handdator

Visa fullständig version : Vad tycker ni om min 5x5 hybrid?


Tristan1
2017-07-11, 21:24
Hej!
Äntligen riktigt nöjd med upplägget! Undrade om ni har några åsikter/feedback på mitt program?

Bänk 5x5
Mark 1x5 + 5x10 @60%
Chins 3x
Dips 3x
FlYes 3x10
Pullovers 3x12
Sne press 3x8
Kabelrodd 4x10
Hantel rodd 3x15
Latpulldown 3x15-20
Triceps/biceps 10 set

Knäböj 3x3 85% + 5x10 @60%
Militärpress 5x10 @60%
Leg curl 5x10
Hamstring curl 5x10
Hantel lyft 5x10
En armspress 5x10
Shrugs 5x10
Biceps

Bänkpress 5x5
Block/deficit pulls 3x5-8 (alternativt med tunga singlar på block pulls, när jag vill!)
Pendlay row 5x5
Chins 3x
Dips 3x
Pullovers 3x12
Flyes 3x10
Kabelrodd 4x10
Hantelrodd 3x-15
Latpulldown 3x15-20
Triceps/biceps 10 set

Ska öka 5-10 kg varje vecka
Kommer bulka

Söderort
2017-07-11, 21:38
46set dag 1? Ska du öka 5-10kg/vecka på det?
Låter en gnutta saftigt...

Tristan1
2017-07-11, 21:42
46set dag 1? Ska du öka 5-10kg/vecka på det?
Låter en gnutta saftigt...

Fast det är ju olika kroppsdelar?

Söderort
2017-07-11, 21:55
Arnold tex var ju rätt känd för att ha riktigt hög volym på sina pass.
Räknade till runt 40set på dag 1 i den hör artikeln nedan.
Betänk då att han hade genetik som 1/miljonen samt levde på att träna.
Lägg till mer än bara ägg och kycklingfilé i dieten och du som förmodad amatör som söker träningsråd av främlingar ska brassa på med ännu mer volym?
Men vad vet jag...
https://www.bodybuilding.com/fun/arnold-schwarzenegger-blueprint-trainer-day-1.html

Tristan1
2017-07-11, 22:08
Arnold tex var ju rätt känd för att ha riktigt hög volym på sina pass.
Räknade till runt 40set på dag 1 i den hör artikeln nedan.
Betänk då att han hade genetik som 1/miljonen samt levde på att träna.
Lägg till mer än bara ägg och kycklingfilé i dieten och du som förmodad amatör som söker träningsråd av främlingar ska brassa på med ännu mer volym?
Men vad vet jag...
https://www.bodybuilding.com/fun/arnold-schwarzenegger-blueprint-trainer-day-1.html

Nehä förlåt mig då som vill ha åsikter? Volymen i detta upplägg är inte så annorlunda från tidigare program jag kört, och jag har fått jävligt bra massa på det.

Andereas
2017-07-11, 22:25
Nehä förlåt mig då som vill ha åsikter? Volymen i detta upplägg är inte så annorlunda från tidigare program jag kört, och jag har fått jävligt bra massa på det.

Var det inte just åsikter du fick? Till och med åsikter med vettiga argument till. Du behöver ju inte lyssna men vill du bara ha hyllningar är det bättre att be om det än att be om åsikter.

Söderort
2017-07-11, 22:36
Nehä förlåt mig då som vill ha åsikter? Volymen i detta upplägg är inte så annorlunda från tidigare program jag kört, och jag har fått jävligt bra massa på det.

Notera att jag inte gett dig några svar - däremot har jag ställt frågor.
Kanske kör du merparten av seten på en låg intensitet?
Kanske älskar du träning för tränandets skull mer än resultaten?
Kanske är du 17 och full av hormoner och energi samt har ekologiska ägg och kossor hemma i vardagsrummet?
Kanske har du tränat lika länge som King Grub?
Poängen jag försöker göra är att du troligtvis har för hög volym om du inte har en väldigt god anledning att träna som du tänkt?

Tristan1
2017-07-11, 22:45
Notera att jag inte gett dig några svar - däremot har jag ställt frågor.
Kanske kör du merparten av seten på en låg intensitet?
Kanske älskar du träning för tränandets skull mer än resultaten?
Kanske är du 17 och full av hormoner och energi samt har ekologiska ägg och kossor hemma i vardagsrummet?
Kanske har du tränat lika länge som King Grub?
Poängen jag försöker göra är att du troligtvis har för hög volym om du inte har en väldigt god anledning att träna som du tänkt?

15 år gammal tränat sen årskiftet, 100/80/140 är styrkestatsen. Tränar främst för styrka. ~3 min vila på baslyften och hög intensitet på de andra övningarna. Har alltid kört hög volym ända sedan jag började träna - tom mer volym än vad jag har skrivit i programmet, kanske behöver ännu mindre volym det återstår väl kanske o testa helt enkelt.
Förlåt om jag var uppkäftig

Söderort
2017-07-11, 22:56
15 år gammal tränat sen årskiftet, 100/80/140 är styrkestatsen. Tränar främst för styrka. ~3 min vila på baslyften och hög intensitet på de andra övningarna. Har alltid kört hög volym ända sedan jag började träna - tom mer volym än vad jag har skrivit i programmet, kanske behöver ännu mindre volym det återstår väl kanske o testa helt enkelt.
Förlåt om jag var uppkäftig

Med den styrkan redan som 15åring har du allt rätt att vara en gnutta uppkäftig :P

Tror dock fortfarande att du kommer få bättre resultat med mindre arbete.
Om jag var du skulle jag leta reda på en styrketräningsklubb eller i varje fall någon äldre person som kan agera mentor. Man blir som man umgås sägs det. Med andra ord är det bra att umgås med folk som är starkare och erfarnare än en själv.

ceejay
2017-07-11, 23:05
Vad är målet?

Tristan1
2017-07-11, 23:09
Med den styrkan redan som 15åring har du allt rätt att vara en gnutta uppkäftig :P

Tror dock fortfarande att du kommer få bättre resultat med mindre arbete.
Om jag var du skulle jag leta reda på en styrketräningsklubb eller i varje fall någon äldre person som kan agera mentor. Man blir som man umgås sägs det. Med andra ord är det bra att umgås med folk som är starkare och erfarnare än en själv.

Tror jag testar upplägget, så länge jag ökar i baslyften så kommer jag fortsätta men annars så ändrar jag helt enkelt.
Ja jag vet inte riktigt gymmar mest på sidan av andra sporter som jag är ännu bättre i och satsar på, tycker mest det är kul att lyfta tungt bara :p

Tristan1
2017-07-11, 23:14
Vad är målet?

Öka i styrka, främst i marklyft då jag älskar mark och vill dra 200kg innan 2018, bänken har stått stilla ett tag så ändrar upplägg se om jag kan öka.

waspen123
2017-07-12, 01:02
Mindre övningar, mer fokus på baslyften osv så ökar nog bänken igen också.

Jag själv kör just nu endast tung mark följt av tung bänk av olika varianter, följt av diverse rodd/lats o triceps. Ökar fortare än någonsin. I början såg mina upplägg ut ungefär som i första inlägget, upplever dock större skillnad på fysiken nu än då.

Edit* på månd/torsd alltså, kör iaf ett pass ben+axlar per vecka också. Lika där, fokus på baslyften.

Jocke67
2017-07-12, 06:04
Förökte få lite översikt genom att sammanfatta antal övningar och set per muskelgrupp.

PASS 1:
3x Bröst (11 set)
3x Triceps (11 set)
1x Biceps (5 set)
5x Rygg (19 set)

PASS 2:
4x Axlar (20 set)
1x Biceps (? set)
3x Ben (18 set)

PASS 3:
2x Bröst (8 set)
3x Triceps (11 set)
1x Biceps (5 set)
6x Rygg (21 set)

Väldigt mycket rygg!

Starke75an
2017-07-12, 10:27
15 år gammal tränat sen årskiftet, 100/80/140 är styrkestatsen. Tränar främst för styrka. ~3 min vila på baslyften och hög intensitet på de andra övningarna. Har alltid kört hög volym ända sedan jag började träna - tom mer volym än vad jag har skrivit i programmet, kanske behöver ännu mindre volym det återstår väl kanske o testa helt enkelt.
Förlåt om jag var uppkäftig


Du är i en ålder+nybörjare att det räcker att titta på en skivtrång så blir du starkare.

Vad jag förstår så är man vid 21års ålder färdigväxt. Så även utan att gå till gymmet kommer muskler växa.

Så jag tycker du ska köra ditt program, och så länge det känns som det ger nått tillbaka.

Med tiden kommer visheten om hur man gör när man kör fast på en vikt.

Med tiden kommer du säkert minska antalet övningar, då vikterna ökar. Rätt stor skillnad på latsdrag på 50-60kg och 120-130kg. (Eller chins med vikter).

dmoller
2017-07-13, 13:16
Väldigt mycket rygg!

Bra!

Antewa
2017-07-15, 04:46
Öka i styrka, främst i marklyft då jag älskar mark och vill dra 200kg innan 2018, bänken har stått stilla ett tag så ändrar upplägg se om jag kan öka.

Ett gott råd, skrota idén om att dra 200kg innan 2018 direkt. Det finns inte en chans att du, som 15 åring dessutom, kan efter 1 års träning marka 200kg, eller för den delen öka 60 kg på ett halvår när du redan markar så pass mycket, med bra form. Ända chansen du skulle kunna klara det är med extremt dålig form där du riskerar ryggproblem livet ut.

Att lufta tungt är ingen sprint, det är ett marathon.

Tristan1
2017-07-15, 08:08
Ett gott råd, skrota idén om att dra 200kg innan 2018 direkt. Det finns inte en chans att du, som 15 åring dessutom, kan efter 1 års träning marka 200kg, eller för den delen öka 60 kg på ett halvår när du redan markar så pass mycket, med bra form. Ända chansen du skulle kunna klara det är med extremt dålig form där du riskerar ryggproblem livet ut.

Att lufta tungt är ingen sprint, det är ett marathon.

Innan jag började programmet marka jag ~varannan vecka. Vi får väl se tänker inte skrota idén om du tror de

Ozziking
2017-07-15, 08:26
Några tankar

- Hur tänkte du träna? Pass A, Pass B, Pass A & veckan efter t.ex. Pass B, Pass A, Pass B?

- Hela grejen med 5x5 är just frekvensen & huvudfokus på basövningar, och här kör du endast böj en gång /vecka om du inte gör som ovanstående alternativ? isåfall skulle jag tagit bort block pulls helt och bytt ut det mot knäböj.

- Varför körs inte böjen med 5x5?

- Benövning på pass A?

- Inga baksida axlar?

-Vad innebär Ska öka 5-10 kg varje vecka
Kommer bulka, Att du ska öka 5-10kg per pass i övningarna? För det kommer eskalera snabbt.

- Formbild? Hur är tekniken i baslyften?

Hej!
Äntligen riktigt nöjd med upplägget! Undrade om ni har några åsikter/feedback på mitt program?

Bänk 5x5
Mark 1x5 + 5x10 @60%
Chins 3x
Dips 3x
FlYes 3x10
Pullovers 3x12
Sne press 3x8
Kabelrodd 4x10
Hantel rodd 3x15
Latpulldown 3x15-20
Triceps/biceps 10 set

Knäböj 3x3 85% + 5x10 @60%
Militärpress 5x10 @60%
Leg curl 5x10
Hamstring curl 5x10
Hantel lyft 5x10
En armspress 5x10
Shrugs 5x10
Biceps

Bänkpress 5x5
Block/deficit pulls 3x5-8 (alternativt med tunga singlar på block pulls, när jag vill!)
Pendlay row 5x5
Chins 3x
Dips 3x
Pullovers 3x12
Flyes 3x10
Kabelrodd 4x10
Hantelrodd 3x-15
Latpulldown 3x15-20
Triceps/biceps 10 set

Ska öka 5-10 kg varje vecka
Kommer bulka

ceejay
2017-07-15, 08:57
Med din ålder och dina styrkestats skulle jag minska antalet övningar kraftigt.
Du kommer tröttna på att träna med alla dessa övningar.
Speciellt om du tränar för att bli stark.

Tristan1
2017-07-15, 09:54
Några tankar

- Hur tänkte du träna? Pass A, Pass B, Pass A & veckan efter t.ex. Pass B, Pass A, Pass B?

- Hela grejen med 5x5 är just frekvensen & huvudfokus på basövningar, och här kör du endast böj en gång /vecka om du inte gör som ovanstående alternativ? isåfall skulle jag tagit bort block pulls helt och bytt ut det mot knäböj.

- Varför körs inte böjen med 5x5?

- Benövning på pass A?

- Inga baksida axlar?

-Vad innebär , Att du ska öka 5-10kg per pass i övningarna? För det kommer eskalera snabbt.

- Formbild? Hur är tekniken i baslyften?

Det blir pass A och B, ska öka 5kg i bänken och 10 i mark o böj med 75% start vikt varje vecka. Glömde skriva men kommer köra Facepulls för baksida axlar 3x15-20. Jag vill hellre köra tungt 3x3 sedan 5x10 för hypertrofi.

Tristan1
2017-07-15, 09:54
Med din ålder och dina styrkestats skulle jag minska antalet övningar kraftigt.
Du kommer tröttna på att träna med alla dessa övningar.
Speciellt om du tränar för att bli stark.

Vill ju vara shredded as fuark också

Edit: lol var oseriös, håller med tror jag kommer minska antalet övningar faktist.

Tristan1
2017-07-15, 10:36
Och formbilder har jag inga men väger 80kg på 188cm

Laksen
2017-07-16, 16:25
Känner du verkligen din kropp så bra att du vet vad som fungerar för dig? Varför inte ta något av de otaliga beprövade programmen du hittar på nätet och kötta på i några år. Finns ingen orsak att uppfinna hjulet på nytt, speciellt om det inte blir ett lika bra hjul.