handdator

Visa fullständig version : Antalet spermier hos män i västvärlden har halverats senaste 40-åren. [Miljögifter?]


Aryt
2017-07-26, 12:11
Studien: https://academic.oup.com/humupd/article-lookup/doi/10.1093/humupd/dmx022 Abstract
BACKGROUND
Reported declines in sperm counts remain controversial today and recent trends are unknown. A definitive meta-analysis is critical given the predictive value of sperm count for fertility, morbidity and mortality.
OBJECTIVE AND RATIONALE
To provide a systematic review and meta-regression analysis of recent trends in sperm counts as measured by sperm concentration (SC) and total sperm count (TSC), and their modification by fertility and geographic group.
SEARCH METHODS
PubMed/MEDLINE and EMBASE were searched for English language studies of human SC published in 1981–2013. Following a predefined protocol 7518 abstracts were screened and 2510 full articles reporting primary data on SC were reviewed. A total of 244 estimates of SC and TSC from 185 studies of 42 935 men who provided semen samples in 1973–2011 were extracted for meta-regression analysis, as well as information on years of sample collection and covariates [fertility group (‘Unselected by fertility’ versus ‘Fertile’), geographic group (‘Western’, including North America, Europe Australia and New Zealand versus ‘Other’, including South America, Asia and Africa), age, ejaculation abstinence time, semen collection method, method of measuring SC and semen volume, exclusion criteria and indicators of completeness of covariate data]. The slopes of SC and TSC were estimated as functions of sample collection year using both simple linear regression and weighted meta-regression models and the latter were adjusted for pre-determined covariates and modification by fertility and geographic group. Assumptions were examined using multiple sensitivity analyses and nonlinear models.
OUTCOMES
SC declined significantly between 1973 and 2011 (slope in unadjusted simple regression models −0.70 million/ml/year; 95% CI: −0.72 to −0.69; P < 0.001; slope in adjusted meta-regression models = −0.64; −1.06 to −0.22; P = 0.003). The slopes in the meta-regression model were modified by fertility (P for interaction = 0.064) and geographic group (P for interaction = 0.027). There was a significant decline in SC between 1973 and 2011 among Unselected Western (−1.38; −2.02 to −0.74; P < 0.001) and among Fertile Western (−0.68; −1.31 to −0.05; P = 0.033), while no significant trends were seen among Unselected Other and Fertile Other. Among Unselected Western studies, the mean SC declined, on average, 1.4% per year with an overall decline of 52.4% between 1973 and 2011. Trends for TSC and SC were similar, with a steep decline among Unselected Western (−5.33 million/year, −7.56 to −3.11; P < 0.001), corresponding to an average decline in mean TSC of 1.6% per year and overall decline of 59.3%. Results changed minimally in multiple sensitivity analyses, and there was no statistical support for the use of a nonlinear model. In a model restricted to data post-1995, the slope both for SC and TSC among Unselected Western was similar to that for the entire period (−2.06 million/ml, −3.38 to −0.74; P = 0.004 and −8.12 million, −13.73 to −2.51, P = 0.006, respectively).
WIDER IMPLICATIONS
This comprehensive meta-regression analysis reports a significant decline in sperm counts (as measured by SC and TSC) between 1973 and 2011, driven by a 50–60% decline among men unselected by fertility from North America, Europe, Australia and New Zealand. Because of the significant public health implications of these results, research on the causes of this continuing decline is urgently needed.

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2017/jul/25/sperm-counts-among-western-men-have-halved-in-last-40-years-study
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/allt-farre-spermier


Lite spännande ändå och det väcker tanken om den alltmer spridda icke-binära könsuppdelningen har en mer illavarslande grund än bättre normkritik/ökad tolerans.

Plastgifter, p-piller som kontaminerar?

Förklarar säkert undermåliga gymresultat också!

Korash
2017-07-26, 14:18
Konspirationsteoretikerna jublar.

GInZ4oQhhzE

Bob90
2017-07-26, 14:36
Jag vill slå ett slag för växthuseffekten, förhöjd temperatur i testiklarna är inte bra för spermierna.

ApexProcyon
2017-07-26, 14:43
Jag vill slå ett slag för växthuseffekten, förhöjd temperatur i testiklarna är inte bra för spermierna.

Ändå är Afrika den plats på jorden där populationen ökar snabbast.

TheOne1994
2017-07-26, 14:47
Lite OT men jag tror det blir mindre och mindre sex i framtiden. Vi blir mer ensamma. Det är för krävande att ha en relation.

http://www.bbc.com/news/av/world-asia-40511655/japanese-young-people-not-having-sex

ApexProcyon
2017-07-26, 14:50
Lite OT men jag tror det blir mindre och mindre sex i framtiden. Vi blir mer ensamma. Det är för krävande att ha en relation.

http://www.bbc.com/news/av/world-asia-40511655/japanese-young-people-not-having-sex

På tal om det, det här är oerhört tragiskt.

nkcKaNqfykg

TheOne1994
2017-07-26, 14:55
På tal om det, det här är oerhört tragiskt.

nkcKaNqfykg

Yes ! Finns en annan variant där man kan hyra in en bror eller syster. Om du inte har vänner så kan man hyra in...en verklig person då :)

ja kan väl vara en bra idé, kommer inte ihåg men den kom också från Asien.

David_wigren
2017-07-26, 19:29
Den största boven är nog inaktivitet och fetma. Efter det kommer xenoöstrogener i plast, p-piller, flamskyddsmedel, hormonstörande ämnen i mat och matförpackningar, hudvårdsprodukter (exempelvis solskyddskräm), och PFAS. Man kan spekulera i att detta inte enbart påverkar våran fertilitet men även våra politiska åsikter eftersom ens politiska värderingar ofta drivs av personlighet och temperament som i sin tur styrs mycket av våra hormoner och våran biologi. :/

Snubben
2017-07-26, 19:53
Kosten.

Diomedea exulans
2017-07-26, 19:57
Solklart pga no-fap-trenden.

shut teh face
2017-07-26, 19:58
För mycket feminism

Malle1
2017-07-27, 05:59
microvågsugnar- mycket näring förstörs genom den uppvärmningen.

Klein
2017-07-27, 06:17
Om jag får gissa:

1. Störd dygnsrytm och sömn med för mycket skärmtid på kvällarna och för lite dagsljus och fysisk aktivitet på dagarna
2. D-vitaminbrist / fetma
3. Plast i vatten och livsmedel
4. ADHD-mediciner
5. Män i väst är uppfostrade att bete sig som tjejer.

TheOne1994
2017-07-27, 06:26
Om jag får gissa:

1. Störd dygnsrytm och sömn med för mycket skärmtid på kvällarna och för lite dagsljus och fysisk aktivitet på dagarna
2. D-vitaminbrist / fetma
3. Plast i vatten och livsmedel
4. ADHD-mediciner
5. Män i väst är uppfostrade att bete sig som tjejer.

adhd midicin ? är det så vanligt ? Nu är jag kanske helt ute men stämmer det att "friska" tog detta ett tag för där var någon fördel om de inte hade ADHD ?

Klein
2017-07-27, 06:37
adhd midicin ? är det så vanligt ? Nu är jag kanske helt ute men stämmer det att "friska" tog detta ett tag för där var någon fördel om de inte hade ADHD ?

Relativt vanligt i USA vad jag förstått det. Lite oklart exakt hur många skolpojkar som diagnosticeras men siffran verkar ligga mellan 10 och 20% och ökar allt eftersom.

Klein
2017-07-27, 06:45
*screwy*

THE NO CHILD LEFT BEHIND ACT REWARDS SCHOOLS FOR HIGHER TEST SCORES. KIDS WITH ADHD GET MORE TIME TO TAKE TESTS, AND SOMETIMES THEIR SCORES AREN'T COUNTED IN THE OVERALL AVERAGE. AS THE LAW ROLLS OUT, ADHD DIAGNOSES INCREASE 53% IN POOR AREAS.

http://www.esquire.com/news-politics/a32858/drugging-of-the-american-boy-0414/

Wain
2017-07-27, 07:39
På tal om det, det här är oerhört tragiskt.

nkcKaNqfykg

En sån kanske man skulle skaffa.
:(

Konradsson
2017-07-27, 08:04
Relativt vanligt i USA vad jag förstått det. Lite oklart exakt hur många skolpojkar som diagnosticeras men siffran verkar ligga mellan 10 och 20% och ökar allt eftersom.

Har du några belägg för ADHD-medicin och testosteron? Det finns många olika typer av ADHD-medicin. För barn används främst klonidin och guanfacin, vilka inte påverkar hormonnivåer. För ungdomar används metylfenidat, vilket inte heller verkar påverka enligt denna studie (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5408967/).

Däremot kan ADHD vara indirekt relaterat till hormonstörningar. Som David_wigren skrev tidigare, miljögiftet PFAS har kopplats till låga testosteronnivåer samt ADHD. Både hormon- och koncentrationsstörningar kan alltså vara symptomatiskt till miljögifter.

ARMSTARK
2017-07-27, 09:30
Det är internet, pga allt fappande är pungkulorna konstant halvtoma.

Klein
2017-07-27, 09:59
Har du några belägg för ADHD-medicin och testosteron? Det finns många olika typer av ADHD-medicin. För barn används främst klonidin och guanfacin, vilka inte påverkar hormonnivåer. För ungdomar används metylfenidat, vilket inte heller verkar påverka enligt denna studie (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5408967/).

Däremot kan ADHD vara indirekt relaterat till hormonstörningar. Som David_wigren skrev tidigare, miljögiftet PFAS har kopplats till låga testosteronnivåer samt ADHD. Både hormon- och koncentrationsstörningar kan alltså vara symptomatiskt till miljögifter.

Det var antidepressiva medel jag tänkte på.

Wormzie
2017-07-27, 10:09
Kanske beror på allt killgissande? ;>

trädgårdsmöbel
2017-07-27, 10:55
Kan inte den genomsnittliga spermiehalten påverkas rätt rejält av manliga steriliseringar? Efter en sådan producerar man inga spermier, enbart sädesvätska. Hur många % män ur populationen har steriliserat sig?

Konradsson
2017-07-27, 11:28
Kan inte den genomsnittliga spermiehalten påverkas rätt rejält av manliga steriliseringar? Efter en sådan producerar man inga spermier, enbart sädesvätska. Hur många % män ur populationen har steriliserat sig?

Fel. Man producerar spermier efter en sterilisering, men sädesledaren (ductus deferens) klipps av så att inte spermierna når urinröret. Leydig-cellerna som producerar testosteron är helt opåverkade av sterilisering.

Konradsson
2017-07-27, 11:39
Det var antidepressiva medel jag tänkte på.

Där har du en poäng. Jag hoppas att studien korrekterade för läkemedelsanvändning.
Three prospective cohort studies conducted in over one hundred patients exposed to an SSRI for periods ranging from 5 weeks to 24 months found altered semen param-eters after as little as 3 months of exposure: reduced sperm concentration, reduced sperm motility, a higher percentage of abnormal spermatozoa, and increased levels of sperm DNA fragmentation.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/25729824/

Aryt
2017-07-27, 12:06
*screwy*



http://www.esquire.com/news-politics/a32858/drugging-of-the-american-boy-0414/

En av de viktigare prediktorerna för ADHD-diagnos och behandling är när man är född på året - de som föds sent på året har en klart ökad risk att (fel?-)diagnosticeras. Nästan ett års skillnad mellan januari- och decemberbarn gör nog klar skillnad om man är 7-10 år. Tråkigt att det ska medföra långvarig behandling med centralstimulantia.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3328520/
Results:

Boys who were born in December were 30% more likely (relative risk [RR] 1.30, 95% confidence interval [CI] 1.23–1.37) to receive a diagnosis of ADHD than boys born in January. Girls born in December were 70% more likely (RR 1.70, 95% CI 1.53–1.88) to receive a diagnosis of ADHD than girls born in January. Similarly, boys were 41% more likely (RR 1.41, 95% CI 1.33–1.50) and girls 77% more likely (RR 1.77, 95% CI 1.57–2.00) to be given a prescription for a medication to treat ADHD if they were born in December than if they were born in January.

Interpretation:

The results of our analyses show a relative-age effect in the diagnosis and treatment of ADHD in children aged 6–12 years in British Columbia. These findings raise concerns about the potential harms of overdiagnosis and overprescribing. These harms include adverse effects on sleep, appetite and growth, in addition to increased risk of cardiovascular events.

--

Kan inte den genomsnittliga spermiehalten påverkas rätt rejält av manliga steriliseringar? Efter en sådan producerar man inga spermier, enbart sädesvätska. Hur många % män ur populationen har steriliserat sig?

De var inte med i studien. (Man producerar spermier men de hamnar inte i testkoppen såvida man inte tar provet med nål.)

Konradsson
2017-07-27, 12:15
En av de viktigare prediktorerna för ADHD-diagnos och behandling är när man är född på året - de som föds sent på året har en klart ökad risk att (fel?-)diagnosticeras. Nästan ett års skillnad mellan januari- och decemberbarn gör nog klar skillnad om man är 7-10 år. Tråkigt att det ska medföra långvarig behandling med centralstimulantia.
Det är ju ganska off-topic. Vi har konstaterat att ADHD-medicin inte påverkar testosteron eller spermaproduktiom. Det finns dessutom andra ADHD-mediciner än centralstimulanta.

Men jag håller med dig - man bör inte föda barn på vinterhalvåret. Risken för alla psykiska sjukdomar ökar då. https://www.psychologytoday.com/blog/the-truisms-wellness/201510/can-your-birthday-predict-your-mental-health

Blomkål
2017-07-27, 12:34
I samband med att jag skulle bli spermadonator berätta de mycket om vad som påverkar negativt. Rökning, fetma, stillasittande och mycket alkohol var tydligen de främsta anledningarna till att folk hade dålig a spermier. Jag tror östrogen i dricksvattnet så klart påverkar men allmänhälsan i väst är ju sämre än någonsin. Halva USA är kraftigt överviktiga. En rejäl lättnad att min sarre var of the charts, jag var faktiskt riktigt orolig då jag både röker och dricker sedan länge men jag gissar att min aktiva livsstil hjälpt.

TheOne1994
2017-07-27, 12:40
I samband med att jag skulle bli spermadonator berätta de mycket om vad som påverkar negativt. Rökning, fetma, stillasittande och mycket alkohol var tydligen de främsta anledningarna till att folk hade dålig a spermier. Jag tror östrogen i dricksvattnet så klart påverkar men allmänhälsan i väst är ju sämre än någonsin. Halva USA är kraftigt överviktiga. En rejäl lättnad att min sarre var of the charts, jag var faktiskt riktigt orolig då jag både röker och dricker sedan länge men jag gissar att min aktiva livsstil hjälpt.

hur får du rökning och livsstil att gå ihop ? Det är något jag inte hänger med på. Kan man vara rökare och springa ett par gånger i veckan med någorlunda resultat ?

ApexProcyon
2017-07-27, 12:43
hur får du rökning och livsstil att gå ihop ? Det är något jag inte hänger med på. Kan man vara rökare och springa ett par gånger i veckan med någorlunda resultat ?

Tjeckien hade en maratonlöpare på världselitnivå som var kedjerökare om jag inte missminner mig. Han brukade röka efter varje avslutat lopp.

TheOne1994
2017-07-27, 12:44
Tjeckien hade en maratonlöpare på världselitnivå som var kedjerökare om jag inte missminner mig. Han brukade röka efter varje avslutat lopp.

:) lite coolt !

Pekka gjorde det väl också i hockey. Kan vara skrönor men han rökte i pauserna. Sen rökte James Hunt i F1 på sin tid..inne i depån !

leo1
2017-07-27, 19:48
Fel. Man producerar spermier efter en sterilisering, men sädesledaren (ductus deferens) klipps av så att inte spermierna når urinröret. Leydig-cellerna som producerar testosteron är helt opåverkade av sterilisering.

Leder inte detta till ständiga Blue balls när man inte kan tömma? Låter smärtsamt

Konradsson
2017-07-27, 19:57
Leder inte detta till ständiga Blue balls när man inte kan tömma? Låter smärtsamt
Spermierna dör och återvinns hela tiden. Man känner ingen skillnad. En intressant kuriosa är att en viss del av steriliserade män börjar bilda antikroppar mot sina egna spermier, troligen eftersom de läcker ut i blodet. De blir således "allergiska" mot sina egna spermier.

leee
2017-07-27, 19:58
Leder inte detta till ständiga Blue balls när man inte kan tömma? Låter smärtsamt

"Får jag fortfarande utlösning?
Du kommer fortfarande att få utlösning eftersom både prostatan och sädesblåsorna fortsätter att producera vätska. Men mängden utlösning minskar med ungefär fem procent."
http://sterilisering.se/sterilisering-av-man/

Hemi
2017-07-27, 20:19
hur får du rökning och livsstil att gå ihop ? Det är något jag inte hänger med på. Kan man vara rökare och springa ett par gånger i veckan med någorlunda resultat ?

Guy Drut, världsrekord 2 ggr har jag för mig på 110m häck rökte 15 cigg om dagen, ofta på arenan.

Finns en del andra lagsportare speciellt från gamla öststater som gått upp i TV kommentatorrummen för at röka i matchpauserna på OS om de inte fick i oklädningsrummen. Många hockeyspelare på 70 talet som rökte i omklädningsrummen, Pekka Lindmark var nog bara en rest från den tiden. Boxare, vanligt förr.

Klein
2017-07-28, 00:49
Rökning, fetma, stillasittande och mycket alkohol var tydligen de främsta anledningarna till att folk hade dålig a spermier.

Vi sitter mer och är fetare men nog röktes det mer förr i tiden och det dracks säkert liknande mängder.

svenbanan
2017-07-28, 02:26
Guy Drut, världsrekord 2 ggr har jag för mig på 110m häck rökte 15 cigg om dagen, ofta på arenan.

Finns en del andra lagsportare speciellt från gamla öststater som gått upp i TV kommentatorrummen för at röka i matchpauserna på OS om de inte fick i oklädningsrummen. Många hockeyspelare på 70 talet som rökte i omklädningsrummen, Pekka Lindmark var nog bara en rest från den tiden. Boxare, vanligt förr.

Arne Borg var ju minst lika känd för sina rökarvanor som för att satte världsrekord och vann medaljer i simnning. Jag har läst nånstans att han brukade lägga ifrån sig cigarren fortfarande tänd vid startpallen och röka klart den efter målgång...

feyin
2017-07-28, 11:21
Ändå är Afrika den plats på jorden där populationen ökar snabbast.
De har pungkyl där.

Malle1
2017-07-28, 18:33
Ämnet berörs 8min in i detta klippet.

https://m.youtube.com/watch?v=6dAUsdxsrIw