handdator

Visa fullständig version : Har du testat ditt DNA?


Klein
2017-07-13, 00:37
Vilket DNA-test har du gjort och vilket resultat fick du? Genetiska sjukdomar kan du bespara oss.

Jag är själv sugen på att testa 23andme.com men det är tydligen problem med att få resultaten skickade dit jag bor.

Min mamma gjorde ett test via myheritage.se och fick 84% skandinavisk vilket låter orimligt eftersom Skandinaver är ett ganska sentida utskott från mer basala Europeiska grupper och inte borde ha särskilt hög andel unikt DNA.

xan
2017-07-13, 00:39
Jag är själv sugen på att testa 23andme.com men det är tydligen problem med att få resultaten skickade dit jag bor.

Säker på att denna är den bästa? Tänkte beställa.

Frågenarkomanen
2017-07-13, 01:04
Vilket DNA-test har du gjort och vilket resultat fick du? Genetiska sjukdomar kan du bespara oss.

Jag är själv sugen på att testa 23andme.com men det är tydligen problem med att få resultaten skickade dit jag bor.

Min mamma gjorde ett test via myheritage.se och fick 84% skandinavisk vilket låter orimligt eftersom Skandinaver är ett ganska sentida utskott från mer basala Europeiska grupper och inte borde ha särskilt hög andel unikt DNA.

Säker på att denna är den bästa? Tänkte beställa.

Men det fungerar inte så. Det finns mer avancerade program (helt gratis, online) där testet bryter ner din rådata och du får en mycket, mycket större bild av saken. Med de faktorer 23andme räknar så är du nog 84 % skandinav. Tar in fler faktorer i bilden så får du se massvis med olika grupper som t ex den "ariska %" som då är kallas baltic-hunter gatherer. Den antas vara den mest ariska (urindoeuropeiska) komponenten och det finns tiotals, säkert hundratals andra. Olika tester mäter olika komponenter såklart.

23andme är inte till för rasavgöring (pun not intended:em:). De har tagit bort vissa element på deras hemsida som drog till sig för mkt uppmärksamhet., Förut var deras Global Similarity betydligt mer sofistikerad, t ex.

Frågenarkomanen
2017-07-13, 01:18
Alla vet ju att svenskar är primärt en blandning av den ariska (urindoeuropeiska för den PK, men jag är inte det) invandringen från öst (den bästa teorin är att någonstans vid södra Ryssland, vid pontisk-kaspiska stäppen, låg det ariska urhemmet), och den bestod primärt av män, som var krigiska och på något sätt lyckades para sig med då-tidens europeiska kvinnor), och den mer civiliserade invandringen från sydöst) kom via Anatolien och tog med jordbruk.

Sedan finns det såklart fler komponenter i Europa, och de som står mest ut genetiskt är finnar (tack vare sitt ugriska påbrå), delvis orkney-bor och sardinier. Ungrarna har behållt sitt språk men genetiskt så lyckades inte hunnernas rike föra över särskilt mycket DNA till dem, då de ofta klustrar mitt i Europa


EDIT: jag hade den perfekta genetiska* kartan på min förra dator men den kraschade nyss. Den var 3-d, och de flesta är 2-d. Vissa folkslag är precis bredvid varandra på vissa genetiska kartor men långt ifrån varandra om man ser helheten. Ska se om jag kan fiska upp den! Om jag får?

*
genetik/etnicitet är kodord för "ras"

Frågenarkomanen
2017-07-13, 01:26
(och ja jag insåg att Klein inte hade gjort sitt test på 23andme, men informationen kan vara intressant ändå, så låt gärna inlägget stå)

Cooks
2017-07-13, 01:32
Dom här sidorna ni talar om, ber dom om något annat än just ditt DNA? Är det massa frågor man ska svara på också om sig själv?

Frågenarkomanen
2017-07-13, 01:36
Dom här sidorna ni talar om, ber dom om något annat än just ditt DNA? Är det massa frågor man ska svara på också om sig själv? På 23andme är det bara ditt spott de behöver. Det är jättebra för hemsidan sedan om du svarar på frågor, så att de kan bedriva empirisk korrelationsforskning och fortsätta utveckla även den delen av verksamheten, men det är inget krav.

Angående mer sofistikerade tester så finns det sidor där man kan ladda upp sitt råDNA (en del finns via google men det är inte alltid det första alternativet som är det bästa, o dessutom finns ju scam-risc). Sedan finns, eller fanns när jag höll på, privata människor som gör det gratis.


Jag har bett en polare göra detta men han vägrar för han är rädd för att de försöker utveckla biokemiska vapen och liknande :cool:

Frågenarkomanen
2017-07-13, 01:59
Önskar verkligen jag kunde redigera men det är för sent. Menade inte scamrisk såklart. Menade bara att vissa människor inte vill lämna ut sitt DNA till vem som helst! Därför ska man välja säker sida!

Frågenarkomanen
2017-07-13, 02:24
Exempel på bild på hur det kan se ut om han skickar till andra än 23andme och är mest intresserad av sin genetiska uppsättning:

http://regenerationnet.com/wp-content/uploads/2015/09/GEDMatch-ethnicity-match-685x366.jpeg

Det är Eurogenes k12 och när jag körde mitt sådär så fick jag välja mellan massvis med olika Eurogenes k12b k12a, o s v. Sedan även andra. Vissa är helt utformade för genetisk grupp 1, säg asiater av något genetiskt slag, och blir då missvisande för européer. Snubben som gjorde det där testet gissar jag är från någon brittisk ö. EDIT: eller vänta, nä. Gissar på skandinav. säker nu.

LÄNKSAMLING FÖR OLIKA DNA-TESTER men man behöver då först fixa sin rådata genom 23andme (om det fungerar med andra företags rådata (om man ens får den) vet jag inte), och jag kan inte heller inte lova att länktipsen är bra.

https://www.quora.com/Which-tools-can-be-used-to-analyze-23andMe-raw-data#

Hanse
2017-07-13, 10:56
Jag köpte mitt på en Life-butik. Nutritest.
Fick bekräftat att det bor en fet alkis i mig.
Mest positiva var att jag inte har anlag för att slita av hälsenan.

r3mpuh
2017-07-19, 11:50
DNA-test; för dig som är för lat för att släktforska?
149 USD pengar i sjön. No ty.
Min släktlinje i rakt nedstigande led is done redan:
http://w1.401.telia.com/~u40107259/kohrtz/index.htm

Diomedea exulans
2017-07-19, 12:28
Älskar att testa mig själv. Har gjort Mensaprovet, Meyers-Briggs personlighetstest hos psykolog och gillade att mönstra. Skulle tycka detta var skitkul.

Vet att morfars far var norsk och att resten är från Blekinge från typ 1700-talet iallafall.

Frågenarkomanen
2017-07-19, 12:55
DNA-test; för dig som är för lat för att släktforska?
149 USD pengar i sjön. No ty.
Min släktlinje i rakt nedstigande led is done redan:
http://w1.401.telia.com/~u40107259/kohrtz/index.htm

Älskar att testa mig själv. Har gjort Mensaprovet, Meyers-Briggs personlighetstest hos psykolog och gillade att mönstra. Skulle tycka detta var skitkul.

Vet att morfars far var norsk och att resten är från Blekinge från typ 1700-talet iallafall. Det handlar inte bara om rasforskning. Eller det beror på via vilket företag man testar sig, men man får även veta risken för diverse sjukdomar, egenskaper o s v.

-squat-
2017-07-19, 13:13
Har skickat in mitt DNA-prov till ancestry DNA. Väntar med spänning på svar. :)

Gearhead85
2017-07-19, 13:48
Läs dock alltid det finstilta så att ni inte går med på att de får sälja vidare den info som ges vilket kan försvåra eventuella försäkringar på grund av risken för genetiska sjukdomar med mer.

Diomedea exulans
2017-07-19, 15:09
Det handlar inte bara om rasforskning. Eller det beror på via vilket företag man testar sig, men man får även veta risken för diverse sjukdomar, egenskaper o s v.

Ännu bättre!

Vi är kärnfriska i vår släkt. Sjuka i huvudet, men när på odödliga.

smerk
2017-07-19, 16:24
Min uppsättning är nog inte så intressant, men hade varit intressant att få veta farsans. Han är svensk till ursprunget långt bak men han och hans mor och hennes far osv har blåa ögon, svart hår och får extremt mörk hy vid kontakt med sol.

Eufori
2017-07-20, 13:51
DNA-test; för dig som är för lat för att släktforska?
149 USD pengar i sjön. No ty.
Min släktlinje i rakt nedstigande led is done redan:
http://w1.401.telia.com/~u40107259/kohrtz/index.htm

Men föga anar du att gammelgammelfarmor Petronella vänstrade med en cirkusneger vars anlag legat latenta tills nu, vilket leder till att du mördar tjejen i ett svartsjukedrama helt i onödan.

ApexProcyon
2017-07-20, 13:54
Men föga anar du att gammelgammelfarmor Petronella vänstrade med en cirkusneger vars anlag legat latenta tills nu, vilket leder till att du mördar tjejen i ett svartsjukedrama helt i onödan.

Döm av pappans förvåning när barnet var solbränt redan vid födseln.

Ett Orm
2017-07-20, 22:59
Men föga anar du att gammelgammelfarmor Petronella vänstrade med en cirkusneger vars anlag legat latenta tills nu, vilket leder till att du mördar tjejen i ett svartsjukedrama helt i onödan.

Reinfeldt, är det du?

r3mpuh
2017-07-21, 00:23
Men föga anar du att gammelgammelfarmor Petronella vänstrade med en cirkusneger vars anlag legat latenta tills nu, vilket leder till att du mördar tjejen i ett svartsjukedrama helt i onödan.Jag är inte i rakt nedstigande led från Petronella & jag betvivlar starkt på att min gammelgammelfarmor Maria Elisabeth von Fraser skulle sjunka så lågt.

-squat-
2017-08-05, 01:29
Har fått mitt test nu. Överraskande resultat.

http://i.imgur.com/DcWffYK.png?1