handdator

Visa fullständig version : Kombinera BB med Kampsport, källor?


Captainwide
2017-08-02, 16:50
Vill kunna kombinera hypertrofiträning samt påbörja karate till hösten. Vill ju givetvis kunna pressa ut så mycket som möjligt ur vardera gren utan att bränna ut mig själv eller inta illegala substanser (utom dat dere cretiiin).

Vart kan man vända sig för att läsa på inför en sådan här sak?

Tips på YTkanaler, litteratur, eböcker osv osv. Hoppades kanske på att få hitta något guldkorn från något i klass med Brad Schoenfeld eller Eric Helms inom ämnet.

viringer
2017-08-02, 17:10
Kampsportsträningen blir ju lite svårt att reglera men det är bara att hålla koll på återhämtningen och att styra styrketräningen efter det. Föreslår Mike Israetel för det.

Bossebäver
2017-08-02, 18:56
Rosstraining skriver en del om att kombinera boxning med styrketräning, dock mer med fokus på att stryrketräna för boxning mer än att kombinera det med bb.

Jag tror också Lyle McDonald har skrivit en del om ämnet på sin hemsida.

stridis
2017-08-02, 19:21
Finns ju en del brottare som är stora och starka så kanske rikta blicken ditåt?
Hur tränar de?

Hemi
2017-08-02, 21:01
Kan ju finnas någon bok av någon idrottare som gjort något liknande, Frank Shamrock, Dolph Lundgren etc...

deerp
2017-08-03, 14:04
Kan ju finnas någon bok av någon idrottare som gjort något liknande, Frank Shamrock, Dolph Lundgren etc...

Dolphan har väl preppat rätt bra?

StarkaUlf
2017-08-03, 14:14
Just do it.

Hemi
2017-08-03, 14:27
Dolphan har väl preppat rätt bra?

Ingen aning men vem har och vem har inte. I MMA t ex vill ju de flesta ha allt och muskler då är det väl enklaste vägen. Dolph har skrivit en bok i alla fall, vet inte om exakt vad ...

Hemi
2017-08-03, 14:50
Vill ju givetvis kunna pressa ut så mycket som möjligt ur vardera gren utan att bränna ut mig själv eller inta illegala substanser (utom dat dere cretiiin).


Jag skulle nog inte springa flera mil i veckan, inte heller mala på med massor av skivstångsträning och plyo vis sidan av, utan utnyttja teknik och sparring till snabbhet och plyo. Samt försöka få ut så mycket bang for the buck som möjligt ur återhämtning och träning. Så en hel del kroppsviktsträning/calisthenics skulle jag göra ändå.

Denna, Matt Shiefferele gör Taekwondo sedan decennier och gick över till calisthenics från vikter, en hel del av det fokuserar på muskelmassa med enkla övningar. Gratis böcker här:
https://reddeltaproject.com/
https://www.youtube.com/user/RedDeltaproject
Mycket verkar upprepa sig i de korta videos han gör men det brukar ligga nåt nytt varje gång ändå. Lyssna på tekniktipsen har ger.

Hemi
2017-08-03, 15:13
Sen spar det du tycker är viktigast för dig i gymet..där jag antar du redan tränar. Ändra inte för mycket.

Captainwide
2017-08-04, 13:26
Någon här som kan dela med sig lite om hur ett typiskt "kampsportspass" ser ut?

daawg
2017-08-04, 17:36
Någon här som kan dela med sig lite om hur ett typiskt "kampsportspass" ser ut?

Brukar skilja sig ganska mycket från sport till sport samt vilket upplägg det är för dagen(teknik, sparring, fys osv).
Mitt tips är att gå på några pass på klubben du tänkt träna på och få en känsla för hur hårda passen är under veckan samt upplägget.
Sedan kan du bygga ditt schema på gymmet kring detta.

Hemi
2017-08-04, 18:26
Någon här som kan dela med sig lite om hur ett typiskt "kampsportspass" ser ut?

Har tävlat i boxning och tränat/halvtävlat i judo samt provat lite annat. I boxningen hade vi hårda fyspass de flesta träningarna och jag var med minst 4 ggr vecka och det var mycket de vi kallar calisthenics idag. Så då skulle jag utnyttja det till max, 15 armhävningar eller t om färre kan göras till 15 extremt tunga armhävningar med bra teknik, säkra höften varje rep, kryddade med dynamic tension etc. Då är man inte riktigt på för ett tungt skivstångspass kort efter för samma muskler.

Så skulle jag utnyttja fysen i alla fall. Sen BB där emellan då...
Man får prova, det är som sagt olika.

Langster
2017-08-04, 22:32
Någon här som kan dela med sig lite om hur ett typiskt "kampsportspass" ser ut?

Som sagt, hur det ser ut skiljer sig rejält, från sport till sport och klubb till klubb.
Jag har inte tränat karate, men jag tror inte fysen är så jättejobbig. I traditionella japanska kampsporter brukar det handla om att springa runt i lokalen, lite höga knän och sånt, sedan lite armhävningar och situps och stretching. Jag tror inte det blir jättesvårt att kombinera med styrketräning, handlar mest om att ha tid till båda.
Men vissa klubbar tränar hårdare än andra, den kung fu klubb jag tränade på hade t.ex extrem fys som hade varit väldigt svår att kombinera med styrketräning på någon vettig nivå. När jag tränade MMA och styrketräning samtidigt blev jag bokstavligen så övertränad att jag blev svagare för varje styrketräningspass.
Det finns ett problem med att börja träna kampsport som nybörjare i en klubb med hård fys om man även vill satsa på styrketräning - man ska liksom delta i fysen och det finns inga rena teknikpass för nybörjare... det kanske kommer senare när man är avancerad och kanske anses ta hand om kondition och styrka på egen hand.
Man kan ju försöka ta det lungt, men personligen tycker jag det är svårt och tränarna försöker ofta pressa en till att prestera.

Illustrerade mannen
2017-08-05, 00:00
Tränar kampsport sedan 1978 och har instruerat sedan ca 1985. Nu Kyokushin karate och wtf taekwondo. Vi kör mycket stretching, kondis och relativt mycket styrketräning, både med kroppsvikten och med "vikter.
Ett exempel - senaste träningen, taekwondo.
90 minuter. Löpning, egen takt, med diverse hopp, skutt och lite "trams". Diverse armhävningar och magövningar. Styrketräningsövningar - exempelvis bära träningskamrat på olika sätt, utfallsgång med kompis på ryggen, knäböj med kompis på ryggen, bära kompis i famnen. Plankor av olika slag, med kompis sittande på ryggen (för de som orkar), sidoplanka, div stretchövningar, mm, mm. Total tid för detta ca 35 minuter. Sen diverse sparkövningar i par, hög intensitet. Total tid ca 35 minuter. Sen sparringövningar med skyddsutrustning, högt tempo, kort vila. I "rondvilan" burpees. 15 minuter totalt. Sen som avslutning mjuk lugn stretch. Erbjuder pass veckans alla dagar under "säsong".
Alla övningar efter förmåga, kapacitet och ork. Kör alltid liknande pass, men under karatepassen är det något färre sparkar och fler slag. Även kata/Poomsae förekommer.
De allra flesta som tränar seriöst och tävlar tränar även på gym, då huvudsakligen för att främja kampsportandet - inriktning spänst, explosivitet och uthållighet. Jag själv har under perioder även tränat "SL-inspirerat" på gym, men det blir slitigt att kombinera,åtminstone nu då jag börjar bli vuxen... (Snart 50 år.) Många inser att det inte går att fixa en baddabillderkropp och samtidigt satsa hårt på kampsport (åtminstone inte om man är ren). Men åt Bruce Lee-hållet går det att komma! 😀

Määng
2017-08-05, 00:06
Mike Israetel kombinerar BB med BJJ och har gått igenom det några gånger. Minns inte om det var i textform eller Youtube.

Captainwide
2017-08-05, 09:52
Mike Israetel kombinerar BB med BJJ och har gått igenom det några gånger. Minns inte om det var i textform eller Youtube.

Jag veeeeet. Redan frågat Steve Hall om han kan ta upp det med Mike på poden men han var så skitnödig att han sket i att ta upp frågan utan sa att jag skulle leta runt. Vilket jag gjort. Utan resultat. :(

Hjälp mig leta Määng..

Määng
2017-08-05, 10:19
Jag veeeeet. Redan frågat Steve Hall om han kan ta upp det med Mike på poden men han var så skitnödig att han sket i att ta upp frågan utan sa att jag skulle leta runt. Vilket jag gjort. Utan resultat. :(

Hjälp mig leta Määng..

Är och tränar så jag orkar inte bädda in klippet, du får hela länken



https://m.youtube.com/watch?v=f8Vhi7SuFe8&feature=youtu.be

trädgårdsmöbel
2017-08-05, 11:25
Den forna Koloiten och halvkändisen "the Golden One" kombinerar kroppsbryggning, kamp- och kraftsport på ett bra sätt. Han har en Youtubekanal, sök på det och du finner.