handdator

Visa fullständig version : Bästa backup för Windows-dator?


Isseman
2017-08-01, 19:14
Zup kolo!

Min dator pajade nyss och fick lämna in den och ominstallera windows + betala för backup (för det har jag såklart inte men ändå har jag viktiga saker på datorn = GG)..

Nu vill jag veta vad den bästa backupen för Windows är?

Jag har inte filer på flera TB så behöver inte det värsta :)

mattilainen
2017-08-01, 19:17
En extern 2.5 hdd valfri storlek?

Rickard
2017-08-01, 19:33
Zup kolo!

Min dator pajade nyss och fick lämna in den och ominstallera windows + betala för backup (för det har jag såklart inte men ändå har jag viktiga saker på datorn = GG)..

Nu vill jag veta vad den bästa backupen för Windows är?

Jag har inte filer på flera TB så behöver inte det värsta :)
Onedrive, dropbox eller liknande vore väl något bra alternativ. Automatisk sync och lite historik.
En extern 2.5 hdd valfri storlek?

Det ger ju problemet att backupen troligtvis kommer befinna sig på samma plats som datorn så skyddar ju bara mot fel på hårddisken och inte brand och liknande.

Bob90
2017-08-01, 19:49
Onedrive, dropbox eller liknande vore väl något bra alternativ. Automatisk sync och lite historik.


Det ger ju problemet att backupen troligtvis kommer befinna sig på samma plats som datorn så skyddar ju bara mot fel på hårddisken och inte brand och liknande.

Onedrive, dropboxes och dylikt kan bli kapade ;)
Nä men jag hade nog kört på hårddisk jag med, alternativt en USB-sticka om det inte är många filer. Jag har tex bilder (och andra grejer som är "oersättliga", tex CV) på ett usb-minne. Brinner hela huset/lägenheten ner så har man (eller jag) större problem med andra ägodelar än vad jag har på datorn. Skulle kunna fylla flera bassänger med tårar över alla böcker.

Isseman
2017-08-01, 20:29
Tack för svaren!! :)

Snobbe
2017-08-01, 20:45
beror på vad du vill backa upp. Känner du att hela datorn med OS osv är viktigt så finns t.ex. veeam endpoint eller windows inbyggda. Kräver USB/nätverksdisk.

Men kan rekommendera att även köpa cloud lagring i t.ex. dropbox eller onedrive så du kan backa upp alla viktiga filer dit. Bilder, CV, dokument o sånt.

Jag skulle iaf inte backa upp allt på en enda USB disk och lita på den helt om det är viktiga saker. Hårddiskar går sönder.

baktung
2017-08-01, 20:45
Att välja backupformat utifrån att bostaden eventuellt kan brinna ner känns redigt overkill. Kör på nåt externt lagringsmedia bara, en hårddisk där du kan spara en säkerhetskopia av Windows.

För övrigt har jag haft dator i över 15 år och aldrig har en hårddisk gått sönder. Säkert haft en 10 diskar totalt. Fattar inte hur folk lyckas ha sönder sina.

aryaa
2017-08-01, 20:50
Sprid riskerna. Du bör ha viktiga filer på minst tre ställen, gärna fler, för att minska riskerna. Att förlita sig på endast en extern hårddisk är inte att rekommendera.

Jag tycker du ska spara filerna på

Din dators interna hårddisk
En extern hårddisk
På USB-minnen
I valfri molntjänst (har du känslig information så kryptera innan du laddar upp)

aryaa
2017-08-01, 20:53
Att välja backupformat utifrån att bostaden eventuellt kan brinna ner känns redigt overkill. Kör på nåt externt lagringsmedia bara, en hårddisk där du kan spara en säkerhetskopia av Windows.

För övrigt har jag haft dator i över 15 år och aldrig har en hårddisk gått sönder. Säkert haft en 10 diskar totalt. Fattar inte hur folk lyckas ha sönder sina.

Det är verkligen inte overkill. Har man filer man inte vill bli av med borde man verkligen räkna med brand/andra katastrofer.

Att dina diskar inte gått sönder handlar mer om tur än något annat. Det kan hända vem som helst, så har man viktig information ska man inte snåla med backup. Det är trots allt billigt :)

Nordenator
2017-08-01, 21:27
Det ger ju problemet att backupen troligtvis kommer befinna sig på samma plats som datorn så skyddar ju bara mot fel på hårddisken och inte brand och liknande.

Den tanken slog mig för några år sedan också. Tappade alla mina filer way back då jag körde raid utan backup. Sedan dess körde jag backup på allt viktigt. För några år sedan kör jag över allting på en disk och byter den disken mot en annan jag har liggandes i ett annat hushåll. Gör detta en gång i halvåret eller så, och det som inte finns på de diskarna (som inte är inkopplade i datorn) kan tas från dropbox. Dropbox rensar jag varje gång jag gör om denna process. Minimalt arbete och väldigt hög säkerhet. Samtidigt har jag inte allt jag någonsin gjort liggandes i molnet heller.

baktung
2017-08-01, 21:28
Det är verkligen inte overkill. Har man filer man inte vill bli av med borde man verkligen räkna med brand/andra katastrofer.

Att dina diskar inte gått sönder handlar mer om tur än något annat. Det kan hända vem som helst, så har man viktig information ska man inte snåla med backup. Det är trots allt billigt :)

Äh, brinner skiten ner så gör den det. Kanske blir jag en lyckligare människa med ett lättare bagage. :d

Skämt åsido så tänker åtminstone inte jag lägga mer pengar än nödvändigt på backup. Har dock placerat min backup ganska nära sängen ifall det skulle börja brinna. Då plockar jag med mig den och rusar ut. Eller hoppar ut genom fönstret om jag vaknar upp till en rökfylld lägenhet. Må så vara om det brinner ner när jag inte är hemma. Och befinner jag mig bara i en annan del av lägenheten borde jag hinna bli så pass uppmärksammad av brandvarnaren eller av röklukten så pass tidigt att jag hinner in i mitt rum och hämta backupen. :d

Sen är det klart laptops har gått sönder för mig men då har det alltid varit något annat som blivit överhettat eller nåt, och inte berott på disken.

Disken jag har just nu har snurrat troget sedan 2010. Då byggde jag min första dator. En Samsung Spinpoint F3. Bra skit.

Snobbe
2017-08-01, 21:40
Mekaniska diskar är inget att lita på, iaf inte om du litar på en enda disk.
Om man vill backa upp sina filer på ett enda ställe så är dropbox/onedrive/icloud 1000ggr bättre än en enda HDD iaf. Är väl inte ens dyrare heller.

drkrupp
2017-08-02, 00:23
Jag har skrivit ett backupprogram: GK Backup (http://www.drkrupp.se/info_backup.html)
Två andra bra är FreeFileSync (https://www.freefilesync.org/) och Bvckup 2 (https://www.bvckup2.com/)

För molnbackup använder jag Crashplan.

Iliyas
2017-08-02, 12:42
Hahaha ni pratar som om att hela rikets säkerhet finns lagrat hemma hos er.

aryaa
2017-08-02, 12:54
Hahaha ni pratar som om att hela rikets säkerhet finns lagrat hemma hos er.

Nä men kanske familjefoton och andra minnen som man vill spara. :)