handdator

Visa fullständig version : Billiga over-ear lurar vs följer-med-mobilen-in-ear?


svag74
2017-07-27, 15:50
Funderar på ett par billigare (definitivt under 500 spänn!) sköna over-ear att ha som alternativ till mina vanliga in-ear som följt med mobil och surfplatta etc.

Jag tycker det kan bli lite jobbigt i öronen av att ha lurar i dem en längre tid, så kanske over-ear är softare.
Dessutom tycker jag mina (förmodligen väldigt billiga) in-ear har lite tunn bas - särskilt om man kollar film på plattan t.ex. och inte har någon equalizer i spelaren.

Någon som vet hur basen blir i billiga over-ear?
Blir det alltid bättre och tyngre ljud än billiga in-ear?

Läst lite om dessa som verkar toppen, men många påpekar att de har lite tunn bas, men jag vet inte om tunn bas ändå är mer bas än billiga standard-in-ear :confused:

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/horlurar-headset/horlurar/philips-shp2600-horlurar-p23422

Någon med lite koll? :D

Old Nick
2017-07-27, 17:54
Till det priset skulle jag nog rekommendera ett par Porta Pro från KOSS. Finns på teknikmagasinet. De är dock on-ear och inte over-ear. Så de släpper in lite mer ljud från omvärlden. Vilket kan vara både negativt och positivt. Jag tycker det är bra att man inte blir totalt avskärmad när man är ute och går, cyklar eller springer.

Men jag tycker de har ett rätt behagligt ljud. Betydligt bättre än alla medföljande lurar jag testat. Använder dem till allt. Löpning, pendling till jobbet och filmtittande på plattan.

Määng
2017-07-27, 18:18
Till det priset skulle jag nog rekommendera ett par Porta Pro från KOSS. Finns på teknikmagasinet. De är dock on-ear och inte over-ear. Så de släpper in lite mer ljud från omvärlden. Vilket kan vara både negativt och positivt. Jag tycker det är bra att man inte blir totalt avskärmad när man är ute och går, cyklar eller springer.

Men jag tycker de har ett rätt behagligt ljud. Betydligt bättre än alla medföljande lurar jag testat. Använder dem till allt. Löpning, pendling till jobbet och filmtittande på plattan.

Problemet med dem är dock att alla i din omgivning hör lika mycket av ljudet som du själv gör.

Old Nick
2017-07-27, 22:23
Problemet med dem är dock att alla i din omgivning hör lika mycket av ljudet som du själv gör.

Nja. Nog kanske frun hör vad man lyssnar på om man spelar Pantera på full volym när man ligger bredvid varandra i dubbelsängen. Men sitter man på tunnelbanan och lyssnar på en podd eller på musik med halvhyfsat normal volym är det knappast någon som märker något.

svag74
2017-07-27, 22:41
Men rent generellt, är det mycket eller litet bas i vanliga billiga in-ear?
Om man jämför med en neutral over-ear som.

Torsk_ole
2017-07-27, 23:07
Jag skulle köpt ett par HD206 sennheiser för den budgeten. Fast jag hade nog inte köpt alls för att om man går upp en prisklass så blir ljudet även mycket mycket bättre.

Det är svårt att skapa bra bas i in-ear lurar. Det många upplever som bra bas får man enklare från over-head samt vanliga högtalare. Så ja, du kommer troligen få bättre bas med ett par over-head hörlurar. Bäst är om du kan testa ljudet i butik.

Määng
2017-07-28, 05:07
Nja. Nog kanske frun hör vad man lyssnar på om man spelar Pantera på full volym när man ligger bredvid varandra i dubbelsängen. Men sitter man på tunnelbanan och lyssnar på en podd eller på musik med halvhyfsat normal volym är det knappast någon som märker något.

Jag överdrev. Men väldigt mycket ljud läcker. Kollar man recensioner ser man att de flesta också tycker det.

svag74
2017-07-28, 11:27
Jag skulle köpt ett par HD206 sennheiser för den budgeten. Fast jag hade nog inte köpt alls för att om man går upp en prisklass så blir ljudet även mycket mycket bättre.

Det är svårt att skapa bra bas i in-ear lurar. Det många upplever som bra bas får man enklare från over-head samt vanliga högtalare. Så ja, du kommer troligen få bättre bas med ett par over-head hörlurar. Bäst är om du kan testa ljudet i butik.

Aha, ja kanske är det så, fast är kanske knepigt böka med att få testa ett par lurar i butik när det är så låg prisklass - kanske lättare om man lägger 1000kr+ att man kan begära en provlyssning ;)

svag74
2017-07-28, 11:40
Jämförde mina billiga in-ear med mina supergamla och slitna men rejält dyra Sony MDR CD770 i min hemmaförstärkare.
Det var rejält mycket mer bas i mina små in-ear!
Dock klarare och tydligare/luftigare på nåt sätt i de stora lurarna såklart.

Så att det är tunt ljud när jag kollar film från mobil/platta har nog mer med mobil/platta att göra än mina lurar...

EDIT: Kan inte plugga in de stora i mobilen då jag ej har konverter åt det hållet, men kunde ju lika gärna jämföra i vanliga förstärkaren med film från datorn och de små in-ear hade som sagt mycket mer bas.

Dezen
2017-07-28, 12:33
https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/bluetooth/headset/roxcore-flow-u-bluetooth-headset-denim-p23550

Är ett alternativ om du är ok med bluetooth. Va oväntat bra tryck i ljudet faktiskt :)

svag74
2017-08-17, 12:16
Ifall någon annan är intresserad kan jag nämna att jag testat två olika over-ear, och jämfört med vanliga enkla in-ear, och det är enormt mycket mer bas och fylligare ljud i in-ear!
Så har man ingen tillgång till equalizer, och vill ha i alla fall lite lagom tyngd i basen, så är det nog in-ear som gäller.