handdator

Visa fullständig version : Fördelar med ett högre fettintag?


doddoo
2017-07-21, 11:22
Läser ofta att fettintaget bör ligga runt 1g/kg kroppsvikt. Finns det några fördelar (prestation/hypertrofi/hälsa osv) med öka fettintaget så att detta utgör en större procentuell andel av det totala kaloriintaget? Tänker främst vid viktuppgång, men även vid balans och viktnedgång är intressant.

Ligger just nu relativt viktstabil på:
- Kolhydrater 425g, Protein 170g, Fett 82g (vikt 78-80)

som exempel, justerar till:
- Kolhydrater 385g, Protein 170g, Fett 100g

King Grub
2017-07-21, 11:43
Nej. Inte om du inte nästan nollar kolhydraterna och helt ersätter den energin med fett.

TheOne1994
2017-07-21, 12:01
Nej. Inte om du inte nästan nollar kolhydraterna och helt ersätter den energin med fett.

nästan menas med 20-30 gram kolhydrater ? eller mer eller mindre 0.

Om vi säger att man 0:ar så gott det går, kan man dra på ännu mer på fettet ? typ 170-200 gram ?

doddoo
2017-07-21, 12:37
Nej. Inte om du inte nästan nollar kolhydraterna och helt ersätter den energin med fett.

All right! Så om jag justerar upp kaloriintaget så får jag mest bang for the buck om jag gör det genom kolhydrater från nuvarande nivåer?

Rahf
2017-07-22, 09:23
nästan menas med 20-30 gram kolhydrater ? eller mer eller mindre 0.

Om vi säger att man 0:ar så gott det går, kan man dra på ännu mer på fettet ? typ 170-200 gram ?

"Nollar" såpass att du försätter kroppen i ketos.

Flygplan
2017-07-22, 10:32
All right! Så om jag justerar upp kaloriintaget så får jag mest bang for the buck om jag gör det genom kolhydrater från nuvarande nivåer?

Såvida du inte tränar extremt hårt och mycket skulle mer kolhydrater än dina nuvarande drygt 400g/dag ge något. Mer protein skulle ge mest bang for the buck.

Anders The Peak
2017-07-22, 11:34
Såvida du inte tränar extremt hårt och mycket skulle mer kolhydrater än dina nuvarande drygt 400g/dag ge något. Mer protein skulle ge mest bang for the buck.

Hur menar du :) Kan du förklara på vilket sätt det skulle ge mer bang for the buck...

Flygplan
2017-07-22, 12:59
Hur menar du :) Kan du förklara på vilket sätt det skulle ge mer bang for the buck...

Ditt ifrågasättande tolkar jag som att du inte håller med om att ett proteinintag, som i det här fallet, på över 2g/kg kroppsvikt kan ge större ökningar? Mitt svar är att det kan ge större ökningar :)

Edit:

Till TS: Lita på Grub - inte mig ;)

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3839993&postcount=22

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3840400&postcount=29

timoat
2017-07-22, 13:30
du får dra ner rejält på ditt protein intag om du vill hålla dig i ketos.

AlexGBG
2017-07-22, 13:44
du får dra ner rejält på ditt protein intag om du vill hålla dig i ketos.

Om TS lyckas komma i ketos på 400g kolhydrat gör han det bra...

Anders The Peak
2017-07-22, 14:57
Ditt ifrågasättande tolkar jag som att du inte håller med om att ett proteinintag, som i det här fallet, på över 2g/kg kroppsvikt kan ge större ökningar? Mitt svar är att det kan ge större ökningar :)

Edit:

Till TS: Lita på Grub - inte mig ;)

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3839993&postcount=22

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3840400&postcount=29


Fast jag tycker att TS ligger tillräckligt högt i och med att TS äter tillräckligt i övrigt. Det kommer inte göra någon skillnad utan det som kommer göra skillnad är när TS tränar på optimalt/sådant sätt att hans kropp utvecklas vidare.

Muskler är en anpassning och inte ett resultat av kosten när kosten möter kraven på näring som den gör för TS.
Anpassning av muskulaturen utifrån krav från stryrketräning sker även vid energirestriktion

timoat
2017-07-22, 19:50
Om TS lyckas komma i ketos på 400g kolhydrat gör han det bra...

hehe, under premissen att han drar ner sitt carbintag till under 20 g om dagen såklart

Flygplan
2017-07-22, 20:12
Fast jag tycker att TS ligger tillräckligt högt i och med att TS äter tillräckligt i övrigt. Det kommer inte göra någon skillnad utan det som kommer göra skillnad är när TS tränar på optimalt/sådant sätt att hans kropp utvecklas vidare.


Att träningen är det viktigaste är självklart. Men här måste vi väl ändå utgå från att alla andra faktorer är oförändrade och hur ett högre proteinintag än 2g/kg kroppsvikt då skulle påverka. Mycket tyder bevisligen på att det är skulle var fördelaktigt. Eftersom du "tycker" motsatsen gissar jag på att vi inte kommer komma längre än så här ;)

QQQQQQQQQQQQQQQQ
2017-07-22, 20:13
Vad är effekten(det dåliga) av att äta mer fett?

Blir jag fet? Förlorar jag gainzzzz?

Är mycket enklare att äta fett än kolhydrater.... man tycker ju om sås!

Anders The Peak
2017-07-22, 20:20
Att träningen är det viktigaste är självklart. Men här måste vi väl ändå utgå från att alla andra faktorer är oförändrade och hur ett högre proteinintag än 2g/kg kroppsvikt då skulle påverka. Mycket tyder bevisligen på att det är skulle var fördelaktigt. Eftersom du "tycker" motsatsen gissar jag på att vi inte kommer komma längre än så här ;)

Studier kan berätta en del men när intag timning etc. Är optimerade är det endast träningen som är avgörande.

När det gäller näringsintag är det lätt att kika på bodybuilders/styrketränade i länder där det är fattigt tex i flera Afrikanska länder. De klarar sig bra på mångt lägre proteinintag än vad som rekommenderas här och får goda resultat.

xan
2017-07-22, 20:46
Vad är effekten(det dåliga) av att äta mer fett?

Blir jag fet? Förlorar jag gainzzzz?

Är mycket enklare att äta fett än kolhydrater.... man tycker ju om sås!

Inget så länge du har en bra fördelning och inte överdriver.

Att ligga lågt på fett är mest om man vill kunna maximera kolhydrater och protein på deff. Är du i balans eller över så behöver du inte tänka på det så mycket.

QQQQQQQQQQQQQQQQ
2017-07-22, 20:51
Inget så länge du har en bra fördelning och inte överdriver.

Att ligga lågt på fett är mest om man vill kunna maximera kolhydrater och protein på deff. Är du i balans eller över så behöver du inte tänka på det så mycket.

Om jag får vara lite jobbig. Varför vill man maximera kolhydrater?
Godare att äta?

Rahf
2017-07-22, 20:52
Om jag får vara lite jobbig. Varför vill man maximera kolhydrater?
Godare att äta?

Prestationsförmåga.

doddoo
2017-07-22, 23:23
Det rådande delade meningar vad gäller vilken makronutrient jag ska justera upp från nuvarande nivåer. Eftersom ett högre intag av fett inte verkar vara fördelaktigt återstår kolhydrater och protein.

Planen är långsam viktuppgång och jag vill optimera nutritionen för them gainz. Min intuition säger kolhydrater då ett högre proteinintag känns överflödigt. Men vad vet jag...

Ska tilläggas att jag nötar Wendler 5/3/1.