handdator

Visa fullständig version : Fråga ang. Chins och Latsdrag


Grimner
2017-07-27, 16:37
Hej!

Första inlägget från en långtida lurkare här.

Det är så att min träningskarriär nyss fyllde 18 månader och jag funderar på att kasta om lite övningar.

Först och främst så rör det sig eventuellt om Latsdrag som jag kört med olika grepp genom denna första tid på gymmet. Och jag går då i tankarna att byta ut den mot Chins (som jag precis börjat bli stark nog för att köra).
Men finns det några fördelar med Chins kontra Latsdrag? Eller tränar man ungefär samma grejer så att det bara är en smaksak?

I dagsläget så orkar jag bara set om 5 repetitioner med kroppsvikt (inga extra vikter) i Chins.
Enda egna skillnaden jag reflekterat över är att jag känner en påtagligare pump i armar och rygg av Chins gentemot Latsdrag.

https://cdn.meme.am/cache/instances/folder867/500x/80035867/yoda-penny-for-your-thoughts.jpg

Hemi
2017-07-27, 16:46
Beror på hur man gör chins/pull ups. Man kan dra mer vertikalt eller sas halv circla sig upp, benen framför, nedanför eller knävikta bakom kroppen. Då kan man få mer anspänning på hela ryggen eller mer magen. Biceps/rygg Lats/Rombs. Jag tycker att bara pull ups innehåller en hel del olika tekniker. Sen är jag själv noga med rörelsebana t ex och för mig är riktiga pull ups så pass tunga då att jag får mycket ut av att sätta mig på golvet och dra på olika sätt till stående. Hur stark är man egentligen...
På så sätt fyller ju latsdrag en funktion också då man kan isolera mer. Kan vara bra. Typ båda, det kommer bli olika.

leee
2017-07-27, 17:38
Varför byta ut övningar ,det är väl bättre att variera i så fall.

Ett Orm
2017-07-29, 01:52
Fördelen med latsdrag är att du enklare kan kontrollera hur den ska utföras med vinklar, belastning, grepp ect. Den går att göra snarlik chins vad det gäller muskelaktivering o annat tjosan.
Men chins är ju chins och är en mer krävande övning och i mitt tycke roligare.

Cruceuz
2017-07-30, 17:50
Min rygg växte galet mycket under en period där jag körde mycket latsdrag samt enarms lats drag och inga pullups alls. Nu skiftat tillbaka till viktade pullups i ringar dock.