handdator

Visa fullständig version : 1 liter mjölk varje dag till äldre person för att motverka undervikt


FearIsTheWeaknes
2017-08-02, 16:56
Har en farmor som börjar bli ganska underviktig, har försökt få henne att äta mer men går inte så bra och hon fortsätter att tappa vikt. Hon väger just nu strax över 45kg på cirka 170cm, i övrigt är hon pigg.

Har funderat på att försöka få hon att dricka en liter 3% mjölk varje dag för att motverka denna viktnedgång och få henne att öka några kilon i vikt.

Finns det något farligt med detta? Fettet borde ju vara lugnt men kanske är överskott av någon vitamin eller liknande som påverkar äldre mer negativt än en yngre person?

Någon som har bra koll på ämnet?

ApexProcyon
2017-08-02, 16:59
Om hon har problem med vikten så är min spontana tanke att hon borde prata med sjukvården först och främst för att reda ut orsaken och sedan få hjälp med att åtgärda problemet.

Tristan1
2017-08-02, 17:01
Köp en gainer till henne! :naughty:

Anton Fräs
2017-08-03, 08:21
Ordna remiss till en dietist är mitt råd, ta undervikten på allvar.

Bultertrix
2017-08-03, 10:03
Alltid prata med sjukvården först och främst.
Har läst någon gång att äldre tappar aptiten för att smaksinnena försämras med åldern, men att sötma burkar fungera ändå. Så det man kan testa är väldigt söt mat/dessert och röra ner näringstillskott, tror det finns något näringspulver de använder inom äldreomsorgen.
Men som sagt, kontakta sjukvården först innan du börjar experimentera på din farmor. :)

Starke75an
2017-08-06, 11:22
Tyvärr kan det vara nån sjukdom som gör att hon äter dåligt. Så kolla det först.

Men jag har en äldre släkting som är +90år och han dricker mjölk 3% till alla måltider. Gissar 4/5 liter i veckan. Han äter endast frukost och midda. O andra sidan så tränar han nästan varje dag på träningscykel. Han har hantlar, men de har jag inte sett att han använder.


Finns såna flaskor på Apoteket som innehåller näring. Om du pratar med hennes distriktsköterska så går det få såna på recept. Och då kostar en flaska några kronor endast.

Fixade såna via sjukvården när min mamma var sjuk.

Starke75an
2017-08-06, 11:38
https://www.apotekhjartat.se/produkt/resource-komplett-naring-15-choklad/

Tobbey
2017-08-06, 13:45
Gainer och grädde!!

Minikubik
2017-08-06, 14:20
GOMAD och få henne att köra tunga böj :hbang:

Nä men seriöst, kolla med vården först så det inte är nån brist eller sjukdom. Någon annan nämnde de näringssdrycker som finns på apoteket. Sen är viktnedgång relativt vanligt bland äldre så behöver inte vara något farligt så

Tolkia
2017-08-06, 14:48
Det är bra att prata med dietist. De brukar ha en massa andra tips för hur man maximerar mängden näring i maten, bra mellanmål osv. för personer som är små i maten eller har dålig aptit.

skogstanke
2017-08-06, 16:36
Det är inte normalt att magra av utan att veta orsaken. Uppsök sjukvården innan du börjar experimentera med hennes hälsa.

skogstanke
2017-08-06, 16:36
Gainer och grädde!!

Hashtag "veganen" :P

Bärsärk
2017-08-06, 16:39
Gillar inte äldre att fika?

Starke75an
2017-08-06, 16:54
Gillar inte äldre att fika?

Jo, men nu är läget att denne inte har matlust. Och 45kg är en farligt låg vikt. Och denna fortsätt tappa vikt.

Och då gäller det att den lilla mängden mat de äter och dricker är näringstät.


Depression kan vara en sån faktor som spelar in. Och massa andra otäcka sjukdomar.