handdator

Visa fullständig version : Dyrt i Norge - åka förbi gränsen och handla?


Mala
2017-07-26, 22:40
Hej!

Jag är i Norge och jobbar och det är lite dyrt att bo här. Har fått en matkasse för 400-500 kronor....

Jag undrar om ni kan tipsa mig på shoppingcenter som är nära mig? Är för tillfället bosatt i Hurums kommun.

Det enda jag känner till och som jag har funderat på är:
http://www.charlottenbergsshopping.se/
Är det så mycket billigare där?

Undrar om det är lönsamt att åka drygt 400 km - fram och tillbaka - och slösa så mycket bränsle...

Så frågan är, är det värt det eller finns det andra ställen som är någorlunda billigare?

Mvh

Smurfic
2017-07-26, 23:09
Hej
Är mest nötkött och mejerier som är dyrt.
Du kan få billig kyckling på Rema1000 men det är klart att det lönar sig att storhandla men då måste du ha en stor frys/kyl

Babo
2017-07-27, 07:19
Hej!

Till Töcksfors är det 90 km enkel (enligt google).

http://www.tocksforsshopping.se/butiker-och-andra-verksamheter/

Tomas W
2017-07-27, 07:24
Det är mestadels kött och mejeriprodukter som är dyrt i Norge, resten kan du hitta billigt på rema1000 eller kiwi. Tror inte det lönar sig att åka så långt för handla även om det kan vara skoj ibland och köpa produkter man saknar i Norge.

Starke75an
2017-07-27, 08:32
Bara o åk. Sen när du är hemma kan du räkna om det var lönsamt.

Angel
2017-07-27, 09:14
Charlottwnberg är svinbilligt, och stort. Är väl Sveriges största mataffär, och sen finns massa övriga affärer och outleter.

Mental
2017-07-27, 10:28
Köp kött i så fall då, för både kött och mejeri räknas mot samma kvot, och du får införa max 10kg totalt.

Jag har ingen aning om vad de norska böterna för smuggling ligger på, men köttet förstörs om man är över kvoten.
Har en vän som fick sin fiskeresa till norge rejält beskattad då han hade både förmycket alkohol och livsmedel mot vad som får föras med.

Maximal
2017-07-27, 14:36
Bor du i Oslo? Vad äter du oftast? Kan tipsa om vad och var du handlar billigast osv

pbiddy
2017-07-27, 16:25
Du har också Nordby Shopping utanför Strömstad vilket bör bli typ 20 mil t/r.

Stannade där och handlade inför en roadtrip i Norge i somras och det va schyssta priser, något billigare än på lokal Ica och mycket billigare än i Norge (vad jag uppfattade).

DudX
2017-07-27, 21:00
Tjänar du inte bättre?
Jag handlar i Charlottenberg ibland. Det som stör mig mest i Norge är storleken på förpackningar.... Liksom 400g köttfärs vad är det..... Ge mig svensk storpack @2kg...

Mala
2017-08-06, 21:15
Tusen takk för svaren!


Hej!
Till Töcksfors är det 90 km enkel (enligt google).
http://www.tocksforsshopping.se/butiker-och-andra-verksamheter/

Det blir nog en sväng förbi Töcksfors eftersom det är troligen lite billigare än Nordby, men båda var nära tack så mycket!

Köp kött i så fall då, för både kött och mejeri räknas mot samma kvot, och du får införa max 10kg totalt.

Jag har ingen aning om vad de norska böterna för smuggling ligger på, men köttet förstörs om man är över kvoten.
Har en vän som fick sin fiskeresa till norge rejält beskattad då han hade både förmycket alkohol och livsmedel mot vad som får föras med.

Har aldrig bilat mellan Sverige och Norge så har ingen aning om hur tullen går till hehe *facepalm*

Tjänar du inte bättre?
Jag handlar i Charlottenberg ibland. Det som stör mig mest i Norge är storleken på förpackningar.... Liksom 400g köttfärs vad är det..... Ge mig svensk storpack @2kg...

Jodå, tjänar drygt 30 - 40 % mer i timmen än i Sverige för samma arbete, dock så känner jag mig rånad. En snusdosa för över 80 kr, 70 ml vitlöksås för 35 kr, en l juice för över 30 kr, 1,5 kg djupfryst kyckling för över 100 kr. Allt känns i princip dubbelt så dyrt, känns helt sanslöst*mini*gah!*


EDIT:
Är här f.ö i drygt 2 veckor till så ett tips på en bra matkasse som håller sig tills dess för en som ska börja med träningen igen skulle vara uppskattad.

VikG
2017-08-06, 21:48
Tror inte norrmännen äter kött. Coca cola, smörgåsar och cigg verkar vara deras melodi. Senast jag var i Norge och jobbade för 3 år sen var laxen billig så det blev det mycket av, vet inte hur det är nu?

Med tanke på vad soppan kostar i norge så ska du handla bra mycket för att spara ihop 40mils bilkörning.

Mala
2017-08-06, 22:05
Tror inte norrmännen äter kött. Coca cola, smörgåsar och cigg verkar vara deras melodi. Senast jag var i Norge och jobbade för 3 år sen var laxen billig så det blev det mycket av, vet inte hur det är nu?

Med tanke på vad soppan kostar i norge så ska du handla bra mycket för att spara ihop 40mils bilkörning.

Smörgåsar kan jag instämma haha! Laxpriserna vågar jag inte ens kolla på:laugh:

Fast nu blir det lite över 20 mil, med min bil som drar mellan 0,5-0,7 så drar den drygt 20l fram och tillbaka? Inte så bra på bilar :d

DudX
2017-08-06, 23:07
Jodå, tjänar drygt 30 - 40 % mer i timmen än i Sverige för samma arbete, dock så känner jag mig rånad. En snusdosa för över 80 kr, 70 ml vitlöksås för 35 kr, en l juice för över 30 kr, 1,5 kg djupfryst kyckling för över 100 kr. Allt känns i princip dubbelt så dyrt, känns helt sanslöst*mini*gah!*


Jag förstår. Men det finns en del schysst. Jag köper oftast bra entrecote till ca 200kr/kg.

Köper du eldorado vitlökssås?
Den är billig. :)

Bärsärk
2017-08-06, 23:25
Värsta som jag minns det i Norge var ju att utbudet var så dåligt, de kanske fanns allt men de fanns ju oftast bara ett alternativ av allt.

Knappast värt att knega i Norge nu längre heller med tanke på att norska och svenska kronan ligger betydligt närmare varandra nu än för 10 år sen?

Mala
2017-08-06, 23:51
Jag förstår. Men det finns en del schysst. Jag köper oftast bra entrecote till ca 200kr/kg.

Köper du eldorado vitlökssås?
Den är billig. :)

Nej, det var Heinz*drool*

Värsta som jag minns det i Norge var ju att utbudet var så dåligt, de kanske fanns allt men de fanns ju oftast bara ett alternativ av allt.

Knappast värt att knega i Norge nu längre heller med tanke på att norska och svenska kronan ligger betydligt närmare varandra nu än för 10 år sen?

Jo, det stämmer ibland, iaf på Kiwi...
Jaha, var den så mycket högre då?