handdator

Visa fullständig version : Lat brud ska få bort studentkilon och bli snygg!


SandraHE
2017-07-26, 12:13
Hallå!
Jag är en tjej som under mina studieår sakta bytt ut en spänstig kropp mot en degig och kutryggig klump. Jag tänkte att det är dags att byta tillbaka nu när riktiga vuxenlivet har börjat.

Idag då.
Ålder: 25
Längd: 165
Vikt: 66
Midjemått: 71
Stuss: 105 ( *kissass* )
Lår: 61
Överarmar: 30

Inte helt säker på vad man brukar mäta men men!

Mitt mål är helt enkelt att bli snyggare och hälsosammare. Jag skiter egentligen ifall jag blir stark även om det hade varit gött ha hyfsad kondition.
Mina två första veckor här kommer jag uteslutande träna kondition men när semestern sedan slutar (:cryout:) ska jobbgymmet användas.

Angående mat tänker jag inte göra några konstigheter utan låta bli all snabbmat, godis, snacks och tomma kalorier och istället käka mat lagad från grunden i lagom portioner.


Det var väl starten det. Jag kommer uppdatera dagligen om hur jag tränat (om jag tränat) och vad jag ätit. Tänkte också uppdatera mått och vikt säg, 1 gång i månaden? Pallar inte noja över vikten dag till dag. Bilder kommer att komma. Vad för bilder det blir vet jag inte än.

Hoppas ni hänger med!

Shqypnia
2017-07-26, 12:17
You go girl!

Stuss?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Diomedea exulans
2017-07-26, 12:19
Stuss?


Rumpa.

pepplez
2017-07-26, 12:19
Låter som en vettig inställning du har! Gå inte på myten om att tjejer endast bör styrketräna med extremt lätta vikter och göra en miljon repetitioner för att få "slanka" muskler bara. Träna tungt och med en genomtänkt progression så kommer det bli finfint.


You go girl!

Stuss?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

https://www.google.se/search?q=stuss&oq=stuss&aqs=chrome..69i57j0l5.736j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8 :)

SandraHE
2017-07-26, 12:54
Låter som en vettig inställning du har! Gå inte på myten om att tjejer endast bör styrketräna med extremt lätta vikter och göra en miljon repetitioner för att få "slanka" muskler bara. Träna tungt och med en genomtänkt progression så kommer det bli finfint.




https://www.google.se/search?q=stuss&oq=stuss&aqs=chrome..69i57j0l5.736j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8 :)


Tack så mycket!
Nja, jag har inte direkt lust att slösa bort tid på gymmet men däremot blir jag förjävla grov när jag tränar mycket styrka. Kan slänga upp en bild från tre år sedan när jag klättrade som mest. Hade inte direkt en slank ram då haha. Sedan hade jag ju fett på köpet som inte heller var så smickrande men tror man kan se på mitt ansikte ändå att jag inte var SÅ fet :)
Idag är jag mindre men har fortfarande ordentliga armar (speciellt underarmar).

Diomedea exulans
2017-07-26, 13:09
Bättre armar än jag, man som styrketränar tungt. Avis!

SandraHE
2017-07-26, 22:15
Dagens uppdatering då.

Vi börjar med motion.
Startade dagen med lite jogg/promenixa en sträcka på 5 km. Tanken var att jag skulle ha sprungit hela meeeen kondition var visst sämre än vad jag förutspått. Jaja, det är ju trots allt därför jag skriver här, så jag till slut ska klara av att springa utan att dö.

Efter frukost/lunch tog jag mig till simhallen och simmade i en timme. Länge sedan jag simmade men det var rätt mysigt att först ta ut sig helt i bassängen och sedan strutta runt näck med alla tanter i bastun :)

Angående mat då. Det blir ju lite knäppt med mat när man är ledig och dessutom råkar vara en sjusovare.

Frukost/Lunch fick bestå av en sallad på diverse kålsorter (grön/röd/vit), morötter, svarta bönor, solrosfrön och dressing på balsamico och olivolja. Avslutade med en banan (blev inga andra kolhydrat pga lat).

Middag blev en wok med färdigblandade grönsaker (thank you Felix!), tofu, jordnötter och sesamfrön sprinklade ovanpå.

Det låter kanske som lite för lite käk men är rätt övertygad om att jag kom upp i en lagom mängd kalorier ändå då lunchen hade massor av bönor samt oljig dressing och middagen hade massor av jordnötter.

Slänger upp bilder så ni får en blick över portionsstorlekarna.



Imorgon tänkte jag också slänga upp en helkroppsbild så ni ser vad det är jag har och jobba med!
God natt allesammans.

1x0
2017-07-26, 22:19
Angående mat då. Det blir ju lite knäppt med mat när man är ledig och dessutom råkar vara en sjusovare.

Frukost/Lunch fick bestå av en sallad på diverse kålsorter (grön/röd/vit), morötter, svarta bönor, solrosfrön och dressing på balsamico och olivolja. Avslutade med en banan (blev inga andra kolhydrat pga lat).

Middag blev en wok med färdigblandade grönsaker (thank you Felix!), tofu, jordnötter och sesamfrön sprinklade ovanpå.

Det låter kanske som lite för lite käk men är rätt övertygad om att jag kom upp i en lagom mängd kalorier ändå då lunchen hade massor av bönor samt oljig dressing och middagen hade massor av jordnötter.

Slänger upp bilder så ni får en blick över portionsstorlekarna.
Var det hela dagsintaget? Kan inte vara mycket protein.
Deff (vilket blir bantning) utan styrketräning och väldigt lågt proteinintag är dåligt.

SandraHE
2017-07-26, 22:43
Var det hela dagsintaget? Kan inte vara mycket protein.
Deff (vilket blir bantning) utan styrketräning och väldigt lågt proteinintag är dåligt.

Kommer inte att räkna kalorier utan äta med sunt förnuft. Proteinkällor under dagen är svarta bönor, tofu, broccoli, grönkål och jordnötter. Jag har fått i mig gott om protein :)
Jag är som sagt en tjej på 165 cm och behöver inte ett väldigt stort energiintag.
Angående styrketräning, jag är egentligen inte väldigt intresserad av att lyfta och kommer motionera på andra sätt. Gym är trots allt inte det enda sättet att få en schysst kropp på.


Med det sagt, har du några förslag på vad du tycker jag borde göra annorlunda för att nå mitt mål så får du mer än gärna berätta!

Bob90
2017-07-26, 23:11
Kommer inte att räkna kalorier utan äta med sunt förnuft. Proteinkällor under dagen är svarta bönor, tofu, broccoli, grönkål och jordnötter. Jag har fått i mig gott om protein :)
Jag är som sagt en tjej på 165 cm och behöver inte ett väldigt stort energiintag.
Angående styrketräning, jag är egentligen inte väldigt intresserad av att lyfta och kommer motionera på andra sätt. Gym är trots allt inte det enda sättet att få en schysst kropp på.


Med det sagt, har du några förslag på vad du tycker jag borde göra annorlunda för att nå mitt mål så får du mer än gärna berätta!

Jag räknar inte heller kalorier men märker att jag har svårt att öka i vikt, så av egen erfarenhet så behöver man ofta äta mer mat än man tror. Lite beroende på vilka anlag och ämnesomsättning man har då. Och naturligtvis förutsatt att målet är att gå upp i vikt eller öka i muskelmassa då.

Klättring, löpning och simning är ju alla väldigt bra motionsformer som bevisligen ger bra resultat för många :)

SandraHE
2017-07-26, 23:15
Jag räknar inte heller kalorier men märker att jag har svårt att öka i vikt, så av egen erfarenhet så behöver man ofta äta mer mat än man tror. Lite beroende på vilka anlag och ämnesomsättning man har då. Och naturligtvis förutsatt att målet är att gå upp i vikt eller öka i muskelmassa då.

Klättring, löpning och simning är ju alla väldigt bra motionsformer som bevisligen ger bra resultat för många :)

Mitt mål är ju att minska i fettprocent (och allra troligast vikt också då) så tror mängden är lagom. Men som du säger, man märker ju hur snabbt/långsamt det går och rasar jag i vikt och känner mig trött och hungrig så får jag väl helt enkelt käka lite mer sedan.

Yes, klättring sätter jag igång med igen till hösten! Inväntar klättringspartner som behöver ta grönt kort och kurserna börjar inte förrän sommaren är slut. Det är jag riktigt taggad på :hbang:

Bob90
2017-07-26, 23:47
Mitt mål är ju att minska i fettprocent (och allra troligast vikt också då) så tror mängden är lagom. Men som du säger, man märker ju hur snabbt/långsamt det går och rasar jag i vikt och känner mig trött och hungrig så får jag väl helt enkelt käka lite mer sedan.

Yes, klättring sätter jag igång med igen till hösten! Inväntar klättringspartner som behöver ta grönt kort och kurserna börjar inte förrän sommaren är slut. Det är jag riktigt taggad på :hbang:

Ja då låter det ju som en bra mängd mat, som du säger så brukar kroppen själv säga till när det blir alldeles för lite.
Äsch, verkar ju onödigt att hålla på med grönt kort när bouldering är roligast :d

Tobbey
2017-07-26, 23:51
Green card #420.

Tror du behöver äta mer men vad fan vet jag. Du kanske inte äter samma varje dag heller. En tjejpolare är 151cm och äter 2800 kcal som balans, bara i ren jämförelse.

1x0
2017-07-27, 09:01
Kommer inte att räkna kalorier utan äta med sunt förnuft. Proteinkällor under dagen är svarta bönor, tofu, broccoli, grönkål och jordnötter. Jag har fått i mig gott om protein :)
Jag är som sagt en tjej på 165 cm och behöver inte ett väldigt stort energiintag.
Angående styrketräning, jag är egentligen inte väldigt intresserad av att lyfta och kommer motionera på andra sätt. Gym är trots allt inte det enda sättet att få en schysst kropp på.


Med det sagt, har du några förslag på vad du tycker jag borde göra annorlunda för att nå mitt mål så får du mer än gärna berätta!
Jag tycker du ska börja läsa på om styrketräningens viktiga roll under viktminskning. Eventuellt gör du en tråd här på forumet: "bör jag styrketräna under min deff?" och skriver dina mål och hur du tänkt göra för att nå dem. Se om svaren kommer göra att du överväger att börja styrketräna.
Majoriteten av bantare (viktnedgång utan styrketräning) går upp tappade kilon igen. Många blir t.o.m fetare än innan bantningsstart.
Jag är som sagt en tjej på 165 cm och behöver inte ett väldigt stort energiintag.
Du vill ha så stort energiintag som möjligt. Du vill kunna äta så mycket som möjligt under en viktnedgång. Nu menar jag inte av mättnadsskäl - mer av metabol hälsa, välmående.
En nedkörd deffkropp mår inte bra! Fitnesstjejer som tävlingsdeffar på 800kcal (och knappt går ner i vikt) är tecken på en kropp som inte mår bra.

Nu kanske du balansar på 2200kcal. Du äter 1000kcal. Fortsätter du med detta i några månader kommer snart din 'nya' energibalans vara mer mot 1000kcal än 2200kcal. Pga för kraftigt kaloriunderskott, lågprotein och ingen styrketräning. Proteinintaget och styrketräningen blir ännu viktigare ju kraftigare kaloriunderskott.
När du bestämmer dig för sluta gå ner i vikt, börjar äta normalt igen, kommer du troligtvis gå upp i vikt igen för din energibalans är nedkörd. Vill inte skrämma dig och använda orden: "metabolic damage" och "mass-fettinlagra".

Edit. Läste trådstarten igen och du skriver faktiskt att du ska använda jobbgymmet efter semestern. Bra! Se till att utföra vettig styrketräning då, be om råd här på forumet och berätta vilken utrustning som finns och vad du vill åstadkomma.

pepplez
2017-07-27, 09:43
Viktnedgång med endast cardio är väldigt dåligt, du tappar befintlig muskelmassa och får en "löparkropp" vilket betyder platt som en planka. Men som nämnt, du skriver ju att du kommer börja använda gymmet så kör hårt.

Förstår att du inte vill räkna kalorier, men det vore nog smart att göra det vid ett par tillfällen för att se till att du inte äter alldeles för lite.

SandraHE
2017-07-27, 09:48
Jag tycker du ska börja läsa på om styrketräningens viktiga roll under viktminskning. Eventuellt gör du en tråd här på forumet: "bör jag styrketräna under min deff?" och skriver dina mål och hur du tänkt göra för att nå dem. Se om svaren kommer göra att du överväger att börja styrketräna.
Majoriteten av bantare (viktnedgång utan styrketräning) går upp tappade kilon igen. Många blir t.o.m fetare än innan bantningsstart.

Du vill ha så stort energiintag som möjligt. Du vill kunna äta så mycket som möjligt under en viktnedgång. Nu menar jag inte av mättnadsskäl - mer av metabol hälsa, välmående.
En nedkörd deffkropp mår inte bra! Fitnesstjejer som tävlingsdeffar på 800kcal (och knappt går ner i vikt) är tecken på en kropp som inte mår bra.

Nu kanske du balansar på 2200kcal. Du äter 1000kcal. Fortsätter du med detta i några månader kommer snart din 'nya' energibalans vara mer mot 1000kcal än 2200kcal. Pga för kraftigt kaloriunderskott, lågprotein och ingen styrketräning. Proteinintaget och styrketräningen blir ännu viktigare ju kraftigare kaloriunderskott.
När du bestämmer dig för sluta gå ner i vikt, börjar äta normalt igen, kommer du troligtvis gå upp i vikt igen för din energibalans är nedkörd. Vill inte skrämma dig och använda orden: "metabolic damage" och "mass-fettinlagra".

Edit. Läste trådstarten igen och du skriver faktiskt att du ska använda jobbgymmet efter semestern. Bra! Se till att utföra vettig styrketräning då, be om råd här på forumet och berätta vilken utrustning som finns och vad du vill åstadkomma.


Haha vad jobbig du är, jag vet ju att du har rätt. Jag ser till att öka mitt proteinintag.
Yes, styrketräningen kommer jag behöva hjälp med. Det enda jag gjort på gymmet är att träna med maskiner men det kanske är dags att jag lär mig att träna med fria vikter.
Men har du några spontana tips om hur man kan köra lite styrka hemma/utomhus tills vidare så tar jag gärna emot dem.

SandraHE
2017-07-27, 09:49
Viktnedgång med endast cardio är väldigt dåligt, du tappar befintlig muskelmassa och får en "löparkropp" vilket betyder platt som en planka. Men som nämnt, du skriver ju att du kommer börja använda gymmet så kör hårt.

Förstår att du inte vill räkna kalorier, men det vore nog smart att göra det vid ett par tillfällen för att se till att du inte äter alldeles för lite.

Jag får göra några stickprov i maten då :)
Är nog ingen risk att jag blir platt som en pannkaka, gillar mat alldeles för mycket.

Shqypnia
2017-07-27, 09:54
Är nog ingen risk att jag blir platt som en pannkaka, gillar mat alldeles för mycket.

Pga bristen av styrketräning så ökar risken, inte pga matintaget.

Jag vill inte skrämma iväg dig men om du endast vill gå ner i vikt och inte bryr dig om vad för vikt som försvinner från kroppen så ät lite och spring om du vill. Om du däremot vill gå ner i fettmassa och forma kroppen under din viktnedgång så du får en fin figur (och mkt möjligt lägger på dig lite muskler) så se till att börja träna på ett gym dirr.

Må väl.

SandraHE
2017-07-27, 09:57
Utlovade några bilder på hur jag ser ut idag. De ärr rät dåligt tagna, jag är fullt påklädd och vrider mig lite konstigt men så får det vara! Ville mest ge en bild över vad det är jag har att jobba med.

Jag är lite lönnfet men har ändå bra grundmuskulatur så börjar inte från noll.

SandraHE
2017-07-27, 10:00
Pga bristen av styrketräning så ökar risken, inte pga matintaget.

Jag vill inte skrämma iväg dig men om du endast vill gå ner i vikt och inte bryr dig om vad för vikt som försvinner från kroppen så ät lite och spring om du vill. Om du däremot vill gå ner i fettmassa och forma kroppen under din viktnedgång så du får en fin figur (och mkt möjligt lägger på dig lite muskler) så se till att börja träna på ett gym dirr.

Må väl.


Nej, det har jag inte sagt. Mitt mål är att få en snyggare och hälsosammare kropp. Det som jag inte varit säker på är ifall musklerna måste komma från just styrketräning eller om jag kan få det från klättring/simning etc.
Men jag är lättövertalad och folk här verkar ju hojta "gym!" så det är väl så det får bli när jag har tillgång till gymmet igen :)

1x0
2017-07-27, 10:03
Haha vad jobbig du är,
Satt kaffet i halsen!
Pga bristen av styrketräning så ökar risken, inte pga matintaget.

Jag vill inte skrämma iväg dig men om du endast vill gå ner i vikt och inte bryr dig om vad för vikt som försvinner från kroppen så ät lite och spring om du vill. Om du däremot vill gå ner i fettmassa och forma kroppen under din viktnedgång så du får en fin figur (och mkt möjligt lägger på dig lite muskler) så se till att börja träna på ett gym dirr.

Må väl.

+1

_____


Nu ska vi inte flame'a henne om utebliven styrketräning! Hon skriver faktiskt att hon ska träna på jobbgymmet! Jag missade det igår (och innan min redigering i dagsinlägget). :)

Du har fått bra respons och tips! Gör en tråd i träningssektionen här på forumet om ett träningsprogram, baserat på dina möjligheter (från jobbgymmets utrustning). Skippa all maskinträning, småövningar, isolation... för mer flerledsövningar med skivstång, är en bra plan. Mer bang-for-buck -tänk. Knäböj, marklyft, roddövning och en pressövning. Skickar signaler att ej muskeltappa vid kaloriunderskott. Du kommer få tillbaka dina gamla muskler fort och styrkan, när du börjar styrketräna.

SandraHE
2017-07-27, 10:06
Satt kaffet i halsen!


+1

_____


Nu ska vi inte flame'a henne om utebliven styrketräning! Hon skriver faktiskt att hon ska träna på jobbgymmet! Jag missade det igår (och innan min redigering i dagsinlägget). :)

Du har fått bra respons och tips! Gör en tråd i träningssektionen här på forumet om ett träningsprogram, baserat på dina möjligheter (från jobbgymmets utrustning). Skippa all maskinträning, småövningar, isolation... för mer flerledsövningar med skivstång, är en bra plan. Mer bang-for-buck -tänk. Knäböj, marklyft, roddövning och en pressövning. Skickar signaler att ej muskeltappa vid kaloriunderskott. Du kommer få tillbaka dina gamla muskler fort och styrkan, när du börjar styrketräna.

Tack så himla mycket för pepp och tips. Ska utnyttja kunskapen på forumet så fort jag gjort entré på gymmet.

StarkaUlf
2017-07-27, 11:56
Skippa all maskinträning, småövningar, isolation...

Det där är bara ett fantastiskt dåligt råd.

1x0
2017-07-27, 13:30
Det där är bara ett fantastiskt dåligt råd.

Jag instämmer. Skulle skriva "fokusera på flerledsövningar och inte maskin, småövningar".

SandraHE
2017-07-27, 20:44
Hej!
Frågade en kollega om jobbgymmet och uttryckte att det var "begränsat". Så fixade helt enkelt ett gymkort idag.
Har träff med PT på måndag och hon ska sätta ihop en program till mig 😊
Smiter nog dit i helgen ändå och känner av gymmet.


Käk idag:
Frukost/lunch: samma tofuwok som igår.
Mellis:proteinshake på hampaprotein och vatten.
Middag: Kidneybönsburgare på proteinbröd och rostade grönsaker.

Träning: cykeltur på 2 mil.

Shqypnia
2017-07-27, 23:40
Heja du!

SandraHE
2017-07-29, 00:26
Idag var jag förbi gymmet. Körde maskiner då jag inväntar PT (måndag) innan jag ger mig på skivstång. Vill inte göra fel och göra illa mig.

Benpress 3x10x118kg
Leg extension: 3x8x35kg
Leg curl: 3x8x23kg

Tränade på det även ländrygg och mage samt avslutade med squats. Inga imponerande vikter men måste ju trots allt börja någonstans. Väldigt dum idé att cykla till gymmet när man ska träna ben..

Mat:
Sallad med svarta bönor och grönkål (samma som vanligt)
Alpro sojayoghurt
Tacos (också gjord på svarta bönor, proteinbröd istället för vanligt).
Avslutade med biosnacks, dvs 60 gram blandning av cashewnötter och Kokoschips.

Ingen perfekt deffdag men jäklar vad kul det var att komma till ett gym igen. Känner mig riktigt taggad på att komma igång ordentligt.

SandraHE
2017-07-30, 00:06
Ingen träning idag me uppdaterar mat ändå.

Havregryn, mango, körsbär med havremjölk.
Surdegsmacka med oucklade grönsaker och hummus.
Halv näve jordnötter.
Palak paneer (med tofu istället för ost) och quinoa.

Tror jag låg i överkant med energiintaget med tanke på att jag inte rört mig överdrivet mycket men men, allt var gott ��

SandraHE
2017-07-30, 21:54
Förstår att det inte är så otroligt intressant att läsa här när jag inte har någon ordentlig träning att uppdatera med men jag kör på ändå för min egen skull :)

PT blir först på tisdag så idag gick jag loss på maskiner igen. Jag fokuserade på bröst, övre rygg och axlar. Kommer inte ihåg namnet på maskinerna men det var bl.a. maskiner för att efterlikna dips och chins.
Upptäckte att jag fortfarande har lite styrka kvar i rygg men bröst var bara pinsamt. Det kommer ni märka på siffrorna när jag lägger ut här sedan.


Frukost: Proteinshake och ett äpple.
Lunch: Rester från tacos, ordentlig portion.
Middag: Bönsallad med spenat och solroskärnor.
Kvällsmål: Banan.

SandraHE
2017-07-31, 21:51
Idag blev det kort och effektivt på gymmet.
I 20 minuter körde jag intervaller på löpbandet. Satjävlar vad jobbigt det var. Körde sedan bål, dvs ländrygg/mage. Både tungt i maskiner och tog ut mig det sista med plankan och rygglyft.
Det skulle ändå vara fint om jag lyckades få synliga magmuskler en vacker dag.

Mat:
*Havregryn med mjölk + proteinpulver + frusna bär
*Palak paneer och quinoa
*En banan
*Bönsallad m quinoa och spenat
*En halv näve jordnötter och ytterligare en banan (fyndade de vackraste bananerna jag sett så det är antagligen det större delen min diet kommer att bestå av de närmsta dagarna :) )

Imorgon är det dags för PT! Ska bli kul att få en schema och lära mig hantera övningar med skivstång. Det behövs för hela min överkropp värkar något fruktansvärt efter min omgång bland maskinerna igår. Det är lätt att förstå varför jag är väldigt "mjuk" så att säga hehe.

SandraHE
2017-08-01, 21:53
Så idag var första träffen med PTn!
Hon började med att fråga om min träningsbakgrund och mål. Sedan kollade hon hur min rörlighet såg ut.


Hon konstaterade att jag var rejält mycket starkare i högra sidan (hoppsan) och att jag måste börja med att stabilisera kroppen.
För fyra år sedan skadade jag mig ordentligt och fick en fraktur i ryggraden. Jag behövde stelopereras och har p.g.a. smärtor lagt mer vikt och styrka på högra sidan av kroppen. Nu är det dags att fixa till det...

Jag fick öva på teknik angående squats, att sätta mig ner och ställa mig på ett ben, jobba med TRX-band för att hålla ryggen rak och rätt teknik på utfallssteg.

Som sagt, mycket felbelastningar. På torsdag ska vi ses igen och då ska vi gå igenom marklyft, bänkpress, militärpress etc (som av er rekommenderat).
3 grr i veckan ska jag styrketräna och då köra stora pass och köra igenom hela kroppen. De första 12 veckorna ville min PT att jag inte ska belasta hårt utan istället se till att få in riktigt bra tekniker och bygga upp en grundmuskulatur till övningarna.

Utöver detta ska jag cykla, jogga, klättra för att få in kondis och övrigt träning.


Mat:
*En banan
*Bönsallad, spenat och quinoa.
*Två bananer mosade med jordnötssmör och proteinpulver.
*Oumph (sojaprotein) och kikärtor i pitabröd med grönkål och röd sås.

Avslutade dagen med en lång och skön promenad på 2,5 h.