handdator

Visa fullständig version : Byta yrkesbana


david80
2017-08-01, 19:58
Jobbar just nu inom industrin, som maskinoperatör. Kör stans/ nibblingsmaskiner.
Har jobbat natt i många år men kommer inom en snar framtid byta till dagtid då jag sover väldigt dåligt.

Min timlön ligger på ca 170:-/h, utan några tillägg.

Är 37 år gammal och jobbat inom tillverkningsindustrin i större delen av mitt arbetsliv, snart 11 år på nuvarande arbetsplats. Är ganska trött på industrin, och har ingen yrkesutbildning.

Har fått ett erbjudande av en bekant att börja jobba på en byggfirma, som snickarlärling. Får en ingångslön på 135:-/h. Man blir ju lite bekväm med åldern och vet inte om man vågar. Jag har ju både hus och barn. Lönen blir ju betydligt lägre, samtidigt ligger man väl ganska hyfsat i lön när man kan räknas som en mer färdig snickare?

Vad tror ni? Ska man ge sig på det? Omöjligt för nån av er att svara på, men ändå kul att bolla lite tankar.

ApexProcyon
2017-08-01, 20:05
Om ekonomin klarar av den tillfälliga mellanskillnaden på 35:-/h mindre och du känner att snickarlärling vore något för dig så är min spontana tanke att det låter vettigt.

Man spenderar en så pass stor del av sin vakna tid på jobbet att trivseln där gör mycket för livskvalitén och måendet.

Glen
2017-08-01, 20:22
Av intresse generellt vid lite större beslut är väl vad du så att säga riskerar. Säg att du kör snickargrejen ett år och kommer fram till att det inte var din grej, hur lätt har du att få tillbaka ditt gamla jobb eller något motsvarande? Är det hyfsat enkelt skulle jag definitivt våga prova, man brukar som bekant sällan ångra det man gör utan det man inte gör. Sen kan jag starkt rekommendera att inte jobba natt!

david80
2017-08-01, 20:57
Av intresse generellt vid lite större beslut är väl vad du så att säga riskerar. Säg att du kör snickargrejen ett år och kommer fram till att det inte var din grej, hur lätt har du att få tillbaka ditt gamla jobb eller något motsvarande? Är det hyfsat enkelt skulle jag definitivt våga prova, man brukar som bekant sällan ångra det man gör utan det man inte gör. Sen kan jag starkt rekommendera att inte jobba natt!

Jo natten har jag bestämt mig för att ge upp. Första åren funkar det väldigt bra, senaste åren har börjat tära på mig. Få tillbaka jobb på företaget jag jobbar på kan jag nog få, men kanske inte precis lika bra jobb på samma avdelning och kan ske får lite lägre lön.

Alexton
2017-08-01, 20:59
Kör på att byta karriär. Jag bytte arbete till ett rätt annorlunda nyligen och gick ned i lön men ångrar mig inte det minsta. Som sagt tidigare i tråden så är det värt att testa.
Avskyr du det eller känner att bördan blir för stor för familjen ekonomiskt så kan du väl alltid söka igen inom din gamla sektor ?

Bob90
2017-08-01, 21:10
Om du känner för att testa det, kolla med din arbetsgivare om du kan få tjänstledighet för att få prova på annat arbete så slipper du "bränna din säkerhet".

Starke75an
2017-08-01, 21:16
Vad ska du göra på byggfirman? Är det storbyggen eller villor? Får du firmabil eller milersättning? Är det jobb utomhus? Hur långt är det ca till de jobb du kommer att vara på?

david80
2017-08-01, 22:38
Om du känner för att testa det, kolla med din arbetsgivare om du kan få tjänstledighet för att få prova på annat arbete så slipper du "bränna din säkerhet".

Jo har tänkt kolla det, för byggfirman får jag gärna provjobba ett par/några månader för att både jag och dem ska se om det verkar vara nåt för mg.

david80
2017-08-01, 22:43
Vad ska du göra på byggfirman? Är det storbyggen eller villor? Får du firmabil eller milersättning? Är det jobb utomhus? Hur långt är det ca till de jobb du kommer att vara på?

Många bra frågor jag känner att jag behöver kolla upp. Just nu bygger de endast i kommunen jag bor vilket är nära. Jag bor i ett litet samhälle. Men de kommer ju börja bygga i grannkommunerna framöver också. Kommer dock inte vara så att jag behöver ligga ute på veckorna. De bygger mycket lägenheter, typ marklägenheter och sånt. Inte stora hyreshus utan lite mindre. Utomhusjobb får jag nog räkna med.

ccm
2017-08-02, 07:40
Du är 37 år nu vilket innebär att du minst har 28 år kvar till pensionen. Är du villig att jobba kvar inom industrin i 28 år till? Om inte bör du satsa på att byta karriär. Det är mycket lättare att sadla om medan du fortfarande är så pass ung. Jag är 32 år nu, tvåbarnsfarsa med villa, kombi och jycke, och jag valde att hoppa av transportsektorn och studera till lärare. Jag har tre år kvar på min utbildning, och trots att man lever på studielån och frugans mammapenning har jag inte ångrat mig en sekund. Kör på, är mitg tips.