handdator

Visa fullständig version : Magnesiumbrist extremt vanligt?


caelus
2017-07-24, 23:50
Lyssnade häromdagen på ett gammalt avsnitt av Maratonpodden där Bertil Wosk från hälsokostföretaget Holistics intervjuades om ämnet magnesium. Bl.a. hävdades där att magnesiumbrist idag är "väldigt väldigt vanligt". Orsakerna till detta sägs främst vara stress samt att maten som folk äter idag är mer raffinerad (och innehåller mindre magniesium) än förr i tiden. Även hård träning (pga svettning), kaffedrickande m.m. är något som sägs kunna leda till minskade magnesiumnivåer i kroppen.

För hela intervjun, se Maratonpodden (finns på Itunes), avsnitt 55 (2016-05-12), ca. 53 min in i programmet.

Stämmer det som sägs här? Vet man hur vanligt det är med magnesiumbrist i Sverige eller andra jämförbara länder idag?

Chorizo
2017-07-25, 00:45
Han är väl säljare typ..?

Chorizo
2017-07-25, 00:48
Äter man ordentligt är det ingen fara. Magnesium finns i masssa livsmedel..

Rahf
2017-07-25, 05:33
Bertil Wosk från hälsokostföretaget Holistics.

Agitator
2017-07-25, 05:40
Bertil Wosk från hälsokostföretaget Holistics.

http://i.imgur.com/ff69mmC.jpg

Konradsson
2017-07-25, 09:11
En stor del av av befolkningen får i sig för lite magnesium genom kosten, men det betyder inte nödvändigtvis att man har hypomagnesemi (symptomatisk magnesiumbrist). Problem uppstår i samband samband med alkohol och läkemedel.
57% of the US population does not meet the US RDA for dietary intake of magnesium. The kidneys are very efficient at maintaining body levels, except in cases where the diet is deficient due to the use of certain medications such as proton-pump inhibitors or chronic alcoholism.
https://en.wikipedia.org/wiki/Magnesium_deficiency_(medicine)
Hypomagnesemi är mindre vanligt i friska människor.
In a general population, 6.9% of patients were shown to be hypomagnesemic. In hospital inpatients on a medical-surgical floor, there was a prevalence of 11%, while in the intensive care unit it was found to be 20%. In a postoperative intensive care unit setting, the prevalence was 60%. A study of diabetic patients established a prevalence of 25%. We did a 2-month period prevalence study of magnesium levels for 120 patients in an urban minority clinic and found that 24% of hypertensive patients and 25% of diabetic patients were hypomagnesemic.
http://www.medscape.com/viewarticle/423568_5

Wain
2017-07-25, 10:06
En stor del av av befolkningen får i sig för lite magnesium genom kosten, men det betyder inte nödvändigtvis att man har hypomagnesemi (symptomatisk magnesiumbrist). Problem uppstår i samband samband med alkohol och läkemedel.

https://en.wikipedia.org/wiki/Magnesium_deficiency_(medicine)
Hypomagnesemi är mindre vanligt i friska människor.

http://www.medscape.com/viewarticle/423568_5

6,9% är ju dock en väldigt hög siffra.

HenrikJ
2017-07-25, 15:52
Klart han vill kränga. Men som Wain säger är ju ca 7% en hög siffra, och man bör nog ge akt på att dagens snabbväxande grödor t.ex. innehåller mindre näringsämnen än vad de gjorde förr. Men det borde ju räcka att hålla koll så att man får i sig tillräckligt via kosten, så slipper man sponsra farbror Bertil.

Skrollovicz
2017-07-25, 16:32
Natrium förloras med svetten, däremot inga mängder av magnesium.

Konradsson
2017-07-25, 17:02
Natrium förloras med svetten, däremot inga mängder av magnesium.
Jo, små mängder av magnesium förloras i svett. Caelus har även en poäng, eftersom magnesiumbehovet ökar vid hård träning.
Strenuous exercise apparently increases urinary and sweat losses that may increase magnesium requirements by 10-20%.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17172008

Wain
2017-07-25, 18:40
Klart han vill kränga. Men som Wain säger är ju ca 7% en hög siffra, och man bör nog ge akt på att dagens snabbväxande grödor t.ex. innehåller mindre näringsämnen än vad de gjorde förr. Men det borde ju räcka att hålla koll så att man får i sig tillräckligt via kosten, så slipper man sponsra farbror Bertil.

Det är nog en större bov att folk äter högraffinerade produkter (vitt mjöl, socker, etc).

caelus
2017-07-25, 22:36
En stor del av av befolkningen får i sig för lite magnesium genom kosten, men det betyder inte nödvändigtvis att man har hypomagnesemi (symptomatisk magnesiumbrist). Problem uppstår i samband samband med alkohol och läkemedel.

https://en.wikipedia.org/wiki/Magnesium_deficiency_(medicine)
Hypomagnesemi är mindre vanligt i friska människor.

http://www.medscape.com/viewarticle/423568_5

Tack för ett bra inlägg!

Precis som du är inne på är det nog viktigt att skilja mellan lindrigare magnesiumbrist (att få i sig för lite magnesium, t.ex. under RDI) och svårare hypomagnesemi.

Har också läst detta om att en majoritet av befolkningen i USA ligger under RDI (i USA) för magnesium. Verkar inte finnas några liknande undersökningar från Sverige vad jag har kunnat hitta. Det skulle dock inte förvåna om en stor del av svenska befolkningen också ligger under RDI (i Sverige), även om svenskar i allmänhet kanske äter lite mer hälsosamt och inte lika mycket raffinerad mat som amerikaner.

Det känns för övrigt lite märkligt att det talas relativt lite om detta och att det inte görs fler studier på området. Inte minst med tanke på hur många studier om allt möjligt som har med kost och träning att göra som dagligen pumpas ut. Magnesium är ju en extremt viktig mineral som har stor betydelse för många funktioner i kroppen, och svårare brist ger inga roliga symtom direkt.

Wain
2017-07-26, 07:56
Det känns för övrigt lite märkligt att det talas relativt lite om detta och att det inte görs fler studier på området. Inte minst med tanke på hur många studier om allt möjligt som har med kost och träning att göra som dagligen pumpas ut. Magnesium är ju en extremt viktig mineral som har stor betydelse för många funktioner i kroppen, och svårare brist ger inga roliga symtom direkt.

Vad är det för studier du vill ha? Är ett ganska väl utforskat område där man vet vilka problem som orsakas av magnesiumbrist. Livsmedelsverket har studier på näringsintag hos svenskar och säger att "Magnesiumbrist är ytterst ovanligt". Ät bra mat så får du inte magnesiumbrist (om du inte lider av någon sjukdom som påverkar).

caelus
2017-07-26, 15:19
Vad är det för studier du vill ha? Är ett ganska väl utforskat område där man vet vilka problem som orsakas av magnesiumbrist. Livsmedelsverket har studier på näringsintag hos svenskar och säger att "Magnesiumbrist är ytterst ovanligt".


Finns det några siffror avseende näringsbrister hos svenska befolkningen, likt dessa (https://www.ars.usda.gov/northeast-area/beltsville-md/beltsville-human-nutrition-research-center/docs/california/) som amerikanska myndigheter publicerat? Om inte, hade t.ex. det varit intressant att se.

Vad menar Livsmedelsverket med "magnesiumbrist"? Under RDI, eller svårare hypomagnesemi? Och hur har man kommit fram till att är "ytterst ovanligt"? Vilka studier/undersökningar grundas detta på?

Observera att jag inte på påstår eller ifrågasätter något gällande ovannämnda, jag tycker bara detta är ett intressant ämne.

Konradsson
2017-07-26, 15:44
Finns det några siffror avseende näringsbrister hos svenska befolkningen, likt dessa (https://www.ars.usda.gov/northeast-area/beltsville-md/beltsville-human-nutrition-research-center/docs/california/) som amerikanska myndigheter publicerat? Om inte, hade t.ex. det varit intressant att se.
Livsmedelsverket gjorde en stor undersökning 2010 som heter Riksmaten. Här är PDF: https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/matvanor-halsa-miljo/kostrad-matvanor/matvaneundersokningar/riksmaten_2010_20111.pdf. Här är en kort sammanfattning: https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/matvanor---undersokningar/riksmaten-2010-11---vuxna

Vad menar Livsmedelsverket med "magnesiumbrist"? Under RDI, eller svårare hypomagnesemi? Och hur har man kommit fram till att är "ytterst ovanligt"? Vilka studier/undersökningar grundas detta på?Livsmedelsverket skriver "Magnesiumbrist är ytterst ovanligt men kan uppstå vid kostrestriktion eller vid vissa sjukdomar." Det grundar sig på Riksmaten. RDI för magnsium är 280 mg för kvinnor och 350 för män. Enligt Riksmaten är medelintaget 305 mg för kvinnor och 364 för män. De flesta svenskar når alltså upp till RDI. Även om man inte når upp till RDI så är bristsymptom ovanligt i friska människor.

Jag gissar att Livsmedelsverket är mer bekymrade över dåliga kostvanor som ger permanenta skador. Exempelvis vårat intag av socker, fett och salt, som orsakar diabetes och ålderförkalkning. Magnesiumbrist må vara obehagligt, men det ger inga permanenta skador.

Wain
2017-07-26, 16:17
Livsmedelsverket gjorde en stor undersökning 2010 som heter Riksmaten. Här är PDF: https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/matvanor-halsa-miljo/kostrad-matvanor/matvaneundersokningar/riksmaten_2010_20111.pdf. Här är en kort sammanfattning: https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/matvanor---undersokningar/riksmaten-2010-11---vuxna
Livsmedelsverket skriver "Magnesiumbrist är ytterst ovanligt men kan uppstå vid kostrestriktion eller vid vissa sjukdomar." Det grundar sig på Riksmaten. RDI för magnsium är 280 mg för kvinnor och 350 för män. Enligt Riksmaten är medelintaget 305 mg för kvinnor och 364 för män. De flesta svenskar når alltså upp till RDI. Även om man inte når upp till RDI så är bristsymptom ovanligt i friska människor.

Jag gissar att Livsmedelsverket är mer bekymrade över dåliga kostvanor som ger permanenta skador. Exempelvis vårat intag av socker, fett och salt, som orsakar diabetes och ålderförkalkning. Magnesiumbrist må vara obehagligt, men det ger inga permanenta skador.

Då ber jag om ursäkt, det är alltså inte alls särskilt väl undersökt i Sverige. Dessutom hamnar enligt denna undersökning en stor mängd individer betydligt under RDI. Dock står jag fast vid att alla brister löses enkelt genom en god kosthållning (om man inte är sjuk).

En sidoeffekt av grav magnesiumbrist är eventuellt död genom hjärtsvikt (wiki, ej verifierat själv), svårt att vara mer permanent.

Konradsson
2017-07-26, 16:40
En sidoeffekt av grav magnesiumbrist är eventuellt död genom hjärtsvikt (wiki, ej verifierat själv), svårt att vara mer permanent.
Det är inte magnesiumbristen i sig som orsakar hjärtinfarkt, det är en störning i Mg/K-balansen. Och det förutsätter att man redan har en kranskärlsjukdom. Och det förekommer nästan uteslutande i nötkreatur.

Därför vågar jag spekulera att Livsmedelsverket är mer bekymrat över svenskarnas saltintag, som har en mycket starkare koppling till hjärt- och kärlsjukdomar. Saltets skada är dessutom irreversibel, medan magnesiumbristens skada kan repareras på några sekunder med tillskott.

Sverker
2017-07-26, 16:56
Varför detta intresse för magnesium. De flesta på Kolozzeum dricker mjölk och äter havregryn. De flesta är högenergiförbrukare och kan äta ordentligt med potatis och fullkornsbröd. Ifall de tränar hårt och har större förluster finns det gott om magnesium i kosten. Det är främst upptaget i tarmen som reglerar magnesiumdepån vs förlusterna. Mer ut och mer in.


Bättre att uppmärksamma personer som bara äter vitt och snabbt eller folk med förstörd självbild som tvingar kroppen med svält.

Aryt
2017-07-26, 17:38
Varför detta intresse för magnesium. De flesta på Kolozzeum dricker mjölk och äter havregryn. De flesta är högenergiförbrukare och kan äta ordentligt med potatis och fullkornsbröd. Ifall de tränar hårt och har större förluster finns det gott om magnesium i kosten. Det är främst upptaget i tarmen som reglerar magnesiumdepån vs förlusterna. Mer ut och mer in.


Bättre att uppmärksamma personer som bara äter vitt och snabbt eller folk med förstörd självbild som tvingar kroppen med svält.

Både mjölk och yoghurt verkar innehålla ganska lite magnesium om jag ser det rätt (11 mg / 100 g, RDI ca 300-400 mg). Dessutom vill jag minnas att högt kalciumintag kan interagera med magnesium (minskat upptag + ökat utflöde). För havre riskerar man väl att fytinsyra minskar upptaget (gissar att ev. fytaser inaktiveras vid ångprepareringen)?

---

http://www7.slv.se/SokNaringsinnehall och Magnesium (mg) om någon vill se magnesiumrika livsmedel.

Sverker
2017-07-26, 18:29
Dricker du en liter mjölk kommer du upp i 110 mg magnesium vilket är ett bra tillskott.

Det finns en länk här någonstans på Kolozzeum som beskriver upptaget av de båda mineralerna kalcium och magnesium. Länken berättar att mineralerna arbetar tillsammans för att öppna upp transportvägarna i tarmväggen ut i blodet;).

Det mesta av magnesiumet i naturen är säkert bundet till fytinsyra och andra organiska syror. Upptaget i tarmen är dåligt och skall säkert vara det också. Lättlösligt och lättabsorberat magnesium är en utopi värt att sträva emot.

caelus
2017-07-26, 19:16
Tack igen Konradsson för ett bra och utförligt svar! Det besvarar precis det jag undrade.

Har hört talas om Riksmaten men inte tittat närmare på den. Kände inte till att man undersökt detta så utförligt som man tydligen gjort där.

Varför detta intresse för magnesium. De flesta på Kolozzeum dricker mjölk och äter havregryn. De flesta är högenergiförbrukare och kan äta ordentligt med potatis och fullkornsbröd. Ifall de tränar hårt och har större förluster finns det gott om magnesium i kosten. Det är främst upptaget i tarmen som reglerar magnesiumdepån vs förlusterna. Mer ut och mer in.


Bättre att uppmärksamma personer som bara äter vitt och snabbt eller folk med förstörd självbild som tvingar kroppen med svält.


Det kan väl vara relevant att diskutera allmänna frågor kring kost här, även frågor som inte har någon jättestor betydelse för den genomsnittlige Kolozzeum-läsaren?

Vad gäller just magnesium så finns ju dessutom flera kopplingar till träning, bl.a. detta som nämnts om att hård träning/svettning sägs leda till minskade magnesiumnivåer. Det finns också en utbredd uppfattning, rätt eller fel, om att magnesiumbrist kan vara en orsak till kramp vid olika typer av idrottande, inte minst bland löpare och liknande uthållighetsidrottare. Vad jag vet finns det inte så mycket stöd för den teorin, men det är iaf en teori som tycks vara ganska utbredd. Detta är också något som diskuteras i den intervju jag hänvisade till i trådstarten.

Jag håller dock med om att det finns betydligt viktigare frågor kring kost och hälsa, t.ex. socker som du nämner. Detta är dock frågor som redan diskuteras väldigt mycket.

Omnomnom
2017-08-01, 16:53
Holistic säljer även kollodialt silver (och har gjort reklam för det i Maratonpodden). Så jag skulle inte ta påståenden därifrån på speciellt stort allvar.

whuddafuks
2017-08-01, 19:40
Dricker du en liter mjölk kommer du upp i 110 mg magnesium vilket är ett bra tillskott.

Det finns en länk här någonstans på Kolozzeum som beskriver upptaget av de båda mineralerna kalcium och magnesium. Länken berättar att mineralerna arbetar tillsammans för att öppna upp transportvägarna i tarmväggen ut i blodet;).

Det mesta av magnesiumet i naturen är säkert bundet till fytinsyra och andra organiska syror. Upptaget i tarmen är dåligt och skall säkert vara det också. Lättlösligt och lättabsorberat magnesium är en utopi värt att sträva emot.

Du tror inte alls på att genomsnittet tjänar på att ta magnesiumtillskott (exkluderar de med stor brist)? Tycker att man läser lite överallt om att magnesium är the-go-to-supplement för i princip alla som brys sig om sin hälsa. De tar ju ofta upp saker så som att många har sämre upptag p.g.a diverse anledningar, sen tar du upp det men vänder på att upptaget ur tarmen kanske är dålig för att den ska vara så, vilket låter vettigt. Men kan inte undgå att det förespråkas så enormt mycket. Och då jag inte orkar ta till mig all forskning eller läsa på om det så tar jag det som att det är så (korkat jag vet).

Sverker
2017-08-02, 18:28
Klart att personer med brist på magnesium behöver tillskott för att återställa nivåerna i kroppen. Livsmedelsverket skriver att det är personer med sjukdom eller skador på tarmarna som är i riskzonen. Samma sak med personer som väljer att inte äta tillräckligt.

Vi andra har en buffert inlagrad i benmassan så vi klarar perioder med lite magnesium i kosten utan att uppvisa bristsymptom. Äter vi tillräckligt och varierat ska det inte vara någon fara. Detta är ett träningsforum och vi äter mer kalorier än andra och då slinker magnesium med;).

Var och varför har vi förluster av magnesium ? Magnesium sitter bundet i cellerna till olika membran och fosforföreningar, typ ATP. Enda gången jag ser att vi skulle förlora magnesium är när vi förlorar kroppsmassa, typ blod vid blödningar eller svält när kroppen bryter ned muskelmassan för att få energi.

caelus
2017-08-03, 23:25
Anledningen till att jag intresserar mig för detta med magnesium, är att jag misstänker att jag själv kan ligga i riskzonen för att få brist. Orsakerna till detta är bl.a.:


Stress. Har kronisk depression sedan lång tid tillbaka (ca. 15 år) och nu förmodligen även utmattningssyndrom eller något liknande.

Medicinerat med ett flertal olika mediciner, bl.a. antidepressiva och sömnmediciner. Medicinerar just nu med en centralstimulerande medicin, Attentin, som innehåller det aktiva ämnet dexamfetamin och som särskilt nämns som ett ämne som kan minska magnesiumnivåerna i kroppen.

Tränar mycket, framförallt konditionsträning. Har också en förmåga att svettas väldigt mycket när jag tränar. Har alltid med mig handduk för att inte blöta ner golv osv om jag är på gymmet.

Har en tarmsjukdom (IBS).

Högt intag av kalciumrika mejeriprodukter, bl.a. mjölk.
Symtomen på magnesiumbrist stämmer också väldigt bra i mitt fall: svår trötthet/orkeslöshet, yrsel, koncentrationssvårigheter, försämrat minne, får kramp lätt, osv. Dock är det mycket möjligt att det kan finnas andra orsaker till detta. Det finns ju en rad olika tillstånd/diagnoser med symtom som liknar de vid magnesiumbrist.

Tar även magniesumtillskott (tillsammans med zink, D-vitamin och omega 3) sedan ett par år tillbaka. Vet inte om det gjort någon jätteskillnad, kanske att jag sover lite bättre och att jag inte får kramp eller ryckningar i musklerna lika mycket som tidigare. Dock äter jag en hyfsat varierad och näringsrik kost, så jag kanske får i mig tillräckliga nivåer av magnesium utan tillskott.