handdator

Visa fullständig version : Färsk tonfisk


exevision
2017-07-25, 06:17
Innehåller färsk tonfisk mer miljögifter än den konserverade?

King Grub
2017-07-25, 06:28
Ja.

skogstanke
2017-07-25, 06:59
Ganska mycket mer skulle jag tro, ja.

exevision
2017-07-25, 08:58
Jag som var sugen på att prova grilla tonfisk :(

Bob90
2017-07-25, 14:46
Anledningen till att färsk innehåller mer än konserverad är väl för att tonfisken man äter färsk generellt sett är en större fisk?

Smeta ut burktonfisken i plastfolie så att det blir en platta eller burgare, linda in i bacon, grilla. Profit.

pepplez
2017-07-25, 15:10
Jag som var sugen på att prova grilla tonfisk :(

Du dör nog inte av att äta tonfisk ett par gånger om året ska du se.

xan
2017-07-25, 15:21
Vilka arter av tonfisk är det som brukar säljas konserverat respektive färskt, vanligtvis?

Bob90
2017-07-25, 23:14
Vilka arter av tonfisk är det som brukar säljas konserverat respektive färskt, vanligtvis?

Skipjack och albacore på burk och allt utom blåfenad som färsk.

Blåfenad är snudd på delikatess, rätt dyr och ligger nog sämst till i bestånden.

xan
2018-08-13, 14:55
Hur ofta kan man äta konserverad tonfisk? Innehåller det några miljögifter öht?

Kartoffelsalat
2018-08-13, 15:07
Hur ofta kan man äta konserverad tonfisk? Innehåller det några miljögifter öht?

Klart det innehåller miljögifter.

xan
2018-08-13, 15:25
Klart det innehåller miljögifter.

Tillräckligt mycket för att man ska begränsa intag? På livsmedelverkets hemsida ser jag att det står att det inte innehåller höga halter kvicksilver, men hittar inget annat.

Whizzlarn
2018-08-14, 01:49
Hur ofta kan man äta konserverad tonfisk? Innehåller det några miljögifter öht?

Konserver är väl inte så najs i vilket fall med tanke på BPA / gifter som läcker ur burken.

Bob90
2018-08-14, 07:37
Tillräckligt mycket för att man ska begränsa intag? På livsmedelverkets hemsida ser jag att det står att det inte innehåller höga halter kvicksilver, men hittar inget annat.

Jag försöker hålla mig till max 2 burkar i veckan.

Titta i pdfen på nedan länk för ett ovetenskapligt (?) med troligtvis ganska legitimt test på olika märken och dess "giftinnehåll".
https://www.testfakta.se/sv/livsmedel/article/bara-en-av-atta-tonfiskburkar-far-gront-ljus

xan
2018-08-14, 09:35
Jag försöker hålla mig till max 2 burkar i veckan.

Titta i pdfen på nedan länk för ett ovetenskapligt (?) med troligtvis ganska legitimt test på olika märken och dess "giftinnehåll".
https://www.testfakta.se/sv/livsmedel/article/bara-en-av-atta-tonfiskburkar-far-gront-ljus

Jag äter Abbas, och där står det "grönt = ät gärna", men samtidigt står det "innehåller bisfenol A och kvicksilver"? Kanske är låga halter, och den första substansen finns väl i typ alla konserver och plast om jag inte minns fel.

Vad menar du med ovetenskaplig? Undersökningen är från Världsnaturfonden (WWF).

Bob90
2018-08-14, 10:05
Jag äter Abbas, och där står det "grönt = ät gärna", men samtidigt står det "innehåller bisfenol A och kvicksilver"? Kanske är låga halter, och den första substansen finns väl i typ alla konserver och plast om jag inte minns fel.

Vad menar du med ovetenskaplig? Undersökningen är från Världsnaturfonden (WWF).

Min tolkning är att den där "grönt = ät gärna" är enbart utifrån hållbarhetssynpunkt.

Anledning till att jag skrev "ovetenskapligt (?)" var att jag inte betraktar "Testfakta" som någon vetenskaplig organisation, utan glada lobbyister som gör så gott de kan och står enbart för "sensoriska" biten av testet. Labbtesterna utförs av en extern part (Eurofin som förvisso är stora) och det framgår inte alls hur det har gått till, endast att det är analyserat i labb. Frågetecknet är dock där för att markera att det bara är en fundering, det är inte att jag misstror undersökningen.

Såvitt jag kan se är undersökningen inte från Världsnaturfonden, utan det är "Testfakta" som står bakom den. Världsnaturfonden bidrar såvitt jag kan se enbart med bedömningen om det är fiskat ur lämpliga hav, med metoder som påverkar andra arter så lite som möjligt, inte bidrar till onödigt överfiske och att det är "rätt" sorts tonfisk.
Därför deras spalt heter "Hållbart fiske", och har ingenting med livsmedelssäkerheten att göra, utan som sagt bara om att värna om fiskbeståndet.

xan
2018-08-15, 17:21
Bob90: Du var snäppet mer observant än jag. Tack!