handdator

Visa fullständig version : Bartolls högfrekventa träningsprogram


ATJL
2017-07-12, 08:07
Vad tror och tycker ni om det här programmet? Någon som provat detta eller liknande upplägg?

Om man vill köra böj/bänk/mark/press varje pass, utan att bränna ut sig och få passen tidseffektiva, men få bra resultat av hög frekvens, skulle ni rekomendera detta program eller något annat?

http://blog.bartoll.se/traning/hogfrekvent-styrkeprogram/

Anders The Peak
2017-07-12, 08:20
5 sets of 30, 12, 10, 8, 6 reps, 45 seconds rest i stället för Jockes förslag

ATJL
2017-07-12, 09:38
Okej... (NSIS)

Vill du utveckla varför? Vad är fördelar med det förslaget, kontra nackdelar med JB:s?

Anders The Peak
2017-07-12, 10:44
Okej... (NSIS)

Vill du utveckla varför? Vad är fördelar med det förslaget, kontra nackdelar med JB:s?

Jag tror inte att de här minimalistiska programmen är tillräckligt för att stimulera muskeltillväxt men att köra på det sätt som jag visade med en aning mer vila 60-120 sekunder mellan set ger troligen bättre förutsättningar att lyckas med både styrka och muskeltillväxt.

Baha
2017-07-12, 11:49
hur kan typ ett sånt veckoprogram se ut anders tex?

ATJL
2017-07-12, 12:26
Om man skulle köra den här varianten då:

Första passet inleds med 6-7 set böj där man jobbar upp till ett par tunga 2-3:or, enligt dagsform.

Därefter kör man 3setx5rep med 60-70% i
-bänk
-mark
-press

Nästa pass roterar man ett steg, inleder med 6-7set bänk, 2-3:or enlig dagsform

3x5 på 70%
-mark
-press
-böj

Osv, roterar övningarna ett steg för varje pass och låter dagens första övning vara den man går tyngst i och kör flest set. Övriga övningar körs lättare med hög teknikfokus.


Vad sägs om den helt brainstormade iden?

upperkatt
2017-07-12, 17:17
Om man skulle köra den här varianten då:

Första passet inleds med 6-7 set böj där man jobbar upp till ett par tunga 2-3:or, enligt dagsform.

Därefter kör man 3setx5rep med 60-70% i
-bänk
-mark
-press

Nästa pass roterar man ett steg, inleder med 6-7set bänk, 2-3:or enlig dagsform

3x5 på 70%
-mark
-press
-böj

Osv, roterar övningarna ett steg för varje pass och låter dagens första övning vara den man går tyngst i och kör flest set. Övriga övningar körs lättare med hög teknikfokus.


Vad sägs om den helt brainstormade iden?
Ser väl hyfsat lik ut denna (så slipper du brainstorma :p) :

Pass A

Knäböj: Upp till tung 2:a, ta därefter av 10-20 % och gör 2-3 set x 3-4 reps.
Bänkpress: Upp till tung 2:a, ta därefter av 10-20 % och gör 2-3 set x 3-4 reps.
Marklyft: 3 set x 5 reps på ca 70 % av 1RM.
Skivstångsrodd: 3 set x 8-10 reps

Pass B

Marklyft: Upp till tung 2:a, ta därefter av 10-20 % och gör 2-3 set x 3-4 reps.
Bänkpress: 3 set x 5 reps på ca 70 % av 1RM.
Knäböj/Frontböj: 3 set x 5 reps på ca 70 % av 1RM.
Chins/Latsdrag: 3 set x 8-10 reps

http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-helkropp/

ceejay
2017-07-12, 20:49
Vill inte säga för mycket, men med de jag kör böj bänk mark med varje pass (5+ pass i veckan) kör jag mycket variation med.

Svag
2017-07-12, 23:00
5 sets of 30, 12, 10, 8, 6 reps, 45 seconds rest i stället för Jockes förslag

Jag tror inte att de här minimalistiska programmen är tillräckligt för att stimulera muskeltillväxt men att köra på det sätt som jag visade med en aning mer vila 60-120 sekunder mellan set ger troligen bättre förutsättningar att lyckas med både styrka och muskeltillväxt.


Hur menar du att man skulle lyckas med någon styrka med det där?

Anders The Peak
2017-07-13, 05:32
5 sets of 30, 12, 10, 8, 6 reps, 45 seconds rest i stället för Jockes förslag


Hur menar du att man skulle lyckas med någon styrka med det där?

Varför inte ?

trädgårdsmöbel
2017-07-13, 08:36
5 sets of 30, 12, 10, 8, 6 reps, 45 seconds rest i stället för Jockes förslag




Hur menar du att man skulle lyckas med någon styrka med det där?

Anders set/reps-filosofi är trevlig, även om 30 reppare är lite väl tråkigt. Man stegrar vikten för varje set, och är mer än bara uppvärmd innan det blir riktigt låga reps, jag som har ledsmärtor tycker något liknande är ett bra sätt att träna på. Visst man offrar lite vikt på stången när man kommer till seten med lägre reps, men spelar det någon roll? En tung sexa på tex. 120kg är den så mycket sämre än en tung sexa på 140kg? Bägge upplevs ju som tunga sexor.

Anders The Peak
2017-07-13, 12:20
Arnolds blueprint (https://www.bodybuilding.com/fun/arnold-schwarzenegger-blueprint-trainer-day-1.html)

Personligen tycker jag inte att det påverkar toppstyrkan i sista set utan det är mer dagsformen som avgör vikterna.

trädgårdsmöbel
2017-07-13, 12:42
Jag tror mig träna likt Anders faktiskt :) Jag gillar att träna i "stege".

Tex: värma upp, sedan första arbetssetet runt 15 reps till nära fail sedan höja vikten försöka mig på 10-12 reps, höja igen och sikta mot 8 reps, och sista set höja igen och sikta på en femma. (Som i realiteten kan bli en trea). Eventuellt efter det ytterligare ett set, ännu tyngre men oftast skippar jag det.

Nån gång kan det bli 20+ reps i första setet, men då har jag vart feg när jag valde vikt.

Määng
2017-07-14, 06:24
En tung sexa på tex. 120kg är den så mycket sämre än en tung sexa på 140kg? Bägge upplevs ju som tunga sexor.

Just det där har jag funderat en del på. Ger en tung sexa på 140kg just efter uppvärmning samma respons som tung sexa på 120kg efter massa jobbiga set? Tänkte resonera lite kring det här i inlägget men ligger i sängen och drar ut på att fara på jobbet så jag hinner inte.


Arnolds blueprint (https://www.bodybuilding.com/fun/arnold-schwarzenegger-blueprint-trainer-day-1.html)

Personligen tycker jag inte att det påverkar toppstyrkan i sista set utan det är mer dagsformen som avgör vikterna.

Flera set på höga reps men det påverkar inte toppstyrkan? Kanske ifall jag skulle vila 10 minuter. I alla andra fall tappar jag enormt på toppsetet om jag gör +15 reps först.