handdator

Visa fullständig version : Dumpa militärpress? Hur ser eran axelträning ut?


Geotric
2017-07-16, 19:34
Vanlig bänk har jag dumpat för längesen,kör endast pausad smalbänk. Funderar på att dumpa även militärpressen. Känner knappt någonting under övningen,extremt långsamms ökningar samt att om man tittar på emg mätningar så ger lutande bänk högre aktivering i främre axel än militärpress.

Vad för övning är bäst att ersätta militärpressen med? Har en axelmaskin på mitt gym jag får bra kontakt i. Sittande axelpress i smith machine?

Har för övrigt kört miltärpress 2-3 gånger i veckan senaste 2 åren. Hur ser eran axelträning ut?

Bob90
2017-07-16, 19:37
Om du inte får ont eller problem av militärpressen, behåll den i schemat för böfvelen. Men jag kan vara partisk, det är min favoritövning.

Shqypnia
2017-07-16, 19:39
Just axlar är sådan muskel där maskiner ger sjuk kontakt. Jag ser dock ingen mening med att dumpa militärpress helt - varför inte kombinera.

Rahf
2017-07-16, 19:52
Militärpress arbetar mer än bara småfiléerna uppe på armarna. Men om du tvunget ska dumpa den: testa sittande hantelpress, med eller utan ryggstöd.

exevision
2017-07-16, 19:53
Kan väll vara bra för axelhälsan att kunna pressa uppåt?

rattlesnake61
2017-07-16, 19:55
Prova att byta ut mot Pushpress några veckor, det är för mig i alla fall betydligt enklare att öka i. Sedan kommer du antagligen bli starkare i militärpress på samma gång.

Jocke67
2017-07-16, 20:49
Vad är pushpress?
Testade googla men fick inget entydigt svar. Niger man och använder benen i push press kanske?

Rahf
2017-07-16, 20:53
Vad är pushpress?
Testade googla men fick inget entydigt svar. Niger man och använder benen i push press kanske?

Militärpress med lite hjälp från benen. Tänk typiskt fuskade pressar.

Markus91
2017-07-16, 20:56
Jag började gymma förra sommaren. Då fick jag ont i axlarna av både militärpress och vanlig bänkpress.
Tog ett uppehåll under hösten/vinter pga. lathet men började igen nu i början av sommaren. Nu har jag inga problem med varken militärpress eller bänk och känner att övningarna aktiverar målmusklerna mycket bättre.
Vet inte exakt vad det beror på.. Tycker att jag var så noga jag kunde med formen även förra sommaren.

Du kanske borde prova att ta en paus från bänk och militärpress ett tag, köra alternativa övningar och sedan återuppta övningarna.

Jocke67
2017-07-16, 21:00
Jag kör några övningar kabeldrag och hantellyft i olika vinklar först. Sen avslutar jag med militärpressen, tycker att den träffar axlarna bättre då när de redan fått sig en omgång och är trötta.

Rahf
2017-07-16, 21:00
Ett vanligt fenomen med både militären och bänkpressen är överbelastning av stabiliserande småmuskler. Rotatorerna eller bicepssenan är två favoriter som gärna blir inflammerade p.g.a. överbelastning, med diffus axelsmärta som följd.

Jocke67
2017-07-16, 21:08
En annan som jag tycker rolig övning är enarms push press med hantel från golvet. Få reps med mycket leg drive och tungt som fan så att man precis kan få upp hanteln över hyvudet på rak arm. Vet inte hur bra den är för att bugga axlar men rolig att köra tycker jag i alla fall, man får lite strongman-känsla.

Geotric
2017-07-16, 21:19
En annan som jag tycker rolig övning är enarms push press med hantel från golvet. Få reps med mycket leg drive och tungt som fan så att man precis kan få upp hanteln över hyvudet på rak arm. Vet inte hur bra den är för att bugga axlar men rolig att köra tycker jag i alla fall, man får lite strongman-känsla.


Håller med,visst känner man sig duktig när man kör de 4 stora då dessa enligt de flesta internetkrigare är guds gåva till bodybuilding. Tittar man sedan på många stora killar så är det sällan 3or på militärpress och allt mer ofta maskiner,hantlar med dropsets och supersets.

Kan dessvärre inte köra så många övningar då jag kör över/under så har 1 axelövning på första passet och 2 axelövningar på andra passet.

baktung
2017-07-16, 21:34
Jag har skippat militär ett bra tag. För min del har axlarna mått bättre av roterade hantelpressar, d.v.s. skruvpress eller även kallad Arnoldpress. Genom att skruva upp hanteln minskar du risken för inklämningsproblem. Vill du köra tyngre kan du minska skruvrörelsen en aning, den behöver inte överdrivas. Komplettera med sido- och frontlyft med hantlar eller i kablar så är du hemma.

Smithen är för övrigt bra att axelpressa i. Då kan du hitta ett skonsamt läge (jag föredrar bakom nacken) där benytorna aldrig gnids mot varandra och du kommer alltid att pressa i samma bana.

Ett Orm
2017-07-17, 21:43
Vanlig bänk har jag dumpat för längesen,kör endast pausad smalbänk. Funderar på att dumpa även militärpressen. Känner knappt någonting under övningen,extremt långsamms ökningar samt att om man tittar på emg mätningar så ger lutande bänk högre aktivering i främre axel än militärpress.

Vad för övning är bäst att ersätta militärpressen med? Har en axelmaskin på mitt gym jag får bra kontakt i. Sittande axelpress i smith machine?

Har för övrigt kört miltärpress 2-3 gånger i veckan senaste 2 åren. Hur ser eran axelträning ut?
Klart du ska skippa den om du inte får ut vad du vill av den, det är inte drirekt som att sluta med vatten i kosten.
Det är ingen mirakelövning.

Men om du promt vill ha kvar den kan du justera utförandet, men det kostar kg på stången.

Fey
2017-07-17, 22:04
Jag gillar sittande hantelpress (någon grads lutning för att klämma lite extra på anteriora deltoiden) supersettad med sido-lyft och anti-gravity press. Får med alla bitarna och går ganska snabbt.

Frågenarkomanen
2017-07-17, 22:19
Militärpress är nog bland de coolare övningarna, allt inräknat. Dumpa den inte. Dumpa hellre bänkpress, som dessutom är sämre för axelhälsan. Den enda fördelen med bänkpress är att det är coolare på gymnasiet.

waspen123
2017-07-18, 04:30
Stående axelpress med stång är det enda jag kör förutom lite mer volym periodvis för baksida axlar.

Annars är väl favoriten Arnoldpressar, varför jag inte kör dom oftare kan jag inte svara på. Lathet typ.

J.V
2017-07-18, 06:16
Militarpress, pushpress och klokovpress samt dans i kabelmaskinen for baksida axlar.

spoon
2017-07-18, 07:20
Jag blir aldrig starkare i militärpress. Kör den dock emellanåt för pump. Då kör jag långsamt och på lättare vikter.

Min egen axelträning består av...

Bänkpress, Sittande hantelpress, Sidolyft och facepulls.

smerk
2017-07-18, 13:05
Jag har börjat köra militärpress men paus i bottenläget, känns som att det borde vara lättare att göra stadig progression då?

StarkaUlf
2017-07-18, 13:11
Jag har börjat köra militärpress men paus i bottenläget, känns som att det borde vara lättare att göra stadig progression då?

Jag har alltid kört med paus i bottenläget. Det är lika jävligt att lyckas göra progression med det. :D

smerk
2017-07-18, 13:15
Jag har alltid kört med paus i bottenläget. Det är lika jävligt att lyckas göra progression med det. :D

Haha, jag var som starkast i militärpress då jag inte testat det på länge, hade bara kört sittande hantelpress under en period :p

Anders The Peak
2017-07-18, 14:58
Jim Cordova har ett bra angreppsätt för axelträning:
xzTFYXUcPPc