handdator

Visa fullständig version : Sömnfärdig efter lunch


VoDaresVins
2017-08-01, 10:43
Har problem att jag alltid brukar bli jättesömnig efter lunchen på jobbet. Antar det är relaterat till insulin för t.ex. potatismos som ofta serveras gör det allra värst. Oftast brukar jag spara uppgifter där jag kan göra nåt handgripligt till efter lunchen för att hållas vaken. Ska jag sitta i möten eller läsa nåt är jag snabbt på vippen att slumra till. Kaffe hjälper trots att jag annars kan ha svårt att somna efter jag druckit.

Antar en lösning vore att inte äta så stora portioner, men brukar vilja passa på när jag ändå har betalt och det finns varierande innehåll bara att ösa på.

Några andra som lider av samma och hur hanterar ni problemet?
Före möten brukar jag skölja ansiktet i kallvatten, det hjälper i alla fall ett tag. Brukar även ta toapaus för att göra samma igen om möten blir för utdragna.

AlexGBG
2017-08-01, 11:20
Jag blir också sömnig av att äta för mycket till lunch, speciellt om det är mycket kolhydrater inbillar jag mig.

Jag löser detta genom att inte äta så mycket till lunch. Lite frukt och typ 150g kyckling, eventuellt en dubbel wrap som ger mig 120 kcal + Philadelphia 3% och ett par skivor skinka. Blir runt 600 kcal.

pepplez
2017-08-01, 11:33
Trivs bäst med att äta relativt cleant till lunch (kyckling, sallad, bulgur, nån mager sås typ). Sparar mycket kalorier till efter jobbet. Äter jag ute på lunchen blir jag alltid dåsig hela eftermiddagen. Mycket fett när man äter ute.

Så tipset är väl att börja ta med matlådor där du kan styra innehållet efter vad du trivs med.

VoDaresVins
2017-08-01, 15:22
Hur är det med er då när ni tar lättare på lunchen, kommer inte bomben hemma då istället efter middagen? Brukar själv inte orka/behöva så kraftig middag då istället.

Största nackdelen med matlådor för mig är sociala delen som faller bort eftersom så gott som alla kollegor äter i företagets restaurang. Beror på att maten där är billig och ändå helt duglig.

King Grub
2017-08-01, 15:38
Därför äter man dagens största måltid innan man går och lägger sig, så spelar det ingen roll.

pepplez
2017-08-01, 15:41
Hur är det med er då när ni tar lättare på lunchen, kommer inte bomben hemma då istället efter middagen? Brukar själv inte orka/behöva så kraftig middag då istället.

Största nackdelen med matlådor för mig är sociala delen som faller bort eftersom så gott som alla kollegor äter i företagets restaurang. Beror på att maten där är billig och ändå helt duglig.

Vem bryr sig om man är dåsig efter en middag kl 19?

En lunch i ensamhet är ju den bästa lunchen! Jag hatar iofs folk generellt.

timoat
2017-08-01, 17:18
Lchf. All form av sömn efter mat försvann.

pepplez
2017-08-01, 18:27
Lchf. All form av sömn efter mat försvann.

Tillsammans med all form av matglädje? :)

Carlo Fatface
2017-08-01, 18:29
Hur är det med er då när ni tar lättare på lunchen, kommer inte bomben hemma då istället efter middagen? Brukar själv inte orka/behöva så kraftig middag då istället.

Största nackdelen med matlådor för mig är sociala delen som faller bort eftersom så gott som alla kollegor äter i företagets restaurang. Beror på att maten där är billig och ändå helt duglig.



Förutsatt att salladsbuffen är ok så brukar jag passa på att äta en hel del broccoli,blomkål och andra bra grejer med typ keso eller vad som kan finnas.

Spar den gigantiska pastatallriken man bara blir trött av till middag istället.

timoat
2017-08-01, 19:36
Tillsammans med all form av matglädje? :)

haha jag kan säga att jag käkar så jävla gott varenda dag, känner mig bortskämd! Mat är så mycket mer än kolhydrater!

Bulta
2017-08-01, 19:48
Därför äter man dagens största måltid innan man går och lägger sig, så spelar det ingen roll.

Gjorde alltid de förr, men blivit lite återhållsam efter en del snack på både tyngre träningssnack och studier upplagt här(?). Finns det lika många motsägelser till att det inte spelar nån roll, rent hälsomässigt?

MackeJuve
2017-08-01, 22:15
Äter väldigt lite alternativt ingenting till lunch. Hatar att bli dåsig i en kontorsstol. Det är min lösning.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

SHH
2017-08-01, 22:39
haha jag kan säga att jag käkar så jävla gott varenda dag, känner mig bortskämd! Mat är så mycket mer än kolhydrater!

186, 78 kilo, 800 kcal. Det kan inte vara bra. Styrketränar inte förutom 60 armhävningar varannan dag, dock morgonpromenader på 70 min varje morgon. Hur var det nu igen med de där biggest losers och sänkt ämnesomsättning?


Hur mycket gott får egentligen plats i dina ''800'' kcal per dag? Heh

timoat
2017-08-02, 00:41
Hur mycket gott får egentligen plats i dina ''800'' kcal per dag? Heh

Let's just say att jag var lite väl otålig med de där 800 kcal Hehe. #dramaqueen

pepplez
2017-08-02, 04:54
haha jag kan säga att jag käkar så jävla gott varenda dag, känner mig bortskämd! Mat är så mycket mer än kolhydrater!

Ge gärna exempel :D För de LCHF-bilder jag ser på instagram består mest av obskyra mängder smör. Frukost: skinka, gurka och massa smör. Lunch: köttfärs, kalorifria nudlar och massa smör. Middag: LCHF-burgare (salladsblad som bröd, en pannbiff och massa smör). Mellanmål: en stav med smör.

timoat
2017-08-02, 07:31
Ge gärna exempel :D För de LCHF-bilder jag ser på instagram består mest av obskyra mängder smör. Frukost: skinka, gurka och massa smör. Lunch: köttfärs, kalorifria nudlar och massa smör. Middag: LCHF-burgare (salladsblad som bröd, en pannbiff och massa smör). Mellanmål: en stav med smör.

Sure, brukar laga soppor med vispgrädde/creme fraiche som fettbas, sen kyckling, hajmalfile, lax, räkor eller kött som protein källa och spenat, broccoli, haricot verts som vegetabilier. Börjar bli jävligt bra därpå dessa nu, kokar ibland tom egen fond på räkskal

Stora Sallader på vitkål/spenat med kyckling, skinka, mozzarella, oliver och olivolja

Halmal/torsk panerad I mandelmjöl, blomkålsmos

Lchf bröd med vad jag vill ha på, men jag gillar tonfisk blandad med majonnäs och ketchup hehe. Eller makrill

Lchf pizza, blir svingott, det finns recept som inte är äggbas, utan använder mandelmjöl, PO fibrer, kokosmjölk Osv. Bara att söka på nätet.

En köttbit med bea/annans sås och ett lass grönsaker stekta I smör, kan vara haricot verts, färsk sparris.

Räktallrik med Creme fraiche, ägg, stenbitsrom, gravad lax etc

Omelett med skinka/ost/grönsaker med majonnäs

Dessa avslutas alltid med snacks i form av pumpakärnor, mandlar, valnötter, diverse ostar, cornishons, ägg, Kalles kaviar.

Laxfilé med hemmagjord romsås, sparris eller haricot verts stekta I smör

Jag älskar att sitta och kombinera ihop olika 75/20/5 måltider där max 20 g kommer från kolhydrater och runt 60-70 g kommer från protein. Hela kylen och frysen är fylld och jag kombinerar friskt, så länge det uppfyller de kriterierna ovan. Måltiderna hamnar på 1500-2000 kcal.

Har seriöst aldrig mått så bra, haft så mycket energi och samtidigt ingen hunger under dagarn, och vikten rinner av mig.

Nu tränar jag inte på gym förutom 100 armhävningar varannan dag,men när väl kroppen är ketoanpassad så är det tydligen inga problem att träna hårdare. Det tar dock 3-4 veckor innan det sker, och det är rough första veckan när kroppen ställer om sig. Sen är det smooth sailing, men många ger upp under denna perioden.

Mitt problem är att jag älskar skitmat i alla dess former, kan väldigt lätt trycka i mig 5-6000 kcal och har gjort det under minst 15 år i perioder. Lchf kombinerat med att äta en gång om dagen är det enda dieten som fått mig att hålla mig på banan. Någorlunda, jag har fortfarande snedsteg nån gång i måanden, men det är ingenting mot hur det var innan, där jag konstant gick omkring och var hungrig och sömnfärdig varje gång jag käkade en stor skål gröt eller pasta eller bröd. Nu skrev jag en träd för ett tag sen där jag beskriver hur jag får vänligt ont i ryggen när jag kör en cheat Day, och så är det verkligen, jag hade cheat Day nu I helgen med ben Jerry's och smågodis och chips, och jag mådde verkligen piss dan efter, sov skit dåligt svettades så det rann från. Mig, somnade mitt i filmen, vaknar av sinnessjuka Ben kramper och extremt ont i ryggen när jag vaknade. Jag liknar det med att om man super efter att inte har druckit på ett halvår, man glömmer hur jävla dåligt spriten får en att känna sig.

Nu tänker jag efter både en och två gånger för jag vet hur kasst jag mår dan efter. Man kan snacksa gott på lchf med, med tex fläskesvålar doppade i creme fraiche, nötter, biharåer/körsbär, osv, finns även en hel uppsjö med olika sötsaker man kan baka själv som passar.

agazza
2017-08-02, 07:50
Den naturliga lösningen är en gästsäng/tältsäng och en powernap på 30-50 minuter. Äter gör man fort.

En riktig siesta gör faktiskt underverk, den senare delen av dagen blir minst lika pigg och alert som den första, annars tycker jag den senare delen av dagen blir värdelös.

Speciellt ifall man har ett psykiskt krävande jobb.

När man har ett fysiskt krävande jobb så får man inte samma trötthet i psyket på eftermiddagen.

timoat
2017-08-02, 07:57
Blir mycket avocado och kokosolja med. (smakfri) samt jordnötssmör.

De där shiratke nudlarna är vedervärdiga imo.

Kan även tillägga att mtt libido är märkbart starkare, speciellt varje morgon, det var det inte innan! :hbang:

Mycket mer regelbunden på toa, men det har nog med pumpakärnorna att göra.

Detta funkar skitbra för mig, så är det bara. Jag känner att jag hittat "rätt", kanske inte funkar för andra.

VoDaresVins
2017-08-02, 09:55
Vem bryr sig om man är dåsig efter en middag kl 19?

En lunch i ensamhet är ju den bästa lunchen! Jag hatar iofs folk generellt.

Passar inte att bli slö efter middan heller (17-tiden) för efter det är det dags att ta itu med allt möjligt oavlönat arbete.

Är egentligen inte så social men känns ändå som jag lämnar utanför om jag skippar lunchen. Mycket både jobb och icke jobbrelaterat som diskuteras. Men visst att välja mellan två onda så känns det nog egentligen som dåsigheten är värre av de två.

Kanske skulle pröva köra mera på salladsalternativ istället till lunch och ta med en proteinshake som komplement.

VoDaresVins
2017-08-02, 10:05
Den naturliga lösningen är en gästsäng/tältsäng och en powernap på 30-50 minuter. Äter gör man fort.

En riktig siesta gör faktiskt underverk, den senare delen av dagen blir minst lika pigg och alert som den första, annars tycker jag den senare delen av dagen blir värdelös.

Speciellt ifall man har ett psykiskt krävande jobb.

När man har ett fysiskt krävande jobb så får man inte samma trötthet i psyket på eftermiddagen.

Tanken har faktiskt slagit mig sedan jag pratade med en egenföretagande byggjobbare för ett tag sen som sa han tar en 10 minuters powernap varje dag efter lunch.
Tyvärr har jag inte vågat ta upp saken till diskussion med min chef om sån dispans kunde ges för tror inte förslaget skulle gillas.


Åt för övrigt lättare lunch nu idag och känner mig rätt pigg.

agazza
2017-08-06, 17:29
Tanken har faktiskt slagit mig sedan jag pratade med en egenföretagande byggjobbare för ett tag sen som sa han tar en 10 minuters powernap varje dag efter lunch.
Tyvärr har jag inte vågat ta upp saken till diskussion med min chef om sån dispans kunde ges för tror inte förslaget skulle gillas.


Åt för övrigt lättare lunch nu idag och känner mig rätt pigg.

Vadå dispens? Du får ju äta fortare och göra vad du vill på din egen timma.

Jag brukar lägga mig på konferensbordet eller golvet och be folk hålla käft i 40 minuter