handdator

Visa fullständig version : Differences in muscle activity during the chin-up versus lat pulldown exercise (EMG)


Isseman
2017-07-24, 19:54
Examensarbetet :hbang:

Abstract
The purpose of this study was to investigate if the muscle activity in latissimus dorsi, biceps
brachii, trapezius pars transversa and rectus abdominis differed between a chin-up and a lat
pulldown exercise, both at 100 % bodyweight load. In this study 20 men (age, 25.3 ± 3.5
years; height, 180.9 ± 5.8 cm; weight, 82.4 ± 7.8 kg; biacromial distance, 44.0 ± 2.0 cm)
participated and performed five chin-ups and lat pulldowns at 100 % of their bodyweight. The
subjects had at least one year of experience with regularly gym training for a minimum of two
times a week. Half of the subjects started with chin-ups and the other half with lat pulldowns.
Muscle activity was compared between the chin-up and lat pulldown exercises at 100 %
bodyweight for the latissimus dorsi (LD), biceps brachii (BB), trapezius pars transversa (Tr)
and rectus abdominis (RA). For the chin-up exercise, the BB had a significantly lower
average muscle activity (p=0.048) and the RA a significantly higher average muscle activity
(p=0.021) compared to the lat pulldown exercise. For the two back muscles; Tr and LD no
differences for the average muscle activity between two exercises were found (Tr p=0.135,
LD p=0.627). The LD had a significantly higher muscle activity in both the chin-up and the
lat pulldown compared both to BB (p<0.01) and RA (p<0.05) but not to Tr (p>0.8). The
conclusion is that the lat pulldown exercise can preferably be used if the goal is to strengthen
biceps brachii, and the chin-up can be the choice if the goal is to perform an exercise which
activates more rectus abdominis. However if the goal is to activate latissimus dorsi or/and
trapezius pars transversa the findings in this study showed that the choice of exercise does not
significantly matter if performed at 100 % bodyweight.

FULLTEXT:
http://hh.diva-portal.org/smash/get/diva2:1119323/FULLTEXT02.pdf

poppen11
2017-07-24, 21:23
Intressant! King Grub har dock redan postat den igår.

Konradsson
2017-07-24, 21:46
Intressant! King Grub har dock redan postat den igår.

Har King Grub postat en kandidatuppsats? Är den ens publicerad någonstans?

Lipservice
2017-07-24, 22:13
Har King Grub postat en kandidatuppsats? Är den ens publicerad någonstans?

Du blev precis trollad :d

FabianH
2017-07-25, 11:02
*yourock*

pezrulezhaakon
2017-07-25, 13:35
Dessa övningars jämförelser säger inte så mycket, då det går att medvetet med kroppskontroll förändra arbetsförhållandet mellan de ansvariga musklerna.

Att ha med RA i undersökningen känns lite sådär..

panzerpig
2017-07-25, 14:25
Dessa övningars jämförelser säger inte så mycket, då det går att medvetet med kroppskontroll förändra arbetsförhållandet mellan de ansvariga musklerna.

Att ha med RA i undersökningen känns lite sådär..

Kan vara för att det finns studier som påstår att RA aktiveras rätt mycket av chinups. Då kan det vara intressant att se om pulldowns har samma effekt?

Googlade och hittade detta: https://www.t-nation.com/training/inside-the-muscles-best-ab-exercises

Isseman
2017-07-25, 14:29
*yourock*

*hug* *cupid*

xan
2017-07-25, 15:50
Dessa övningars jämförelser säger inte så mycket, då det går att medvetet med kroppskontroll förändra arbetsförhållandet mellan de ansvariga musklerna.

Hur menar du?

Isseman
2017-07-25, 16:04
Dessa övningars jämförelser säger inte så mycket, då det går att medvetet med kroppskontroll förändra arbetsförhållandet mellan de ansvariga musklerna.

Att ha med RA i undersökningen känns lite sådär..

"Something else that could have affected the results in this study is the phenomenon “mind
muscle connection” which means that when exercising and concentrating on a specific muscle
working, the muscle will have a higher amount of muscle activity (Schoenfeld & Contreras,
2016). In this study that could be a source of error if some of the subjects applied this
principle while performing the MVIC or/and the chin-up and lat pulldown exercises."

poppen11
2017-07-25, 17:54
"Something else that could have affected the results in this study is the phenomenon “mind
muscle connection” which means that when exercising and concentrating on a specific muscle
working, the muscle will have a higher amount of muscle activity (Schoenfeld & Contreras,
2016). In this study that could be a source of error if some of the subjects applied this
principle while performing the MVIC or/and the chin-up and lat pulldown exercises."

Det är väl endast ett problem ifall individerna skulle göra det i den ena övningen men inte i den andra?

Isseman
2017-07-26, 14:01
Det är väl endast ett problem ifall individerna skulle göra det i den ena övningen men inte i den andra?

Precis, MEN det är just det som inte går att kontrollera i studien och därför skulle det kunna vara en felkälla. Hänger du med?

StarkaUlf
2017-07-26, 14:22
Precis, MEN det är just det som inte går att kontrollera i studien och därför skulle det kunna vara en felkälla. Hänger du med?

Ba-dum-tss.

Isseman
2017-07-26, 14:25
ba-dum-tss.

:d

poppen11
2017-07-26, 17:29
Precis, MEN det är just det som inte går att kontrollera i studien och därför skulle det kunna vara en felkälla. Hänger du med?

Ja, och jag vill inte vara petig men kan vara en intressant sak att tänka på om du skall fortsätta göra studier. Det intressanta är ifall individerna som gör detta i en övning är överrepresenterade i endera övning. Alltså inte ifall individerna gör det, ej heller ifall individerna tenderar att göra det i endast en övning - så länge det inte är systematiskt i en av övningarna.

"In this study that could be a source of error if some of the subjects applied this principle while performing the MVIC or/and the chin-up and lat pulldown exercises."

Jocke67
2017-07-26, 20:22
Jag tycker att latsdrag med motsvarande kroppsvikt i magasinet känns mycket tyngre än chins. Jag skulle i alla fall inte orka lika många reps är jag ganska säker på.

Ett Orm
2017-07-29, 01:57
Jag tycker att latsdrag med motsvarande kroppsvikt i magasinet känns mycket tyngre än chins. Jag skulle i alla fall inte orka lika många reps är jag ganska säker på.

Prova att ha helt avslappnade ben och kör chins och se om du börjar närma dig samma reps.

pezrulezhaakon
2017-07-29, 10:28
Kan vara för att det finns studier som påstår att RA aktiveras rätt mycket av chinups. Då kan det vara intressant att se om pulldowns har samma effekt?

Googlade och hittade detta: https://www.t-nation.com/training/inside-the-muscles-best-ab-exercises


Problemet är att man inte kan jämföra övningarna för RA, eftersom man har helt olika förutsättningar för RA i de olika övningarna.
I pulldowns kan RA vara aktiv för att indirekt påverka att dra i stången pga bendynan i maskinen, medan i chins/pullups kan inte RA göra annat än förändra läget/tyngdpunkten på kroppen, och därför inte påverka något nämnvärt.

Scratch89
2017-07-29, 10:44
Problemet är att man inte kan jämföra övningarna för RA, eftersom man har helt olika förutsättningar för RA i de olika övningarna.
I pulldowns kan RA vara aktiv för att indirekt påverka att dra i stången pga bendynan i maskinen, medan i chins/pullups kan inte RA göra annat än förändra läget/tyngdpunkten på kroppen, och därför inte påverka något nämnvärt.

Ptja, dra tillräckligt hårt och snabbt så kan ju kraften hjälpa att komma upp, tänker jag. Det är ju inte för inget som man faktiskt börjar dra upp benen för att klämma ur de sista repetitionerna.

pezrulezhaakon
2017-07-29, 10:58
Ptja, dra tillräckligt hårt och snabbt så kan ju kraften hjälpa att komma upp, tänker jag. Det är ju inte för inget som man faktiskt börjar dra upp benen för att klämma ur de sista repetitionerna.

Jo, men då blir EMG-resultaten ännu mer missvisande för de ansvariga musklerna, och visuellt sett blir det uppenbart att man inte gör chins/pullup-övningen som det var tänkt från början. Då kunde man ju lika gärna ta med alla höftböjare också. Eller ta med Kipping.

Isåfall kunde man ju lika gärna plocka med GM, QL, ES, och resten av musklerna även på baksidan som kan hjälpa till med en slungrörelse när man gör pulldowns..

svenbanan
2017-07-29, 13:29
När man gör pullups skulle jag säga att man spänner magmusklerna främst för att förskjuta tyngdpunkten framåt. Dvs för att man ska bli lite lätt bakåtlutad utan att behöva böja bakåt i ryggen så mycket. Dvs man spänner ju magmusklerna utan att dra upp benen framör kroppen.

pezrulezhaakon
2017-07-29, 15:54
När man gör pullups skulle jag säga att man spänner magmusklerna främst för att förskjuta tyngdpunkten framåt. Dvs för att man ska bli lite lätt bakåtlutad utan att behöva böja bakåt i ryggen så mycket. Dvs man spänner ju magmusklerna utan att dra upp benen framör kroppen.

Fast magen har inte den funktionen i ett fritt hängande läge. Det är lats som har det.

svenbanan
2017-07-29, 16:08
Fast magen har inte den funktionen i ett fritt hängande läge. Det är lats som har det.

Ifall man aktiverar lats så man hamnar i nåt slags front-lever position fast slappnar av i magmusklerna så hamnar man ju i nåt slags bakåtböjd position. Jag tycker denna position inte käns lika bra som ifall man aktiverar bålen och hänger mer rak.

Men jag är med på att det inte är aktivering av magmusklerna som gör att man tippar bakåt. Jag var nog rätt luddig i min förra post.

pezrulezhaakon
2017-07-29, 16:15
Ifall man aktiverar lats så man hamnar i nåt slags front-lever position fast slappnar av i magmusklerna så hamnar man ju i nåt slags bakåtböjd position. Jag tycker denna position inte käns lika bra som ifall man aktiverar bålen och hänger mer rak.

Men jag är med på att det inte är aktivering av magmusklerna som gör att man tippar bakåt. Jag var nog rätt luddig i min förra post.

Precis, det är en annan sak. :thumbup: