handdator

Visa fullständig version : Bröst/Triceps vs Bröst/Rygg - förr och nackdel?


VOLT
2017-07-28, 20:50
Undrar vad för och nackdel är med att köra den ena eller det andra.

Har alltid lärt mig att köra bröst och triceps ihop, men vill testa och köra nåt helt annorlunda.

Har någon testat båda sätten ? Ge gärna er feedback vad ni tyckte.

Tack på förhand

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Jocke67
2017-07-28, 21:36
Beror väl på lite hur veckoschemat ser ut. Med en bro-split tränas triceps 2ggr/vecka om du splittar bröst och triceps vilket kan vara en fördel? Samma sak gäller rygg/biceps.

Jocke67
2017-07-28, 21:49
Jag gillar köra lätta övningarna (armar och axlar) före tunga (ben, rygg och bröst) för att orka hela passet. Och triceps före bröst är värdelöst så kombon bröst/triceps går bort förmig. Precis som biceps/rygg. Jag kör armar före ben.

VOLT
2017-07-28, 22:04
Jag tänkte:

Bröst/Rygg
Ben/mage
Axlar/Armar
Vila

Och återigen samma upplägg efter min vilo dag

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Jocke67
2017-07-28, 22:21
Bröst och Rygg blir rätt maffigt pass om man ska köra marklyft också tycker jag. Jag testar för närvarande:

Bröst + Rygg
Axlar + Marklyft + Mage
Armar + Ben

VOLT
2017-07-28, 22:31
Bröst och Rygg blir rätt maffigt pass om man ska köra marklyft också tycker jag. Jag testar för närvarande:

Bröst + Rygg
Axlar + Marklyft + Mage
Armar + BenIntressant upplägg, jag klarar dock inte av axlar efter en bröst pass.

Nej jag kör inte marklyft, har inte gjort på länge.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

VOLT
2017-07-29, 07:40
Ingen annan som har testat Rygg med bröst?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Hanse
2017-07-29, 07:51
Ingen annan som har testat Rygg med bröst?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Som det skrivs ovan så låter det väldigt mastigt och jag förstår inte riktigt vitsen.
Vanliga splits annars är ju bröst/triceps, rygg/biceps alt. bröst/biceps, rygg/triceps.

Jag kör just nu;
Ben
Rygg, mage
Bröst
Armar, mage

Inga vilodagar och inga specifika axelpass då axlarna ligger före just nu.

Vad som är bäst schema är ju helt individuellt men vad många missar är fokuset på sina sämsta muskelgrupper.

Määng
2017-07-29, 07:52
Ingen annan som har testat Rygg med bröst?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Ja, och det funkar. Lägg marklyften på dagen du tränar ben.

Määng
2017-07-29, 07:55
Som det skrivs ovan så låter det väldigt mastigt och jag förstår inte riktigt vitsen.
Vanliga splits annars är ju bröst/triceps, rygg/biceps alt. bröst/biceps, rygg/triceps.

Jag kör just nu;
Ben
Rygg, mage
Bröst
Armar, mage

Inga vilodagar och inga specifika axelpass då axlarna ligger före just nu.

Vad som är bäst schema är ju helt individuellt men vad många missar är fokuset på sina sämsta muskelgrupper.

Du var tävlande byggare eller minns jag fel? Hur går du tillväga schemamässigt när du fokuserar på svaga muskelgrupper? Ser ingen fokus där i splitten i alla fall.

VOLT
2017-07-29, 08:03
Som det skrivs ovan så låter det väldigt mastigt och jag förstår inte riktigt vitsen.
Vanliga splits annars är ju bröst/triceps, rygg/biceps alt. bröst/biceps, rygg/triceps.

Jag kör just nu;
Ben
Rygg, mage
Bröst
Armar, mage

Inga vilodagar och inga specifika axelpass då axlarna ligger före just nu.

Vad som är bäst schema är ju helt individuellt men vad många missar är fokuset på sina sämsta muskelgrupper.Okay då ska jag skippa ben med andra ord för att jag ligger förre med mitt ben?

För min del är det brösten som laggar

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Jocke67
2017-07-29, 08:37
Jag kör just nu;
Ben
Rygg, mage
Bröst
Armar, mage.

Vad hände med axlarna?

Hanse
2017-07-29, 08:52
Du var tävlande byggare eller minns jag fel? Hur går du tillväga schemamässigt när du fokuserar på svaga muskelgrupper? Ser ingen fokus där i splitten i alla fall.

Bröst ärmen svaghet så därav ett rent bröstpass. Har inget axelvaddar då det ärmen bästa del. Kör mage vartannat pass då den inte är på topp heller. Min fyrsplit gör att det tar 8 dagar att träna igenom kroppen två gånger.
Armpass är nytt för mig då framförallt biceps ligger lite efter. Benen på en helt egen dag är för att det helt enkelt är så tungt.

Hanse
2017-07-29, 08:53
Vad hände med axlarna?

Mina axlar ligger före övriga delar.

Hanse
2017-07-29, 08:54
Okay då ska jag skippa ben med andra ord för att jag ligger förre med mitt ben?

För min del är det brösten som laggar

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Är man ute efter ett visst utseende måste man ibland hålla tillbaka vissamuskelgrupper då ens sämsta delar kommer ikapp.

Määng
2017-07-29, 08:57
Bröst ärmen svaghet så därav ett rent bröstpass. Har inget axelvaddar då det ärmen bästa del. Kör mage vartannat pass då den inte är på topp heller. Min fyrsplit gör att det tar 8 dagar att träna igenom kroppen två gånger.
Armpass är nytt för mig då framförallt biceps ligger lite efter. Benen på en helt egen dag är för att det helt enkelt är så tungt.

Justerar du även om volymen för bröst och armar då de ligger efter? Hur många set kör du ca för varje muskelgrupp per vecka?

Många frågor men det är oftast bara massa styrkeutövare här, måste passa på. 🙂

VOLT
2017-07-29, 09:39
Min stora fråga är om man kan köra axlar dagen efter ett bröstpass, tanke bröst tar rätt så mycket på axlar.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

pezrulezhaakon
2017-07-29, 11:03
Min stora fråga är om man kan köra axlar dagen efter ett bröstpass, tanke bröst tar rätt så mycket på axlar.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Klart man K A N göra det. Fast det är ju inte säkert att det blir det du tänkt dig i slutändan.

Hanse
2017-07-29, 13:03
Justerar du även om volymen för bröst och armar då de ligger efter? Hur många set kör du ca för varje muskelgrupp per vecka?

Många frågor men det är oftast bara massa styrkeutövare här, måste passa på. 🙂

Bröst och armar antecknar jag just nu för att inte "fastna". Ser till att den totala volymen ökar från pass till pass. Antingen genom tyngre vikter eller fler reps.
När det gäller bröst så blir det oftast fyra övningar. Tex snedbänk, hantelflyes, rakpress i maskin och pullovers. Normalt sex arbetsset/övning. Det ger alltså 18 arbetsset med 10-12 reps/set. Dvs en ganska hög volym. Helst ska jag bara orka 8 reps i sista set/övning. På 8 dagar blir det då 36 set bröst.
Det är sådant fokus på maxlyft ute på gymmen så många glömmer volym.
Ett bättre max är inget fel (jag går dock aldrig under 3 reps) men vill man ha stora muskler måste det även till en hög totalmängd.
Att öka 10kg i bänken behöver nödvändigtvis inte betyda att man lagt på sig muskler. Det är bara att kolla på vad lyftareliten i ens egen viktklass tar för att inse det.
Ligger ens progression främst i att man orkar fler och fler reps så gäller det såklart att öka vikterna så att antalet reps går ner till 8-12 igen.
På bröst och ryggpassen handlar det även mycket om att "känna" att jag kört tillräckligt medans det på benpassen är anteckningarna att jag lyft mer än på föregående pass som gäller.
Biceps och triceps tenderar att landa i att man känner att man kört tomt... vilket nog tyvärr inte är idealt, jag (och många med mig) skulle nog behöva öka vikterna mer där.
Planerar just nu hur upplägget ska se ut efter semestern då det blir uppbyggnad
inför tävlande någon gång nästa år.
Jag tror på 8-12 reps med Max 90sek vila för att passen ska bli lagom långa och volymen ändå tillräckligt stor. Sen gäller det att trycka i sig mat för att man ska klara av återhämtningen när man tränar i princip varje dag.

VOLT
2017-07-29, 13:14
Bröst och armar antecknar jag just nu för att inte "fastna". Ser till att den totala volymen ökar från pass till pass. Antingen genom tyngre vikter eller fler reps.
När det gäller bröst så blir det oftast fyra övningar. Tex snedbänk, hantelflyes, rakpress i maskin och pullovers. Normalt sex arbetsset/övning. Det ger alltså 18 arbetsset med 10-12 reps/set. Dvs en ganska hög volym. Helst ska jag bara orka 8 reps i sista set/övning. På 8 dagar blir det då 36 set bröst.
Det är sådant fokus på maxlyft ute på gymmen så många glömmer volym.
Ett bättre max är inget fel (jag går dock aldrig under 3 reps) men vill man ha stora muskler måste det även till en hög totalmängd.
Att öka 10kg i bänken behöver nödvändigtvis inte betyda att man lagt på sig muskler. Det är bara att kolla på vad lyftareliten i ens egen viktklass tar för att inse det.
Ligger ens progression främst i att man orkar fler och fler reps så gäller det såklart att öka vikterna så att antalet reps går ner till 8-12 igen.
På bröst och ryggpassen handlar det även mycket om att "känna" att jag kört tillräckligt medans det på benpassen är anteckningarna att jag lyft mer än på föregående pass som gäller.
Biceps och triceps tenderar att landa i att man känner att man kört tomt... vilket nog tyvärr inte är idealt, jag (och många med mig) skulle nog behöva öka vikterna mer där.
Planerar just nu hur upplägget ska se ut efter semestern då det blir uppbyggnad
inför tävlande någon gång nästa år.
Jag tror på 8-12 reps med Max 90sek vila för att passen ska bli lagom långa och volymen ändå tillräckligt stor. Sen gäller det att trycka i sig mat för att man ska klara av återhämtningen när man tränar i princip varje dag.Tack för denna inlägg!

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Määng
2017-07-30, 09:05
Bröst och armar antecknar jag just nu för att inte "fastna". Ser till att den totala volymen ökar från pass till pass. Antingen genom tyngre vikter eller fler reps.
När det gäller bröst så blir det oftast fyra övningar. Tex snedbänk, hantelflyes, rakpress i maskin och pullovers. Normalt sex arbetsset/övning. Det ger alltså 18 arbetsset med 10-12 reps/set. Dvs en ganska hög volym. Helst ska jag bara orka 8 reps i sista set/övning. På 8 dagar blir det då 36 set bröst.
Det är sådant fokus på maxlyft ute på gymmen så många glömmer volym.
Ett bättre max är inget fel (jag går dock aldrig under 3 reps) men vill man ha stora muskler måste det även till en hög totalmängd.
Att öka 10kg i bänken behöver nödvändigtvis inte betyda att man lagt på sig muskler. Det är bara att kolla på vad lyftareliten i ens egen viktklass tar för att inse det.
Ligger ens progression främst i att man orkar fler och fler reps så gäller det såklart att öka vikterna så att antalet reps går ner till 8-12 igen.
På bröst och ryggpassen handlar det även mycket om att "känna" att jag kört tillräckligt medans det på benpassen är anteckningarna att jag lyft mer än på föregående pass som gäller.
Biceps och triceps tenderar att landa i att man känner att man kört tomt... vilket nog tyvärr inte är idealt, jag (och många med mig) skulle nog behöva öka vikterna mer där.
Planerar just nu hur upplägget ska se ut efter semestern då det blir uppbyggnad
inför tävlande någon gång nästa år.
Jag tror på 8-12 reps med Max 90sek vila för att passen ska bli lagom långa och volymen ändå tillräckligt stor. Sen gäller det att trycka i sig mat för att man ska klara av återhämtningen när man tränar i princip varje dag.

Bra text! Men 4 övningar @ 6 set är väl totalt 24 set?

VOLT
2017-07-30, 13:45
Hade velat testa

Bröst/Rygg
Axlar / Armar
Ben/Mage
Bröst/Rygg
Axlar/Armar
Ben/Mage
Vila

Synpunkt på detta upplägg?




Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Anders The Peak
2017-07-30, 14:12
Hade velat testa

Bröst/Rygg
Axlar / Armar
Ben/Mage
Bröst/Rygg
Axlar/Armar
Ben/Mage
Vila

Synpunkt på detta upplägg?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Bröst/Rygg
Ben/Mage
Axlar / Armar
Vila
Bröst/Rygg
Ben/Mage
Axlar /Armar
Vila
Vila
Börja om

VOLT
2017-07-30, 14:18
Bröst/Rygg
Ben/Mage
Axlar / Armar
Vila
Bröst/Rygg
Ben/Mage
Axlar /Armar
Vila
Vila
Börja omTro det eller, tänkte ha det så, men insåg att jag måste vila varannan måndag, och måndagar brukar vara dagar jag brukar vara rastlös, men jag jag förstår att det är bästa sättet om jag vill köra så, kan jag fortfarande köra mina 3 bröst övningar och 4-5 rygg övningar eller blir det för mycket?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Anders The Peak
2017-07-30, 14:31
Tro det eller, tänkte ha det så, men insåg att jag måste vila varannan måndag, och måndagar brukar vara dagar jag brukar vara rastlös, men jag jag förstår att det är bästa sättet om jag vill köra så, kan jag fortfarande köra mina 3 bröst övningar och 4-5 rygg övningar eller blir det för mycket?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Vad tror du på att ha en cykel där du har 2 vilodagar och nästa cykel tre dagar?

Bröst/Rygg
Ben/Mage
Axlar / Armar
Vila

Bröst/Rygg
Ben/Mage
Axlar /Armar
Vila
Börja om
Bröst/Rygg
Ben/Mage
Axlar / Armar
Vila

Bröst/Rygg
Ben/Mage
Axlar /Armar
Vila
Vila
Börja om

VOLT
2017-07-30, 15:01
Ja det blir nog super så, har inte tänkt så långt blir nog bra , kan man dock köra samma volume även om man kör rygg och bröst

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

VOLT
2017-07-30, 16:04
Är det någon som har fri tid på att titta på mitt upplägg?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Anders The Peak
2017-07-30, 16:23
Är det någon som har fri tid på att titta på mitt upplägg?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Att bara göra ett makroupplägg bygger inte någon. Det är bara grunden för att få in rätt frekvens som upprepar sig i rätt omfång för dig.

Innehållet bygger på din träningsgrad dvs hur vältränad är du idag?

Du får gärna berätta om innehållet av passen, ålder, träningserfarenhet vilka stats har du idag etc.

Hanse
2017-07-30, 16:24
Bra text! Men 4 övningar @ 6 set är väl totalt 24 set?

Jupp. Tur man är bodybuilder och inte matematiker.:d

Körde ett bröstpass i dag... blev nog mer än i min text ovan.

VOLT
2017-07-30, 18:17
Här kommer dom tre första dagarna, vila på torsdaghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170730/f4e5964a4739ba4e3b156f9e014c5855.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170730/4fb3e41270009c142cd5d7041261aa69.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170730/2c8210c28cb4595ab73d05db23f3b3e9.jpg

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

VOLT
2017-07-30, 18:19
Fredag, lördag söndaghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170730/df78e6693b336164fccddd73f1e976f5.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170730/d100af9a3ba51c88709f77470557e7a3.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170730/1855ae741b8d4174db3fc587f031f00a.jpg

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Anders The Peak
2017-07-30, 20:07
Om jag förstår rätt har du börjat träna nyligen. Personligen tror jag att du tränar inneffektivt eftersom programmet du har är inte direkt framtaget av någon som är tränare utan någon lik dig som har precis börjat träna och bums är personen PT av rang. Muskler är inte konstiga utan de är små motorer som ska arbeta ergonomiskt rätt med en viss progressivitet för att bli starkrare och större.

VOLT
2017-07-30, 21:14
I vilket syfte ser du att jag är nybörjare?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

VOLT
2017-07-30, 21:20
Detta är ingen program jag går på utan nåt jag vill gå på, programmet som jag går på är en push/pull/leg som är väldigt olikt detta jag vill testa.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Anders The Peak
2017-07-31, 09:02
I vilket syfte ser du att jag är nybörjare?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Detta är ingen program jag går på utan nåt jag vill gå på, programmet som jag går på är en push/pull/leg som är väldigt olikt detta jag vill testa.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Det är helt uppenbart att du inte är en person som har tränat mer systematiskt och har inte direkt fått några resultat och har ingen aning om hur det sker på rätt sätt.

Du kan testa vad du känner för men om du vill träna efter ett produktivt program är du fel ute.

VOLT
2017-07-31, 09:33
VET inte riktigt vad du snackar om just nu, men jag säger det igen, programmet jag la upp var inget program jag kör just nu, utan ett program jag ville testa, det var därför jag ville ha synpunkter om den.

Programmet jag kör just nu ser ut så här och har gjort i 10 månader snart

Jag har gymmat i tre år, så jag är en nybörjare jämfört med er andra här inne Ja, men jag vill inte du ska missförstå vad jag går på och vad jag vill testa.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170731/3ac1803b2cfb3186ebacf6734e190cc3.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170731/1703642f3d16821400f51353b683067f.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170731/5850cb3a497d303649aa583feba7b2bb.jpg

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Söderort
2017-07-31, 13:45
Hur länge man har tränat i tid är bara en faktor. 3 år säger ingenting.

Pelle som joggar ibland och kör en vända bland maskinerna en gång i veckan är enligt mig en nybörjare även fast han gjort det sen sjuttiotalet.

Berätta istället om målet med din träning, vikt/längd, styrka i ett par för dig föredragna övningar etc så får du troligen vettigare feedback.

Anders The Peak
2017-08-01, 07:13
VOLT
Jag tror att du kan finna mycket bra information om du läser de här två böckerna som finns i länken.

Länk (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7790879&postcount=7)

VOLT
2017-08-01, 08:12
Jag tror att du kan finna mycket bra information om du läser de här två böckerna som finns i länken.

Länk (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7790879&postcount=7)Tack!

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Bjorneman
2017-08-01, 14:58
Jag tänkte:

Bröst/Rygg
Ben/mage
Axlar/Armar
Vila

Och återigen samma upplägg efter min vilo dag

Skickat från min SM-G955F via TapatalkDetta har jag börjat med nyligen och det känns bra, men snart kommer väl en viss gaggig gubbe och påstår att jag inte fått några resultat utan att veta ett dugg.

Undrar om denna herre är lika stor i käften utanför Internet?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Jocke67
2017-08-01, 15:50
Mina axlar ligger före övriga delar.
OK. Mina axlar ligger ovanför övriga delar (förutom huvudet då).

Skvärra
2017-08-01, 16:28
Detta har jag börjat med nyligen och det känns bra, men snart kommer väl en viss gaggig gubbe och påstår att jag inte fått några resultat utan att veta ett dugg.

Undrar om denna herre är lika stor i käften utanför Internet?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Ehrm, vissa av de de "gaggiga gubbarna" och särskilt den som kommenterat och påstått i denna tråd ska man nog lyssna väldigt noga på och ta till sig vad som sägs istället för att gnälla...

Bjorneman
2017-08-01, 17:35
Ehrm, vissa av de de "gaggiga gubbarna" och särskilt den som kommenterat och påstått i denna tråd ska man nog lyssna väldigt noga på och ta till sig vad som sägs istället för att gnälla...Det gör jag också, men de där pubertala tendenserna med att se när på mindre erfarna sänker deras anseende.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Anders The Peak
2017-08-01, 17:39
Detta har jag börjat med nyligen och det känns bra, men snart kommer väl en viss gaggig gubbe och påstår att jag inte fått några resultat utan att veta ett dugg.

Undrar om denna herre är lika stor i käften utanför Internet?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Nu kan man utifrån erfarenhet utläsa mångt och mycket med vad personen skriver och kan dra relativt säkra slutsatser om personen av vad som har skrivits. Dvs om det inte är ett troll som är på tråden och trollar.

Volt har fått bra litteratur att läsa som kan ge en skjuts och en större förståelse för vad som krävs för att bli lyckosam.