handdator

Visa fullständig version : För hög Järn värde


VOLT
2017-08-02, 23:48
Jag har tydligen väldigt väldigt hög järnvärde, vilket betyder jag måste sluta äta visa grejer och börja äta helt andra grejer, vill helst inte gå in så djupt in i diskussionen, men jag skulle vilja få lite tips på olika proteiner som har NOLL i järn

Jag har hittat Gold standard än så länge, tänkte fråga om någon vet en annan sort kanske, hade varit jätte tacksam !

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

leee
2017-08-03, 00:58
Undvik multivitaminpiller med järn och det är svårt att undvika järn om du vill äta kött fågel fisk.

Klein
2017-08-03, 01:12
Du kan ju även intaga sånt som minskar järnupptaget med dina måltider tex grönt och svart te.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5093162/

VOLT
2017-08-03, 07:20
Undvik multivitaminpiller med järn och det är svårt att undvika järn om du vill äta kött fågel fisk.Tar redan järnfri Multivitamin, japp jag vet redan det.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

VOLT
2017-08-03, 07:20
Du kan ju även intaga sånt som minskar järnupptaget med dina måltider tex grönt och svart te.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5093162/Japp jag vet.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

VOLT
2017-08-03, 07:23
JUST nu behöver jag bara veta olika sorter av protein pulver som jag kan dricka, allt annat har jag studerat mig in på.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

leee
2017-08-03, 14:28
JUST nu behöver jag bara veta olika sorter av protein pulver som jag kan dricka, allt annat har jag studerat mig in på.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Rent vasslepulver innehåller inget järn ex whey 100.

VOLT
2017-08-03, 14:34
Rent vasslepulver innehåller inget järn ex whey 100.Märkligt, för star nutrion whey 100 gör, så jag vet inte om det stämmer det du säger , Dymatize iso whey 100 innehåller 4% järn

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

leee
2017-08-03, 15:03
Inte enligt innehållsförteckningen på Bscience whey 100.

VOLT
2017-08-03, 15:55
Inte enligt innehållsförteckningen på Bscience whey 100.Hade faktiskt inte kollat den, tack så mycket!

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Owe
2017-09-16, 09:40
Då jag själv tillhör dom som måste hålla koll på mina järnvärden då tenderar bli för höga, så kollar man ju på vad man kan göra för att hålla dom i schack .

Well, Inositol Hexaphosphate = IP-6 kan vara något som kan hjälpa dig, själv kör jag en skopa i mina proteindrinkar , du kan läsa mer här :
http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-775-ip-6.aspx?activeingredientid=775&activeingredientname=ip-6

Läs under side effects ;)

Klein
2017-09-16, 09:54
Hård konditionsträning där man svettas mycket sägs också vara bra för att hålla järnnivån i shack.

Owe
2017-09-16, 14:56
Hård konditionsträning där man svettas mycket sägs också vara bra för att hålla järnnivån i shack.

Intressant ! Minns du var du läste det ?

Sen är det ju även värt att nämna att lämna blod är det optimala sättet att få ner höga järnvärden, samtidigt som man gör en bra välgärning.
Det negativa är dock att man får hålla igen på träning ca en vecka om man inte vill ha ett mycket jobbigt träningspass, trust me jag har provat :)

Anders The Peak
2017-09-16, 19:31
Volt så blir det av den här typen av preparat. Du har att ta ett längre uppehåll för att komma ned i normala värden.

VOLT
2017-09-16, 19:34
Volt så blir det av den här typen av preparat. Du har att ta ett längre uppehåll för att komma ned i normala värden.Vilken preparat?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Klein
2017-09-16, 23:38
Intressant ! Minns du var du läste det ?

Arm sweat was collected from nine male and nine female athletes sitting in a hot environment (HR, 40 degrees C) and exercising at 50% VO2max in neutral (NE, 25 degrees C) and hot (HE, 35 degrees C) environments to compare sweat iron concentrations and losses. Whole body sweat rate was determined from weight loss at 30-min intervals for 1 h. Sweat iron concentration was significantly higher during HR and NE than during HE, but was not significantly different between males and females. During exercise, sweat iron concentration decreased significantly from 30 to 60 min. Whole body sweat rates differed significantly across all environments with the highest rate in HE and the lowest in HR. Males lost significantly more sweat during exercise than females, but the difference at rest was not significant. Estimated whole body iron loss was significantly greater during exercise (NE = 0.08 mg.m-2.h-1, HE = 0.077 mg.m-2.h-1) than rest (0.039 mg.m-2.h-1), and the average iron loss was significantly greater in males (0.09 mg.m-2.h-1) than females (0.04 mg.m-2.h-1). Results suggest that the use of resting sweat iron concentration to estimate iron loss for 1 h of exercise in neutral environments is accurate but may overestimate iron loss during exercise in hot environments and during more prolonged exercise.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8775154

The prevalence of iron deficiency anemia is likely to be higher in athletic populations and groups, especially in younger female athletes, than in healthy sedentary individuals. In anemic individuals, iron deficiency often not only decreases athletic performance but also impairs immune function and leads to other physiologic dysfunction. Although it is likely that dietary choices explain much of a negative iron balance, evidence also exists for increased rates of red cell iron and whole-body iron turnover. Other explanations of decreased absorption and increased sweat or urine losses are unlikely. The young female athlete may want to consider use of low-dose iron supplements under medical and dietary supervision to prevent a decline in iron status during training.


http://ajcn.nutrition.org/content/72/2/594s.full

Iron deficiency anaemia (IDA) is a common finding in general practice. The prevalence of IDA in the general population is around 2% and rises to >5% in premenopausal females.1 The presenting symptoms of IDA vary, but mostly include fatigue, exercise intolerance, weakness, headache, and irritability. These symptoms may also be present in iron deficiency without anaemia. The main causes of IDA are age-dependent. Iron loss by menstrual or gastrointestinal bleeding and malabsorption of iron in the small intestine are the most reported causes of IDA.2 Less known and therefore an often forgotten cause of IDA, is physical exercise. Here we present three cases of young white female adults in whom IDA was induced by intensive physical training.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4408516/

Så kanske inte nödvändigtvis är svettandet utan även nybildning av blodkroppar osv.

Anders The Peak
2017-09-17, 07:21
VOLT har du varit i kontakt med läkare för att utreda orsaken till det höga järnvärdet?

Jag tror att du ska börja med det innan du börjar diskutera det här på det här forumet.

Har du symptom som trötthet etc. Bör du göra det omgående.

VOLT
2017-09-17, 21:53
VOLT har du varit i kontakt med läkare för att utreda orsaken till det höga järnvärdet?

Jag tror att du ska börja med det innan du börjar diskutera det här på det här forumet.

Har du symptom som trötthet etc. Bör du göra det omgående.Jag har nånting som heter Thalesami beta minor, jag producerar för mycket järn vilket betyder att allt som har för hög Järn värde ska jag hålla mig borta från.

Med träning och zma och hma och lite vitaminer så känner jag mig mycket bättre.



Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

VOLT
2017-09-17, 21:54
Volt så blir det av den här typen av preparat. Du har att ta ett längre uppehåll för att komma ned i normala värden.Vilken preparat snackar du om? Förstår inte riktigt vad du menar.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

VOLT
2017-09-17, 21:56
Hård konditionsträning där man svettas mycket sägs också vara bra för att hålla järnnivån i shack.Stämmer helt, jag vet när jag kör tungt Styrketräning och är aktiv så har jag mindre ont. Men även mycket hjälp av Mina kosttillskott.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

VOLT
2017-09-17, 21:58
Intressant ! Minns du var du läste det ?

Sen är det ju även värt att nämna att lämna blod är det optimala sättet att få ner höga järnvärden, samtidigt som man gör en bra välgärning.
Det negativa är dock att man får hålla igen på träning ca en vecka om man inte vill ha ett mycket jobbigt träningspass, trust me jag har provat :)Ja jag har läst Det, men det jag gör nu funkar väldigt väldigt bra så, men jag lär göra det om det inte funkar längre i framtiden

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

fysiokost
2017-09-18, 16:13
Jag har nånting som heter Thalesami beta minor, jag producerar för mycket järn vilket betyder att allt som har för hög Järn värde ska jag hålla mig borta från.


Detta är inte mitt område så jag kan vara helt ute och cykla här, men innebär inte det att man har för lågt hb-värde till följd av att syntesen inte riktigt fungerar som den ska? Är ett ökat järnupptag och lagring kroppens försök till att kompensera för detta måntro?

Om det nu är en följd av ditt tillstånd och att undvika järnrik mat verkligen vore viktigt tycker jag att vården borde sammanstråla dig med en dietist som får hjälpa dig med hur du ska äta. Att lämna blod när man har lågt hb känns inte som en optimal lösning skulle jag säga. Men som sagt, inte mitt område =)

VOLT
2017-09-18, 17:28
Detta är inte mitt område så jag kan vara helt ute och cykla här, men innebär inte det att man har för lågt hb-värde till följd av att syntesen inte riktigt fungerar som den ska? Är ett ökat järnupptag och lagring kroppens försök till att kompensera för detta måntro?

Om det nu är en följd av ditt tillstånd och att undvika järnrik mat verkligen vore viktigt tycker jag att vården borde sammanstråla dig med en dietist som får hjälpa dig med hur du ska äta. Att lämna blod när man har lågt hb känns inte som en optimal lösning skulle jag säga. Men som sagt, inte mitt område =)Japp stämmer, jag håller mig redan borta från Det, behöver ingen dietist då jag har varit kock i 12 år, vet exakt vad jag kan äta och inte, som sagt jag har mina tillskott som hjälper mig mycket, tro det eller ej.

Ville dock hitta ett protein som jag kunde dricka utan problem, just nu är det bara Gold standard som funkar vad jag kunde inte

Järn från kött och järn från grönsaker är skillnad och det är där jag får mitt mesta protein även om jag unnar mig med kött

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk