handdator

Visa fullständig version : Önskar köptips till hemmagym


Nina L
2017-07-17, 08:49
Hej Kolozzeum,

Det var inte igår. *cupid*

Anyways. Jag har blivit med villa, vovve och volvo, samt lyckats med att skapa en helt ny människa "from scratch". I villan finns en källare, och där vill jag så klart ha ett gym. Med kronisk sömnbrist så finns absolut inte kraften att nörda ner mig i detta på samma sätt som jag normalt sett hade gjort. Därför söker jag er hjälp. Min tanke är att det med lite uthållighet borde det gå att fynda en del på blocket, men billigare saker kan man ju köpa nytt.

Vilka märken på träningsutrustning för hemmabruk håller kvalitet och vilka är skräp? Finns det några bra budgetmärken?

Finns det bra multigym för hemmabruk?

Hur löser man det med speglar?

Vad behövs, tycker ni? Bänk och handlar känns som nummer ett, men samtidigt har jag svårt att tänka mig styrketräning utan höga drag.

Alla tips och hjälp, inspiration whatevers uppskattas monumentalt.

Bob90
2017-07-17, 09:07
Hur många kvm är avsett att användas?

Bastutan
2017-07-17, 09:11
Hej Kolozzeum,

Det var inte igår. *cupid*

Anyways. Jag har blivit med villa, vovve och volvo, samt lyckats med att skapa en helt ny människa "from scratch". I villan finns en källare, och där vill jag så klart ha ett gym. Med kronisk sömnbrist så finns absolut inte kraften att nörda ner mig i detta på samma sätt som jag normalt sett hade gjort. Därför söker jag er hjälp. Min tanke är att det med lite uthållighet borde det gå att fynda en del på blocket, men billigare saker kan man ju köpa nytt.

Vilka märken på träningsutrustning för hemmabruk håller kvalitet och vilka är skräp? Finns det några bra budgetmärken?

Finns det bra multigym för hemmabruk?

Hur löser man det med speglar?

Vad behövs, tycker ni? Bänk och handlar känns som nummer ett, men samtidigt har jag svårt att tänka mig styrketräning utan höga drag.

Alla tips och hjälp, inspiration whatevers uppskattas monumentalt.

Hej,

Sitter i samma "sits" som dig förutom Volvon..
I mitt hemgym har jag följande:

* Power Cage GPR378 med tillhörande kabelhiss och dipsställning
* Ställbara hantlar
* Olympisk stång med ett gäng olika vikter
* Ställbar bänk

Med lite fantasi kan du utföra det mesta med ovanstående =)

Stoltz
2017-07-17, 10:18
Har inga tips men Hej Nina, och Grattis till den lille!! :hbang:

skattefusk
2017-07-17, 10:42
Jag tog tips härifrån: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=140299

Byggde en liknande ställning i trä med stång uppe på framsidan för chins och köpte en begagnad bänk till. Räckte till det mesta. Bara stång och vikter som man får köpa till, det hade jag som tur var redan sedan innan.

Videon:
6dy5eyMDt3c

ARMSTARK
2017-07-17, 11:07
Cable cross är rätt dyra men med den kan man köra en otrolig massa övningar. En sån och en höj och sänkbar ställning för bänk och knäböj, då har man så man klarar sig. Sen lite vikter och handtag såklart.

Arne Persson
2017-07-17, 12:14
Kontakta mig så fixar jag det du behöver i kvalitet och bra pris...:)

drkrupp
2017-07-17, 13:26
Denna ställningen funkar kanon tycker jag. och kostar inte många tusenlappar.

https://www.dropbox.com/s/c9rzs84nj7k85zl/IMG_20150125_1608292.jpg?dl=0

EDIT jaha, nu kan man inte visa bilder direkt ur ens dropbox längre?

MasterChief
2017-07-17, 13:27
Nina....nu blev man ju lite sentimental :-)

Nu skrev du ingenting om vad du har för mål eller för typ av träning. Jag gjorde det rätt enkelt genom att köpa en Concept roddmaskin, en crosstrainer, en spinningcykel, en dips/chins-ställning och sedan en kort stång med totalt 60 kg i vikter. Räcker för att hålla sig i form, även om jag sista åren ändå går mest till gymmet för större variation och att man blir mer peppad av att träna med andra imho.

Lycka till!

panzerpig
2017-07-17, 14:25
Som sagt, beror helt på din nivå och motivation. En chinsstång, armhävningshandtag, en trx (eller kopia), 1-2 hantlar och lite vikt kommer du väldigt långt på om det handlar om att komma i form och bygga lite muskler.
Tänker du börja lyfta seriöst så är det såklart annat som gäller.

peliqan
2017-07-17, 14:34
Tycker man klarar sig väldigt väldigt långt på ett hemmabyggt powerrack, skivstång, hantlar med avtagbara vikter och en hemmabyggd bänk. Går att genomföra det allra mesta med tycker jag, det ända som kan saknas är horisontella drag och drag ovanifrån.

Starke75an
2017-07-17, 14:59
Tycker man klarar sig väldigt väldigt långt på ett hemmabyggt powerrack, skivstång, hantlar med avtagbara vikter och en hemmabyggd bänk. Går att genomföra det allra mesta med tycker jag, det ända som kan saknas är horisontella drag och drag ovanifrån.

Ungefär vad jag har. Kör chins och pullups i en dörrtrapets och skånsk hantelrodd som drag för ryggen.

Dock skulle jag lägga pengar på ställbara hantlar.

peliqan
2017-07-17, 17:37
Ungefär vad jag har. Kör chins och pullups i en dörrtrapets och skånsk hantelrodd som drag för ryggen.

Dock skulle jag lägga pengar på ställbara hantlar.

Mm blir mark, stångrodd, hantelrodd och någon gång även sälrodd för egen del. Inbillar mig att det räcker som ryggträning. Iaf inte värt pengarna att inhandla någon maskin för latsdrag etc enligt mig.

Fergie8
2017-07-17, 19:31
Jag har ett rack, ställbar bänk, 140 kg skivstång och vikter, ställbara hantlar ca 2x30 kg, vägg hängd dips ställning. Bänken har som tillbehör curl bräda och "fotspark".

För att kunna använda curl brädan tänkte jag köpa en kortare skivstång och kanske en EZ stång. Till racket har jag tänkt köpa latsdrag som tillbehör. Osäker om jag kör med bara lösa vikter till den eller om jag ska köpa ett dyrare med vikt paket.

Förutom det har jag ännu lagt undan ca 15.000 kr för gym utrustning. Jag funderar på ett kryssdrag från body solid. Men en ben press skulle också vara bra tror jag. Kryssdraget är kanske mera mångsidigt men med latsdraget kanske jag kan göra många övningar som gör kryssdraget onödigt?

Vad skulle ni välja för mångsidiga övningar?