handdator

Visa fullständig version : Skifta konditionsövningar i samma pass?


trädgårdsmöbel
2017-08-02, 09:50
Det här är enbart av nyfikenhet då jag själv inte konditionstränar och har inga planer på att börja göra det.

Jag har observerat några som tränar rätt hårt i gymmens konditionsdel, de flesta av dem väljer en maskin (trappmaskin, löpband, cyckel, crosstrainer, roddmaskin) och kör på den hela passet. Men några andra växlar, även i samma pass. 10 minuter/maskin som exempel, eller byta maskin varje pass.

Är det effektivare att varva så, eller skall man hålla sig till samma maskin (övning)?

King Grub
2017-08-02, 09:53
Det är sämre om du vill förbättra grenspecifik kondition. Det kan säkert vara effektivare i kaloriförbrukningssyfte om det tillåter dig att arbeta med högre intensitet. Om du tycker det är roligare är det ju också en fördel.

Hemi
2017-08-02, 10:03
Tränar jämt så numera, har inte längre tålamod att mala på med en sak som en hamster. Samma med styrketräning, har extremt svårt att motivera mig att göra fler än 2 set av en övning utan byter hellre mot nåt liknande med kortare vila. Antar att det centrala nervsystemet är helt utbränt av tristess... :ike
Men jag tycker inte det är sämre att träna så, det blir lika mycket eller mer träning i slutändan.

Matsa
2017-08-02, 10:23
Jag gör ofta så. Jag tycker om roddmaskinen men att ro i en timme får jag för mycket träsmak av så då kör jag gärna t.ex 30 min crosstrainer och 30 min rodd istället. Samma med löpning, knäna gillar inte när det blir för långa turer så det känns vettigt att dryga ut med något skonsammare om jag vill lägga lite längre tid.

Diomedea exulans
2017-08-02, 11:32
Måste vara bra ur skadesynpunkt?

pepplez
2017-08-02, 12:07
Mycket lättare att motivera sig till 15 min rodd, 15 min löpning och 15 min airbike än 45 min av någotdera :)

baktung
2017-08-02, 12:12
Sitta och ro en timme? Ont i ländryggen. Sitta på motionscykeln en timme? Ont i röven och ländryggen. Dessutom får man fulare rumpa av att sitta ner mycket. Så kondition kör jag helst stående. Tycker crosstrainer är perfekt. Kan dock bli lite monotont för knäna om man kör uppåt en timme. Kanske en kvart roddmaskin kunde funka som avslutning. Men åtminstone 3/4 av passet stående.