handdator

Visa fullständig version : Håll även vid promenad?!


Ananira
2017-07-30, 17:14
För ungefär 2,5 månad sedan började jag med löpträning. Jag har under den tiden arbetat upp en hyfsad kondition och kan nu springa 5 km utan att stanna vid varje tillfälle. Den senaste månaden har jag dock fått håll väldigt tidigt i början av passet som inte har gått över efter hand. Det händer varje pass och sitter alltid på samma ställe, nämligen höger sida vid nedre delen av revbenet. Jag har fortsatt springa trots att det har gjort väldigt ont men har haft ett lågt tempo. På sistone har jag dessutom fått håll på exakt samma ställe när jag promenerar. Om jag trycker på områden där det sitter känns det ömt.

Min grundkondition för 2,5 månader sedan var inte så bra men jag är van att promenera och går cirka 8 km om dagen sedan flera år tillbaka. Har ALDRIG haft håll vid promenad tidigare. Någon som vet vad det skulle kunna bero på?

Tilläggas kan att jag försökt undvika håll genom att inte dricka/äta tätt inpå löpturen men det har inte hjälpt.

Tacksam för svar!

knooox
2017-07-30, 17:32
http://traningslara.se/hall-vid-traning-vad-ar-orsaken/

Ananira
2017-07-30, 18:01
Tack för länken! Kanske får jag testa att jobba mer på bålstabilitet och hållning för att undvika håll. :)

Tycker nog ändå det är konstigt att jag plötsligt får håll även vid promenader, men det kanske inte går att få en förklaring på allt.