handdator

Visa fullständig version : Råd om kost


ElZilcho
2017-07-28, 09:33
Hej

Är en kille på 32 år som har gymmat från å till (mest till 😁)
Är 187cm lång och väger kring 94kg, inte vägt mig på ett tag.

Nu till frågan
Jag har rätt mycket fett på magen som jag vill bli av med, samtidigt som jag vill
Bli starkare i hela kroppen. Har ju läst mig till att för att tappa fett måste man ligga på kaloriunderskott och det har jag provat och klarar det ganska bra men känner att jag inte orkar lika mycket på gymmet:/
Ska man köra hårt på kaloriunderskott å cardio?
Eller ska man hitta ett kaloriintag som är typ "neutralt" för att fortsätta bygga mer muskler?

AlexGBG
2017-07-28, 09:35
Om du vill tappa fett, ligg på underskott och träna. Bit ihop och skit i att det är jobbigt.
Du kommer fortfarande kunna bygga muskler.

Är fettförlusten mindre viktig än att bygga muskler, ligg på balans.

sweet tooth
2017-07-28, 09:41
Har du en tydligt stor mage är nog inte kaloribalans ett vettigt val för att komma i form. Det skulle ta år att få vettiga resultat.

När du äter mindre får du vara beredd på att inte orka lika mycket, det är bara att stå ut. Cardio är inte nödvändigt men det kan göra två saker, det ena är att du kan gå ned snabbare om du äter lika mycket eftersom ditt kaloribehov ökar. Det andra är att du kan äta mer men fortfarande gå ned i vikt för återigen, ditt kaloribehov ökar.

Mitt råd är att gå ned i vikt först, sen satsa på att bygga. Spegeln är en enorm motivationsfaktor för många, jag ser fler som börjat med viktnedgång fortsätta träna efter ett tag än de som börjar med att bygga. Om personen har överflödigt fett från start alltså.

Shqypnia
2017-07-28, 09:43
Om det redan känns tufft på gymmet så lär inte konditionsträning göra det enklare.

Kroppen är underbar, lite underskott betyder inte ett skit. Du ka träna lika hårt som vanligt, testa så ska du se.

ElZilcho
2017-07-28, 09:49
Tack för svaren :)

Har legat på ca 2200 kcal per dag, siktat på 2g protein per kg kroppsvikt.
Låter det som en bra nivå? Väger som sagt ca 94-95 och är 187 lång. Har tränat några år så lite muskler finns oxå ;)

ElZilcho
2017-07-28, 09:50
Om det redan känns tufft på gymmet så lär inte konditionsträning göra det enklare.

Kroppen är underbar, lite underskott betyder inte ett skit. Du ka träna lika hårt som vanligt, testa så ska du se.

Konditionsträning går bättre tycker jag :/