "Medthrodol". Det tror i alla fall jag.

Nej personligen gör jag hellre en så lätt vikt så tung som möjligt som någon kiropraktor eller liknande sa. Allt för att helt enkelt hålla och för att kunna njuta av att kunna träna så länge som möjligt.

bag
2017-08-04, 14:14
Man är inte mer eller mindre drogfri beroende på hur tungt man lyfter. Man är drogfri om man är drogfri. Jorå, det kan ni anteckna

Frågenarkomanen
2017-08-04, 14:18
Dummaste frågan det här århundradet?

leee
2017-08-04, 14:21
Däremot så kan vikterna skvallra om man är drogfri eller inte beroende på hur mycket man klarar,finns uppenbara och neråt,allt är ju individuellt men några supermänniskor finns inte.

Strumpa
2017-08-04, 14:40
Däremot så kan vikterna skvallra om man är drogfri eller inte beroende på hur mycket man klarar,finns uppenbara och neråt,allt är ju individuellt men några supermänniskor finns inte.

På vad sett menar du att vikten kan skvallra om man är drogfri? Uppåt eller neråt när det gäller vikterna man tränar med? Du får gärna utveckla ditt svar lite. Jag är nyfiken. Allt för att komma ifrån förlöjligande kommentarer såhär.

Strumpa
2017-08-04, 14:48
Dummaste frågan det här århundradet?

Men jag skulle aldrig ställt frågan om det inte hade varit så att jag inte läst just detta dvs. att de som lyfter tungt skulle vara mindre drogfria. Själv menar att det snarare är tvärtom. Kan tror jag t ex mest kännas igen på viktkåta som kör slarvigt med förhållandevis stora vikter. Och som relativt snabbt lagt på sig en betydande mager muskelmassa. Det tror i alla fall jag.

leee
2017-08-04, 14:48
På vad sett menar du att vikten kan skvallra om man är drogfri? Uppåt eller neråt när det gäller vikterna man tränar med? Du får gärna utveckla ditt svar lite. Jag är nyfiken. Allt för att komma ifrån förlöjligande kommentarer såhär.

Vikter som folk aldrig kommer upp i hur mycket man än tränar ren sedan så är förlöljigande kommentarer något som man får räkna med så det gör inget,men påstår du att någon som reppar på 300kg på enbart mat så är det nog många som tvivlar,bara ex.

Strumpa
2017-08-04, 14:56
Man är inte mer eller mindre drogfri beroende på hur tungt man lyfter. Man är drogfri om man är drogfri. Jorå, det kan ni anteckna

Det var vänligare förr här på Kolozzeum. Själv kan jag bara hålla med XXXL i tråden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=218978

Langster
2017-08-04, 15:01
Vikter som folk aldrig kommer upp i hur mycket man än tränar ren sedan så är förlöljigande kommentarer något som man får räkna med så det gör inget,men påstår du att någon som reppar på 300kg på enbart mat så är det nog många som tvivlar,bara ex.

Lol de flesta rena styrkelyftare kommer upp i väldigt mycket högre vikter än tokdopade bodybuilders. Så: va?

Som svar på trådskaparens frågeställning så handlar det nog om att man som dopad kan träna lättare och ändå få bättre resultat än en ren person med samma vikter, än att rena på något sätt skulle vara starkare. Självklart blir man även starkare av att dopa sig, men det kanske är smartare att inte träna sönder sig på höga vikter om man får bra resultat även på lägre.
Som ren tror jag att man måste lyfta tungt för att utvecklas, både styrke- och volymmässigt. Men det finns de som har andra åsikter.

Strumpa
2017-08-04, 15:05
Vikter som folk aldrig kommer upp i hur mycket man än tränar ren sedan så är förlöljigande kommentarer något som man får räkna med så det gör inget,men påstår du att någon som reppar på 300kg på enbart mat så är det nog många som tvivlar,bara ex.

Pga. ryggproblem så är det slut på tunga marklyft och knäböj mm för min del. Nej jag försöker istället anpassa träningen efter hurdan jag är idag. Ja jag är äldre än de flesta här. Men jag försöker ändå göra resultat rent volymmässigt. Och jag är då tacksam för vissa nya rön som säger att man visst kan bygga muskler på en lägre vikt med fler reps. Bara man nu har förmågan att ta i till det att man är helt slut i muskeln. De rönen gynnar mig såsom den jag är idag. För testosteron stinna ungtuppar så kan förhållandena självklart vara lite annorlunda.

Strumpa
2017-08-04, 15:06
Lol de flesta rena styrkelyftare kommer upp i väldigt mycket högre vikter än tokdopade bodybuilders. Så: va?

Som svar på trådskaparens frågeställning så handlar det nog om att man som dopad kan träna lättare och ändå få bättre resultat än en ren person med samma vikter, än att rena på något sätt skulle vara starkare. Självklart blir man även starkare av att dopa sig, men det kanske är smartare att inte träna sönder sig på höga vikter om man får bra resultat även på lägre.
Som ren tror jag att man måste lyfta tungt för att utvecklas, både styrke- och volymmässigt. Men det finns de som har andra åsikter.

Tack för ditt svar. Det är precis min åsikt också.

Hemi
2017-08-04, 15:11
Pga. ryggproblem så är det slut på tunga marklyft och knäböj mm för min del. ...

Är det? Om du med tungt menar just de övningarna, att hela kroppen skall vara med så det blir höga 3 siffriga vikter så ok, annars kan du ju bara fördela vikten nedåt benen så det blir lika tungt eller tyngre som innan för dem. Lika för överkroppen.

Skoen
2017-08-04, 15:23
En bodybuildare är en skulptör och tränar inte nödvändigtvis för att bli så stark som möjligt, vilket en styrkelyftare gör.

Strumpa
2017-08-04, 15:23
Är det? Om du med tungt menar just de övningarna, att hela kroppen skall vara med så det blir höga 3 siffriga vikter så ok, annars kan du ju bara fördela vikten nedåt benen så det blir lika tungt eller tyngre som innan för dem. Lika för överkroppen.

Jag tror jag förstår vad du menar. Och jag kan bara hålla med.

Tro inte att jag inte avundas yngre när de lassar på. Nej en gång i tiden. Ja innan ryggen pajade. Så var jag mer förespråkare för sådant som max-OT. Men i och med att jag nu är som jag är i ryggen. Och att jag inte vill pensionera mig som så många andra gör när de kommit över de 50. Så har jag istället valt att försöka anpassa träningen efter hur dant jag funkar idag dvs. såhär funkar jag idag. Och skit i alla testosteronstinna ungtuppar. Träna som du tycker känns bäst för dig idag. För huvudsaken är ju liksom att jag idag fortfarande kan syssla med det jag älskar.

viringer
2017-08-04, 15:44
Här har vi ett prima exemplar av en ointelligent människa.

xan
2017-08-04, 15:45
Som ren tror jag att man måste lyfta tungt för att utvecklas, både styrke- och volymmässigt. Men det finns de som har andra åsikter.

Något för dig. :naughty:

kHqC9t8lfgw

Strumpa
2017-08-04, 16:03
Här har vi ett prima exemplar av en ointelligent människa.

Tja, visst var det ha varit lite ointelligent det där med Methodrol. Det kan jag hålla med om. Men nu vet jag i alla fall hur det funkar. *kissass*

Strumpa
2017-08-04, 16:11
Något för dig. :naughty:

kHqC9t8lfgw

Menar du mig? Nej jag kan aldrig bli som han. Mest eftersom stora jag faktiskt lider av hypogonadism dvs. testosteronbrist sedan jag haft testikelcancer. Ja det är närmast därför som jag ibland blir lite nyfiken på testosteronhöjande prohormoner. Nej idag tränar jag i huvudsak bara för att må bra. Men det är klart. Det finns nog många testosteronstinna ungtuppar som helt inte vill se att någon som är över 50 på ett gym. Men det är å andra sidan inte många som vet eller ens kan tänka sig att jag i själva verket är över de 50.

leee
2017-08-04, 16:41
[QUOTE=Langster;7801867]Lol de flesta rena styrkelyftare kommer upp i väldigt mycket högre vikter än tokdopade bodybuilders. Så: va?

Hur kan du veta det och tror du inte att informationen om hur doping fungerar har nått de allra flesta inom träningsvärlden och även utanför vid det här laget,tiden innan internet fanns så var folk superimponerade på dessa starka män och muskelbyggare men inte idag kan jag lova dig.

trädgårdsmöbel
2017-08-04, 16:48
Min erfarenhet är att doping ger bättre resultat för styrkan än vad det gör för volymen.

ARMSTARK
2017-08-04, 16:51
Av de amerikanska BB röker många Cannabis, och många av de svenska Styrkelyftarna dricker en hel del alkohol. Påstår inte att de fått bättre resultat pga sitt missbruk men det verkar inte vara något hinder.

Strumpa
2017-08-04, 17:15
[QUOTE=Langster;7801867]Lol de flesta rena styrkelyftare kommer upp i väldigt mycket högre vikter än tokdopade bodybuilders. Så: va?

Hur kan du veta det och tror du inte att informationen om hur doping fungerar har nått de allra flesta inom träningsvärlden och även utanför vid det här laget,tiden innan internet fanns så var folk superimponerade på dessa starka män och muskelbyggare men inte idag kan jag lova dig.

Jag skulle t ex kunna tro. Att han skulle kunna mena de muskler som t ex inte direkt en styrkelyftare riktigt bryr sig om med sin träning. Så vitt jag vet så tänker nog tror jag en styrkelyftare på såhär sätt lite annorlunda. För honom gäller det liksom ju bara att hiva upp så mycket i vikt som möjligt i de grenar ha tävlar i. Han tänker tror jag sällan på sådana saker som negativa reps, hur hög hastigheten ned är osv, osv. Men det är ju klart att en mycket stark bodybuildare även kanske skulle kunna hiva minst lika stora vikter med en likadan teknik, om inte än mer. Men visst kan jag trycka att det är lite konstigt att inte fler av alla dessa stora killar som finns på gymmen idag inte är mer intresserade av att tävla än vad de är. Så visst tror jag att det används mycket droger alltid. Ja om så bara av ren nyfikenhet och för att alla dessa ungdomar tycker det är häftigt med alla stora muskler mm, mm. Och skrytet av att man tagit si och så mycket i vikt. Själv skiter jag blankt i detta idag. Men visst kan även jag vara lite nyfiken ibland. Själv kommer jag emellertid aldrig upp i den testosteronmängd som en ung människa kommer att göra som prövar på t ex en testosteronhöjande prohormon. Men att bygga muskler har ju vad jag vet idag lite mer än med ens testosteronvärde att göra.

Diomedea exulans
2017-08-04, 18:33
Men visst kan jag trycka att det är lite konstigt att inte fler av alla dessa stora killar som finns på gymmen idag inte är mer intresserade av att tävla än vad de är.

Jag tror många har scenskräck och/eller tycker det är töntigt att spänna sig.

Strumpa
2017-08-04, 20:07
Jag tror många har scenskräck och/eller tycker det är töntigt att spänna sig.

Så kan det förvisso också vara. Vi får hoppas det. Men å andra sidan så tycker jag behovet av att vilja synas på så många andra sätt rimmar ganska dåligt med detta t ex tvånget med selfie idag hos många. För jag menar då att detta med att vilja synas då på så sätt ligger på gränsen till vad man skulle kunna kalla för ett tvång idag. Det kan i alla fall te sig så överdrivet för mig som är lite äldre. Varför då inte synas och få ett riktigt erkännande inom den sporten man håller på med? Men visst kan förvisso blygsel finnas med. Men ......

Hanse
2017-08-04, 20:14
Jag tror många har scenskräck och/eller tycker det är töntigt att spänna sig.
Så är det säkert samt att en tävlingsdiet (med eller utan droger) kan vara väldigt jobbig. Det är många som gått upp på scenen bara en gång för att sedan aldrig göra det igen just pga att dom mått så dåligt på diet.
Att ta sig i schysst strandform kan inte jämföras med att ta sig i tävlingsform.

Langster
2017-08-04, 20:29
Att deffa och ställa sig och spänna sig på scen är helt klart det enklaste när det gäller att tävla i bodybuilding. Hade det varit så enkelt så hade jag kanske tävlat en gång till någon gång. Det jobbiga är allt runtomkring - att planera allt, fixa tävlingscert, fixa med hotell och resa till tävlingen, se till att man får hjälp med färgen, träna på posering osv osv. Jag hade en jäkla tur som hade bra hjälp av Berkhan, men annars bör man nog hitta en coach också. Och allt kostar pengar som man garanterat INTE får tillbaka även om man mot förmodan skulle vinna.
Så att fler inte tävlar är inte alls konstigt tycker jag... man måste verkligen vilja ställa sig på scen om man ska tycka det är värt det.

Sen är att vara en ungtupp på gymmet som tar 125 kg i bänk något helt annat än att se bra ut på scen också. De flesta ser ut som skit och vet det, därför tävlar de inte.

forslund
2017-08-04, 20:46
Att deffa och ställa sig och spänna sig på scen är helt klart det enklaste när det gäller att tävla i bodybuilding. Hade det varit så enkelt så hade jag kanske tävlat en gång till någon gång. Det jobbiga är allt runtomkring - att planera allt, fixa tävlingscert, fixa med hotell och resa till tävlingen, se till att man får hjälp med färgen, träna på posering osv osv. Jag hade en jäkla tur som hade bra hjälp av Berkhan, men annars bör man nog hitta en coach också. Och allt kostar pengar som man garanterat INTE får tillbaka även om man mot förmodan skulle vinna.
Så att fler inte tävlar är inte alls konstigt tycker jag... man måste verkligen vilja ställa sig på scen om man ska tycka det är värt det.

Sen är att vara en ungtupp på gymmet som tar 125 kg i bänk något helt annat än att se bra ut på scen också. De flesta ser ut som skit och vet det, därför tävlar de inte.

Jag tycker helt tvärtom. Dieten är ju den plågsamma biten. :D
Tävlingarna idag har ju ofta rekommenderade "tävlingshotell", relativt bra tidsscheman när man måste infinna sig för registrering, tävling m.m. Hjälp med färg finns ju nästan alltid på plats med och egna alternativ att färglägga själv är enkla som sjutton.
Själva planeringen för tävlingshelgen är inga problem - däremot är ju själva dieten ett planeringshelvete utan dess like. Att navigera genom livet i 8-16 veckor eller hur länge man nu tävlingsdietar är skitjobbigt tycker jag och då jobbar jag ändå med planering (och älskar det) hela dagarna som projektledare.

Jag har tävlat två gånger och båda har "kostat" så mycket i ansträngning och livsinsats att jag troligtvis aldrig mer tävlar. Men det kanske beror på en dåligt upplagd diet? ;) Pengarinsatsen för tävlingshelgen är inte den stora uppoffringen för mig.

Langster
2017-08-04, 20:58
Jag tycker helt tvärtom. Dieten är ju den plågsamma biten. :D
Tävlingarna idag har ju ofta rekommenderade "tävlingshotell", relativt bra tidsscheman när man måste infinna sig för registrering, tävling m.m. Hjälp med färg finns ju nästan alltid på plats med och egna alternativ att färglägga själv är enkla som sjutton.
Själva planeringen för tävlingshelgen är inga problem - däremot är ju själva dieten ett planeringshelvete utan dess like. Att navigera genom livet i 8-16 veckor eller hur länge man nu tävlingsdietar är skitjobbigt tycker jag och då jobbar jag ändå med planering (och älskar det) hela dagarna som projektledare.

Jag har tävlat två gånger och båda har "kostat" så mycket i ansträngning och livsinsats att jag troligtvis aldrig mer tävlar. Men det kanske beror på en dåligt upplagd diet? ;) Pengarinsatsen för tävlingshelgen är inte den stora uppoffringen för mig.

Ja oavsett vad man tycker är jobbigt så är det ju inget man bara gör för att det är lite kul. Det är jobbigt och man får minimalt tillbaka.

forslund
2017-08-04, 21:12
Ja oavsett vad man tycker är jobbigt så är det ju inget man bara gör för att det är lite kul. Det är jobbigt och man får minimalt tillbaka.

Sammanfattar det hela rätt bra. :)
Sedan är det många som försöker ta sig till tävlingsscenen men inte pallar.

trädgårdsmöbel
2017-08-05, 11:18
En anledning att inte tävla kan ju vara att man inte vill tappa muskler? Ser man ganska bra ut som halvhård/normal/fet men märker att man börjar se ut som ett snöre om man försöker ta sig lägre så vill man kanske inte offra sina surt förvärvade muskler på att komma sist i tävling?

Mats J
2017-08-05, 12:00
En anledning att inte tävla kan ju vara att man inte vill tappa muskler? Ser man ganska bra ut som halvhård/normal/fet men märker att man börjar se ut som ett snöre om man försöker ta sig lägre så vill man kanske inte offra sina surt förvärvade muskler på att komma sist i tävling?

Det här är oftast det som avslutat mina deffar, att jag börjar bli löjligt smal. Syns knappt att jag tränar med kläderna på.

Sverker
2017-08-05, 12:18
En anledning att inte tävla kan ju vara att man inte vill tappa muskler? Ser man ganska bra ut som halvhård/normal/fet men märker att man börjar se ut som ett snöre om man försöker ta sig lägre så vill man kanske inte offra sina surt förvärvade muskler på att komma sist i tävling?


Man tappar inga muskler av att tävla. Kroppen är sliten och kroppen är trög månaderna efteråt men efter ett halvår är kroppen tillbaka och träningen rullar på som vanligt.
Du satsar ett halvår och går in i en bubbla, men vinner år av erfarenheter.

Tror mer att nätavundsjukan är ett större problem. Lätt att sitta och skriva på ett forum hur usel någon är.

Hemi
2017-08-05, 12:27
Det är så med alla sporter. Det är när man börjar göra/se sporten som ett jobb eller tävlar som man blir riktigt bra, i förhållandelse till sig själv åtminståne. Även en hemlig garagebyggare/fighter blir bättre då.

Strumpa
2017-08-05, 13:01
Man tappar inga muskler av att tävla. Kroppen är sliten och kroppen är trög månaderna efteråt men efter ett halvår är kroppen tillbaka och träningen rullar på som vanligt.
Du satsar ett halvår och går in i en bubbla, men vinner år av erfarenheter.

Tror mer att nätavundsjukan är ett större problem. Lätt att sitta och skriva på ett forum hur usel någon är.

Du kan nog ha rätt till den del. Rätt tycker jag du i alla fall kan ha lite grann för min del. För visst kan jag erkänna att jag kan vara lite avundsjuk. Ja faktiskt rätt mycket. Dels då för att jag med den kropp jag har och hur den funkar. Inte haft tillräckligt starkt psyke för att tävla. Visst har jag lätt att bli stor och faktiskt ganska stark. Men när det sedan gäller det här med att få fram muskelkonturerna som är så viktigt för en tävlande i bodybuilding. Ja då har jag mycket svårt. Något som förmodligen b l a. kan ha med att jag inte har en så stor naturlig testosteron nivå sedan jag på grund av cancer blev av med ena testikeln. Testosteronet tror jag trots allt betyder rätt mycket för ens resultat på såhär sätt. Hur mycket vet jag ej. Förmodligen så kan även detta vara olika från person till person. Ja hur mycket testosteron man har naturligt osv.

Läskeblask
2017-08-05, 18:00
Langster skriver bra här. När det gäller styrka är det många faktorer somspelar in vilket gör att man kan öka i styrka utan nämnbär muskelvolymsökning. Byggarträning och styrkelyft är två helt skillda världar.
Angående testonivåer så skulle jag säga att har man låga nivåer så bygger man helt klart sämre men om polaren bygger bättre än dej så beror det knappast på testonivåerna då om man ligger inom normala värden så har det ingen betydelse utan andra faktorer spelar in.

trädgårdsmöbel
2017-08-06, 14:06
Man tappar inga muskler av att tävla. Kroppen är sliten och kroppen är trög månaderna efteråt men efter ett halvår är kroppen tillbaka och träningen rullar på som vanligt.
Du satsar ett halvår och går in i en bubbla, men vinner år av erfarenheter.

Tror mer att nätavundsjukan är ett större problem. Lätt att sitta och skriva på ett forum hur usel någon är.

Eeeh tappar man inte muskler? Jag vet snubbar som för att bli tävlingshårda landat på en kroppsvikt som ligger under sin tidigare ffmi av en så hård deff.

Haha inte ffmi under sin tidigare fettfria kroppsvikt

xan
2017-08-06, 15:08
Klart man kan tappa muskelmassa av hårda dieter, men som Sverker skriver är man tack vare muskelminnet tillbaka på banan några månader senare. Då har man iofs "förlorat" ett par månader som man hade kunnat spendera på att lägga till mer massa, men erfarenheten man får av att tävla är säkert värt det.

Tror det handlar mest om att hela grejen med att olja in sig och stå och spänna sig inför folk i minimala kalsonger inte är tilltalande för dom flesta.